جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نصب بلوتوث روی کامپیوتر


نصب بلوتوث روی کامپیوتر
● شناخت بلوتوث
بلوتوث نام یک تکنولوژی شبکه برد کوتاه بی سیم است که برای اینکه ابزارهای بتوانند بدون نیاز به کابل یا نقطه دسترسی بی سیم به هم متصل شوند، بوجود آمده است. دو استفاده اصلی برای بلوتوث یکی اتصال ابزارهای جانبی مانند صفحه کلید و ماوس به یک کامپیوتر و دیگری اتصال ابزارهایی مانند تلفن های همراه و PDA ها به کامپیوتر است.
چند کاربرد از بین کاربردهای زیاد بلوتوث به شرح زیر میباشند :
▪ اتصال بی سیم صفحه کلید و ماوس به کامپیوتر که در این صورت دیگر بی نظمی ناشی از کابلها وجود نخواهد داشت. این مورد برای کامپیوترهای رومیزی بسیار کاربردی است چون نیاز به کابل را از بین میبرد. ولی در لپ تاپ ها بسیار پرکاربرد تر است و به شما امکان میدهد تا از صفحه کلید و ماوس فقط با قرار دادن آنها کنار لپ تاپ استفاده کنید.
▪ انطباق دفترچه تلفن در موبایل شما با برنامه مربوطه در کامپیوتر بدون نیاز به کابل
▪ انتقال فایل بین دستگاه هایی مانند گوشی های تلفن همراه، کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ ها
▪ استفاده از هندزفری بی سیم همراه با گوشی تلفن همراه
▪ ارتباط با دستگاه های مکان یابی عمومی (GPS) از طریق کامپیوترها برای ردیابی موقعیت شما.
▪ اتصال تلفن همراه به اینترنت خانگی
● مسائل فنی مربوط به بلوتوث
در این قسمت مهمترین نکات فنی مربوط به بلوتوث آورده شده است :
▪ بلوتوث ابتدا در سال ۱۹۹۸ توسط گروهی از شرکت ها، شامل IBM، Intel ، Ericsson، Nokia و Toshiba ایجاد شد. برای اینکه IEEE نیز از این قافله عقب نماند، بلوتوث را به استانداردی بنام ۸۰۲.۱۵ تبدیل کرد.
▪ بلوتوث در همان پهنای باند ۴/۲ گیگاهرتزی شبکه های بی سیم ۸۰۲.۱۱ کار میکند. بدین ترتیب، ممکن است شبکه های بی سیم Wi-Fi و بلوتوث با هم تداخل داشته باشند. البته بلوتوث دارای ویژگی هایی است که این تداخل را به حداقل میرساند.
▪ بلوتوث بسیار کند است (حدود ۷۲۱ کیلوبیت برثانیه). بلوتوث برای انتقال مقادیر بزرگ داده ها مانند فایلهای ویدئویی بزرگ ساخته نشده است.
▪ دستگاه های بلوتوث، بطور مرتب در جستجوی دستگاه های بلوتوث دیگر در اطراف خود میباشند.
▪ بلوتوث نیاز بسیاری کمتری به انرژی دارد. در نتیجه برای دستگاه های باتری دار، مانند تلفن های همراه بسیار مناسب است.
▪ بلوتوث به سه حالت ارائه میشود که در جدول زیر آورده شده است. کلاس ۱ قدرتمند ترین نوع بلوتوث است که معمولاً مورد استفاده قرار میگیرد. کلاس ۲ برای دستگاه های بی سیمی مانند ماوس و صفحه کلید و هدست های تلفن همراه مناسب است که باید در برد نزدیکی کار کند. کلاس ۳ برای ابزارهایی است که در فاصله بسیار نزدیک تری کار میکنند، ولی دستگاه های خیلی کمی هستند که از بلوتوث ۳ استفاده کنند.
● کلاس قدرت برد
▪ ۱ ۱۰۰میلی وات ۱۰۰ متر
▪ ۲ ۱۰ میلی وات ۱۰ متر
▪ ۳ ۱ میلی وات کمتر از ۱۰ متر
بلوتوث توسط غول تلفن های همراه یعنی Ericsson معرفی شد که روشی برای اتصال هندزفری بی سیم به گوشی موبایل را فراهم میکرد. سازندگان دیگر روی این ایده کار کردند و خیلی زود این تکنولوژی پا را از استفاده در هدست های بی سیم فراتر گذاشت.
● چگونه به کامپیوتر بلوتوث اضافه کنیم؟
بسیاری از کامپیوترهای امروزی ( مخصوصاً لپ تاپ ها و PDA ها) به تکنولوژی بلوتوث مجهزند. اگر کامپیوتر شما بلوتوث ندارد، میتوانید این امکان را به سیستم خود اضافه کنید. فقط کافی است یک کارت بلوتوث بخرید که دستگاه کوچکی است که به پورت USB کامپیوتر شما متصل میشود. بعد از اتصال، کامپیوتر شما بلوتوث دار است و میتوانید به هر دستگاه بلوتوث داری که در محدوده شما قرار دارد متصل شوید.
شرکت های زیادی وجود دارند که کارت های بلوتوث USB میسازند که شکل و عملکرد مشابهی دارند.
● استفاده از بلوتوث در ویندوز XP
متاسفانه نسخه اصلی ویندوز XP هیچ پشتیبانی از بلوتوث ارائه نمیکند. وقتی مایکروسافت ویندوز XPSP۱ را سالها پیش عرضه کرد، پشتیبانی محدودی از بلوتوث ارائه میکرد. ولی آخرین نسخه ویندوز یعنی SP۲ دارای پشتیبانی بسیار کاملی از بلوتوث میباشد.
اگر کامپیوتر شما دارای بلوتوث است، آیکون مخصوص بلوتوث در سینی سیستم (جایی که ساعت و تاریخ نمایش داده میشود) قرار میگیرد. با کلیک روی این آیکون منویی ظاهر میشود که شامل موارد زیر است :
▪ افزودن وسیله بلوتوث
▪ نمایش دستگاه های بلوتوث
▪ ارسال فایل
▪ اتصال به شبکه محلی خصوصی
▪ تنظیمات بلوتوث
▪ حذف آیکون بلوتوث
● نصب بلوتوث USB
نصب بلوتوث USB بسیار ساده است. فقط کافی است تا نرم افزار همراه وسیله را نصب کنید و آنرا به یکی از پورت های USB آزاد خود وصل کنید. با قراردادن CD در درایو، برنامه نصب بطور اتوماتیک شروع شده و مراحل نصب را طی میکند.
▪ تذکر :
حتماً قبل از نصب برنامه، دفترچه راهنمای همراه وسیله را بخوانید. گاهی لازم است قبل از اینکه وسیله را به پورت USB متصل کنید، برنامه آنرا نصب کنید.
● فعال کردن شناسایی
بطور پیش فرض، کامپیوتر شما از دید دستگاه های بلوتوث دیگر مخفی است. اگر میخواهید دستگاه های دیگری که بلوتوث دارند، کامپیوتر شما را ببینند، باید قابلیتی بنام Discovery را فعال کنید. روش کار به این صورت است :
۱) با کلیک راست روی آیکون بلوتوث در سینی سیستم و انتخاب گزینه Open Bluetooth Settings شروع میکنیم.
۲) در جعبه محاوره Blutooth Properties، روی برگه Options کلیک میکنیم.
۳) عبارت Turn Discovery On را علامت میزنیم.
۴) گزینه Allow Bluetooth Deivces to Conncet to This Computer را علامت میزنیم.
۵) گزینه Alert Me When a New Bluetooth Device Wants To Connect را علامت میزنیم.
۶) روی OK کلیک میکنیم.
● نصب ماوس و صفحه کلید بلوتوث
نصب ماوس و صفحه کلید بلوتوث بسیار ساده است. تنها مساله این است که شما باید برای نصب حتماً یک ماوس و صفحه کلید معمولی داشته باشید. بعد از نصب میتوانید این دو را از دستگاه جدا کنید.
برای اینکه ماوس و صفحه کلید را نصب کنید، باید ابتدا Discovery‌ را روی این دو فعال کنید. بسیاری از ماوس ها و صفحه کلید های بلوتوث کلیدی برای این کار دارند. پس از فعال کردن بلوتوث میتوانید ماوس و کیبرد را با رفتن به قسمت Add a Bluetooth Device شناسایی و نصب کنید. سپس راهنمایی های برنامه نصب را تا پایان کار ادامه دهید.
منبع : همگان


همچنین مشاهده کنید