شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

صدراعظمی از جنس بحران


صدراعظمی از جنس بحران
گویا آنگلا مرکل عادت ندارد مناسبات کنونی اروپا و نظام بین الملل را ازمنظری واقع بینانه مورد بررسی قرار دهد.وی گاهی دغدغه گذار از آمریکا وتکیه بر ناسیونالیسم افراطی را در سر می پروراند و در مرحله ای دیگر از سارکوزی و بلر در راستای همسان سازی سیاستهای اروپا وواشنگتن پیشی می گیرد.اختلافات صدراعظم سرزمین ژرمنها و افرادی مانند اشتاین مایر در زمینه سیاست خارجی آلمان همچنان در حال افزایش است.این در حالیست که مرکل همواره ادعا می کند که در سیاست خارجی آلمان تحول تازه ای بوجود آورده است.
پس از استعفای گرهارد شرودر و تشکیل دولت ائتلافی آلمان،دموکرات مسیحی ها رفتارهای افراط گرایانه و غیرقابل توجیهی را از خود بروز دادند.این رفتارهای افراط گرایانه سبب تشدید نارضایتی ها در بین شهروندان آلمانی دشه است.این در حالی است که آلمان با خطرات بالقوه زیادی روبه روست که مرکل هیچ گونه توجهی نسبت به آنها ندارد.
کاهش ارزش دلار ، افزایش قیمت نفت و بحران بازارهای مالی آمریکا تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی آلمان طی سال ۲۰۰۷ داشته است . این در حالی است که کارشناسان اقتصادی آلمان ، کاهش رشد اقتصادی این کشور طی سال ۲۰۰۸ میلادی را نیز پیش بینی می کنند که این مسئله موجب تضعیف جایگاه مرکل در انتخابات ۲۰۰۹ خواهد شد . مرکل در انتخابات ۲۰۰۵ نسبت به اجرای اصلاحات در سیستم مالیاتی و بازار کار قولهایی به مردم آلمان داده که تا کنون عملی نشده است . هورست کوهلر رئیس جمور آلمان نیز ضمن انتقاد از عملکرد دولت مرکل ، خواستار اجرای اصلاحات اقتصادی در این کشور شده است .
اما مرکل ترجیح می دهد به همان سیاستهای غلط اقتصادی خود ادامه دهد.این مسئله می تواند در آینده ای نه چندان دور به پاشنه آشیل حزب دموکرات مسیحی تبدیل شود.در این میان انتقادات سوسیال دموکراتها از صدراعظم آلمان افزایش یافته است.
اخیرا رئیس کمیسیون داخلی نمایندگان مجلس آلمان موسوم به بوندستاگ ، “آنگلا مرکل” صدراعظم را به حمایت از خارجی ستیزی در این کشور متهم کرد. “سباستین اداتی” از حزب سوسیال دمکراتها این مطلب را در واکنش به‌اظهارات اخیر مرکل در حمایت از اقدامات خارجی‌ستیزانه نخست‌وزیر ایالت هسن برای تشدید مجازات خارجیان در این کشور اعلام کرد.
اداتی در این خصوص می گوید:
“ واقعا متحیر هستم که چگونه صدراعظم آلمان برنامه‌های ضد خارجی هم حزبی خود یعنی “رولاند کوخ” نخست وزیرایالت هسن را که هدفی جز استفاده ابزاری در انتخاباتی ایالتی ندارد، مورد حمایت قرار می‌دهد. “
مرکل پیش‌از این هم گفته‌بود که عامل تعداد زیادی‌از جنایتهایی که در این کشور صورت می‌گیرد، جوانان خارجی هستند.
مرکل همچنین به شدت از خواسته حزب خود مبنی بر برخورد تند با بزهکاران جوان خارجی در آلمان ازجمله اخراج آنان از این کشور ، افزایش مدت زندان و یا محکومیت آنان به حبس‌های هشداردهنده کوتاه مدت نیز حمایت کرده بود.
این در حالی است که گفته می‌شود طرحی ارائه شده‌است که به موجب آن دولت آلمان قادر خواهد بود خارجیانی را که به دلیل ارتکاب جرایم به مدت یکسال یا بیشتر به زندان محکوم می‌شوند، از این کشور اخراج کند و یا آنها را به اردوگاههای آموزشی به سبک نظامی برای بازپروری اعزام نماید.
از سوی دیگر در پی تشدید جو ضد خارجی در آلمان ، یکصد گروه مهاجر آلمانی با ارسال نامه‌ای برای صدراعظم این کشور ، از اینکه موضوع خشونت اخیر برخی جوانان مهاجر خارجی بعنوان دستاویزی برای احزاب در انتخابات ایالتی این کشور قرار گرفته است، بشدت انتقاد کردند.
حزب سوسیال دمکرات در عین حال همتای دمکرات مسیحی خود را متهم کرد که قصد دارد برای کسب موفقیت در انتخاباتی آتی سه ایالت هسن، نیدرزاکسن و هامبورگ ، احساسات ضد خارجی در این کشور را تقویت کند.بسیاری از دموکرات مسیحی ها تمایلاتی نژاد پرستانه داشته و سعی دارند این تمایل خود را به طور غیرمستقیم در سیاست داخلی و خارجی ژرمنها دخیل سازند.
سید ارسا میرکریمی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید