جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خوراکی هایی برای مردان و زنان


خوراکی هایی برای مردان و زنان
آیا می دانید امروزه محققان علم تغذیه ثابت کرده اند که می توان با مواد غذایی به جنگ بیماری ها رفت؟ اگر بیمار هم نیستید، می توانید با غذاهای سالم حفاظی محکم و قدرتمند به دور سلامتی خود بکشید تا از دست هر بیماری مصون باشید. می توانید امتحان کنید. برای یافتن این حفاظ محکم، راحت و خوشمزه، نمونه هایی از غذاهای سالم را برای آقایان و خانم ها ذکر می کنیم:
● خوراکی های فوق العاده برای مردان
▪ سس گوجه فرنگی
مردانی که به مقدار زیادی گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و یا مواد حاوی آن را مصرف می کنند، خود را در برابر سرطان پروستات ایمن می کنند. دانشمندان و محققان دانشگاه هاروارد عادات غذایی بیش از ۴۷۰۰۰ مرد را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مصرف میزان گوجه فرنگی و سس آن، نسبت به عده ای که این کار را انجام نمی دهند حدود ۳۵ درصد کمتر است. دلیل این امر وجود نوعی کاروتنوئید به نام «لیکوپن» است که در گوجه فرنگی به وفور یافت می شود. اما آنچه دانشمندان را به تعجب وا می دارد این است که چرا آب گوجه فرنگی دارای چنین تاثیر بازدارنده ای نیست؟! متخصصان با بررسی های دیگر، دلیل این امر را مشخص کرده اند؛ گوجه فرنگی به منظور جذب بهتر لیکوپن باید با یک یا چند نوع چربی پخته شود، بنابراین پزشکان مصرف گوجه فرنگی پخته را برای آقایان بیشتر توصیه می کنند.
▪ کنجد
مصرف منظم روزانه کنجد، روی و مواد معدنی اصلی روزانه ای که برای عملکرد طبیعی دستگاه تولید مثل مردان با ارزش هستند را مهیا می کند. به نظر می رسد که فقدان مواد غذایی می تواند به کاهش تستوسترون منجر شود. دریافت «روی» کافی در رفع این وضعیت موثر است (روزانه ۱۱ میلی گرم برای مردان توصیه می شود و مصرف بیش از ۴۰ میلی گرم آن خطرناک است). در یک بررسی انجام شده به ۲۲ مردی که میزان تستوسترون و تعداد اسپرم هایشان کم بود توصیه شد که به مدت ۵۰-۴۵ روز، روزانه از «روی» استفاده نمایند. پس از این مدت تعداد اسپرم ها و میزان تستوسترون آن ها به میزان قابل توجهی افزایش یافت. می توان جهت تامین روی مورد نیاز بدن از سایر منابع غنی از روی نظیر گوشت، ماهی مغزها نیز استفاده کرد.
▪ کلم بروکلی
اخیرا محققان دانشگاه هاروارد دریافتند که مصرف سبزی هایی مثل کلم بروکلی از ابتلا به سرطان مثانه می کاهد، دانشمندان رژیم غذایی حدود ۵۰۰۰۰ مرد را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند؛ احتمال ابتلای افرادی که هفته ای پنج وعده یا بیشتر از این سبزی ها مصرف می کنند (طی ده سال)، نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی دهند. به میزان نصف کاهش می یابد، ضمن اینکه بروکلی و کلم (به علت داشتن آنتی اکسیدان فراوان) به عنوان بهترین غذاهای بازدارنده از بیماری های دیگر هم تلقی می شوند.
▪ کره بادام زمینی
اگر می خواهید قلب سالمی داشته باشید، روی نان سوخاری صبح خود کره بادام زمینی بمالید!
بیماری های قلبی به عنوان اصلی ترین عامل مرگ و میرزنان و مردان است. اما مردان در سنین پایین هم قربانی آن می شوند. محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا اثر کاهندگی کلسترول رژیم غذایی موسسه قلب آمریکا را با رژیم غذایی پرچربی که بر پایه بادام زمینی بود مقایسه کردند. برنامه غذایی این موسسه شامل کربوهیدرات بیشتری بود. رژیم بادام زمینی علاوه بر کربوهیدرات، حاوی ۳۶ درصد چربی نیز بود. پس از ۲۴ ساعت هر دو رژیم، کلسترول بد (LDL) را کاهش دادند. اما رژیم بادام زمینی باعث کاهش تری گلیسیرید نیز شد و میزان کلسترول خوب (HDL) را کم نکرد دکتر «پنی کریس اترتون» نویسنده اصلی تحقیق در ایالت پنسیلوانیا می گوید:کره بادام زمینی دارای چربی بیشتر است، اما این چربی که همان چربی غیر اشباع تک ظرفیتی است برای سلامتی شما مفید است.»
▪ هندوانه
مردان تا سن ۵۵ سالگی بیش از زنان از بیماری فشار خون بالا رنج می برند. مطالعات حاکی از آن است که غذاهای سرشار از پتاسیم خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش می دهد. صحت این بررسی در پی صدور مجوز اداره خوراک و دارو مبنی بر اینکه تولیدکنندگان می توانند روی برچسب داروها مطالبی در ارتباط با غذاهای سرشار از پتاسیم و بیماری پرفشاری خون بنویسند، به اثبات رسیده است. یک تکه بزرگ هندوانه نسبت به یک موز و یک فنجان آب پرتقال، حاوی پتاسیم بیشتری است (حدود ۶۶۴ میلی گرم). بنابر این از خوردن هندوانه به خصوص در فصل تابستان غافل نشوید و از طعم آن لذت ببرید.
● خوراکی های فوق العاده برای زنان
▪ پاپایا
این میوه استوایی دو برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و سانفرانسیسکو پس از اتمام آزمایش خون بر روی بیش از ۱۳۰۰۰ نفر، دریافتند احتمال ابتلا به انواع بیماری های کیسه صفرا در زنانی که میزان ویتامین C خونشان کم بود، بیشتر می باشد.
یکی عدد پاپایا با اندازه متوسط (حدود ۳۰۰ گرم) حاوی ۱۸۸ میلی گرم ویتامین C و ۱۱۹ کالری است و به عنوان یکی از بهترین منابع این ویتامین محسوب می شود.
▪ دانه تخم کتان (برزگ)
نانواها به طور عمده از این دانه (با طعم آجیل) برای بهبود طعم و افزودن فیبربه نان استفاده می کنند. اما دانشمندان دریافتند که این دانه کوچک قهوه ای مایل به قرمز، سرشار از ترکیبات شبیه به استروژن است که لیگنانس نامیده می شود و به عنوان ماده ای برای مبارزه با سرطان سینه محسوب می شود. یکی از اخبار جالب سال گذشته در مورد سرطان سینه حاکی از آن بود که با افزودن این دانه به رژیم غذایی، رشد تومور در زنان مبتلا به این نوع سرطان به طور قابل ملاحظه ای کمتر شد. شما می توانید کیک های کوچک را نیز با این ماده خوراکی مزه دار کنید، اما آسان ترین راه برای بهره گیری از لیگنانس ها این است که چند قاشق غذاخوری از تخم کتان را روی خوراک صبح خود بپاشید. می توانید براحتی آن را داخل مخلوط کن و یا آسیاب های قهوه خرد کنید.
▪ پنیر سویا
غذاهای حاوی پروتیین سویا (به میزان زیاد) میزان کلسترول را کاهش می دهند، همچنین گرگرفتگی دوران یائسگی را کم می کنند و استخوان ها را تقویت می کنند. دلیل این امر ایزوفلان ها (نوعی مواد شیمیایی گیاهی در سویا که ساختاری مشابه استروژن دارند) می باشد. آزمایش های انجام شده در مورد حیوانات شواهد بسیاری در اختیار متخصصان قرار داده، تحقیق در مورد انسان ها هم حاکی از آن بود که مصرف ۹۰ میلی گرم ایزوفلان برای استخوان ها (بویژه ستون فقرات) مفید است. در ضمن دو بررسی دیگر نمایانگر این مطلب بود که مصرف ۷۵- ۵۰ میلی گرم از این ماده به تسکین گرگرفتگی دوران یائسگی کمک می کند. نصف فنجان سویا دارای ۵۳- ۵۲ میلی گرم ایزوفلان است.
▪ کلم برگ
این سبزی به ظاهر کم اهمیت، با بیماری پوکی استخوان که بسیاری از زنان کهنسال به آن مبتلا می شوند مبارزه می کند. بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که علاوه بر دریافت میزان کافی کلسیم و ویتامین D، ویتامین K نیز در حفاظت از استخوان ها نقش مهمی دارد. با توجه به یکی از بزرگترین بررسی های انجام شده در زنان، محققان دریافتند زنانی که به مقدار کافی مواد غذایی سرشار از ویتامین K (روزانه حداقل ۹۱۰ میکروگرم) مصرف می کنند طی ۰۱ سال حدود ۰۳ درصد کمتر با شکستگی لگن مواجه می شوند. دانشمندان خاطرنشان می کنند که سبزی های با برگ سبز تیره مثل کلم بروکسل، اسفناج، بروکلی به عنوان منبع خوبی از این ویتامین محسوب می شوند.
گلناز میکاییلیان
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید