پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نکاتی درباره نوشتن درخواست کار


نکاتی درباره نوشتن درخواست کار
اغلب گفته می شود پیدا کردن شغل، خود یک حرفه است. اما چیزی که شما به آن پی نبرده اید این است که این یک حراجی شغل است که شما باید در آن پیروز شوید.
برای پیروز شدن مقابل مدیران رده بالا و متقاعد کردن آنها برای سرمایه گذاری روی شما و یا به عبارتی استخدام، باید تمام ابزارهای بازاریابی را به روی محصولی که این بار خودتان هستید، به کار گیرید.
در سال‌های اخیر،بعضی از کارجویان با نادیده گرفتن مستنداتی که در رابطه با پیشرفتها و ترفیعاتشان بوده است، مثل نامه روی جلد بسیاری از فرصت‌های شغلی مناسب خود را از دست داده اند.
همان‌طور که می‌دانیم، امروزه اکثر فرم‌های استخدامی از طریق e-mail ارسال می شوند، در نتیجه بسیاری از کارجویان، بیشتر و کامل نوشتن این نامه را به جای جمله «لطفاً رزومه الحاقی را مشاهده نمایید» نادیده می‌گیرند که این یک اشتباه بسیار بزرگ است. هنگامی‌که رزومه شما مختصری ازسابقه حرفه‌ای و تخصصی شما را بیان می کند،یک نامه روی جلد که خوب نوشته شده باشد، می تواند به‌طور کامل مهارت‌های منحصر به فرد و صلاحیت‌های شما را طوری بیان کند که این شغل را برای شما ایده‌آل جلوه دهد.
در ادامه نکته هایی برای نوشتن نامه روی جلد که برای موفقیت شما در بازاریابی خود و دادن ایده ای از آینده شغلی‌تان به کارفرما مفید است، شرح داده شده است.
۱) آدرس دهی صحیح برای کسب موفقیت:
به یاد داشته باشید فروشندگان همیشه مشتریان خود را می شناسند. اگر ممکن است در قسمت آدرس نامه روی جلد، به جای استفاده از جملات «به مسئول مورد نظر» یا «کارفرمای عزیز»، نامه را به یک فرد خاص ارجاع دهید. اگر نام او را نمی دانستید با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و نام، املای درست نام، سمت و جنسیت فرد رسیدگی کننده به نامه خود را بپرسید و آن‌را بطور کامل به‌روی نامه روی جلد خود بنویسید. با این کار، نامه شما به جایی می‌رود که باید برود و همچنین شما یک امتیازهم برای اثبات انگیزه و کاردانی خود کسب کرده‌اید. تا آنجایی که ممکن است از نوشتن جملات «آقا یا خانم عزیز» و «به مسئول مورد نظر» دوری کنید.
۲) اطلاعاتی با کارآیی بالا در آن شغل مورد نظر ارائه دهید:
کارفرمایان نیازهای منحصر به فرد و فرهنگ‌های متحدی دارند، بنابراین بسیار مهم است که شما لم های هر شرکتی که با آن در تماسید را هدف‌گیری کنید.مهارت‌ها، سابقه کاری و بزرگترین معلومات حرفه ای خود را به نیازهای آن شرکت و آن جایگاه شغلی مورد نظر ربط دهید.برای مثال یک شخص طراح باید خصوصیات بالقوه و توانایی فکر کردن خود را برای کارفرمایی که به دنبال فردی با ذهن مثبت و تیم‌گرا می گردد، پر رنگ کند و قوت دهد. اما اطمینان دادن به تسلط به‌روی طراحی نرم‌افزار برای شرکتی که تنها به دنبال یک حرفه‌ای مسلط به برنامه‌های فتوشاپ و فلش می گردد، کافی است.
۳) مختصر ومفید بنویسید:
این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر آگهی های بازرگانی فقط ۳۰ ثانیه برای رساندن پیامشان به مشتریان خود وقت دارند. مدیران استخدام با انبوهی ازفرمهای استخدامی روی میزشان، وقت کافی برای مطالعه نامه‌های روی جلد طولانی و دور از مطلب اصلی ندارند. در نتیجه بهترین نامه روی جلد نامه‌ای است که جامع، شفاف، کوتاه و متقاعد کننده باشد.
مقدمه‌ای بنویسید که نظر خواننده را به خود جلب کند و مهم‌ترین ویژگی های شما را به اختصار بیان کند. توضیح دهد که چرا این شغل برای شما جذاب است، درخواست وقت برای مصاحبه حضوری ودر نهایت تشکر از کارفرما برای وقتی که گذاشته است، این فضای با ارزش را با نوشتن جملات تملق و پرچانگی از دست ندهید. همچنین توضیح شخصیت کاری شما نیز می‌تواند مؤثر و مفید واقع شود.
از نوشتن نکات ریز درباره زندگی شخصی خود جداً بپرهیزید. به طور مثال یکی از جویندگان کار جمله عجیبی نوشته بود که: « زمانی که فارغ التحصیل شدم، در یک بازار خیریه جنس فروختم» یا «خواهرزاده‌ام تازه متولد شده است» و یا «با قطار تصادف کرده‌ام» و یا شاهکار دیگری که به‌روی یک نامه روی جلد دیده‌ام این بود: «من نمی توانم جایی کار کنم که به رستوران فست فود نزدیک نباشد».
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید