یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 18 February, 2018

۱۳ راز طول عمر


۱۳ راز طول عمر
به رغم اینكه دانشمندان نقش تغذیه و عادات صحیح غذایی را در سلامت بدن و پیشگیری از بیماری های مزمن به اثبات رسانیده اند ولی همچنان شاهد شیوع چاقی و بیماری های مربوط به آن نظیر تصلب شرایین، دیابت، نارسایی قلبی و... كه همگی در كاهش طول عمر نقش اساسی دارند، هستیم.
به طور كلی رعایت شیوه های صحیح تغذیه كه در پیشگیری از بروز انواع بیماری ها و سرطان ها و پیری زودرس نقش دارند برای افرادی كه می خواهند زندگی سالم و طولانی داشته باشند، ضروری است. این شیوه ها عبارتند از:
۱- خود و فرزندتان را به خوردن صبحانه عادت دهید، حتی اگر یك میوه یا یك لیوان آب میوه تازه باشد.
۲- از خوردن میان وعده های غذایی بین صبحانه و ناهار و ناهار و شام غافل نشوید. سعی كنید در این وعده ها بیشتر از میوه و سبزی، كیك و كلوچه های كم شكر با یك لیوان شیر استفاده كنید.
۳- در هنگام گرسنگی، تنقلات نخورید. استفاده از مواد غذایی كم ارزش مثل چیپس و پفك تنها باعث ایجاد عادات غذایی ناسالم می شود و هیچ نقشی جز بر هم زدن رژیم غذایی شما نخواهند داشت.
۴- روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.
۵- از خوردن شام سنگین، حجیم و پرچرب بپرهیزید. خوردن سالاد و سبزی به همراه روغن زیتون را در كنار شام (البته سبك) فراموش نكنید.
۶- مصرف گوشت قرمز را به ۲ مرتبه در هفته كاهش دهید و سعی كنید بیشتر از ماهی و مرغ و میگو استفاده كنید.
۷- در تهیه غذا به روش صحیح پخت و حفظ موادغذایی توجه كنید.
حتماً قبل از طبخ، چربی های زاید گوشت و مرغ را بكنید و بیشتر از روش بخارپز و كباب كردن استفاده كنید.
۸- بلافاصله پس از صرف غذا به رختخواب نروید. ۳ ساعت فاصله بین شام و خواب كافی است.
۹- از مصرف زیاد نمك خودداری كنید.
۱۰- هرگز پس از صرف غذا، چای ننوشید زیرا مانع از جذب آهن می شود.
۱۱- به اندازه كافی میوه و سبزی بخورید. خوردن روزانه ۵ واحد میوه و سبزی تازه و متنوع برای داشتن بدن سالم ضروری است.
۱۲- مصرف غذاهای آماده حاوی چربی های اشباع و سس را محدود كنید.
۱۳- از انجام روزانه نیم ساعت ورزش كوتاهی نكنید.

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

معده هم ساعت کاری دارد


معده هم ساعت کاری دارد
● کی بخوریم؟ تا کی بخوریم؟
آدمیزاد که ماشین نیست. هیچ کس هم نمی‌تواند که ۲۴ ساعته، پشت سر هم مدام بخورد. بدن هم برنامه می‌خواهد. باید بداند که کی قرار است بخورد و کی نه؟ نباید زیاد گشنه‌اش گذاشت یا غافلگیرش کرد. غذا سر موقع‌اش شفاست و بی‌موقع‌اش، جفاست. جفای به بدن. جفای به غذا و ... .
حال باید ببینیم که کی باید خورد و تا کی باید خورد؟ کدام برنامه بهترین برنامه است؟
برنامه غذایی‌ات را خودت بهتر می‌دانی: آدم‌های مختلف مزاج‌های مختلفی دارند یا حداقل خودشان را به ساعت یا مقدار غذای خاصی عادت داده‌اند. هر کسی خودش را بهتر می‌شناسد. می‌داند چقدر بخورد، کفایتش را می‌کند. یا کی بخورد، برایش بهتر است. پس خودت باش و فقط برنامه داشته باش.
اشتها داشتی، بخور: می‌گویند تا شارژ موبایلتان کاملا تمام نشده آن را شارژ مجدد نکنید، چون باتری‌اش خراب می‌شود. گویا این مسئله در مورد معده هم صادق است. به قول دیگر سری را که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند. پس تا گشنه‌ات نشده، غذا نخور.
تا سیر نشدی، بکش کنار: قدیم‌ها(شاید الآن هم) به شاگرد قنادها آنقدر عسل می‌خوراندند تا از شیرینی و شکلات زده شوند و دیگر هوس ناخونک زدن به شیرینی‌جات را نداشته باشند. اگر از غذایی خیلی سیر شوی، ممکن است تا ابد از آن سیر شوی.
کی گفته شام نخوری؟: شب‌ها قرار است به تخت خواب بروید و بخوابید. نه اینکه داخل قبر دراز بکشید و بمیرید. پس شام بخورید که تا صبح به حیات فانی خود ادامه داده و صبح سر حال باشید.
کی گفته شام را مفصل بخوری؟: نمی‌دانم تخت خواب با غذای زیاد کی و کجا با هم این‌قدر رفیق شده‌اند که ساعت‌ها همدیگر را در آغوش می‌گیرند و ول‌کن ماجرا هم نیستند. حالا فکر کن شام را مفصل خورده باشی. خواب همانا و بیداری لنگ ظهری همانا.
شام را در یک‌سوم اول شب بخور: شب از غروب آفتاب شروع می‌شود تا سحر. بهتر است شام را همان یک‌سوم اول شب بخوری. مثلا ساعت ۷ تا ۹.
چهار فصل و چهار رنگ و چهار طبع: حتما حکمتی دارد که در تابستان، شربت یخ و نوشابه تگری و هندوانه قاچ‌کرده خنک می‌چسبد و در زمستان هم سوپ داغ و چایی لب‌سوز و عدسی بخارکرده.

آش گوجه‌فرنگی
▪ سبزی آش تره، جعفری، اسفناج یک کیلوگرم ▪ بادنجان چهار عدد ▪ پیاز دو عدد ▪ لپه ۲۰۰ گرم ▪ برنج ۳۵۰ گرم ▪ گوجه‌فرنگی ۲ تا ۵ ۲ کیلوگرم ▪ گوشت چرخ‌کرده ۰۰۵ کیلو گرم ▪ روغن دو قاشق ▪ …
وبگردی
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود - تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز؛ شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهارآزادی در نشست...
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟ - یادآوری سخنی از رئیس جمهور،در برنامه تلویزیونی "دیدگاه"، پیش از انتخابات سال 1392 و نگاهی به نرخ ارز امروز ، 25 بهمن 1396
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.