جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

درمان ریزش مو توسط مینوکسیدیل


درمان ریزش مو توسط مینوکسیدیل
مینوکسیدیل ۲% از سال ۱۹۸۰ میلادی بعنوان درمان ریزش مو برای آقایان و خانمها در دسترس بوده است.این دارو بدون نسخه پزشک در داروخانه ها موجود بوده و بصورت موضعی استفاده میشود.بدین صورت که مستقیماً روی پوست سر ریخته می شود تا ریزش مو قطع و رشد موی جدید تحریک گردد. مینوکسیدیل با نام تجاری Rogaine وقتی برای اولین بار معرفی شد بصورت وسیع بعنوان اولین داروی مورد تأیید FDA جهت بازگشت مو مورد توجه عموم قرار گرفت تا جایی که بعضی از رسانه ها از آن بعنوان داروی شگفت انگیز یاد می کردند.
با گذشت زمان Rogaine بعنوان یک داروی خانگی مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به اینکه از زمان شروع استفاده از مینوکسیدیل بعنوان یک داروی خانگی ترمیم کنندۀ مو بیش از یک دهه می گذرد اینک چگونه می توانیم راجع به آن قضاوت کنیم؟
به صورت منصفانه می توان گفت مینوکسیدیل یک دارو با اثر متوسط است و می تواند برای بعضی از افراد دارای ریزش مفید مو باشد.
اخیراً مینوکسیدیل ۵% در دسترس قرار گرفته است که گفته می شود در جلوگیری از ریزش مو و رشد موهای باقیمانده چه در آقایان و چه در خانمها از مینوکسیدیل ۲% مؤثرتر است. مطالعات انجام شده نشان میدهد که زنان پاسخ بیشتری نسبت به این دارو می دهند.
مینوکسیدیل ۲% باعث تحریک رشد مو در ۳۰% از مردان و با درصد بالاتری در زنان می شود. نسبت پاسخ در محلول ۵% بالاتر است.
استفاده از محلول ۲% و یا ۵% بصورت موضعی در موارد ذیل مؤثرتر است :
▪ شروع اخیر ریزش مو با طرح مردانه
▪ کوچک بودن مساحت منطقۀ ریزش مو
وقتی ریزش مو دراز مدت باشد مینوکسیدیل کمتر اثر دارد. همچنین اگر منطقۀ ریزش مو وسیع باشد. بنابراین استفادۀ زود هنگام از مینوکسیدیل از پیشرفت طاسی در وسعت کم جلوگیری خواهد کرد.
مینوکسیدیل اغلب بیشترین اثر را در بهبود رشد مو د منطۀ مرکزی سر نسبت به منطقۀ جلوی سر دارد. اثرات این دارو بصورت کلیشه ای و معمولاً بصورت ذیل می باشد :
در چهار هفتۀ اول استفاده معمولاً ریزش مو شدیدتر می گردد، سپس۹۰% موارد از هفتۀ پنجم تا هشتم مصرف، روند ریزش مو ثابت شده و سرانجام پس از این زمان به تدریج بر ضخامت موهای نازک شده افزوده می شود.
در نتیجۀ مصرف مداوم، این دارو سبب افزایش پوشش سر توسط موهای موجود می گردد. درمان توسط این دارو بایستی بصورت روزانه یک یا دوبار و زیر نظر پزشک انجام گیرد.
ادامۀ درمان برای حفظ نتیجۀ مطلوب ضروری است. اگر استفادۀ مداوم و مقتضی از مینوکسیدیل انجام نشود تمام نتایج درمانی تدریجاً در عرض ۳ تا ۶ ماه از بین می رود.
قطع مصرف دارو سبب ریزش موی ناگهانی و افزایش سرعت ریزش موها نمی شود بلکه ریزش موها به همان مقداری که قبل از مصرف دارو وجود داشته برمی گردد و در واقع ریزش مجدد موها به همان مقداری که قبل از مصرف دارو وجود داشته برمی گردد و در واقع ریزش مجدد موها به صورت تدریجی و ظرف چندین ماه پس از قطع مصرف دارو مجدداً شروع می شود.
به همین دلیل هم عدم استفاده یک روزه و یا فراموش نمودن مصرف دارو بطور کوتاه مدت معمولاً موجب ریزش موها نمی شود.
پزشکان متخصص پیوند مو گاهی اوقات از مینوکسیدیل برای کند کردن روند ریزش مو در بیماران جوان استفاده می کنند تا بتوانند پیوند مو را برای سالها به تأخیر انداخته و از منبع مو که در آینده برای پیوند به آن نیاز است محافظت کنند.
همچنین در اغلب موارد مینوکسیدیل بصورت مؤثر برای کامل کردن جراحی پیوند مو توسط پزشک متخصص پیوند مو استفاده می شود. در این حالت استفاده از مینوکسیدیل پس از گذشت چند روز از عمل پیوند موی طبیعی آغاز می گردد.
عوارض جانبی مینوکسیدیل بسیار کم بوده و عمدتاً شامل تحریک و خارش پوست سر است. یک عارضۀ بالقوه مینوکسیدیل رشد موی ناخواسته در صورت است و در مواردی مشاهده می گردد که این دارو بر روی پوست صورت ریخته شود.
● مینوکسیدیل چگونه عمل می کند ؟
عملکرد مینوکسیدیل کاملاً مشخص نیست ولی در این مورد چند فرضیه وجود دارد.
اثر ضد ریزش موی مینوکسیدیل بصورت اتفاقی کشف شد. اولین بار مینوکسیدیل به عنوان داروی ضد فشار خون مورد استفاده قرار گرفت.
این دارو با گشاد کردن عروق سبب کاهش فشار خون می شود ولی گفته می شودکه این دارو با اثر تحریکی که بر روی ساختمان و فعالیت سلولی فولیکول مو دارد سبب رشد مو می گردد.
اینکه آیا اثر مینوکسیدیل بر روی رشد مو به دلیل گشادی عروق بوده و یا به دلیل اثر تحریکی دارو بر روی فولیکول مو می باشدهنوز مشخص نیست.
هنوز معلوم نیست که چرا اثر مینوکسیدیل بر روی افراد مختلف متفاوت است. هیچکس نی تواند بگوید که چه کسانی از مینوکسیدیل سود می برند و چه کسانی سود نمی برند.
منبع : وب سایت آزاده سجادیه


همچنین مشاهده کنید