پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


از خودتان مراقبت کنید


از خودتان مراقبت کنید
بر عهده داشتن وظیفه پدری یا مادری به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، بنابر این شما به عنوان یکی از والدین باید از خودتان مراقبت کنید و این کار تنها با برنامه ریزی دقیق قابل اجرا است. ساده ترین کار برای بچه ها این است که تمام اوقات بیداری شما را به خودشان اختصاص دهند. به این ترتیب در صورتی که مراقب خودتان نباشید، به راحتی تمام انرژی و شور و شوق خود را از دست می دهید. پس توجه کنید که باید از جسم و روح خود غافل نشده و زمانی را به معاشرت با افراد و پرداختن به فعالیت هایی که به شما روحیه مثبت، نیرو و اعتماد به نفس می دهد، اختصاص دهید.
▪ اگر موارد زیر برایتان آشناست، باید بیشتر به خودتان رسیدگی کنید:
- متوجه شده اید که تازگی ها غذای شما از باقی مانده غذای فرزندانتان تشکیل شده است؟
- آیا فعالیت اجتماعی شما به شرکت در انجمن اولیا و مربیان محدود می شود؟
- آیا دویدن به دنبال بچه ها تنها ورزشی است که به آن می پردازید؟
سه مرحله برای پرداختن به نیازهای شخصی
۱) فهرستی از مکان ها، اشخاص و فعالیت های محبوب خود تهیه کنید. این موارد نباید حتماً چیزی فوق العاده باشند، می توانند در حد تنها قدم زدن در پارک، یک غذای دلخواه یا گردهمایی با دوستان صمیمی باشند.
▪ به موارد زیر توجه کنید:
- ورزش یا فعالیت های خارج از خانه (پیاده روی، شنا، فوتبال)
- دوستان و اعضای خانواده که با آن ها رفاقت دارید و از معاشرت با آن ها لذت می برید
- هر چیزی که به شما آرامش داده یا لبخند بر لبتان می آورد (یک حمام داغ، یک کتاب خوب، سفری به کنار دریا یا یک پیک نیک ساده)
هنگامی که فهرست را تهیه کردید، آن را مرور کرده و در کنار آن هایی که علاقه بیشتری به انجام مکررشان دارید، علامت بگذارید.
۲) برنامه خود را یادداشت کنید. به کمک همسر، دوستان خوب و خویشاوندان تغییراتی در برنامه معمول روزانه خود ایجاد کرده و محلی به فعالیت های مورد نظرتان اختصاص دهید. برای هر مورد راه حلی قابل اجرا و کسی که در انجام این راه به شما کمک کند پیدا کنید.
برای مثال، ممکن است شما قصد دارید دستکم یک بار در هفته به ورزش بپردازید. یک روش می تواند این باشد که شما با بچه ها به پارک بروید و در حالی که آن ها مشغول بازی هستند، به دویدن بپردازید. در این فاصله همسر یا دوستتان هم مراقب بچه ها خواهد بود. شما می توانید این کار را به نوبت انجام دهید تا طرف مقابلتان هم از اوقات فراغت خود لذت ببرد.
۳) برنامه را آغاز کنید. بهترین و دقیق ترین برنامه ریزی های جهان، بدون عمل کردن به آن بی فایده خواهند بود. به محض آغاز برنامه خود متوجه می شوید که ارزشش را داشته است زیرا گاهی تنها ۱۰ دقیقه وقتی که به ®خودتان¯ اختصاص می دهید، به روزی شاد و فرح انگیز منجر می شود.
● افراد مثبت
افرادی که هر روز ملاقات می کنید می توانند تاثیر فراوانی بر روی احساس شما نسبت به خودتان بگذارند. هنگامی که همسر، دوستان و خویشان افرادی مثبت هستند، می توانید به نقاط قوت خود توجه کنید و دیدگاهی خوش بینانه داشته باشید.
آن دسته از دوستان و افراد خانواده که بدون هیچگونه حمایت یا ارایه راه حل تنها از شما انتقاد می کنند، می توانند به شدت اعتماد به نفس شما را خدشه دار سازند.
● آیا می دانید که...
- برای بیشتر افراد، خانواده و دوستان مهمترین پشتیبان هستند.
- افراد خوش بین شرایط بدنی و روانی بهتر و سالم تری از افراد بدبین دارند.
- تنها ۱۰ دقیقه ورزش سبک مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری می تواند روحیه شما را بهتر کند.
- خنده درمان تنش و اضطراب است و به خصوص برای والدین توصیه می شود.
● اما قبل از هر چیز بدانید که...
- از برنامه ای که برای مراقبت از فرزندانتان چیده اید کاملاً راضی باشید و موردی برای نگرانی وجود نداشته باشد.
- در پایان هر روز زمانی را به در میان گذاشتن مسایل و نکات مثبت و منفی روز خود با همسرتان اختصاص دهید، اما تمام ساعات با هم بودن را با فکر کردن درباره کار هدر ندهید.
- از ساعات تعطیلی خود تا حد ممکن بهره مند شوید. در تعطیلات آخر هفته هم به اتفاق اعضای خانواده کاری انجام دهید.
● اگر تنها هستید
تنها والد سرپرست فرزندان بودن می تواند رضایت بخش باشد و شما با فرزندان خود بیشتر احساس نزدیکی کنید، اما نباید فراموش کرد که در این میان تنش های ناشی از تصمیم گیری ها، انجام کارهای معمول روزانه و در یک کلام مسوولیت همه چیز بر دوش شما خواهد بود. اگر شما تنها سرپرست فرزندان خود هستید، باید توجه بیشتری به سلامت خود نشان دهید.
مریم دلیران
منبع : نورپرتال


همچنین مشاهده کنید