شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تحولات علم پیوند موی طبیعی


تحولات علم پیوند موی طبیعی
سلسله تحولات بوجود آمده در علم پیوند طبیعی در طول دهه های گذشته همواره در جهت دستیابی به ظاهری هرچه طبیعی تر بوده است. اولین هدف در پیوند موی طبیعی برگرداندن موهای قابل رشد به پوست سر بیمار طاسی که از این مسئله رنج می برد بود.
پس از اینکه پیوند موی طبیعی با موفقیت در بیماران انجام گردید تلاش پزشکان به این مسئله متمرکز شد که موهای پیوندی حتی الامکان ظاهری طبیعی تر و درست شبیه موهای خدادادی و اولیۀ فرد داشته باشند. پزشکان می دانستند که این مهم تنها با استفاده از آمیخته تکنولوژی و هنر قابل دسترسی است.
پیشرفتهای صورت گرفته در زمینۀ ساخت ابزار و ابداع تکنولوژی های بزرگنمایی به پزشکان پیوند موی طبیعی اجازه داد تا آنها بتوانند واحدهای بسیارکوچک مو را از ناحیه دهنده برداشت کنند به طوریکه به هر یک از این گروههای کوچک مو واحد فولیکولی ( فولیکولاریونیت ) گفته شد.
در حالیکه قبل از آن دسته جات بزرگی از پیازهای مو ( فولیکولاریونیت ) که شامل ۲۰،۱۰ و یا حتی تعداد بیشتری فولیکول بودند برای کاشت مورد استفاده قرار می گرفتند.
به این ترتیب هنر پیوند موی طبیعی از زمانیکه متخصصین این رشته توانایی بدست آوردن مهارتهای لازم در بازسازی خط موی طبیعی و نیز برگرداندن موها به نواحی شقیقه ها، پیشانی، حد واسط و فرق سر با نمای طبیعی را به دست آورند دستخوش پیشرفتهای چشمگیری شده است.
با این وجود بیمار متقاضی پیوند موی طبیعی بایستی به این نکته توجه کند که ممکن است نتیجه این عمل برای وی با آنچه که او در ذهن خود متصور ساخته است متفاوت باشد. به مثالهای زیر توجه نمایید :
▪ یک مرد ۴۰ ساله با ریزش موی هورمونی- ژنتیکی ( Andnogenetic alopecia ) انتظار داردکه با انجام پیوند موی طبیعی ظاهری جوان تر پیدا کند.
به هر حال وی بایستی به این نکته توجه نماید که با این عمل فقط بخشی از چهره او جوانتر می گردددر حالیکه وی بایستی به فکر درمان چین و چروکهای پیشانی و دور چشم خود نیز باشد !
بنابراین وقتی که او در آینه چهره خود را می بیند بایستی برای او این مسئله روشن شده باشد که اثرات انجام پیوند موی طبیعی تا چه حدی چهرۀ او را جوانتر کرده و انتظارات او را برآورده می سازد.
▪ خانمی ۵۰ ساله که دارای ریزش موی منتشر می باشد بطوریکه این مشکل حالت موهای او را دچار اختلال کرده است احساس می کند که چهرۀ بسیار پیری دارد. وی امیدوار است با انجام پیوند موی طبیعی بتواند حالت اولیۀ موهای خود را بدست آورده و چهرۀ بسیار جوانتری پیدا کند.
وقتی به چهرۀ وی نگاه می کنید دارای صورتی با خطوط ظریف اطراف لبها، حالتی پف آلوده در اطراف چشمها و ابروها و پوستی زبر در اثر تابش دهها سال نور آفتاب می باشد. انتظار چنین فردی از نتیجۀ پیوند موی طبیعی چیست ؟
در هر دو مورد فوق ممکن است بیمار از نتیجۀ عمل پیوند موی طبیعی رضایت کافی را بدست نیاورد. در چنین مواردی برگزاری جلسات مشاوره بسیار حائز اهمیت است.
در این جلسات پزشک با بیمار در مورد نتایج انجام این عمل و واقعیات موجود در این زمینه به بحث می نشیند. چهارچوب این مباحثات بایستی موارد زیر را شامل گردد :
۱) شفاف سازی دورنمای نتیجۀ نهایی انجام پیوند موی طبیعی و بطور کلی مزایا و محدودیتهای آن برای هر بیمار متفاوت است.
۲) پرداختن به ریزش مو به عنوان فقط یکی از عوامل مؤثر در نمای کلی چهرۀ بیمار و روشن ساختن میزان نقش بازسازی و برگرداندن موها در جوانتر شدن وی.
سلسله تحولات و سیر تکاملی علم پیوند موی طبیعی به نقطه ای رسیده که در حال حاضر آن را در بستر جراحی زیبائی به شکل یک شاخۀ تخصصی درآورده است بیمار متقاضی پیوند موی طبیعی بایستی با پزشک خود همانند بیماری که برای درمان به پزشک رشته مربوطه مراجعه می نماید مشاوره نموده و از چگونگی انجام عمل و نتایج آن آگاهی کافی و اطمینان حاصل نماید.
ارتباط بین پزشک متخصص پیوند موی طبیعی و بیمار بایستی به گونه ای باشد که پزشک از میزان انتظارات و نیاز بیمار آگاه شده و با ارزیابی وی بعنوان یک بیمار بتواند او را ارضاء نماید.
علم پیوند موی طبیعی به خودی خود تخصصی منحصر به فرد است که در آن پزشک بایستی انتظارات و نیازهای بیمار را همیشه در قالب یک مقولۀ کاملاً علمی مورد بررسی قرار دهد.
تهیه و تنظیم : دکتر آزاده سجادیه- دکتر حمیدرضا کهنموئی
برگرفته شده از سایت اینترنتی انجمن بین المللی پیوند موی طبیعی آمریکا
منبع : وب سایت آزاده سجادیه


همچنین مشاهده کنید