سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / Tuesday, 17 July, 2018

با برخی از روشهای ابتدایی جستجو آسان در موتورجستجو گوگل آشنا شویم


با برخی از روشهای ابتدایی جستجو آسان در موتورجستجو گوگل آشنا شویم
برخی از کاربران کامپیوتر و تعدادی از خوانندگان پرسش های متعددی در زمینه اینترنت و شیوه کاربرد آن این پدیده مطرح کرده و خواسته اند تا مواردی از نکات آموزشی ارایه دهیم. یکی از این موارد، چگونگی جستجو در شبکه گوگل، اینترنت فناوری مرز ناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و در هر۵ ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می شود. این دنیای مجازی آنقدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره مندی از آن نیستند و بدین ترتیب، روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بیشتر می شود. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند در صورت ناآشنا بودن با شیوه درستِ کار با آنها می توانند خسته کننده هم باشند.
امروزه موتورهای جستجوی زیادی برروی شبکه وب فعال هستند که هر یک شیوه جستجوی خاص خود را دارند و براساس آن به جستجوی سایتهای مورد نظر شما می پردازند.
یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جستجو، گوگل نام دارد که این روزها جام پیروزی را از دیگر رقبا ربوده است و روز به روز برتعداد کاربران خود می افزاید. بدون تردید شما هم حداقل برای یکبار گذرتان به http://www.google.com خورده است و صفحه ساده و در عین حال پرقدرت این جستجوگر را دیده اید. جستجوگری که با پشتیبانی از زبان های مختلف دنیا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. و شاید همین پشتیبانی از زبان فارسی است که در میان ایرانیان نیز از اقبال خوبی برخوردار شده است. در این مقاله می کوشیم تا ضمن آشنایی با نحوه صحیح کار با این جستجوگر کارایی بهره مندی از آنرا نیز بالا ببریم.
برای جستجوی یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوط تایپ کنید و سپس کلیدEnter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمه Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده کلیک کنید، تا به لیستی از وب سایتهای مرتبط با موضوع دست یابید.
از آنجایی که گوگل وب سایتهایی را فهرست می کند که»همه« کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند، باید سعی کنید تا در نوار جستجو، کلماتی را وارد کنید که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی بپرهیزید تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند.
● کلمات اصلی تر را بنویسید
همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو، لازم است کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که
می توانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین تر کنید. برای مثال به جای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید»نقاش« بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید»پیکاسو« یا اینکه به جای »اتومبیل« بهتر است بنویسید»پژو« و ...
همچنین کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیح درباره آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن»گذراندن یک شب خوب در تهران« بهتر است تایپ کنید: » هتلهای تهران«.
● از آوردن حروف اضافه خودداری کنید
گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهایی را فهرست می کند که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمه پیوند دهنده »و« استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که وارد کردن کلماتی مانند در، به، و... برنتیجه جستجو تأثیر خواهد گذشت، بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال به جای تایپ کردن»گذراندن تعطیلات در شمال« بهتر است تنها بنویسید:»تعطیلات شمال«.
خود گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و واژه هایی همچون»کجا« و »چطور« را از کلمات مورد جستجو حذف می کند. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تأثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش می دهند.
● حروف بزرگ و کوچک فرق نمی کنند
گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست. در حقیقت همه حروفی که به لاتین در نوار جستجو تایپ می کنید، به حروف کوچک تبدیل خواهند شد. برای مثال نتیجه جستجوی(PaRsOiLcO) و(Parsoilco) و (Pars Oil Co) یکسان خواهد بود.
● جستجوهای طبقه بندی شده
با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند، بهتر است سری هم بهdirectory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود است. مثلاً اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل هستید، می توانید با رفتن به شاخهScience و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخهSaturn دست یابید. همچنین اگر در مورد خودرویSaturn جستجو می کنید، می توانید سایتهای مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بیابید.
● جستجوی پیشرفته
در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه ای با عنوان»جستجوی پیشرفته« یا»Advanced Search« وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با بکار بردن روش های خاصی، دقت جستجو را افزایش دهید.
علاوه بر این تنظیمات، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می برد. شما بدون رجوع به قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید. در زیر به توضیح برخی از این عملگرها می پردازیم.
▪ عملگر+
همانگونه که قبلاً گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت»+« در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از علامت»+« یک فاصله(space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).
راه دیگر دقیق کردن گوگل در جستجوی کلمه ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (" " قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم داستان جنگ ستارگان۱ (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل حرف I را مورد جستجو قرار نمی دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars” “Episode+ I و یا Star Wars Episode I”” تایپ کنیم.
▪ عملگر-
برخی اوقات ممکن است شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه bass در ماهیگیری به معنای ماهی خالدار است و در موسیقی به معنای» صدای بم«. برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر»-« استفاده کنید تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمه بعد از این عملگر در آنها اشاره شده است.(دقت کنید که قبل از علامت»-« یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید). در مثال بالا می توانید بنویسید:bass- music.
▪ عملگر~
گاهی ممکن است شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید کیفیت غذا در نتیجه، سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه»کیفیت« و کلمه»غذا« در آنها وجود داشته باشد. حتی ممکن است که این دو کلمه اصلاً بهم ربط نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید»~کیفیت~غذا« گوگل دنبال سایتهایی می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.
▪ عملگر""
همانگونه که قبلاً نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل(نه بصورت کلمات جدا از هم بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (" ")قرار داد.
▪ عملگر»یا«
گوگل از یای منطقی پشتیبانی می کند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص یا جای آن کلمه ای دیگر به جای آن کلمه می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از »یا« استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید»تعطیلات در شیرازیا اصفهان«، آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.
▪ عملگرSITE
اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد کردن کلمه مورد نظر عملگرSite: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید.
▪ عملگر..
برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدوده خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدوده عددی مورد نظر بهره بگیرید. مثلاً اگر به دنبال DVD Player های با قیمت۲۵۰ تا۳۵۰ دلار می گردید، بایستی اینگونه درخواست خود را اینگونه بیان کنیدVD Player $۲۵۰..۳۵۰ (توجه داشته باشید که بین دو نقطه عملگر هیچ فاصله ای نباشد).
▪ صفحه نتایج جستجو
صفحه نتایج جستجوی گوگل چه به فارسی و چه به انگلیسی را می توان به۱۶ قسمت تقسیم کرد که در زیر به شرح مختصر هر یک از آنها می پردازیم:
۱) با کلیک روی هر گزینه از لینک های بالایی گوگل، مشخص می کنید که در چه زمینه ای می خواهید جستجو کنید، سایتها، تصاویر، خبرها، گروهها و...
۲) دکمه Search یا جستجو برای شروع عمل جستجو بکار می رود. به جای بکار بردن این دکمه می توانید کلیدEnter را فشار دهید.
۳) لینکAdvanced Search یا جستجوی پیشرفته شما را به صفحه تنظیمات پیشرفته جستجو می برد.
۴) کادر جستجو برای تایپ کردن کلمات مورد جستجو بکار برده می شود.
۵) لینک Preferences یا تنظیمات شما را به صفحه تنظیمات گوگل می برد تا در آنجا مشخص کنید که می خواهید در هر صفحه نتایج جستجو چه تعداد سایت فهرست شود، و یا اینکه زبان مورد استفاده چه زبانی باشد و ...
۶) نوار آبی رنگ، نوار آمار است که آمار تعداد سایتهای یافته شده و مدت زمان جستجو را نشان می دهد.
۷) Tip ها توضیحات کوتاهی هستند که شما را برای جستجوی بهتر راهنمایی می کنند.
۸) گوگل دارای منابع اطلاعاتی متنوع و ویژه ای است که براساس تجربه جستجوی کاربران مختلف جمع آوری شده اند. اغلب این منابع به جستجوی شما نزدیکتر است و در بالای نتایج جستجوها قرار می گیرند. گوگل برای گرفتن نتیجه بهتر، شما را به دیدن منابع اطلاعاتی خودش دعوت می کند. برای مثال در شکلی که آدرس مناظر کوهها مورد جستجو قرار گرفته است گوگل کاربر را به دیدن قسمت Local Search خود دعوت می کند تا در آن قسمت به نتایج واقعی تری از آنچه که می خواهد برسد.
۹) در قسمت نتایج جستجو، اولین چیزی که می بینید عنوان صفحه ای است که کلمات مورد نظر در آن یافته شده است. گاهی اوقات در این قسمت یک آدرس اینترنتی قرار می گیرد که به معنای بدون نام بودن صفحه مورد نظر است.
۱۰) پس از عنوان سایت، قسمتهایی از سایت که کلمات شما در آن یافته شده اند، بصورت خلاصه آورده می شوند. این متن کوتاه به شما این امکان را می دهد تا قبل از کلیک کردن روی عنوان آن و دیدن محتویات سایت بینید که آیا این صفحه کاملاً مطابق با خواسته شماست یا نه.
۱۱) این بخش شامل آدرس سایتی است که کلمات درآن یافته شده اند.
۱۲) بخش بعدی اندازه یا سایز متنی قسمتی از سایت را که متن مورد نظر شما در آن یافته شده است نشان می دهد. در برخی موارد این اندازه دیده نمی شود.
۱۳) اگر به هر دلیلی با کلیک کردن برروی عنوان سایت و یا آدرس سایت، قادر نیستید که محتویات آنرا ببینید، می توانید با کلیک کردن برروی گزینه Cachedیا نسخه ذخیره شده، همان سایت را از روی سِرور گوگل ببینید، (لازم به توضیح است که گوگل قسمتهایی از برخی سایتها را برای دسترسی و جستجوی سریعتر برروی سِرور خود ذخیره می کند. شما با کلیک کردن روی این گزینه می توانید به قسمت های ذخیره شده روی سرور گوگل دسترسی پیدا کنید.)
۱۴) با کلیک روی گزینه Similar Pages یا صفحات مشابه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتی شبیه به صفحه یافته شده راهنمایی می کند.
۱۵) وقتی که گوگل کلمه مورد نظر شما را در یک سایت در چند صفحه پیدا می کند، ابتدا صفحه ای را که به در خواست شما نزدیکتر است می آورد و سپس صفحه دوم را بصورت فرو رفته نشان می دهد.
۱۶) اگر در یک سایت در بیش از دو صفحه کلمات مورد نظر شما یافته شوند، بایستی برای دیدن صفحات سوم به بعد روی شماره صفحه های پایین نتایج جستجو کلیک کنید.


مطالب مرتبط

آن سوی جست وجو

آن سوی جست وجو
امروزه موتورهای جست وجو نقش بسیار پررنگی در فضای وب دارند تا آنجا که دنیای مجازی بدون حضور موتورهای جست وجو معنا پیدا نمی کند اما در اینجا این سوال مطرح می شود که به چه دلیلی نیاز به موتورهای جست وجو داریم که در پاسخ باید گفت با وجود حجم روزافزون طراحی و راه اندازی سایت های وب مختلف، نیاز به دستیابی به مرکزی برای شناسایی این پایگاه ها برای استفاده بهتر و بیشتر کاربران وب، امر مهمی به شمار آمده است و از آنجا که سایت ها و مطالبی که در وب منتشر می شوند، توسط هیچ مرکز رسمی بین المللی مسوول در اینترنت اعلام نمی شود تنها راه پیدا کردن یک موضوع، اطلاع داشتن دقیق از آدرس آن سایت به نظر می رسد. موتور های جست وجو برای سهولت دسترسی کاربران به مطالب موجود در سایت های وب راه اندازی شده اند. در واقع بدون نیاز به موتور های جست وجو کاربران قادر نخواهند بود از به روزرسانی سایت های وب اطلاع کسب کنند و نیازهای تحقیقاتی و آموزشی و تجاری و خبری و... خود را پوشش دهند و در مجموع باید گفت مهم ترین توانایی موتورهای جست وجو جذب مخاطبان واقعی سایت است چرا که مخاطبان وبگرد و سرگردان معمولاً در این جست وجوها نقش به خصوصی ندارند.
توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که هر چه بر محبوبیت وب افزوده می شود، نیاز به بایگانی کردن اطلاعات آن نیز بیشتر می شود؛ موتور جست وجوگر نیز در واقع این اطلاعات را بایگانی کرده، در زمان مورد نیاز و به سرعت در اختیار کاربران قرار می دهد. بدون موتور جست وجوگر، وب تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروزین خود دست می یافت زیرا موتور جست وجوگر، اینترنت را به رسانه یی قابل استفاده برای همه تبدیل کرده است. آنچه موتورهای جست وجوگر انجام می دهند، فراهم کردن یک وسیله جست وجوی ساده است. وقتی یک کاربر وب عبارتی را جست وجو می کند، موتور جست وجوگر لیستی از سایت ها ارائه می کند که تعداد آنها از چند صد مورد تا چند میلیون متغیر خواهد بود و سایت هایی که موتور جست وجوگر به عنوان نتایج جست وجویش ارائه می کند، بر حسب میزان ارتباط با عبارت جست وجو شده به ترتیب نزولی لیست می شوند. به عبارت دیگر سایتی که به عنوان اولین سایت در نتایج جست وجو معرفی شده است، مرتبط ترین سایت با عبارت جست وجوشده از دید آن موتور جست وجوگر خواهد بود.
دقت در ارائه نتایج یک جست وجو مساله بسیار مهمی است که کاربران وب همواره از موتورهای جست وجوگر انتظار خواهند داشت هر چه نتایج جست وجوی یک موتور جست وجوگر دقیق تر و مرتبط تر باشد، محبوب تر خواهد بود و کاربران بیشتری به آن مراجعه خواهند کرد و اگر عبارت یکسانی در تمام موتورهای جست وجوگر جست وجو شود هیچ کدام از آنها نتایج یکسانی را ارائه نمی دهند و با نتایج کاملاً متفاوتی روبه رو می شویم. تفاوت در ارائه نتایج جست وجو در موتورهای جست وجوگر از تفاوت آنها در الگوریتم یا همان سیستم رتبه بندی و بایگانی داده شان ناشی می شود. حتی اگر همه آنها از بایگانی داده یکسانی نیز استفاده کنند، بازهم نتایج جست وجویشان متفاوت خواهد بود. موتور جست وجوگر برای رده بندی صفحات وب از الگوریتم خاصی استفاده می کند که فوق العاده سری است چرا که الگوریتم نیز مجموعه یی از دستورالعمل ها است که موتور جست وجوگر به کمک آن تصمیم می گیرد سایت ها را چگونه در خروجی اش مرتب کند.
برای اینکه سایت ها با هم مقایسه شوند و بر حسب میزان ارتباط با موضوع جست وجو شده مرتب شوند، موتور جست وجوگر، الگوریتم را بر مجموعه یی از پارامترها اعمال می کند. پارامترهای مورد توجه موتور جست وجوگر نیز همانند الگوریتم آنها ناشناخته است و این ناشناخته ها جذابیت دنیای موتورهای جست وجوگر را دوچندان می کنند.
● عملکرد موتورهای جست وجوگر
وقتی ما واژه مورد جست وجوی خود را در موتور جست وجوی خود تایپ کرده و روی آن کلیک می کنیم و بنا بر سرعت اینترنت نتایج نمایان می شود، این سوال در ذهن بسیاری از کاربران شکل می گیرد که موتورهای جست وجو به چه صورتی عمل می کنند که در این خصوص باید گفت وقتی جست وجویی در یک موتور جست وجوگر انجام و نتایج جست وجو ارائه می شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت موتور جست وجوگر را می بینند. موتور جست وجوگر قبلاً پایگاه داده اش را آماده کرده و این گونه نیست که درست در همان لحظه جست وجو، تمام وب را بگردد. بسیاری از خود می پرسند چگونه ممکن است گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جست وجوی خود ارائه کند که در این مورد گفته می شود گوگل و هیچ موتور جست وجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخگویی به جست وجوهای کاربران، تنها در پایگاه داده یی که در اختیار دارند، به جست وجو می پردازند نه در تمامی وب. موتور جست وجوگر به کمک بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلاً جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند، آن را در پایگاه داده اش ذخیره می کند و هنگام جست وجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده می گردد. در خصوص بخش های یک موتور جست وجو باید گفت شامل قسمت هایی همچون Spider یا عنکبوت، Crawler یا خزنده، Indexer یا بایگانی کننده، Database یا پایگاه داده، Ranker یا سیستم رتبه بندی و... می شود که در توضیح هر بخش شامل موارد زیر است.
▪ Spider عنکبوت
اسپایدر نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جست وجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می زند، محتوای آنها را می خواند، لینک ها را دنبال می کند، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند و آن را در اختیار سایر بخش های موتور جست وجوگر قرار می دهد. کار یک اسپایدر، بسیار شبیه کار کاربران وب است. همان طور که کاربران، صفحات مختلف را بازدید می کنند، اسپایدر هم درست این کار را انجام می دهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می بیند اما کاربران نتیجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن این کدها را مشاهده می کنند.
▪ Crawler - خزنده
کراولر نرم افزاری است که به عنوان یک فرمانده برای اسپایدر عمل می کند به این صورت که مشخص می کند کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می گیرد کدام یک از لینک های صفحه یی که اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممکن است همه آنها را دنبال کند، بعضی ها را دنبال کند یا هیچ کدام را دنبال نکند. کراولر ممکن است قبلاً برنامه ریزی شده باشد که آدرس های خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال کردن لینک های یک صفحه به این بستگی دارد که موتور جست وجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می تواند در پایگاه داده اش ذخیره کند. همچنین ممکن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جست وجوگر داده نشده باشد.
▪ Indexer -بایگانی کننده
تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار می گیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و به بخش های متفاوتی تقسیم می شوند. تجزیه و تحلیل به این معنی است که مشخص می شود اطلاعات از کدام صفحه ارسال شده است، چه حجمی دارد، کلمات موجود در آن کدامند، کلمات چندبار تکرار شده اند، کلمات در کجای صفحه قرار دارند و... در حقیقت ایندکسر، صفحه را به پارامترهای آن خرد می کند و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل می کند تا سیستم رتبه بندی بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند. در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، ایندکسر برای کاهش حجم داده ها از بعضی کلمات که بسیار رایج هستند صرف نظر می کند. کلماتی نظیر a ، an ، the ، www ، is و... از این گونه کلمات هستند.
▪ DataBase -پایگاه داده
تمام داده های تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال می شود. در این بخش داده ها گروه بندی، کدگذاری و ذخیره می شود. همچنین داده ها قبل از آنکه ذخیره شوند، طبق تکنیک های خاصی فشرده می شوند تا حجم کمی از پایگاه داده را اشغال کنند. یک موتور جست وجوگر باید پایگاه داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آن را گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی کند. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده یک موتور جست وجوگر برای آن امتیاز به شمار می آید. یکی از تفاوت های اصلی موتورهای جست وجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده است.
▪ Ranker سیستم رتبه بندی
بعد از آنکه تمام مراحل قبل انجام شد، موتور جست وجوگر آماده پاسخگویی به سوالات کاربران است. کاربران چند کلمه را در جعبه جست وجوی آن وارد می کنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ می مانند. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده که به موضوع جست وجو شده مرتبط هستند، مشخص می شوند. پس از آن سیستم رتبه بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا کمترین ارتباط مرتب می کند و به عنوان نتایج جست وجو به کاربر نمایش می دهد. حتی اگر موتور جست وجوگر بهترین و کامل ترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ های مرتبطی را ارائه کند، یک موتور جست وجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه بندی قلب تپنده یک موتور جست وجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جست وجوگر در این بخش قرار دارد. سیستم رتبه بندی برای پاسخگویی به سوالات کاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می گیرد تا بتواند بهترین پاسخ ها را در اختیار آنها قرار دهد.
□□□
روزانه در دنیای وب هزاران سایت متولد می شود تا آنجا که باید گفت اگر تا دیروز نبود اطلاعات در محیط اینترنت به مشکل اساسی برای کاربران بدل شده بود، امروزه به لطف همین رشد صعودی دسترسی به اطلاعات انبوه جدی تر از نبود اطلاعات است و به نوعی باید گفت چالش عمده اکثر کاربران دستیابی دقیق به اطلاعات است به این صورت که کاربران اگر دنبال موضوعی خاص هستند، به چه روشی می توانند به آن دسترسی پیدا کنند که موتورهای جست وجو با نقش حیات بخش خود به راحتی این حجم اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهند. این روزها آمارها نشان از این واقعیت غیر قابل انکار دارد که افراد بسیاری سفر در دنیای مجازی را با موتورهای جست وجو گر آغاز می کنند تا آنجا که جست وجو در موتورهای جست وجوگر به دومین فعالیت کاربران در دنیای وب تبدیل شده است.

وبگردی
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت !
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت ! - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند