جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


تغییر الگوی اعتیاد از تریاک به کراک


تغییر الگوی اعتیاد از تریاک به کراک
الگوی اعتیاد در کشور به سرعت در حال تغییر بوده و مصرف مخدرهای جدید رو به افزایش است ، به طوری که عنوان می شود سهم « کراک » در بازار مصرف کشور به ۱۵ درصد رسیده است .
بر اساس آخرین آمار اعلام شده ، در بین معتادان کشور دانش آموزان نیز مشاهده می شوند و از آن مهم تر اینکه بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی با مواد مخدر صنعتی و جدید همچون « شیشه » و « کراک » کاملاً آشنا هستند .
کراک ، نوعی هروئین است که تا حد امکان اشباع شده یعنی یک گرم کراک از ۱۰ تا ۱۰۰ گرم هرویین به دست آمده است اما اعتیاد آن نسبت به هروئین بسیار شدیدتر و ترک ان بسیار مشکل تر است .
براساس تحقیقات به عمل آمده الگوی اعتیاد در کشور به سرعت در حال تغییر است و مصرف مواد جدید همچون کراک رو به رشد است به طوری که مصرف این مواد هم اکنون به ۱۵ درصد در بازار مصرف کشور رسیده این در حالی است که سهم هروئین با ۴۰ سال سابقه ۲۱ درصد است و این زنگ خطری آزار دهنده است .
به گفته دکتر محمدحسین فرجاد ، استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی ؛ روند ورود مواد خطرناکی همچون کراک به کشور در حالی به سهولت انجام می شود که تاکنون هیچ اقدام جدی در جهت ممانعت از ورود و توزیع آن درجامعه صورت نگرفته است و با چنین وضعیتی ، افزایش تقاضا برای مصرف آن ، چندان عجیب به نظر نمی رسد .
وی معتقد است که میزان مصرف کراک به شدت در بین نسل جوان در حال افزایش است و این امر به طور حتم ، میزان مرگ و میر را طی سالهای آتی افزایش خواهد داد.
در حالی که گفته می شود میانگین سنی معتادان کشور ۳۲ سال است ، باید به این نکته نیز اشاره کرد که این میانگین رو به کاهش گذارده است . به طوری که میانگین سنی اعتیاد در کشور طی سالهای اخیر یک تا ۱/۵ سال کاهش یافته است .
از سوی دیگر ، شیوع اعتیاد در بین مردان ۹۳ و در میان زنان ۷ درصد است که البته ارائه آمار دقیق در مورد زنان معتاد به دلایل مختلف دشوار است و امکان بیشتر بودن این رقم نیز وجود دارد .
کراک برخلاف هروئین ، تریاک و حشیش و ... بو ندارد و مصرف آن بسیار آسان است . انچنانکه یک یا دو دقیقه پس از مصرف آن در یک محیط در بسته و کوچک نیز ، کسی متوجه نخواهد شد .
همچنین اغلب معتادن از سطح تحصیلات پایینی برخوردار بوده و زیردیپلم و دیپلم هستند که اهمیت نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد بسیار حائز اهمیت است .
اعتیاد در همه اقشار و مشاغل وجود دارد اما کارگران بیشتر از سایر مشاغل در معرض خطرند به طوری که طبق نتایج تحقیقات ۱۵ درصد از کارگران ماهر در معرض خطر این معضل هستند . پس از کارگران ، رانندگان درون شهری و برون شهری در معرض خطر اعتیاد هستند .
نیمی از معتادان از طریق دوستان به مصرف مواد مخدر روی آورده اند و متأسفانه محیط کار نیز در شیوع مصرف مواد مخدر نقش زیادی دارد که در طول سالهای گذشته رشد اعتیاد از طریق محیط کار دو برابر شده است .
وجود بستگان نزدیک معتاد در خانواده ، یکی دیگر از عوامل اعتیاد سایر اعضای خانواده است . مهمانی های دوستانه ، کوچه و خیابان و محیط کار محل هایی هستند که معتادان به عنوان اولین مکان مصرف مواد مخدر ، از آنها نام می برند .
به گفته یک روانپزشک ؛ کسب لذت ، کنجکاوی ، مشکلات روحی ، در دسترس بودن ، بیماری جسمی و درد به ترتیب با بیشترین فراوانی علت روی آوردن نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر است .
در حال حاضر ؛ تریاک با ۷۰ درصد ، هروئین ۳۰ درصد و حشیش ۲۴ درصد ، بیشترین مواد مخدر مصرفی در کشور است که غالب ترین روش مصرف تدخین ( دودی ) بوده و تزریق ، خوردن و انفیه به ترتیب در مراحل بعدی قرار دارد .
بیشترین فراوانی سن تزریق با ۳۵ درصد ۲۰ تا ۲۴ سال است و ۲۵ تا ۲۹ سال نیز در رده بعدی قرار دارد .
از سوی دیگر ، ۴۵ درصد معتادان تزریقی سرنگ خود را به یکدیگر قرض می دهند که این موضوع در شیوع بیماریهای پرخطر همچون ایدز و هپاتیت نیز تأثیر زیادی دارد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید