سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

زندگی را از پوست خود نگیرید


زندگی را از پوست خود نگیرید
پوست از مهم ترین فاکتورهای زیبایی است؛ چرا که با پوستی سالم چهره انسان زیباتر است و خیلی ها برای این که جوان تر و سرزنده تر به نظر برسند، معمولاً هزینه های هنگفتی را صرف حفظ سلامت پوست خود می کنند.
خشکی و چروک پوست شاید چندان خطرناک نباشد اما عوارض آن که براثر عوامل محیطی ایجاد می شود، ناخوشایند و ناراحت کننده است.
● خشکی پوست
وقتی غدد چربی به مقدار کافی پوست را چرب نمی کنند، پوست خشک می شود و همچنین برنامه غذایی نامناسب، کمبود مواد مغذی ازجمله ویتامین های گروه A و B، قرار داشتن پوست در معرض عناصر و فلزات به ویژه در فصل زمستان، بیماری هایی چون رماتیت (التهاب پوست) و اگزما، کم کاری تیروئید، دیابت، مصرف بعضی داروها چون ضد اسپاسم ها، دیورتیک ها، آنتی هیستامین ها، قرار گرفتن در معرض هوای گرم یا سرد با رطوبت بسیار کم و استفاده طولانی از تهویه، حمام کردن زیاد و استفاده مداوم از وان، استفاده از صابون های خارجی و پاک کننده های قوی از مواردی هستند که موجب خشکی پوست می شوند و در مورد درمان هریک از این موارد مزمن یا حاد باید به متخصص پوست مراجعه کرد.علائم و نشانه های خشکی پوست به سن، وضعیت سلامت منطقه سکونت و مدت زمانی که بیرون از خانه به سر می بریم نیز وابسته است. احساس سفت شدن پوست به ویژه پس از حمام یا شنا کردن را حتماً تجربه کرده اید، پوست شما به جای صاف بودن منقبض، چروک دار و بدون آب به نظر می رسد.
● مراقبت از پوست خشک
اگر پوست خشکی دارید برای حفظ آن، هرگز با آب داغ پوستتان را نشویید و از آب تصفیه نشده و کیسه حمام یا لیف زبر استفاده نکنید. بهتر است برای حفظ شادابی و لطافت صورتتان از آب معدنی استفاده کنید.پوست خشک نیاز به مراقبت کامل دارد. تمیز کردن ملایم و ماساژ منظم، استفاده از کرم های چرب و مرطوب کننده برای افزایش مقدار آب سطح خارجی پوست نیز بسیار مؤثر خواهدبود.شست و شوی مواد آرایشی علاوه بر از بین بردن آلودگی پوست، چربی طبیعی آن را نیز از بین می برد.برای شست و شو صابون هایی که مرطوب به نظر می آید، مناسب نیست و در این زمینه استفاده از صابون های کرم دار یا کرم بچه، توصیه می شود. قبل از خواب نیز اطراف چشم را با کرم های ضد چروک چرب کنید و از صابون هایی که قلیایی هستند یا مواد پاک کننده بیشتری دارند، استفاده نکنید.
● آب و هوا
معمولاً پوست شما زمانی که دما و رطوبت هوا کاهش می یابد، خشک می شود و این اتفاق در نواحی بیابانی بیشتر می شود.
بخاری های مخصوص گرم کردن فضای آزاد و شومینه ها، گرم کننده های مرکزی و بخاری های چوب سوز رطوبت هوا و همچنین رطوبت پوست شما را می گیرند.چربی و رطوبت سلول ها و حفظ آبی که به پوست می رسد، شمشیر یا تیغ دولبه ای است که حمام کردن مداوم برای پوست ایجاد می کند.حمام کردن طولانی به ویژه
غوطه ور شدن در آب و دوش گرفتن با آب داغ، چربی پوست شما را می گیرد و کلر استخر نیز از جمله علل از بین برنده چربی پوست است.
● کمبودهای غذایی
استفاده طولانی مدت از رژیم های غذایی کم چربی به ویژه کمبود روغن امگا۳ موجب خشکی پوست می شود و کمبود روی و ویتامین A نیز از مواردی است که خشکی پوست را به همراه دارد.
● کاهش آب بدن
عرق کردن زیاد در طول ورزش و ننوشیدن مایعات کافی، اسهال و استفراغ شدید نیز آب موجود در بدن را کم می کند و از علائم کاهش آب بدن، از دست رفتن حالت ارتجاعی پوست بدن است.در این زمینه نیکوتین موجود در سیگار نیز رگ های خونی و از جمله مویرگ ها را تنگ می کند و در نتیجه پوست دچار کمبود اکسیژن و مواد مغذی می شود و خون کمتری به آن می رسد و به دنبال آن شاهد زبری و خشکی پوست خواهید بود. بنابراین بهتر است مصرف آب و اسیدهای چرب ضروری را افزایش دهید و پوست خود را محافظت کنید.همچنین در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از میوه و سبزیجات استفاده کنید و حداقل روزی ۸ لیوان آب بنوشید و پروتئین موردنیاز بدنتان را از منابع گیاهی مثل کدوحلوایی، هویج یا سبزیجات زرد و نارنجی که حاوی بتاکاروتن زیادی هستند و موجب لطافت و جوانی پوست می شوند، تأمین کنید.زردآلو و طالبی دارای رادیکال های آزاد هستند و منابع غذایی مفید و مناسبی برای پوست به شمار می آیند.فراموش نکنید که ورزش منظم و پیوسته نیز موجب افزایش گردش خون در رگ ها و تغذیه مناسب پوست می شود.
اشرف پورمند
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید