پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بی تدبیری‌های سناتور آریزونا


بی تدبیری‌های سناتور آریزونا
جان مک کین،سناتور آمریکایی و یکی از اصلی ترین نامزدهای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸، هم اکنون به دنبال کسب دو پیروزی در ایالات نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی مسیر آسانی را تا رسیدن به مرحله نهایی و رقابت با نامزد منتخب دموکراتها پیش رو دارد.بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل آمریکا پیروزی مک کین را ناشی از ضعف دیگر کاندیداها و نیز سقوط موقعیت رودی جولیانی می دانند.در حالی که تا حدود دو هفته قبل از برگزاری رقابتهای انتخاباتی آمریکا پیش بینی می شد که جولیانی با اختلاف زیادی رقبای خود را شکست دهد،هم اکنون معادلات به سود افرادی مانند مک کین،مایک هاکبی و میت رامنی رقم خورده است.البته جولیانی هنوز امیدوار است تا بتواند در مراحل بعدی بر رقبای جمهوریخواه خود غلبه پیدا کند.شمارش آرای مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت کارولینای جنوبی نشان داده است که که “جان مک کین” ۳۴ درصد، “مایک هاکبی” ۲۹ درصد، “فرد تامپسون” ۱۶درصد، “میت رامنی”۱۵درصد، “ران پل” چهار درصد و “رودی جولیانی” دو درصد آراء را در حزب جمهوریخواه به‌خود اختصاص داده‌اند.
در این میان برخی مفسرهای آمریکایی معتقدند که که برنده انتخابات مرحله اول نامزدهای جمهوریخواه در ایالت کارولینای جنوبی به احتمال قوی نامزد اول حزب جمهوریخواه می‌شود.
هشت سال قبل جان مک کین پس از اینکه انتخابات کارولینای جنوبی را به “جرج بوش” باخت از نامزدی حزب جمهوریخواه کناره‌گیری کرد.
به این ترتیب تاکنون مک کین و میت رامنی هر یک دو برد در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. مک کین تاکنون آرای ایالتهای نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی را از آن خود کرده است و متقابلا رامنی ایالتهای نوادا و شیگاگو را برده است.
مک کین ۷۱ ساله،فردی به شدت مغرور و خودخواه است و سعی دارد همواره خود را به عنوان برترین سیاستمدار در ایالات متحده آمریکا معرفی نماید.همین روحیه مک کین سبب فاصله گیری جمهوریخواهان سنتی از وی شده است.سناتور ایالت آریزونا آمریکا اخیرا گفته است که رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای خدمت در پست ریاست جمهوری همزمان با وجود چالش‌های فراوان برای این کشور آماده نیستند و او تنها نامزدی است که می‌تواند با این چالش‌ها مقابله کند.
مک کین در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست با برشمردن مشکلات کنونی مقابل آمریکا، تقریبا همه رقبا رادر هم کوبیده است.
مک کین درباره میت رامنی از رقیبان هم حزبی خود و فرماندار پیشین ایالت ماساچوست گفته است که او از سرمایه‌داران بزرگ آمریکا است، در زندگی خود ماجراهای اقتصادی موفق فراوانی داشته ولی من بزرگترین اسکادران نیروی هوایی ارتش آمریکا را هدایت کردم، من آن را مدیریت نکردم بلکه آن را رهبری کردم!
مک‌کین با این حال قول داده است که در هفته‌های آتی با احترام نسبت به رقبای خود سخن بگوید، اما با اشاره به اظهارات رامنی درباره توسعه زندان پایگاه دریایی ارتش آمریکا در خلیج گوانتانامو که محل نگهداری مظنونان تروریستی است‌گفته است که اگر یکی از این نامزدهایی که تجربه‌ای در زمینه امنیت ملی ندارند طرفدار شکنجه مردم باشد ممکن‌بود من پاسخ‌های تندتری ارائه می‌کردم.
“کوین مادن” سخنگوی رامنی در واکنش به اظهارات مک‌کین اعلام کرده که هرگونه اظهارنظری درباره اینکه رامنی طرفدار شکنجه آدم‌ها است “مهمل و غیرمسئولانه” است.
این سخنگو تاکید کرد که فرماندار پیشین ایالت ماساچوست برگزاری بازیهای المپیک را هدایت کرده و تجربه فرمانداری دارد. مادن همچنین اعلام کرد که کشور نیاز دارد با چالش‌ها با قدرت و ارتشی بزرگ‌تر و مدرن‌تر و با این اعتقاد مقابله کند که آمریکا وظیفه دارد هدایت دفاع از دموکراسی را در جهان برعهده داشته باشد.
مک‌کین درباره اقدامات “رودولف جولیانی” شهردار نیویورک پس از حملات ۱۱ سپتامبر، این اقدامات را ستود و علت برتری رقیب هم‌حزبی خود در نظرسنجی‌ها را حسن نیت و محبوبیت به‌جا مانده از آن دوران توصیف کرد، اما در عین حال گوشزد کرد حسن نیت و محبوبیت به این معنی نیست که آن فرد به تجربه کافی برای رسیدگی به چالش‌های امنیت ملی که آمریکا در جهان با آنها مواجه است، دسترسی دارد.
یکی از مسائلی که مک کین کوچکترین توجهی نسبت به آنها ندارد،مسئله جنگ عراق است.مک کین معتقد است که ایالات متحده آمریکا باید حضور نظامی خود را در عراق حفظ نماید.در حالی که جمهوریخواهان سنتی و دموکراتها بر شکست کاخ سفید در خاورمیانه و عراق صحه گذاشته اند،سناتور ایالت آریزونا واشنگتن را پیروز میدان عراق می داند!
مک کین در این خصوص می گوید:” در عراق شاهد پیشرفت‌های مهمی بودیم و به نظر من آمریکا در حال پیروزی در این جنگ است و در این‌باره به نظر من آمریکایی‌ها بیش از اینکه نگران حضور نیروها باشند نگران جان آنها هستند. نیروهای آمریکا در همه نقاط دنیا مستقر هستند، اما جان خود را از دست نمی‌دهند. “
حدود چهار ماه قبل نیر شاهد منازعه جان مک کین و جان کری بر سر مسئله جنگ عراق بودیم.در این راستا جان‌کری سناتور ارشد دموکرات و “جان مک کین” سناتور جمهوریخواه در مورد بهترین راه نجات آمریکا از بحران عراق مشاجره لفظی کردند.
جان‌کری نامزد حزب دموکرات در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری اظهار نمود که نیروهای نظامی آمریکا برای ایجاد امنیت در تمام عراق کافی نیست. شرایط موجود واشنگتن را در جنگ با تروریسم تضعیف کرده است. بر این اساس بهتر است برای ملت عراق آشکار گردد که نیروهای نظامی آمریکا در طول سال آینده خارج خواهند‌ شد.
مک‌کین تدوین جدول زمانی خروج نیروهای نظامی آمریکا را مسئله‌ای دانست که دارای پیام امنیتی برای دولت عراق و منطقه خاورمیانه است.
کری تاکید ‌کرد از ترک عراق سخن‌ نمی‌گوید بلکه از تغییر برنامه‌ای خبر ‌می‌دهد تا از ملت عراق حمایت و دفاع کند. در هر صورت مک کین در صورت پیروزی در انتخابات ایالات متحده آمریکا چاره ای جز عقب نشینی و خروج فوری و بی قید و شرط از عراق ندارد.این حقیقتی است که طرفداران جنگ عراق نمی توانند آن را کتمان نمایند.
از سوی دیگر،جان مک کین به شدت نگران توسعه قدرت اقتصادی و نظامی چین در نظام بین الملل است.از این رو در صورتی که مک کین بتواند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ پیروز شود،تقابل پکن و واشنگتن به نقطه اوج خود خواهد رسید.البته مک کین همانند دیگر جمهوریخواهان موضع مثبتی در خصوص روسیه ندارد و از این رو چالشهای میان کاخ سفید و کاخ کرملین همچنان ادامه پیدا خواهد نمود.
در نهایت اینکه نامزدهای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا به هیچ عنوان از درایت و عقلانیت کافی در جهت اداره اوضاع سیاسی کاخ سفید برخوردار نیستند.
این در حالی‌است که آمریکا بدترین دوران خود را سپری می کند و جهت خروج از بحرانهای موجود باید راهبردهای دقیقی تدوین نماید.
راهبردهایی که فقدان آنها در دور بعدی قدرت دموکراتها یا جمهوریخواهان همچنان به چشم خواهد خوردو سبب تضعیف بیشتر موقعیت کاخ سفید در نظام بین الملل می شود.
سعید سبحانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید