یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ / Sunday, 20 January, 2019

آقای رئیس‌جمهور؛ چرا به نام شما؟


آقای رئیس‌جمهور؛ چرا به نام شما؟
چرا این اتفاق افتاد؟ مشکل کجا بود که دلمشغولی ماه‌های گذشته سیاستمداران به واقعیت پیوست و صلا‌حیت داوطلبان بی‌شماری- از لحاظ سیاسی گسترده و از لحاظ حقوقی بدون وجاهت قانونی- رد شد؟ برای انتخابات مجلس هشتم، حدود ۷۲۰۰ داوطلب ثبت‌نام کردند که صلا‌حیت حدود ۲۲۵۰ نفر در هیات‌های اجرایی رد شد؛ یعنی حدود ۳۵ درصد داوطلبان در هیات‌های اجرایی رد صلا‌حیت شدند.
در انتخابات مجلس هفتم، رد صلا‌حیت هیأت‌های اجرایی تنها ۳/۵ درصد بوده است. این در حالی است که شمار کسانی که برای نمایندگی مجلس هفتم نام‌نویسی کرده بودند، ۸ هزار و ۱۵۷ نفر بوده که از این تعداد، ۳ هزار و ۶۰۵ نفر از سوی هیأت‌های نظارت و تنها ۴۳۴ نفر از سوی هیأت‌های اجرایی رد صلا‌حیت شدند. در دوره‌های پنجم وششم انتخابات مجلس شورای اسلا‌می نیز به ترتیب ۶ و۵ درصد نامزدها توسط هیات‌های اجرایی رد صلا‌حیت شده بودند که عمده دلیل رد صلا‌حیت‌ها نیز نقص مدارک و یا نداشتن شرایط سنی بوده است، اما در این دوره رد صلا‌حیت‌ها بی‌سابقه است. در میان رد صلا‌حیت‌شدگان این دوره، افرادی با سابقه مبارزه با رژیم ستمشاهی و پیشگام در حرکت انقلا‌ب اسلا‌می و از همراهان حضرت امام(ره)، حاضرین در عرصه دفاع مقدس، همرزمان شهدا و مدیران کشور از جمله سه وزیر، ۱۵ استاندار دوره‌های مختلف، نزدیک به ۴۰ نماینده فعلی مجلس، حدود ۷۰ نماینده ادوار مختلف مجلس و... وجود دارند. با توجه به رد صلا‌حیت ۳۵ درصدی نامزدهای انتخابات مجلس هشتم به نظر می‌رسد که در این دوره هیات‌های اجرایی به بررسی احراز صلا‌حیت‌های نامزدها همت گماشته‌اند.
این عملکرد در حالی مورد انتقاد بسیاری از سیاستمداران و حقوقدانان قرار گرفته است که بالا‌ترین مقام اجرایی کشور- محمود احمدی‌نژاد- به شدت از عملکرد هیات‌های اجرایی انتخابات دفاع کرده و در مقابل گروه‌های سیاسی را شماتت می‌کند که <چرا افراد فاقد شرایط را برای کاندیداتوری جلو انداخته‌اند؟> اما با این وصف، وزیر کشور او به عملکرد قابل انتقاد هیات‌های اجرایی تلویحا اشاره می‌کند، یعنی آنجا که می‌گوید: <صلا‌حیت برخی افراد تاییدنشده، حتما تایید می‌شود، یعنی امیدواریم این اتفاق بیفتد، چون برای خود ما هم در مواردی سوال ایجاد شده است.> به هر حال، سخن در مورد انتخابات مجلس هشتم به ویژه شروع نه‌چندان امیدوارکننده مراحل اجرایی آن، بسیار است، اما سخن آقای رئیس‌جمهور در این مرحله قابل تامل‌تر است و جای نگرانی دارد. چرا که آقای رئیس‌جمهور حکمی را صادر کرده‌اند که پرسش‌های اساسی را مطرح می‌کند. اگر نمایندگان رد صلاحیت شده و یا کسانی که قبلا‌ً مسوولیت‌های کلا‌ن اجرایی داشته‌اند مرتکب فساد، سوءاستفاده یا تخلفی شده باشند که عدم صلا‌حیت آنها را محرز می‌کند، رئیس‌جمهور وظیفه دارد قوه قضاییه و نیز نهادهای امنیتی زیر نظر خود را مورد پرسش قرار دهد که چرا در تعقیب این ‌افراد کوتاهی کرده‌اند؟ اما چرا او چنین نکرده است؟ یا اینکه عده‌ای از نمایندگان مجلس هفتم، مرتکب کدام تخلف قانونی یا شرعی شده‌اند که رای بر عدم صلا‌حیت آنها صادر شده و یا صلا‌حیت آنها احراز نشده است؟
در مورد وزیران سابق، مدیران، استانداران و... هم همین پرسش‌ها مطرح است، اما از سوی دیگر اگر آقای رئیس‌جمهور و هیات‌های اجرایی رد صلا‌حیت‌ها را وظیفه یا حتی حق قانونی خود بداند، نمی‌تواند از نیاز و ضرورت اقناع افکار عمومی، خود را بی‌نیاز فرض کند. گیریم اعضای هیات‌های اجرایی مبنای مشروعیت عمل خود را نص قانون بدانند، اما با این همه غفلت از مقبولیت مردمی این عمل، سزاوار آنانی که خود را از جنس مردم می‌دانند نیست. در مقام صلا‌حیت‌سنجی‌ها، هر مبنا و موضعی اتخاذ کرده باشند، نمی‌توانند از احتمال خدشه برداشتن حقوق انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان، پروا نداشته باشند. همان قانونی که مجریان و ناظران را در تشخیص و تعیین صلا‌حیت‌ها صاحب حق و اختیار دانسته است، حفظ حقوق طرفین انتخابات (نامزدها و مردم) را نیز فریضه و وظیفه همه نهادهای حاکمیتی به شمار آورده است. شاید این دو امر قانونی، در نگاه برخی، حکم دو امر هم‌عرض و موازی را داشته باشد، در حالی که روح قانون اقتضا می‌کند که پاس داشتن حقوق اولیه طرفین انتخاب، می‌تواند ناسخ همه تصمیم‌ها باشد. بر کرسی تعیین و تشخیص صلا‌حیت‌ها تکیه زدن، اگر به بهای بی‌مهری به <حق انتخاب مردم> باشد، بی‌گمان تقدم بخشیدن منسوخ به ناسخ است. زیبنده رئیس‌جمهور و نهادهای تحت امر اوست که قاعده طلا‌یی ناسخ و منسوخ را همواره پیش چشم داشته باشد.
انتخابات همچون هر پدیده و کنش سیاسی ملی، در معرض اقبال یا انکار عمومی است. اقبال عمومی، طبیعتاً آتش مشارکت گسترده را تیزتر می‌کند و انکار عمومی، قاعدتاً به سردی و سرمای حضور ملی می‌انجامد. بر همین قیاس، نوعی داوری مردمی شکل می‌گیرد تا عوامل دخیل در آن گرما یا این سرما را معین کند. <دفع شبهه مقدر> و <اجتناب از مواضع تهمت>، شرط عقل و درایت است. هم نهاد اجرایی انتخابات و هم نهاد نظارتی به حکم عقل و الزام اخلا‌ق، شایسته است از قرار گرفتن در این موضع و موقعیت اجتناب کنند که مسوول سردی فضای انتخابات، ایشانند. آقای رئیس‌جمهور، شما که با رای مردم انتخاب شده‌اید، باور کنید که ایده‌آل یک نظام انتخاباتی و دموکراتیک این است که مجریان و ناظران امور انتخابات صرفاً به اجرای قوانین مصوب در جهت تسهیل امر مشارکت مردم و تحقق <حق انتخاب شدن> و <انتخاب کردن> بپردازند و وظیفه گزینش را به <اراده مردم> بسپارند. اگر غیر از این شود، روشن‌ترین و قانونی‌ترین وسیله شناخته‌شده دموکراسی زیر سوال خواهد رفت. آقای رئیس‌جمهور؛ ای کاش به دوستان خود در هیات‌های اجرایی این توصیه را می‌کردید تا این تسویه‌های حذفی به نام دولت شما رقم نخورد.

