جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ابدی پله:نیجریه رقیب اصلی غناست


ابدی پله:نیجریه رقیب اصلی غناست
زمان سپری می شود و هرگز از حرکت نمی ایستد و هر روز بازیکن جدیدی پا به میدان می گذارد و پس از گذشت چند سالی از فوتبال خداحافظی می کند و برای همیشه فراموش می شود. اما هستند کسانی که گذشته زمان نیز نام آنها را از خاطر هوادارانشان پاک نمی کند چرا که آنقدر زحمات ارزنده برای باشگاه و تیم ملی کشورشان انجام داده اند که محال است خاطرات زیبایشان را کسی از یاد ببرد. به عنوان مثال ابدی پله اسطوره سیه چرده آفریقا با وجود این که چند سالی از بازنشستگی او می گذرد ولی مردم قاره سیاه همچنان به او عشق می ورزند. ابدی پله یکی از بهترین بازیکنان تاریخ این قاره محسوب می شود که در چند باشگاه مطرح اروپایی نیز توپ زده است که از مطرح ترین آن ها می توان به تیم مارسی فرانسه اشاره کرد که به همراه این تیم ۴ بار فاتح لیگ دسته اول فرانسه شد. وی ۶ سال بازوبند کاپیتانی تیم ملی کشورش غنا را به بازو داشت و در سال های ۹۲ و ۱۹۹۱ جزو بازیکنان برتر سال جهان از سوی فیفا معرفی شد. او به قدری شگفتی ساز شده بود که حتی قاره سبز که لیگ های معتبر فوتبال را در خود جای داده است نیز به خلاقیت و استعدادهای او اعتراف کرد و پله ۳ سال پیاپی از سوی مجله معتبر فرانس فوتبال لقب بهترین بازیکن قاره آفریقا را به خود اختصاص داد. از طرفی پله در دوران بازیکنی اش در مارسی فرانسه بدون شک فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۳ را از یاد نمی برد چرا که در همان دیدار بود که درخشش او قهرمانی را به این تیم فرانسوی تقدیم کرد و بهترین بازیکن میدان هم شناخته شد. حال پله ۴۳ ساله سفیر جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی است و قصد دارد تا واسطه مناسبی بین آفریقا و جهان فوتبال باشد.
● میزبانی غنا
جام ملت های آفریقا آغاز شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. با وجود این که رقابت های آفریقایی به نسبت رقابت های اروپایی از اهمیت کمتری برخوردارند اما وجود بازیکنان مطرح لیگ های اروپایی که همگی در قاره سیاه شناخته شده اند حساسیت های خاصی به این دوره از مسابقات داده است. اسین، ساموئل اتوئو، دروگبا و سالومون کالو از مطرح ترین های این دوره هستند. پله در خصوص میزبانی کشورش می گوید: جام ملت ها فرصت خوبی است نشان دهیم که کشورهای آفریقایی چیزی از دیگر ملل کم ندارند و اگر به درستی از پس میزبانی برآییم می توانیم فوتبال غنا و آفریقا را هرچه بیشتر و بهتر به دنیا معرفی کنیم. میزبانی این دوره سکوی پرتابی برای ما است تا فرهنگ غنی غنا را گسترش دهیم. البته اگر بتوانیم جام را در خانه نگه داریم و قهرمانی این دوره را از آن خود کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.
ابدی پله شانس غنا را بسیار زیاد می داند و می افزاید: ما شانس زیادی برای قهرمانی داریم چرا که از امتیاز میزبانی برخورداریم و هواداران همواره نقش اساسی در موفقیت یک تیم ایفا می کنند. در ضمن من خیالم از بابت بازیکنان تیم راحت است چرا که با ترکیب مطمئنی پا به این رقابت ها گذاشتیم و خط میانی بسیار قوی داریم.
● نیجریه حریف اصلی غنا
غنا با قرار گرفتن در گروه A با تیم های گینه، مراکش و نامیبیا هم گروه شده است که قطعا هیچ یک از آنها نمی تواند تهدیدی برای غنا باشد. به این ترتیب پله هم به تشریح آینده تیم کشورش پرداخت و نیجریه را رقیب جدی غنا معرفی کرده است. خوشبختانه در گروه آسانی قرار گرفتیم و به نسبت سایرین از وضعیت بهتری برخورداریم. بعید می دانم برای صعود از این گروه با مشکل مواجه شویم. اما در مراحل بعد چند رقیب جدی خواهیم داشت که نیجریه در صدر آنان قرار دارد. آنها تاکنون ۲ بار عنوان قهرمانی جام ملت ها را به خود اختصاص دادند و اگر ما تعلل کنیم قطعا این نیجریه خواهد بود که جام را بالای سر می برد. به علاوه ساحل عاج نیز تیم خوبی است و چند بازیکن سرشناس در ترکیب دارد.پله گروه B را گروه مرگ می نامد و به گفته خودش خوشحال است که غنا در این گروه قرار ندارد: اصلا دوست ندارم در گروهی قرار بگیریم که حذف شدن تیمی از پیش قطعی باشد مانند وضعیت گروه B که ساحل عاج، نیجریه، بنین و مالی هم گروه شده اند اما نیجریه و ساحل عاج هر دو تیم خوبی هستند و حذف هر یک جذابیت های مسابقات را کاهش می دهد.
● پیش به سوی جام جهانی ۲۰۱۰
ابدی پله از شخصیت های برجسته ای بود که در مراسم قرعه کشی در ماه مه ۲۰۰۴ در زوریخ حضور داشت و زمانی که نام آفریقای جنوبی به عنوان میزبانی سال ۲۰۱۰ اعلام شد از شادمان ترین حاضرین در مراسم بود. به علاوه سخنرانی تاثیرگذار او در آن روز در مقر اصلی فیفا در مورد میزبانی آفریقای جنوبی بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. پله در این خصوص می گوید: آفریقا تغییرات اساسی را در چند سال گذشته به خود دیده است و اگر ۲۰ سال پیش به اینجا می آمدید آفریقا را قاره ای تحت تصرف هزاران بیگانه می دیدید که موجب شده بودند مردم ثروت و پولی از خود نداشته باشند. اما ما خیلی سریع توانستیم خود را به سطح لیگ کشورها برسانیم. حالا هم که کشوری از قاره سیاه توانسته میزبانی مهم ترین رقابت فوتبال دنیا را برعهده بگیرد که نقطه عطفی در پیشرفت هرچه بیشتر فوتبال ما محسوب می شود. مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی که سال گذشته در دو زبان انجام شد به وضوح نشان داد که این کشور به خوبی می تواند پذیرای تیم های مختلف در جام جهانی باشد: تا پیش از این کسی روی ما حساب نمی کرد و هرگز تصور نمی کرد که روزی ما هم بتوانیم مسوولیت جام جهانی را به عهده بگیریم. اما ما توانستیم ثابت کنیم که نه تنها زیبا بازی می کنیم بلکه به خوبی هم میزبانی خواهیم کرد و حتی بهتر از آلمان، کره، ژاپن و فرانسه.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید