جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فن آوری Bluetooth چیست ؟


فن آوری Bluetooth چیست ؟
امروزه دستگاه های الکترونیکی متعددی از فن آوری Bluetooth برای ارتباط بی سیم با سایر دستگاه های مجهز به این تکنولوژی استفاده می نمایند . علاقه مندان به استفاده از این تکنولوژی لازم است در ابتدا با ماهیت ، تهدیدات و نحوه حفاظت در مقابل خطرات احتمالی آشنا شوند .
● Bluetooth چیست ؟
Bluetooth ، یک فن آوری است که امکان مبادله اطلاعات بین دستگاه ها بدون نیاز به کابل و یا سیم را فراهم می نماید . در حقیقت Bluetooth یک استاندارد الکترونیکی است که تولید کنندگان را ملزم می نماید به منظور ایجاد پتاسیل فوق در محصولات خود ، تجهیزات و امکانات خاصی را درون دستگاه های الکترونیکی تعبیه نمایند . با رعایت نکات مندرج در استاندارد فوق ، دستگاه های تولید شده قادر به تشخیص و ارتباط با یکدیگر با استفاده از تکنولوژی Bluetooth خواهند بود.
امروزه اغلب تولید کنندگان معتبر و شناخته شده ،‌ دستگاه هائی را با قابلیت استفاده از Bluetooth تولید می نمایند . تلفن های موبایل ، کامپیوترها و دستگاه های PDA ( برگرفته از Personal Digital Assistant ) ،‌ نمونه هائی در این زمینه می باشند . فن آوری Bluetooth از فرکانس های رادیوئی با برد محدود استفاده می نماید و دستگاه هائی که از تکنولوژی فوق حمایت می نمایند ، می توانند با یکدیگر و در یک مسافت مشخص شده و محدود ارتباط برقرار نمایند .
از فن آوری فوق اغلب به منظور برقراری ارتباط بین دو دستگاه متفاوت استفاده می گردد ( مثلا" استفاده از یک صفحه کلید بدون کابل برای هدایت سیستم ) .
● تهدیدات امنیتی مرتبط با فن آوری Bluetooth
Bluetooth همانند بسیاری از تکنولوژی های دیگر می تواند تهدیدات امنیتی خاص خود را برای استفاده کننده به دنبال داشته باشد . با رعایت نکات ایمنی و بکارگیری پتانسل های خاصی نظیر "تائید" و یا "رمزنگاری" می توان یک محیط ایمن ارتباطی را ایجاد که دارای شرایط ایمنی مساعدی باشد . متاسفانه تعداد زیادی از دستگاه هائی که از Bluetooth استفاده می نمایند از کدهای عددی کوچک ( موسوم به Pin code ) در مقابل رمزهای عبور استفاده می نمایند و همین موضوع می تواند مسائل و مشکلات امنیتی خاص خود را به دنبال داشته باشد .
در صورتی که افراد غیر مجاز قادر به تشخیص و ردیابی یک دستگاه Bluetooth گردند ، می توانند اقدام به ارسال پیام های ناخواسته نموده و یا حتی عملا" امکان استفاده از دستگاه bluetooth را غیر ممکن نمایند . یک مهاجم می تواند با استفاده از مکانیزم های موجود به اطلاعات موجود بر روی دستگاه مورد نظر دستیابی و حتی به آنان آسیب رساند . bluesnarfing نمونه ای در این زمینه است که مهاجمان با استفاده از یک اتصال Bluetooth می توانند اطلاعات موجود بر روی یک دستگاه مجهز به تکنولوژی Bluetooth را سرقت نمایند . ویروس ها و سایر کدهای مخرب نیز می توانند از فن آوری Bluetooth برای آلودگی دستگاه مورد نظر استفاده نمایند .
● حفاظت در مقابل تهدیدات
برای حفاظت در مقابل تهدیدات مرتبط با فن آوری Bluetooth موارد زیر پیشنهاد می گردد :
▪ غیر فعال کردن Bluetooth در زمانی که از آن استفاده نمی گردد
صرفا" در مواردی که قصد ارسال اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر وجود دارد ، می بایست پتانسیل Bluetooth فعال گردد و از فعال نمودن آن در سایر موارد اجتناب گردد . با غیر فعال شدن پتانسل فوق، امکان دستیابی افراد غیرمجاز به دستگاه مورد نظر سلب می گردد .
▪ استفاده از Bluetooth در hidden mode
در صورتی که Bluetooth فعال شده است ، اطمینان نمائید که در hidden mode و نه discoverable mode پیکربندی شده است . با پیکربندی دستگاه مورد نظر در hidden mode ، سایر دستگاه ها قادر به شناسائی دستگاه مورد نظر نخواهند بود . این موضوع باعث نمی گردد که دستگاه های Bluetooth قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نباشند . در چنین مواردی می توان دستگاه ها را "pair" نمود . بدین ترتیب آنان می توانند حتی در hidden mode نیز با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند . با این که دستگاه ها ( نظیر تلفن های موبایل و یا headset ) لازم است در ابتدا در discoverable mode به منظور شناسائی یکدیگر پیکربندی گردند ولی در ادامه ( پس از این که "paired" شدند ) می توانند بدون نیاز به شناسائی مجدد اتصال، با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند .
▪ دقت لازم در زمان استفاده از Bluetooth
در زمان استفاده از تکنولوژی فوق در یک محیط عمومی و در مواردی که دستگاه ها pair و در discoverable mode پیکربندی شده اند ، می بایست نکات امنیتی را رعایت نمود . در صورت استفاده از دستگاه مورد نظر در یک محیط عمومی ، همواره احتمال شناسائی ارتباط توسط افراد غیر مجاز وجود خواهد داشت .
▪ بررسی تنظیمات امنیتی
اکثر دستگاه ها ویژگی های متعددی را به منظور تامین طیف وسیع خواسته استفاده کنندگان ارائه می نمایند . فعال نمودن برخی از ویژگی های ارائه شده ممکن است شما را در معرض تهدیدات بیشتری قرار دهد . در این رابطه لازم است ویژگی های غیر ضروری و یا اتصالات Bluetooth ، غیر فعال شود . همچنین پیشنهاد می شود تنظیمات دستگاه مورد نظر خصوصا" مقادیر درنظر گرفته شده در ارتباط با سیستم امنیتی دستگاه مورد نظر به دقت بررسی گردد . سعی نمائید صرفا" گزینه هائی را فعال نمائید که ضمن تامین خواسته های مورد نظر ، مشکلات و تهدیدات امنیتی خاصی را به دنبال نداشته باشند .
▪ استفاده از پتانسل های امنیتی پیش بینی شده در دستگاه
قبل از استفاده دستگاه Bluetooth ، می بایست امکانات امنیتی ارائه شده همراه دستگاه بررسی و با آگاهی کامل از آنان استفاده گردد . ویژگی هائی نظیر تائید و رمزنگاری نمونه هائی در این زمینه می باشد.
سخاروش
منبع : همگان


همچنین مشاهده کنید