سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ / Tuesday, 25 September, 2018

۲۵ راز در معروف ترین موتور جستجوی دنیا


۲۵ راز در معروف ترین موتور جستجوی دنیا
۱) همه‌چیز در نحوه نوشتن
‌با اطلاع از چگونگی نوشتن عبارات جستجو در موتورهای جستجو، می‌توانید اطلاعات موردنیازتان را به راحتی پیدا کنید. به عنوان مثال دستور <کلمه مورد نظر: INURL> باعث می‌شود تا موتور جستجوی گوگل، همه صفحاتی که در آدرس URL آن‌ها، کلمه مورد نظر وجود داشته باشد را برایتان فهرست کند.
۲) نوار ابزار گوگل
با اضافه کردن نوار ابزار گوگل به مرورگرتان، از این پس می‌توانید کار جستجو را با سرعت و راحتی بیشتری انجام دهید. یکی دیگر از امکانات این نوار ابزار، جلوگیری از نمایش پنجره‌های تبلیغاتی است. برای دریافت این برنامه و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی TOOLBAR.GOOGLE.COM مراجعه کنید.
۳) چه کسی به سایت شما لینک داده است‌
بسیاری از مدیران سایت‌ها علاقه‌مندند بدانند چه کسانی (از سایت خود) به سایت آن‌ها لینک داده است. گوگل به این سوال پاسخ می‌دهد. می‌توانید در قسمت جستجو، عبارت <نشانی سایت:LINK> را وارد کرده و کلید ENTER را بزنید. نتیجه این درخواست، فهرست سایت‌هایی است که به سایت شما لینک داده‌اند.
۴) کاربردهای تجاری
موتور FROOGLE.GOOGLE.COM فهرست محصولات فروشگاه‌های ONLINE را تهیه می‌کند و موتور CALATOGS.GOOGLE.COM برای نمایش و درخواست کاتالوگ محصولات به‌کار می‌رود.
۵) نگاهی به آینده
‌مدیران گوگل همیشه نیم‌نگاهی به آینده دارند. اگر می‌خواهید بدانید چه در سر آن‌ها می‌گذرد و قرار است در آینده چه کارهایی انجام دهند، بهتر است سری به آزمایشگاه آن‌ها بزنید و خود از نزدیک با خدمات و محصولات آتی گوگل آشنا شوید. آدرس آزمایشگاه گوگل LABS.GOOGLE.COM/GVS.HTML می‌باشد.
۶) تعیین بازه‌ های تاریخی
نتایج مطلوب‌تر در اغلب موارد، زمانی که جستجویی را با گوگل انجام می‌دهید، نتیجه آن هزاران سایت و وبلاگ و نشانی می‌باشد که در واقع بسیاری از آن‌ها کاربرد چندانی ندارند و با موضوع موردنظرتان هماهنگ نیستند. یکی از روش‌های مؤثر در کاهش حجم نتایج جستجو، تعیین بازه‌های تاریخی است. مثلاً زمانی که بازه‌ای را بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ تعریف می‌کنید، گوگل با تبعیت از آن، فقط آن دسته از صفحاتی که دربازه مذکور ایجاد یا روزآمد شده‌اند را برایتان فهرست می‌کند (برای تعریف بازه‌های تاریخی به گزینه <جستجوی پیشرفته> مراجعه کنید).
۷) فقط صفحات جدید
جستجو بدون ذکر تاریخ، نتایج بی‌شماری در پی دارد. انبوه نتایج، نه تنها به یافتن مطلب موردنظرتان کمکی نمی‌کند، بلکه موجب سردرگمی‌تان نیز می‌شود. علاوه براین اگر بعد از یک بررسی طولانی بین نتایج جستجو، به اطلاعات موردنظرتان رسیدید و متوجه قدیمی بودن آن‌ها شدید، چطور؟ اگر به دنبال اطلاعات جدید و روزآمد هستید، در قسمت جستجوی پیشرفته، عبارات <۳ ماه>، <۶ ماه> و حتی <یک‌سال> را در مقابل گزینه DATE وارد کنید تا گوگل بسته به تاریخ ذکر شده، فقط فهرست صفحات جدید را برایتان نمایش دهد. مثلاً اگر عبارت <۳ ماه> را انتخاب کنید، گوگل تمامی صفحاتی که در سه ماه گذشته ایجاد یا بروز شده‌اند را جستجو و آن‌هایی که با موضوع موردنظرتان منطبق هستند را نمایش می‌دهد.
۸) مستثنی کردن کلمات
با مستثنی کردن کلمات، علاوه بر کاهش حجم نتایج جستجو، می‌توان به اطلاعات موردنظر نزدیک‌تر شد. با گذاشتن علامت <-> قبل از کلمه‌ دلخواه، گوگل آن کلمه را استثنا قلمداد کرده و از نمایش صفحاتی که حاوی چنین کلمه‌ای باشند، پرهیز می‌کند. مثلاً نتیجه عبارت ، همه صفحاتی که مربوط به ایران هستند و از تهران نامی نبرده‌اند را شامل می‌شود.
۹) WILDCARDها
زمانی که به‌طور کامل از کلمات موضوع مورد جستجو آگاهی ندارید، بهتر است از کاراکتر کمکی ستاره <*> استفاده کنید. کاراکتر <*> معنی <هرچیز> می‌دهد. مثلاً عبارت می‌تواند نتایجی نظیر ، و یا نتایجی از این دست را حاصل شود.
۱۰) عناوین صفحات‌
معمولاً همه صفحات وب، عنوان دارند. گاهی‌اوقات استفاده از این عناوین، به شما در پیدا کردن مطالب مورد نیازتان کمک شایانی می‌کند. مثلاً عبارت <کلمه مورد نظر: INTITLE>، گوگل را بر آن می‌دارد تا فقط عناوین صفحات را برای یافتن کلمه ذکر شده، جستجو کند.
۱۱) شرکت در گروه‌های خبری
اینترنت فراتر از ایمیل و صفحات وب است. به عنوان مثال گروه‌های خبری (NEWS GROUP) یکی دیگر از خدماتی است که از طریق اینترنت ارایه می‌شود. گروه‌های خبری گوگل، گروه‌های معروف و معتبری هستند که شرکت در آن‌ها، به نوبه خود، کار لذت‌بخشی است. آدرس گروه‌های خبری گوگل از این قرار است: GROUPS.GOOGLE.COM
۱۲) جستجوی خودکار
جستجو در اینترنت، قصه سوزن و انبار کاه است. گاهی‌اوقات ممکن است علیرغم صرف وقت زیاد، باز هم به نتیجه دلخواه نرسید. بنابراین هر ابزاری که در این پروسه، از اتلاف وقت جلوگیری کند، بسیار باارزش است. یکی از این ابزارها، <پیغام‌دهنده> گوگل نام دارد. این ابزار با دریافت آدرس ایمیل و عبارت مورد جستجو، به طور خودکار و روزانه، جستجویی را براساس عبارت دریافتی ترتیب داده و هر زمان که اطلاعات جدیدی را یافت نماید، آدرس آن را برایتان ایمیل می‌کند. آدرس پیغام‌دهنده گوگل به این ترتیب است: HTTP://WWW.GOOGLEALERT.COM/
۱۳) جستجوگر اخبار
این ابزار نیز همانند پیغام‌دهنده گوگل، مشخصات اخبار موردنظر را به همراه آدرس ایمیل دریافت کرده و روزانه (بنا به درخواست کاربر، قابل تنظیم است). براساس عبارت دریافتی، جستجویی را در سایت‌های خبری ترتیب می‌دهد و در صورت یافتن اطلاعات مناسب، آن را برایتان ایمیل می‌کند. آدرس این ابزار http://www.GOOGLE.COM/NEWSALERTS است.
۱۴) ماشین‌حساب گوگل
گوگل برای حل معادلات ریاضی هم، ابزاری دارد که بسیار سریع و با دقت عمل می‌کند. این ابزار علاوه بر حل معادلات ریاضی، قابلیت تبدیل انواع واحدها به یکدیگر را نیز دارد. برای آشنایی بیشتر با این ابزار کارآمد به آدرس زیر مراجعه کنید: HTTP://WWW.GOOGLE.COM/HELP/FEATURES.HTM#CALCULATOR
۱۵) معنی کلمات
اگر معنی یا بهتر بگوییم، تعریف کلمه‌ای را نمی‌دانید، در کادر جستجو <کلمه موردنظر: DEFINE> را نوشته و کلیدENTER را بزنید. در جواب این جستجو، علاوه بر تعریف کلمه، لینکی نیز نمایش داده می‌شود که با کلیک روی آن، به جزییات بیشتری می‌رسید.
۱۶) ترجمه کنید
در حال حاضر، ماشین ترجمه‌ گوگل می‌تواند انگلیسی را به ۵ زبان زنده دنیا ترجمه کند (امکان ترجمه بالعکس نیز وجود دارد). برای استفاده از این مترجم ماشینی به آدرسHTTP://WWW.GOOGLE.COM/LANGUAGE_TOOLSفHL=EN بروید.
۱۷) تصویریاب
من شخصاً همیشه گوگل را به خاطر ابزار تصویریاب‌اش ستوده‌ام. این ابزار با دریافت کلمه یا عبارتی، تصاویر موجود روی اینترنت را جستجو کرده و در نهایت آن‌هایی را که با عبارت دریافتی منطبق هستند، فهرست می‌کند. برای استفاده از این ابزار به آدرس http://www.GOOGLE.COM/IMGHP مراجعه نمایید.
۱۸) پرسش و پاسخ
تحقیق و جمع‌آوری مطالب از اینترنت، کار وقت‌گیری است. اگر برای انجام این‌کار وقت کافی در اختیار ندارید. سری به آدرس HTTP://ANSWERS.GOOGLE.COM/ANSWERS بزنید و با مطرح کردن سوالاتتان و بررسی جواب‌ها، سریع‌تر به هدف‌تان برسید.
۱۹) نمایش پنجره تنظیمات
‌گوگل به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه نمایش نتایج را مطابق میل‌تان تنظیم کنید. به عنوان مثال با مراجعه به آدرس http://www.GOOGLE.COM/PREFERENCES می‌توانید تعداد نمایش نتایج در هر صفحه را تعیین نمایید. علاوه براین در قسمت تنظیمات امکانات دیگری نظیر SAFE SEARCHING نیز وجود دارد. با فعال کردن این گزینه، گوگل از نمایش سایت‌هایی که به هر دلیلی غیرمجاز هستند، پرهیز می‌کند.
۲۰) آمار استفاده از گوگل
در سایت http://www.GOOGLE.COM/PRESS/ZEITGEIST.HTML آمار جهانی استفاده از گوگل موجود است. در این سایت جزییاتی از چگونگی استفاده ملل مختلف از گوگل و الگوهای جستجوی آن‌ها وجود دارد.
۲۱) جستجو در دسته‌بندی‌ها
علاوه بر جستجوی کلی وب، گوگل امکان جستجو در دسته‌بندی‌ها (CATEGORIES) را نیز می‌دهد. به عنوان مثال برای یافتن اطلاعاتی درباره هنر، تجارت، ورزش و ... می‌توانید ضمن مراجعه به نشانی http://www.GOOGLE.COM/DIRHP، جستجویی را در دسته‌بندی‌های گوگل ترتیب بدهید و سریع‌تر به هدف‌تان برسید.
۲۲) برای بلاگرها
وبلاگ داشته باشیم یا نه؟ ایده داشتن یک وبلاگ شخصی، بسیار جالب است و این‌که با در اختیار داشتن یک وبلاگ شخصی حرف دلمان را به گوش جهانیان برسانیم، فکر بسیارخوبی است. برای ساخت یک وبلاگ شخصی، به آدرس http://www.BLOGGER.COM/START مراجعه نمایید. این سایت متعلق به گوگل است.
۲۳) جستجوی داخل فایل‌ها
با کمک گوگل می‌توان داخل فایل‌های مشخصی را برای یافتن کلمه‌ای دلخواه جستجو کرد. مثلاً عبارت FILETYPE:DOC IRAN> > گوگل را برآن می‌دارد تا تمامی فایل‌های DOC (مربوط به برنامه MICROSOFT WORD) را به منظور یافتن واژه‌ی IRAN جستجو کرده و آن‌هایی که دارای چنین کلمه‌ای هستند را فهرست کند.
۲۴) کلمات عمومی
برخی کلمات عمومی نظیر THE ،TO ،AT و غیره، زمانی که در عبارت مورد جستجو ذکر می‌شوند، توسط گوگل نادیده انگاشته می‌شوند و تاثیری در نتیجه ندارند. حال اگر می‌خواهید چنین کلماتی در نتیجه جستجو موثر باشند کافی است یک علامت <+> در مقابل آن‌ها بگذارید.
۲۵) موتورهای جستجوی تخصصی
با این ترفند می‌توانید ضمن معرفی منابع موردنظرتان به گوگل، از آن بخواهید که نتایج جستجو را فقط از همان منابع بیاورید. مثلاً برای جستجو در سایت مایکروسافت به روش زیر عمل می‌شود: HTTP://WWW.GOOGLE.COM/DIRHP،

منبع:سافتستان

منبع : همگان

مطالب مرتبط

جست‌و‌جو، کلید حل معما در اینترنت

جست‌و‌جو، کلید حل معما در اینترنت
● اشاره:
اینترنت شبكه‌ای بسیار گسترده است و حاوی مطالب زیادی در موضوعات گوناگون. این رسانه جدید كه انقلابی در زمینه اطلاعات ایجاد كرده قرن نوین را به قرن اطلاعات بدل نموده است. اگر در گذشته یافتن مطالب مورد نیازمان احتیاج به مسافرت و یا صرف وقت زیادی داشت و سخت بود، امروزه با نشستن در پشت كامپیوتر و اتصال به شبكه جهانی اینترنت آن اطلاعات و دانش در اختیار ما قرار می‌گیرد. اما چگونه می‌توانیم در بین این حجم اطلاعات در این رسانه مطلب مورد نظر خود را بیابیم. جست‌وجو كلید حل این معماست.
● ابزار‌های جست‌وجو
همان طوركه فهرست مطالب و نمایه‌ها ابزارهای اصلی برای دسترسی به محتوای كتاب‌ها و مجلات به شمار می‌روند، ابزارهای كاوش نیز جست‌وجو و بازیابی منابع اطلاعاتی موجود در شبكه اینترنت را تسهیل می‌نمایند. هر كدام از ابزارهای كاوش، محتوا، پوشش و واسط منحصر به فرد خود را دارند و برای استفاده از آنها و همچنین انجام جست‌وجوی موفق و مفید در آنها باید از مجموعه‌ای از اصول و قواعد جست‌وجو در این ابزارها آگاه بود.
آشنایی با این ابزارها برای جست‌وجوگران اطلاعات در اینترنت امری ضروری می‌باشد و لازم است. ضمن شناسایی ابزارهای كاوش اینترنت در حوزه‌های مختلف، با روش‌های جست‌وجو در آنها آشنا شده و مناسب‌ترین آنها را برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود انتخاب نمایند.
● ابزارهای كاوش اینترنت در یك دسته‌بندی كلی در دو دسته موتورهای جست‌وجو و راهنماهای موضوعی تقسیم‌بندی می‌شوند.
۱) راهنماهای موضوعی وب (Web Directory): راهنماهای وب یكی از مهم‌ترین ابزارهای كاوش در اینترنت به شمار می‌روند كه گزینشی بوده و منابع آنها بر اساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند. در این ابزارها جست‌وجو را می‌توان در ساختار موضوعی و به صورت سلسله مراتبی انجام داد.
راهنماهای وب بر خلاف موتورهای جست‌وجوی كلید واژه‌ای، امكان دسترسی سریع و مناسب به اطلاعات معتبر و ارزشمند تحلیل شده را منطبق با نیازهای مخاطبان از طریق ساختار موضوعی نظام‌مند در اختیار قرار می‌دهند. در واقع نتایج جست‌وجو از طریق راهنماهای موضوعی در هم ریختگی كمتری دارد، زیرا منابع و وب سایت‌هایی كه پیدا می‌شوند در اغلب موارد به وسیلهٔ متخصصان موضوعی گزینش شده‌اند، لذا كاربر كل شبكه وب را جست‌وجو نمی‌كند، بلكه روی طبقه موضوعی انتخاب شده به جست‌وجو می‌پردازد و از این طریق از اتلاف وقت كاربر جلوگیری می‌شود.
به عبارت دیگر، راهنماهای وب مجموعه‌ای از منابع شبكه وب را در ساختار موضوعی كلی (فرضاً سلسله مراتبی یا درختی) دسته‌بندی كرده و آنها را در طبقه موضوعی كلی و هر طبقه را به موضوعات ریز و خاص‌تر تقسیم می‌كنند. نقطه قوت این ابزارها دقیق و مرتبط بودن نتیجه جست‌وجو با موضوع مورد نظر و اعتبار و كیفیت بالای منابع بازریابی شده و نقطه ضعف آنها نیز پوشش محدود منابع وب، چند مرحله‌ای بودن فرآیند جست‌وجو و همچنین پایین بودن سرعت روزآمدی منابع آنها می‌باشد.
۲) موتورهای جست‌وجو (Search Engines):
موتورهای جست وجو ابزارهایی هستند كه برای كاوش انواع منابع اطلاعاتی موجود در شبكه اینترنت طراحی شده‌اند. موتورهای جست‌وجو با جمع‌آوری صفحات وب و ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی فرآیند مرور و جست‌وجو را برای استفاده‌كنندگان تسهیل می‌كنند. به كمك این ابزارها و از طریق كلید واژه، عبارت و سایر قابلیت‌ها می‌توان به جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت پرداخت.
هر كدام از موتورهای جست‌وجو از برخی جنبه‌ها با هم تفاوت دارند و نقاط قوت و ضعف و نیز گسترهٔ اطلاعات خاص خود را دارا می‌باشند كه باید بر اساس نیاز اطلاعاتی و نوع مدرك مورد جست‌وجو هر یك از این ابزارها را برای جست‌وجوی منابع وب انتخاب كرد. در واقع موتورهای جست‌وجو از نظر تنوع، محتوا و استراتژی‌های جست‌وجو، تهیه منابع و مجموعهٔ ابزارهایی كه برای كمك به استفاده‌كنندگان ارائه می‌دهند، تفاوت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارا هستند. از طرفی بوسیله هیچ یك از موتورهای جست‌وجو نمی‌توان در تمام منابع اطلاعاتی موجود در اینترنت جست‌وجوكرد.
با تایپ واژه یا عبارت مربوط به موضوع مورد نظر خود در هر كدام از این ابزارها، همه صفحات و سایت‌های مرتبط با آن موضوع بازیابی می‌شوند. از نقاط قوت این ابزارها می‌توان به پوشش وسیع منابع وب و سرعت در روزآمد‌سازی منابع و از نقاط ضعف آن نیز می‌توان به بازیابی بعضی منابع كم ربط یا نامربوط با موضوع مورد نظر اشاره كرد.
تفاوت اصلی این دو گروه نیز در نحوه تشکیل پایگاه داده و جمع‌آوری اطلاعات آنهاست. در فهرست‌ها، این کار به عهده انسان است اما در موتورهای جست‌وجوگر جمع‌آوری اطلاعات پایگاه داده را نرم‌افزارها انجام می‌دهند. دانستن تفاوت کار این دو گروه بسیار مهم است زیرا هر یک از آنها به گونه‌ای متفاوت رفتار می‌نمایند. فهرست هرگز از وجود یك سایت اطلاع نمی‌یابد مگر زمانی‌که شخصی آن را به وی معرفی نماید.
بعد از معرفی است که ویراستار آن فهرست به سایت شما مراجعه نموده، در صورت رعایت قوانین فهرست و انتخاب گروه مناسب، آن سایت را به پایگاه داده فهرست اضافه می‌نماید. اما در موتورهای جست‌وجوگر وضع به گونه‌ای دیگر است، موتور جست‌وجوگر می‌تواند از وجود آن سایت اطلاع یابد اگر راه ورود آن فراهم شده باشد. در واقع نرم‌افزار موتور جست‌وجوگر هر لحظه در حال وبگردی و به روزرسانی اطلاع قدیمی و همین طور افزودن اطلاعات جدید به پایگاه داده موتور جست‌وجوگر است.
● بخش‌های مختلف یك موتور جست‌وجو
جست‌وجویی در یک موتور جست‌وجوگر انجام و نتایج جست‌وجو ارائه می‌شود، كاربران در واقع نتیجه كار بخش‌های متفاوت موتور جست‌وجوگر را می‌بینند. موتور جست‌وجوگر قبلا پایگاه داده‌اش را آماده كرده است و این گونه نیست كه درست در همان لحظه جست‌وجو، تمام وب را بگردد. هیچ موتور جست‌وجوگری توانایی انجام این كار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جست‌وجوهای كاربران، تنها در پایگاه داده‌ای كه در اختیار دارند به جست‌وجو می‌پردازند و نه در وب! موتور جست‌وجوگر به كمك بخش‌های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌كند، آن را در پایگاه داده‌اش ذخیره می‌نماید و به هنگام جست‌وجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده می‌گردد.
● بخش‌های مجزای یك موتور جست‌وجوگر عبارتند از: Spider ، Crawler ، Indexer ، Database و Ranker حال هر كدام را به تفضیل بررسی می‌كنیم:
▪ Spider (عنکبوت): اسپایدر نرم‌افزاری است كه كار جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز یك موتور جست‌وجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می‌زند، محتوای آنها را می‌خواند، لینک‌ها را دنبال، اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری و آن را در اختیار سایر بخش‌های موتور جست‌وجوگر قرار می‌دهد. همانطور كه كاربران، صفحات مختلف را بازدید می‌كنند، اسپایدر هم درست این كار را انجام می‌دهد با این تفاوت كه اسپایدر كدهای HTML صفحات را می‌بیند اما كاربران نتیجه حاصل از كنار هم قرار گرفتن این كدها را. اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روی سرورها رد پا برجای می‌گذارد.
شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آن را داشته باشید، می‌توانید مشخص كنید كه اسپایدر كدام یک از موتورهای جست‌وجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده است.
▪ Crawler (خزنده): كراولر، نرم‌افزاری است كه به عنوان یك فرمانده برای اسپایدر عمل می‌كند. خزنده مشخص می‌كند که اسپایدر كدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می‌گیرد كه كدام یك از لینك‌های صفحه‌ای كه اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. کراولر، ممكن است قبلا برنامه‌ریزی شده باشد که آدرس‌های خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال كردن لینك‌های یک صفحه به این بستگی دارد كه موتور جست‌وجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می‌تواند در پایگاه داده‌اش ذخیره كند. همچنین ممكن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جست‌وجوگر داده نشده باشد. دارنده سایت، همان طور كه دوست دارد موتورهای جست‌وجوگر اطلاعات سایت را با خود ببرند، می‌تواند آنها را از بعضی صفحات سایت‌ دور كند و اجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به آنها ندهد.
▪ Indexer (بایگانی كننده): تمام اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار می‌گیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و به بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. تجزیه و تحلیل بدین معنی است كه مشخص می‌شود اطلاعات از كدام صفحه ارسال شده است، چه حجمی دارد، كلمات موجود در آن كدامند، کلمات چند بار تكرار شده‌اند، كلمات در كجای صفحه قرار دارند و ... . در حقیقت ایندکسر، صفحه را به پارامترهای آن خرد می‌کند و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل می‌کند تا سیستم رتبه‌بندی بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند. در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، ایندکسر برای كاهش حجم داده‌ها از بعضی كلمات كه بسیار رایج هستند صرف‌نظر می‌کند. كلماتی نظیر a، an، the، www، is و ... از این گونه كلمات هستند.
▪ DataBase (پایگاه داده): تمام داده‌های تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال می‌گردد. در این بخش داده‌ها گروه‌بندی، كدگذاری و ذخیره می‌شود. همچنین داده‌ها قبل از آنكه ذخیره شوند، طبق تکنیک‌های خاصی فشرده می‌شوند تا حجم كمی از پایگاه داده را اشغال كنند. یك موتور جست‌وجوگر باید پایگاده داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آنرا گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی نماید. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده یك موتور جست‌وجوگر برای آن امتیاز محسوب می‌گردد. یكی از تفاوت‌های اصلی موتورهای جست‌وجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره‌سازی داده‌ها در پایگاه داده است.
▪ Ranker (سیستم رتبه‌بندی): كاربران برای استفاده از یك موتور جست‌وجو چند كلمه را در جعبه جست‌وجوی آن وارد می‌كنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ می‌مانند. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده كه به موضوع جست‌وجو شده، مرتبط هستند، مشخص می‌شوند. پس از آن سیستم رتبه‌بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا كمترین ارتباط مرتب می‌كند و به عنوان نتایج جست‌وجو به كاربر نمایش می‌دهد.
حتی اگر موتور جست‌وجوگر بهترین و كامل‌ترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ‌های مرتبطی را ارائه كند، یك موتور جست‌وجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه‌بندی قلب تپنده یك موتور جست‌وجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جست‌وجوگر در این بخش قرار دارد. سیستم رتبه‌بندی برای پاسخ‌گویی به سوالات كاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می‌گیرد تا بتواند بهترین پاسخ‌ها را در اختیار آنها قرار دارد.
● راه ورود موتور جست‌وجوگر به یك سایت
موتور جست‌وجوگر می‌تواند از راه‌های متفاوتی به یک سایت وارد شود. این راه‌ها همان لینک‌ها هستند. موتور جست‌وجوگر برای خواندن صفحات سایت مجوزهای لازم و محدودیت‌ها را در فایل ROBOTS.TXT بررسی می‌کند، هر چند که می‌تواند آن مجوزها را به طور کلی نادیده بگیرد. موتور جست‌وجوگر می‌تواند انواع فایل را بخواند: فایل DOC، PDF، HTML، PHP و ... شب به سایت سر بزند و یا روز. گاهی هم که به سایت سر می‌زند با دست خالی بر می‌گردد زیرا سرور سایت جواب نمی‌دهد و سایت موقتا و یا برای همیشه فعال نیست.
اگر می‌خواهید موتور جست‌وجوگر را به میهمانی سایتتان دعوت کنید باید راه را هم به وی نشان دهید و وی آدرس سایت شما را بداند. موتور جست‌وجوگر بهانه‌های بسیاری برای نپذیرفتن این دعوت دارد زیرا در همان لحظه به سایت‌های بسیار دیگری هم دعوت شده است! بنابراین باید در آدرس دادن نهایت دقت را انجام دهید. پیوندی هم که شما با آن موتور جست‌وجوگر را به سایتتان دعوت می‌کنید، بسیار مهم است. همواره پیوند به سایتتان را در سایت (صفحات) مهم دیگر قرار دهید تا موتور جست‌وجوگر نه یکبار که چندین بار به سایت شما از آن طریق مراجعه کند.
موتور جست‌وجوگر، کافیست که آدرس سایت شما را یاد بگیرد. آن وقت می‌توانید مطمئن باشید که هر ماه حداقل یکبار بدان مراجعه می‌کند. اما اگر پیوندهای سایتتان در سایت‌های معتبر و مهمی باشند آن وقت بیش از یک بار در ماه و حتی هر چند روز یک بار بدان مراجعه می‌کند. پیوند دادن و پیوند گرفتن امروزه مقوله‌ای بسیار جدی میان مدیران سایت‌هاست. شاید هر روزه میلیون‌ها پست الکترونیک فقط برای این موضوع میان مدیران سایت‌ها رد و بدل می‌شود

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.