جواد دلیری

منبع : روزنامه اعتماد ملی

مطالب مرتبط

اعتراض خاموش یا بی تفاوتی سیاسی

اعتراض خاموش یا بی تفاوتی سیاسی
با اعلام نتایج دور دوم انتخابات مجلس و بسته شدن پرونده هشتمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی آنچه بیش از نتایج انتخابات نگاه برخی تحلیل گران و اندیشمندان را به خود معطوف نموده است آمار و ارقام معنی دار مربوط به مشارکت هم وطنان در حوزه های انتخابی مختلف بخصوص کلان شهر ها مانند تهران که غالبا نقش تعیین کننده ای در آرایش هیات رئیسه ، پست های حساس، تعیین خط مشی سیاسی مجلس در ادوار مختلف ایجاد کرده است می باشد .
با توجه به رابطه معکوس بین وسعت و جمعیت شهر ها با تعصبات قومی و قبیله ای و همچنین بالا بودن معدل سطح تحصیلات در شهر های بزرگ از سویی و دسترسی بیشتر به رسانه ها و خبر گزاری های مستقل از سوی دیگر می توان عدم اقبال قابل قبول در انتخابات هشتمین دور مجلس شورای اسلامی در تهران و برخی دیگر از کلان شهر ها را از نظر سیاسی کاملا معنی دار قلمداد کرد . بنا به گزارش برخی منابع میزان مشارکت شهروندان پایتخت در دور اول انتخابات اخیر ۲۸ درصد و در دور دوم ۱۳ درصد واجدین شرایط رای بوده که به تعبیر دیگر می توان آن را عدم اقبال ۷۲ در صدی در دور نخست و ۸۷ درصدی در دور دوم از سوی شهروندان پایتخت دانست . با نگاهی به سیر نزولی مشارکت شهروندان تهرانی از انتخابات مجلس ششم تا کنون می توان دید که مشارکت ۵۵.۹ درصدی شهروندان تهران در انتخابات مجلس ششم به ۳۲.۵ درصد در انتخابات مجلس هفتم و در نهایت به گزارش برخی منابع به ۲۸ درصد در انتخابات مجلس هشتم کاهش پیدا کرده است . و این روند نزولی می تواند یک زنگ خطر برای مسئولین و دست اندر کاران امور سیاسی و همچنین پیام آور یک اعتراض خاموش از سوی بخش مهمی از شهروندان هم وطن باشد . اما سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که به راستی دلیل این سیر نزولی و عدم اقبال قابل قبول بخش مهمی از شهروندان که غالبا در کلان شهر ها سکونت دارند چیست و چه عواملی رفتار سیاسی ساکنین در کلان شهر ها را از سایر نقاط متمایز ساخته است ؟ و اساسا تعبیر این کاهش مشارکت را می توان یک اعتراض خاموش دانست و یا بی تفاوتی سیاسی .
قبل از بررسی علل کاهش مشارکت در کلان شهر ها باید گفت که هرچند نمی توان وقوع بی تفاوتی سیاسی در کلان شهر ها را منتفی دانست ، اما نشانه هایی از عدم وقوع بی تفاوتی سیاسی را می توان مشاهده نمود غالبا بی تفاوتی سیاسی در میان یک گروه یا یک طبقه زمانی رخ می دهد که فعل و انفعالات سیاسی و تصمیمات حکومتی دارای هیچ عکس العمل معنی داری در میان افراد آن گروه خاص نباش ، در حالی که به عنوان مثال می توان دید که همواره با تنگ تر شدن حلقهء تایید صلاحیت شدگان بخصوص در ارتباط با چهره های شاخص جبههء موسوم به اصلاح طلبان روند نزولی اقبال عمومی به مشارکت در انتخابات به صورت معنی داری آغاز و تداوم یافته است . و بدین ترتیب می توان گفت که بخش عظیمی از شهروندان در کلان شهر ها نسبت به انتخابات و نتایج آن بی تفاوت نبوده بلکه بصورت آگاهانه تصمیم گرفته اند در انتخابات شرکت نکنند و لذا از این عکس العمل سیاسی بهتر می توان تعبیر به یک اعتراض خاموش کرد تا بی تفاوتی سیاسی . اما در خصوص مشارکت شهروندان در هر انتخاباتی به صورت کلی می توان سه عامل را در میزان مشارکت بیش از سایر عوامل موثر دانست . ۱- انگیزهء رای دهندگان برای شرکت در انتخابات ۲- وجود محیط رقابتی برای انتخابات . ۳- وجود گروه ها و احزاب دارای پایگاه های اجتماعی و اهداف مشخص . در خصوص انگیزهء شرکت در انتخابات باید گفت که بر خلاف آنچه صدا و سیما و بسیاری از مسئولین و دولت مردان همواره در روز های نزدیک به برگزاری هر انتخاباتی اعلام می نمایند ، انگیزهء رای دهندگان تنها کوبیدن مشت محکم بر دهان آمریکا و یا صهیونیزم و تجدید پیمان با آرمان های انقلاب و نشان دادن بیداری و در صحنه بودن ملت ایران در انظار جهانیان نیست . بلکه چه مسئولین و به واسطهء آن صدا و سیما و رسانه های وابسته به دولت بپذیرند و یا نپذیرند ، بخش بزرگی از انگیزه های رای دهندگان شامل ملاحظات قومی و قبیله ای و مذهبی ، منافع اقتصادی ، ملاحظات سیاسی ، سهم خواهی از قدرت اجتماعی و سیاسی ، خواستگاه های طبقاتی ، ایجاد آزادی های اجتماعی ، دست یابی به جامعهء مدنی و حل معضلات بی کاری ، تورم ، اعتیاد ، ازدواج و ... با اولویت های متفاوتی از هر شهر به شهر دیگر و از هر طبقه به طبقهء دیگر است . و همین اولویت بندی ها در انگیزهء شرکت کنندگان در انتخابات باعث ایجاد تفاوت های فاهش در میزان مشارکت شهروندان در مناطق مختلف کشور می شود . به عنوان مثال در برخی شهر های مرزی همچون کردستان و سیستان و بلوچستان ، انگیزه های قومی و قبیله ای و گرایشات مذهبی شیعه و سنی در اولویت بالا تری نسبت به سایر موارد قرار گرفته و بر عکس در کلان شهر هایی همچون تهران ، انگیزه های قومی و قبیله ای و مذهبی به حد اقل رسیده و به عنوان مثال ، انگیزه برای دست یابی به جامعهء مدنی ، ایجاد آزادی های اجتماعی ، خواستگاه های طبقاتی و منافع اقتصادی و همچنین حل معضلات بی کاری و تورم در اولویت بالاتری قرار می گیرد . بی شک تنها با تشویق و تشکر پیش از موعد از حضور پر شور مردم در انتخابات نمی توان به ایجاد انگیزه در اقشار و طبقات مختلف مردم با خواستگاه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی مختلف برای شرکت در انتخابات پرداخت .
رقابت انگیزه ها و خواستگاه های مختلف را تنها یک انتخابات آزاد و رقابتی می تواند تضمین نماید . و چنانچه بنا بر هر دلیلی و با هر عنوانی اعم از وجود فیلتر های نظارتی نا متعارف و یا عدم احراز و یا اثبات صلاحیت ، حضور کمی و یا کیفی چهره های شاخص یک جناح کاهش یابد و بدین ترتیب خللی در فضای رقابتی انتخابات وارد گردد ، قاعدتا می بایست منتظر کاهش چشم گیر مشارکت گروه و یا طبقه ای که نتوانسته کاندیدای متناسب با انگیزه های در اولویت خود برای شرکت در انتخابات را پیدا کند باشیم . آنچه بنظر می رسد تا حدود زیادی در انتخابات اخیر پایتخت رخ داده است .
و در نهایت سومین عامل موثر بر شرکت شهروندان در هر انتخابات وجود احزاب و گروه های دارای پایگاه اجتماعی و اهداف مشخص می باشد که شاید در نگاه نخست کمتر از دو مورد دیگر ملموس باشد لیکن در موارد بسیار نقشی مهم و حساس ایفاد می نماید . همواره با توسعهء صنعتی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی در هر جامعه اقشار و طبقات جدید ظهور و به جهت چانه زنی بر سر احقاق حق خود احتیاج به گروه ها و تشکل های دارای قدرت سیاسی و قانونی خواهند داشت تا در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی از آنها دفاع نمایند . در اینجاست که نیاز به ظهور احزاب در جوامع آشکار می گردد . متاسفانه در کشور ما علی رقم سابقهء دیرین حضور احزاب در عرصه های سیاسی هیچ گاه این احزاب در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته اند . بدین معنی که پایگاه اجتماعی و اهداف سیاسی احزاب تشکیل شده در تاریخ ایران یا مشخص نبوده و یا اگر مشخص بوده این احزاب دارای عمر مفید و طولانی نبوده اند و عموما در ایام نزدیک به انتخابات تشکیل و خیلی زود پس از بسته شدن پرونده آن انتخابات از صحنه سیاسی محو شده اند . در حالی که در سایر کشور های توسعه یافته و یا بعضا در حال توسعه احزاب مختلف با پایگاه اجتماعی و اهداف مشخص به صورت فراگیر و طی سال های متمادی در شکل دهی به فرایند های سیاسی و همچنین تاثیر گذاری در میزان مشارکت شهروندان طبقه مربوط به خود نقش بسیار مهمی را ایفاد می کنند .
به عنوان مثال حزب کارگر انگلیس همواره در طی سالیان متمادی به دفاع از حقوق زحمت کشان و طبقه کارگر چرداخته از سوی دیگر حزب محافظه کار این کشور به حفظ وضعیت موجود و آنچه سرمایه داری ایجاد کرده و دفاع از مالکیت خصوصی و فردی تمایل دارد . و به همین ترتیب حزب جمهوری خواه آمریکا ، حزب دمکرات مسیحی در آلمان ، حزب گلیست ها در فرانسه ، حزب دمکرات مسیحی در ایتالیا ، حزب (( مام وطن )) و (( راه رستگاری )) در ترکیه هر کدام با خواستگاه طبقاتی و اجتماعی مشخص در انتخابات مختلف نقش تعیین کننده ای را ایفا کرده و با طرح شعار هایی در جهت دفاع از منافع گروه و طبقه هوادار خود باعث انگیزش و مشارکت هدفمند شهروندان در انتخابات مختلف می شود . این در حالی است که در جریانات سیاسی حال حاضر کشور ما دو جناح عمدهء موسوم به اصلاح طلبان و اصول گرایان هردو دعوی دفاع از حقوق تمامی طبقات و حل تمامی معضلات کشور را دارند . به عنوان مثال هرگز به وضوح مشخص نشده که دفاع از حقوق قشر زحمت کش در برنامه کدام یک از احزاب و یا گروه های جناح موسوم به اصلاح طلب یا اصول گرا قرار گرفته است ؟ به راستی کدام حزب و یا گروه قرار است از منافع صاحبان صنایع و مدیران و سرمایه داران دفاع نماید ؟ چه احزابی حافظ منافع و اندیشه های قشر روشن فکر و تحصیل کرده می باشد ؟ بنا بر این با توسعه روز افزون کلان شهر هایی همچون تهران و تفکیک هر چه شفاف تر طبقات و لایه های اجتماعی با منافع و خواستگاه های متفاوت و بعضا متناقض ، عدم وجود جناح های قابل اطمینان برای این طبقات و لایه ها از جامعه می تواند بر روند نزولی اقبال به شرکت در انتخابات تاثیر گذار بوده و حتی بر شدت آن بیفزاید .

وبگردی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.