جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ / Friday, 19 January, 2018

با برخی از روشهای ابتدایی جستجو آسان در موتورجستجو گوگل آشنا شویم


با برخی از روشهای ابتدایی جستجو آسان در موتورجستجو گوگل آشنا شویم
برخی از کاربران کامپیوتر و تعدادی از خوانندگان پرسش های متعددی در زمینه اینترنت و شیوه کاربرد آن این پدیده مطرح کرده و خواسته اند تا مواردی از نکات آموزشی ارایه دهیم. یکی از این موارد، چگونگی جستجو در شبکه گوگل، اینترنت فناوری مرز ناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و در هر۵ ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می شود. این دنیای مجازی آنقدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره مندی از آن نیستند و بدین ترتیب، روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بیشتر می شود. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند در صورت ناآشنا بودن با شیوه درستِ کار با آنها می توانند خسته کننده هم باشند.
امروزه موتورهای جستجوی زیادی برروی شبکه وب فعال هستند که هر یک شیوه جستجوی خاص خود را دارند و براساس آن به جستجوی سایتهای مورد نظر شما می پردازند.
یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جستجو، گوگل نام دارد که این روزها جام پیروزی را از دیگر رقبا ربوده است و روز به روز برتعداد کاربران خود می افزاید. بدون تردید شما هم حداقل برای یکبار گذرتان به http://www.google.com خورده است و صفحه ساده و در عین حال پرقدرت این جستجوگر را دیده اید. جستجوگری که با پشتیبانی از زبان های مختلف دنیا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. و شاید همین پشتیبانی از زبان فارسی است که در میان ایرانیان نیز از اقبال خوبی برخوردار شده است. در این مقاله می کوشیم تا ضمن آشنایی با نحوه صحیح کار با این جستجوگر کارایی بهره مندی از آنرا نیز بالا ببریم.
برای جستجوی یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوط تایپ کنید و سپس کلیدEnter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمه Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده کلیک کنید، تا به لیستی از وب سایتهای مرتبط با موضوع دست یابید.
از آنجایی که گوگل وب سایتهایی را فهرست می کند که»همه« کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند، باید سعی کنید تا در نوار جستجو، کلماتی را وارد کنید که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی بپرهیزید تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند.
● کلمات اصلی تر را بنویسید
همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو، لازم است کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که
می توانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین تر کنید. برای مثال به جای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید»نقاش« بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید»پیکاسو« یا اینکه به جای »اتومبیل« بهتر است بنویسید»پژو« و ...
همچنین کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیح درباره آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن»گذراندن یک شب خوب در تهران« بهتر است تایپ کنید: » هتلهای تهران«.
● از آوردن حروف اضافه خودداری کنید
گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهایی را فهرست می کند که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمه پیوند دهنده »و« استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که وارد کردن کلماتی مانند در، به، و... برنتیجه جستجو تأثیر خواهد گذشت، بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال به جای تایپ کردن»گذراندن تعطیلات در شمال« بهتر است تنها بنویسید:»تعطیلات شمال«.
خود گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و واژه هایی همچون»کجا« و »چطور« را از کلمات مورد جستجو حذف می کند. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تأثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش می دهند.
● حروف بزرگ و کوچک فرق نمی کنند
گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست. در حقیقت همه حروفی که به لاتین در نوار جستجو تایپ می کنید، به حروف کوچک تبدیل خواهند شد. برای مثال نتیجه جستجوی(PaRsOiLcO) و(Parsoilco) و (Pars Oil Co) یکسان خواهد بود.
● جستجوهای طبقه بندی شده
با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند، بهتر است سری هم بهdirectory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود است. مثلاً اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل هستید، می توانید با رفتن به شاخهScience و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخهSaturn دست یابید. همچنین اگر در مورد خودرویSaturn جستجو می کنید، می توانید سایتهای مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بیابید.
● جستجوی پیشرفته
در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه ای با عنوان»جستجوی پیشرفته« یا»Advanced Search« وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با بکار بردن روش های خاصی، دقت جستجو را افزایش دهید.
علاوه بر این تنظیمات، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می برد. شما بدون رجوع به قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید. در زیر به توضیح برخی از این عملگرها می پردازیم.
▪ عملگر+
همانگونه که قبلاً گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت»+« در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از علامت»+« یک فاصله(space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).
راه دیگر دقیق کردن گوگل در جستجوی کلمه ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (" " قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم داستان جنگ ستارگان۱ (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل حرف I را مورد جستجو قرار نمی دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars” “Episode+ I و یا Star Wars Episode I”” تایپ کنیم.
▪ عملگر-
برخی اوقات ممکن است شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه bass در ماهیگیری به معنای ماهی خالدار است و در موسیقی به معنای» صدای بم«. برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر»-« استفاده کنید تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمه بعد از این عملگر در آنها اشاره شده است.(دقت کنید که قبل از علامت»-« یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید). در مثال بالا می توانید بنویسید:bass- music.
▪ عملگر~
گاهی ممکن است شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید کیفیت غذا در نتیجه، سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه»کیفیت« و کلمه»غذا« در آنها وجود داشته باشد. حتی ممکن است که این دو کلمه اصلاً بهم ربط نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید»~کیفیت~غذا« گوگل دنبال سایتهایی می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.
▪ عملگر""
همانگونه که قبلاً نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل(نه بصورت کلمات جدا از هم بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (" ")قرار داد.
▪ عملگر»یا«
گوگل از یای منطقی پشتیبانی می کند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص یا جای آن کلمه ای دیگر به جای آن کلمه می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از »یا« استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید»تعطیلات در شیرازیا اصفهان«، آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.
▪ عملگرSITE
اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد کردن کلمه مورد نظر عملگرSite: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید.
▪ عملگر..
برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدوده خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدوده عددی مورد نظر بهره بگیرید. مثلاً اگر به دنبال DVD Player های با قیمت۲۵۰ تا۳۵۰ دلار می گردید، بایستی اینگونه درخواست خود را اینگونه بیان کنیدVD Player $۲۵۰..۳۵۰ (توجه داشته باشید که بین دو نقطه عملگر هیچ فاصله ای نباشد).
▪ صفحه نتایج جستجو
صفحه نتایج جستجوی گوگل چه به فارسی و چه به انگلیسی را می توان به۱۶ قسمت تقسیم کرد که در زیر به شرح مختصر هر یک از آنها می پردازیم:
۱) با کلیک روی هر گزینه از لینک های بالایی گوگل، مشخص می کنید که در چه زمینه ای می خواهید جستجو کنید، سایتها، تصاویر، خبرها، گروهها و...
۲) دکمه Search یا جستجو برای شروع عمل جستجو بکار می رود. به جای بکار بردن این دکمه می توانید کلیدEnter را فشار دهید.
۳) لینکAdvanced Search یا جستجوی پیشرفته شما را به صفحه تنظیمات پیشرفته جستجو می برد.
۴) کادر جستجو برای تایپ کردن کلمات مورد جستجو بکار برده می شود.
۵) لینک Preferences یا تنظیمات شما را به صفحه تنظیمات گوگل می برد تا در آنجا مشخص کنید که می خواهید در هر صفحه نتایج جستجو چه تعداد سایت فهرست شود، و یا اینکه زبان مورد استفاده چه زبانی باشد و ...
۶) نوار آبی رنگ، نوار آمار است که آمار تعداد سایتهای یافته شده و مدت زمان جستجو را نشان می دهد.
۷) Tip ها توضیحات کوتاهی هستند که شما را برای جستجوی بهتر راهنمایی می کنند.
۸) گوگل دارای منابع اطلاعاتی متنوع و ویژه ای است که براساس تجربه جستجوی کاربران مختلف جمع آوری شده اند. اغلب این منابع به جستجوی شما نزدیکتر است و در بالای نتایج جستجوها قرار می گیرند. گوگل برای گرفتن نتیجه بهتر، شما را به دیدن منابع اطلاعاتی خودش دعوت می کند. برای مثال در شکلی که آدرس مناظر کوهها مورد جستجو قرار گرفته است گوگل کاربر را به دیدن قسمت Local Search خود دعوت می کند تا در آن قسمت به نتایج واقعی تری از آنچه که می خواهد برسد.
۹) در قسمت نتایج جستجو، اولین چیزی که می بینید عنوان صفحه ای است که کلمات مورد نظر در آن یافته شده است. گاهی اوقات در این قسمت یک آدرس اینترنتی قرار می گیرد که به معنای بدون نام بودن صفحه مورد نظر است.
۱۰) پس از عنوان سایت، قسمتهایی از سایت که کلمات شما در آن یافته شده اند، بصورت خلاصه آورده می شوند. این متن کوتاه به شما این امکان را می دهد تا قبل از کلیک کردن روی عنوان آن و دیدن محتویات سایت بینید که آیا این صفحه کاملاً مطابق با خواسته شماست یا نه.
۱۱) این بخش شامل آدرس سایتی است که کلمات درآن یافته شده اند.
۱۲) بخش بعدی اندازه یا سایز متنی قسمتی از سایت را که متن مورد نظر شما در آن یافته شده است نشان می دهد. در برخی موارد این اندازه دیده نمی شود.
۱۳) اگر به هر دلیلی با کلیک کردن برروی عنوان سایت و یا آدرس سایت، قادر نیستید که محتویات آنرا ببینید، می توانید با کلیک کردن برروی گزینه Cachedیا نسخه ذخیره شده، همان سایت را از روی سِرور گوگل ببینید، (لازم به توضیح است که گوگل قسمتهایی از برخی سایتها را برای دسترسی و جستجوی سریعتر برروی سِرور خود ذخیره می کند. شما با کلیک کردن روی این گزینه می توانید به قسمت های ذخیره شده روی سرور گوگل دسترسی پیدا کنید.)
۱۴) با کلیک روی گزینه Similar Pages یا صفحات مشابه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتی شبیه به صفحه یافته شده راهنمایی می کند.
۱۵) وقتی که گوگل کلمه مورد نظر شما را در یک سایت در چند صفحه پیدا می کند، ابتدا صفحه ای را که به در خواست شما نزدیکتر است می آورد و سپس صفحه دوم را بصورت فرو رفته نشان می دهد.
۱۶) اگر در یک سایت در بیش از دو صفحه کلمات مورد نظر شما یافته شوند، بایستی برای دیدن صفحات سوم به بعد روی شماره صفحه های پایین نتایج جستجو کلیک کنید.


مطالب مرتبط

نگاهی به موتورهای جست وجو در اینترنت


نگاهی به موتورهای جست وجو در اینترنت
حتماً شما هم بارها، زمانی كه به یك مقاله علمی، سیاسی و... نیاز داشته اید یا حتی برای یافتن معنی اصطلاحی، پشت كامپیوترتان نشسته اید و با استفاده از اینترنت در مدت زمان كوتاهی آن را پیدا كرده اید. اما آیا تابه حال فكر كرده اید چگونه در عرض چند ثانیه انبوهی از اطلاعات در اختیار شما قرار می گیرد؟ صدها میلیون صفحه در اینترنت در دسترس وجود دارند و منتظر هستند تا اطلاعات را با تنوع شگفت انگیزی از موضوعات ارائه دهند. زمانی كه شما می خواهید در مورد یك موضوع مخصوص اطلاعات كسب كنید، چگونه می دانید كه چه صفحاتی را باید بخوانید؟ احتمالاً مانند اكثر مردم، شما از یك موتور جست وجوی اینترنت بازدید می كنید.
موتورهای جست وجوی اینترنتی، سایت های مخصوصی در شبكه هستند و طوری طراحی شده اند كه به افراد كمك می كنند تا اطلاعات مورد نیازشان را كه در سایت های دیگر ذخیره شده است بیابند. تفاوت هایی در شیوه عملكرد موتورهای جست وجوی مختلف وجود دارد، اما همه آنها سه وظیفه اصلی را انجام می دهند:
۱ ) در اینترنت، یا بخش های برگزیده ای از اینترنت، براساس كلمات مهم جست وجو را انجام می دهند.
۲) یك فهرست از كلماتی كه پیداكرده اند و جایی كه آنها را پیدا كرده اند، تهیه می كنند.
۳) این امكان را برای كاربران فراهم می كنند تا كلمات یا مجموعه ای از كلمات مورد نظر خود را كه در فهرست یافت می شود جست وجو كنند.
موتورهای جست وجوی اولیه یك فهرست شامل تنها چندصد هزار صفحه و فایل نگهداری می كردند و در روز شاید یك یا دو هزار بازدیدكننده داشتند. امروزه یك موتور جست وجوی خوب، صدها میلیون صفحه را فهرست می كند و در روز پاسخگوی ده ها میلیون جست وجو كننده است. حالا باید ببینیم چگونه این مسئولیت مهم انجام می شود و چگونه موتورهای جست وجوی اینترنتی، بخش های مختلف را به كار می برند تا ما بتوانیم اطلاعات مورد نیاز خود را در شبكه بیابیم.
● جست وجو میان صدها میلیون صفحه
قبل از اینكه یك موتور جست وجوگر بتواند به شما بگوید كه یك فایل در كجا قرار دارد، باید آن فایل پیدا شود. یك موتور جست وجوگر برای یافتن اطلاعات از میان صدها میلیون صفحه كه در شبكه وجود دارند، روبات نرم افزاری خاصی به نام spiders را به كار می گیرد تا لیستی از كلماتی كه در سایت های شبكه یافت می شود را ایجاد كند. فرآیندی كه یك spider لیست خود را ایجاد می كند، Web crawling نامیده می شود. برای ایجاد و نگهداری یك لیست مفید و مناسب از كلمات، یك spider موتور جست وجوگر باید صفحات بسیار زیادی را بررسی كند. چگونه هر spider مسیرش را در شبكه آغاز می كند ؟ معمولاً نقطه شروع، لیستی از صفحاتی است كه توسط سرورها زیاد استفاده می شوند و همچنین صفحاتی كه عمومی تر و معروف تر هستند. spider از یك سایت عمومی شروع می كند، كلمات موجود در صفحات آن را لیست می كند و هر لینكی كه در آن سایت یافت می شود را دنبال می كند. به این طریق سیستم جست وجوگر به سرعت شروع به حركت می كند و در بخش هایی كه بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرد حركت می كند.
Google.com به عنوان یك موتور جست وجوگر علمی آغاز به كار كرد. سرجی برین و لورنس پیج بیان كرده اند كه spiderهای سیستم آنها با چه سرعتی می توانند كار كنند. آنها سیستم اولیه خود را به گونه ای ساختند كه از چندین spider استفاده كند، معمولاً سه تا در یك زمان. هر spider می توانست با حدود سیصد صفحه شبكه كه در یك زمان باز بودند اتصال برقرار كند. در بهترین عملكرد خود، با استفاده از چهار spider، این سیستم می توانست در هر ثانیه به صد صفحه متصل باشد و حدود ۶۰۰ كیلو بایت داده را در هر ثانیه ایجاد كند. برای سرعت بخشیدن به جست وجو، ایجاد سیستمی برای ارائه اطلاعات لازم به spider لازم است. سیستم گوگل اولیه دارای سروری بود كه به فراهم كردن URL ها برای spider ها اختصاص یافته بود. به جای وابسته بودن به یك فراهم كننده سرویس اینترنتی برای DNS كه نام یك سرور را به یك آدرس تبدیل می كند، گوگل DNS خودش را داشت تا تاخیرها را به حداقل برساند.
زمانی كه spider گوگل یك صفحه HTML را مشاهده می كرد، به دو نكته توجه می كرد: كلمات درون صفحه، در كجا كلمات پیدا شده اند.
كلماتی كه در عنوان اصلی یا عناوین فرعی و یا سایر موقعیت هایی كه دارای اهمیت نسبی هستند، قرار دارند برای جست وجوی بعدی كاربر مورد توجه خاص قرار می گرفتند. spider گوگل هر كلمه معنی داری در صفحه را فهرست می كرد و از كلمات a an, the صرف نظر می كرد. سایر spider ها از روش های متفاوتی استفاده می كردند. در كل تمامی این روش ها معمولاً سعی می كند تا عملكرد spider را سریع تر كند، به كاربران اجازه بدهد تا با كارایی بهتر و بهینه تر جست وجو كنند و یا هر دو آنها. به عنوان مثال، بعضی spider ها كلماتی كه در عنوان ها، عنوان های فرعی و لینك ها وجود دارند یا كلماتی كه بارها در صفحه تكرار می شوند و هر كلمه ای در بیست خط اولیه متن را نگهداری می كند. سایت Lycos از این روش استفاده می كند.
سایر سیستم ها، از قبیل AltaVista، هر كلمه در صفحه، شاملa an, the و سایر كلمات كه بی اهمیت هستند را هم لیست می كنند.
● ایجاد فهرست
زمانی كه spider ها وظیفه یافتن اطلاعات از صفحات شبكه را به اتمام رساندند (البته باید در نظر داشته باشیم كه این وظیفه هرگز واقعاً تمام نمی شود، خاصیت تغییر دائمی شبكه به این معنی است كه spiders ها همیشه در حال حركت و جست وجو هستند)، موتور جست وجو باید این اطلاعات را به شكلی كه مفید باشد، ذخیره كند. دو مولفه كلیدی برای در دسترس قرار دادن اطلاعات جمع آوری شده برای كاربران وجود دارد: اطلاعات ذخیره شده با داده ها - روشی كه توسط آن اطلاعات فهرست می شود.
در آسان ترین حالت، موتور جست وجوگر می تواند تنها كلمه و URL را ذخیره كند. در حقیقت، این روش برای موتوری با كاربرد محدود است، زیرا در این حالت راهی وجود ندارد برای اینكه تعیین كند آیا كلمه در بخش مهم یا بخش بی اهمیتی از صفحه استفاده شده است، آیا كلمه تنها یك بار یا چندین مرتبه تكرار شده است یا صفحه لینك هایی به صفحات دیگری كه شامل آن كلمه هستند، دارد. به عبارت دیگر راهی برای ایجاد لیستی رتبه بندی شده كه تلاش می كند تا مفیدترین و بهترین صفحات را در بالای لیست نتایج جست وجو قرار بدهد، وجود ندارد.
برای به دست آوردن نتایج بهتر، بیشتر موتورهای جست وجو اطلاعات بیشتری علاوه بر كلمه و URL ذخیره می كنند. موتور ممكن است تعداد دفعاتی كه كلمه در صفحه تكرار شده است را ذخیره كند، یا ممكن است مقداری را به هر ورودی اختصاص بدهد و زمانی كه كلمات در عناوین، عنوان های فرعی و لینك ها ظاهر می شوند ارزش اختصاص یافته به آنها بیشتر می شود. هر موتور جست وجوگر تجاری، فرمول متفاوتی برای ارزش گذاری كلمات فهرست خود دارد. این مسئله یكی از دلایلی است كه موجب می شود جست وجوی یك كلمه در موتورهای جست وجوگر متفاوت، لیست های متفاوتی را ارائه بدهد و صفحاتی با ترتیب های متفاوت ارائه شود.
داده ها برای صرفه جویی در فضای ذخیره سازی رمزگذاری می شوند. مثلاً در صفحه گوگل اطلاعاتی از قبیل اینكه آیا كلمه با حروف بزرگ بوده است، اندازه فونت آن، موقعیت كلمه و سایر اطلاعاتی كه به رتبه بندی آن كمك می كند را به صورت بیت و بایت ذخیره می كند. در نتیجه میزان بسیار زیادی از داده ها می تواند به شكل بسیار فشرده ای ذخیره شود. بعد از اینكه اطلاعات فشرده شد، برای فهرست شدن آماده است.
هدف از ایجاد یك فهرست این است كه باعث شود تا بتوانیم اطلاعات را با سریع ترین حالت ممكن پیدا كنیم. به طور كل، تنها چند راه برای ایجاد فهرست وجود دارد، اما یكی از مهمترین و موثرترین روش ها، ایجاد جدول hash است. در این روش فرمولی به كار می رود تا به هر كلمه یك ارزش عددی اختصاص بدهد.
پرسش و جست وجوی انجام شده توسط كاربر می تواند خیلی ساده باشد، حتی یك كلمه. برای پرسش های پیچیده تر لازم است تا از عملگرهای بولین (AND, OR, NOT, NEAR,) و... استفاده كنید تا بتوانید شرایط جست وجو را گسترش بدهید.
به طور خلاصه عملكرد یك موتور جست وجو به این صورت است: نرم افزار spider با جست وجو در سایت های مختلف لیستی از كلمات و جایی كه قرار دارند فراهم می كند، سپس براساس سیستم ارزش گذاری خود فهرستی رتبه بندی شده تهیه می كند، داده ها را رمزگذاری می كند و سرانجام اطلاعات را برای دسترسی كاربران ذخیره می كند.
● آینده موتورهای جست وجوگر
در جست وجوهایی كه از عملگرهای بولین استفاده می شود، جست وجوهای لفظی است. موتور دقیقاً همان كلمات یا عبارتی كه وارد شده است را جست وجو می كند. زمانی كه كلمات ورودی دارای چندین معنی هستند، جست وجوی صحیح آنها مشكل است. در این حالت، اگر برای شما تنها یكی از معانی آن كلمه مهم باشد، احتمالاً شما نمی خواهید سایر صفحات را كه شامل معانی دیگر كلمه است ببینید. شما می توانید یك جست وجوی لفظی ایجاد كنید كه تا حدودی معنی های ناخواسته را حذف كند، اما بهتر این بود كه خود موتور جست وجو می توانست این كار را انجام بدهد.
یكی از حوزه های تحقیق در موتورهای جست وجوگر، جست وجو براساس مفهوم است. به عنوان مثال، استفاده كردن از تحلیل های آماری صفحاتی كه شامل كلمات یا عباراتی است كه شما جست وجو می كنید، برای اینكه صفحات دیگری را كه ممكن است شما به آن علاقه داشته باشید پیدا كند. بدیهی است كه در یك موتور جست وجوگر مبتنی بر مفهوم، اطلاعات ذخیره شده برای هر صفحه، بیشتر است. هنوز بسیاری از گروه ها تلاش می كنند تا نتایج و عملكرد این نوع از موتورهای جست وجو را افزایش دهند. قلمرو دیگری كه پژوهشگران درباره آن تلاش می كنند، پرسش ها به زبان طبیعی نامیده می شود. منظور از این پژوهش این است كه شما بتوانید پرسش تان را به گونه ای تایپ كنید مثل اینكه آن را از شخصی كه كنار شما نشسته است می پرسید و نیازی نباشد تا از عملگرهای بولین یا ساختارهای پیچیده برای پرسش استفاده كنید. معروف ترین سایت جست وجو به شیوه پرسش به زبان طبیعی، سایت AskJeeves.com است. این سایت تنها با جملات ساده كار می كند، اما تلاش بسیاری انجام می شود تا این روش جست وجو گسترش یابد تا بتواند سئوالات پیچیده تر را هم بپذیرد.
همچنان تلاش های بسیاری برای افزایش كیفیت و ارائه خدمات بیشتر موتورهای جست وجوگر انجام می شود و هر روز شاهد خبرهای جدیدی در این زمینه هستیم و رقابت بین سایت های دارای موتور جست وجوگر بیشتر و بیشتر می شود.

وبگردی
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها