شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تنقلات زمستانی


تنقلات زمستانی
گردو این میوه خوشمزه و خوراکی آشنای کودکان قدیم، به واسطه طعم و خواص خود طرفداران زیادی دارد و از آن هم به عنوان تنقلات و هم به عنوان غذا و خورش (خورش فسنجان و استفاده‌های فراوانی می‌شود.
نام‌های دیگر آن جوز، گردکان، چارمغز و... است. گردو از نظر مزاجی «گرم و خشک» است و برای افرادی که دچار سردی مزاج هستند بسیار مناسب است.
گردو میوه‌ای است که با دو پوست (یکی پوست سبز و دیگری پوسته چوبی آن) محافظت می‌شود. در طبیعت هر میوه یا خوراکی‌ که با پوسته بسته وجود دارد بایستی تا آخرین لحظه به همان شکل نگهداری شود و تنها در زمان مصرف از پوسته خود خارج شود در غیر این صورت آن خوردنی، خواص خود را از دست می‌دهد.
برای مثال تخم‌مرغ به واسطه پوسته سفید خود از میکروب‌ها در امان است.
میوه‌ها و تنقلاتی همچون گردو، بادام و فندق بایستی تا آخرین لحظه با پوست نگهداری شوند و فقط در زمان مصرف آنها را مغز می‌کنیم در غیر این صورت مقدار زیادی از خواص ارزشمند خود را از دست خواهند داد.
● و اما خواص گردو:
گردو قبل از هر چیز به عنوان یک مصلح خوب برای پنیر است. زیرا گردو دافع بلغم است و بلغم همان چیزی است که زیادی آن در بدن ایجاد کرختی، سستی، بی‌حرکتی، چاقی و گاهی خواب رفتن اعضا، درد مفاصل و... می‌کند و پنیر یک خوراکی بلغم‌زا است و در صورتی که با گردو مصرف شود بلغم آن دفع می‌شود و برای خوردن بی‌ضرر می‌شود. پس بی‌دلیل نیست که در دین ما مصرف پنیر به تنهایی مکروه است.
▪ گردو دارای ویتامین‌های B۱، B۲، E، بیوتین، منیزیم، پتاسیم، روی و مس است .
▪ گردو تصفیه کننده خون است. جوشانده برگ یا خود گردو در درمان قند خون موثر است و در مرض قند از جوشانده برگ و پودر استخوان وسط آن استفاده می شود.
▪ گردو طبیعتی «قابض» دارد و جزو غذاهای مغذی معرفی می‌شود. در سرطان‌ها به‌خصوص در سرطان روده، از جوشانده برگ آن استفاده می‌شود.
▪ گردو انگل‌کش خوبی برای روده و معده محسوب می‌شود. از گردو در ناراحتی‌های پوستی بهره فراوانی برده می شود به این صورت که ضماد برگ درخت گردو برای جوش صورت، حمام ته‌نشین با جوشانده برگ ▪ گردو به جهت اگزما، شیره سبز درخت آن در درمان زگیل، ضماد جوشانده برگ آن جهت چرب و مالش با خاک اره چوب آن به همراه سرکه برای زیبایی استفاده می‌شود.
▪ خانم‌های باردار به جهت زایمان راحت نیز می‌توانند از گردو به صورت خوراکی استفاده کنند.
▪ از دم‌کرده برگ گردو در درمان «تورم غدد لنفاوی» استفاده می‌شود. قرقره با جوشانده برگ آن نیز «ورم لوزه» را کاهش می‌دهد. در درمان «واریس» می‌توان از ضماد برگ آن بهره گرفت و به جهت تقویت نیروی جنسی مربای گردو با عسل تجویز شده است.
▪ گردو در درمان کمردرد، نرم شدن استخوان یا راشیتیسم (به صورت حمام ته‌نشین) و رگ‌به‌رگ شدن اعضا به صورت مالش کوبیده آن موثر است.
▪ جوشانده برگ گردو ورم پروستات را درمان می‌کند. گردو به همراه مویز موافق با طبع پیران و سالمندان است.
▪ می‌گویند اگر بدن اسب را با جوشانده برگ آن بشویند، دورکننده حشرات است. همچنین برای محافظت از نیش زنبور مالش برگ گردو روی پوست توصیه شده است.
▪ ضماد پوست تازه گردو کهیر را رفع می‌کند.
▪ بوداده گردو برای «دلپیچه» بسیار مفید است. گردو تحریک‌کننده عضلات است.
▪ روغن گردو در درمان کلسترول و تصلب شرایین بسیار موثر است. در تشنجات عصبی ناشتاخوردن و مالش آن بر اندام و اعضای بدن توصیه می‌شود.
● و اما موارد منع مصرف آن عبارتند از: به دلیل طبیعت گرمی که گردو دارد مصرف بیش از حد آن را به گرم‌مزاجان توصیه نمی‌کنیم.
▪ خوابیدن زیر درخت گردو ممکن است باعث کابوس و اختلال حواس شود.
▪ گردو برای کسانی که فشار خون بالا دارند نیز توصیه نمی‌شود.
▪ در هنگام گلودرد و سرفه نباید گردو مصرف کرد.
▪ کسانی که ورم و جوش سقف دهان و حلق و زبان دارند (به دلیل گرمی بیش از حد گردو) بایستی در مصرف آن احتیاط کنند.
▪ کسانی که به بیماری نقرس مبتلا هستند باید در مصرف آن احتیاط کنند. گردو برای افرادی که دچار ناراحتی آسم هستند توصیه نمی‌شود.
▪ گردو برای افرادی که جوش صورت زیاد دارند مضر است و در افرادی که دچار سردرد شده‌اند نیز مصرف گردو زیان‌آور است.
پژوهشگر طب سنتی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید