پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


یکشنبه سرخ شهر سنت پترزبورگ


یکشنبه سرخ شهر سنت پترزبورگ
۱۰۳ سال پیش در روز ۲۲ ژانویه سال ۱۹۰۵ میلادی سربازان ارتش تزاری به روی تظاهرکنندگان غیرنظامی که به طور مسالمت آمیز در مقابل کاخ زمستانی نیکلای دوم ، تزار روسیه تجمع کرده بودند ، آتش گشوده و صدها زن و مرد بیگناه را به قتل رسانده و تظاهرات را به خاک و خون کشیدند.
این واقعه که در یک روز یکشنبه رخ داد در تاریخ روسیه به «یکشنبه سرخ» سنت پترزبورگ مشهور شد.
به دعوت گئورگی گاپون ، کشیش کلیسای ارتدکس ۱۰۰ هزار کارگر اعتصابی در حالی که عکس های تزار نیکلای دوم را در دست داشتند در سکوت و به طور غیرمسلح دست به یک تظاهرات مسالمت آمیز در مقابل کاخ زمستانی تزار در سنت پترزبورگ زدند.
روسیه به دلیل شکست های نظامی فاجعه بار در شرق دور در مقابل ارتش ژاپن دچار یک بحران اقتصادی عظیم شده بود.
کارگران از تزار درخواست بهبود وضع معیشتی خود را داشته و می خواستند عریضه ای در باب اصلاحات اجتماعی و سیاسی را به او ارائه دهند.
سربازان ارتش تزاری بدون هیچ دلیلی به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده و نزدیک به هزار نفر را کشته و صدها نفر را مجروح کردند.
در پی این واقعه اعتصاب عمومی سراسر خاک روسیه ، لهستان و قفقاز را فرا گرفت.
تزار نیکلای دوم اعتبار مذهبی اش را در میان مردم روسیه از دست داد. این سرآغاز انقلاب سال ۱۹۰۵ میلادی بود.
به این ترتیب ، در روز ۲۲ ژانویه سال ۱۹۰۵ میلادی سربازان ارتش تزاری به سوی ۱۰۰ هزار کارگر اعتصابی که به طور مسالمت آمیز در مقابل کاخ زمستانی نیکلای دوم ، تزار روسیه تجمع کرده بودند شلیک کرده و تظاهرات مردم را به خاک و خون کشیدند.
این روز در تاریخ روسیه به «یکشنبه سرخ» سنت پترزبورگ مشهور شد و سرآغاز انقلاب سال ۱۹۰۵ بود که سرانجام تزار ناگزیر دست به اصلاحات گسترده ای می زند اما این اصلاحات برای برقراری دوباره اعتماد کارگران به تزار کافی نبود.
بهرام افتخاری
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید