شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اهمیت تغذیه در سلامت دندان ها


اهمیت تغذیه در سلامت دندان ها
داشتن یك رژیم غذایی مناسب و متعادل در شكل گیری و تكامل دندان كودكان بسیار موثر است. كودكان برای اینكه دندان و لثه ای سالم داشته باشند، نیازمند رژیم غذایی كامل هستند. رژیمی كه همه موارد مغذی و لازم برای رشد آنها را به همراه داشته و شامل میوه و سبزیجات، نان و حبوبات، شیر و لبنیات و گوشت قرمز و ماهی و تخم مرغ باشد.نكته ای كه در رژیم غذایی كودكان حائز اهمیت است، میزان كربوهیدرات مصرفی آنها در روز است.یك برنامه غذایی با مقادیر بالای كربوهیدرات مانند مواد قندی و نشاسته ای تاثیر مستقیمی با بروز پوسیدگی دندان ها دارد. هرچه مواد نشاسته ای نظیر برنج، نان، شیرینی، كیك، كراكر و چیپس در رژیم غذایی كودك بیشتر باشد شانس ابتلا به بیماری های دندان و التهابات لثه نیز بیشتر می شود.
البته تنقلاتی نظیر اسنك، پفك و شكلات در پوسیدگی دندان بی تاثیر نیستند. این مواد به راحتی توسط بزاق دهان و یا آب شسته نمی شوند، به همین دلیل نقش فراوانی در ایجاد پوسیدگی دندان دارند.بنابراین اگر می خواهید كودكانتان از دندان هایی سالم برخوردار باشند به نكات زیر توجه كنید:از خرید تنقلات نظیر چیپس و پفك و كاكائو كه از نظر غذایی نیز ارزش چندانی ندارند، بكاهید و كودكتان را به مصرف میوه یا آب میوه به جای اینگونه تنقلات عادت دهید.
مصرف نوشابه های گاز دار را كاهش دهید. این نوشابه ها به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی قند تخمیر شدنی نقش مهمی در پوسیدگی دندان ایفا می كند.در صورت خرید نوشابه، شیرینی و آدامس برای فرزندتان حتی الامكان نوع كم شیرین یا بدون قند آنها را خریداری كنید و نهایتاً چكاپ شش ماه یك بار به دندانپزشك را فراموش نكنید.


همچنین مشاهده کنید