جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


سال خون و پول


سال خون و پول
دو فیلم «پیرمردها کشوری ندارند» و «خون به پا می‌شود» هریک با نامزدی در ۸ رشته پیشتاز هشتادمین مراسم سالانه جوایز آکادمی شدند که نشان می‌دهد امسال خون و پول حرف اول را در اسکار می‌زنند.
این دو فیلم در کنار درام تاریخی «تاوان»، تریلر حقوقی «مایکل کلیتن» (نامزد شده در ۷ رشته) و کمدی مستقل «جانو» (نامزد‌شده در ۴ رشته) در بخش بهترین فیلم رقابت می‌کنند.
فیلم انیمیشن «راتاتوی» با ۵ مورد نامزدی و «زنگ شیرجه و پروانه» درباره خبرنگاری که بر اثر سکته کاملا فلج شده، با ۴ مورد نامزدی، دیگر فیلم‌هایی هستند که بیشترین تعداد نامزدی را دارند.
رای‌دهندگان اسکار به‌رسم چند سال اخیر، بار دیگر به فیلم‌های تاریک و چالش‌برانگیز را که از قواعد ژانر سر باز می‌زنند و تماشاگر را درگیر خود می‌کنند، ادای احترام کرده‌اند، در حالی که بیشتر فیلم‌های با مضمون خاورمیانه نادیده گرفته شدند، حال و هوای حاکم بر آمریکا (و شاید دنیا) بر فهرستی از فیلم‌های تاریک و درونگرا منعکس شد.
سید گنیس، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی و کتی بیتس، بازیگر برنده اسکار، اسامی نامزدهای اسکار ۸۰ را ساعت ۵:۳۰ صبح روز سه شنبه به‌وقت محلی در دفتر مرکزی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دربورلی هیلز لس‌آنجلس اعلام کردند، بی‌آنکه اشاره‌ای به اعتصاب نویسندگان تلویزیون و سینمای آمریکا کنند.
هرچند آکادمی تایید کرده برای اطمینان از برگزاری مراسم اعطای جوایز امسال در موعد مقرر (۲۴ فوریه برابر با پنجم اسفند)، برنامه‌هایی در دست اجرا دارد. فهرست نامزدهای اسکار پر از کسانی است که برای اولین بار نامزد اسکار شده‌اند. در میان ۶ کارگردان نامزد شده، ۵ نفر شاهد اولین نامزدی خود بودند؛ جولین شنیبل («زنگ شیرجه و پروانه»، سومین فیلم بلند او)، جیسن ریتمن («جانو»، دومین فیلم او)، تونی گیلروی («مایکل کلیتن»، اولین تجربه کارگردانی
او )، جوئل و ایتن کوئن (پیرمردها کشوری ندارند) و پل تامس‌اندرسن (خون به پا می‌شود). در این بین تنها جوئل کوئن سابقه نامزدی اسکار را دارد.
در بین فیلمنامه‌نویسان نامزد‌شده نیز چند چهره تازه دیده می‌شود، از جمله سارا پولی (دور از او)،
دایا بلوکدی (جانو)، نانسی الیور (لارس و دختر واقعی) و تامارا جنکینز (سویج‌ها). جز جنکینز، باقی نامزدها برای اولین فیلمنامه بلند خود نامزد شده‌اند، ضمنا امسال برای اولین بار ۴ زن در دو بخش فیلمنامه اقتباسی و غیراقتباسی برای دریافت جایزه رقابت می‌کنند.
جوئل و ایتن‌کوئن برای «پیرمردها کشوری ندارند» هریک نامزد دریافت ۴ جایزه در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه اقتباسی و تدوین هستند که در بخش آخر با نام مستعار رودریک جینز نامزد شده‌اند.
پیش از این تنها اورسن ولز و وارن بیتی توانسته بودند در یک سال در ۴ رشته نامزد شوند. در گذشته تنها ۲ بار پیش آمده بود که یک گروه کارگردانی نامزد اسکار شوند؛ جروم رابینز و رابرت وایز (داستان وست ساید) و بیتی و باک هنری (بهشت می‌تواند منتظر بماند).
اندرسن، سازنده فیلم «خون به پا می‌شود» در ۳ رشته نامزد اسکار است؛ کارگردان، فیلمنامه اقتباسی (سومین نامزدی او در این بخش) و تهیه‌کننده. الن منکن و استفن شوارتز نیز برای ۳ ترانه فیلم «طلسم‌شده» نامزد دریافت جایزه هستند.کسانی که در دو رشته نامزد دریافت جایزه اسکار هستند، عبارتند از: کیت بلانشت برای بازی در فیلم زندگینامه‌ای «الیزابت: عصر طلایی» و «من اینجا نیستم» درباره باب دیلن (او پس از لیندا هانت در فیلم «سال زندگی خطرناک» دومین بازیگر تاریخ سینماست که برای بازی در نقش جنس مخالف نامزد اسکار می‌شود)، براد برد به‌عنوان تهیه‌کننده و یکی از نویسندگان «راتاتوی»، گیلر‌وی برای کارگردانی و فیلمنامه «مایکل کلیتن»، راجر دیکینز برای فیلمبرداری «ترور جسی جیمز به‌دست رابرت فورد ترسو» و «پیرمردها کشوری ندارند»، اسکیپ لیوسی برای صداگذاری و تدوین صدای «پیرمردها کشوری ندارند»، رندی توم برای صداگذاری و تدوین صدا «راتاتوی» و جان فریزر برای جلوه‌های ویژه تصویری دو فیلم «دزدان دریایی کارائیب؛ در انتهای دنیا» و «ترانسفورماتورها».
ضمنا در بخش فیلمنامه به دو نفر برمی‌خوریم که قبلا برنده اسکار شده‌اند؛ کریستوفر همپتن که برای «تاوان» نامزد شده و رانلد هاروود که برای «زنگ شیرجه و پروانه» نامزد است. آنها به ترتیب برای «روابط خطرناک» و «پیانیست» برنده اسکار شدند.
هر ۵ فیلمی که در بخش بهترین فیلم نامزد شده‌اند، در بخش بازیگری نیز نماینده دارند: جورج کلونی در بخش بهترین بازیگر مرد برای «مایکل کلیتن» و تیلدا سوئینتن و تام ویلکینسن در بخش بهترین بازیگران مکمل در همین فیلم، الن پیج برای «جانو»، دانیل دی ـ‌ لوئیس برای «خون به پا می‌شود»، سوراس رونان در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای «تاوان» و خاویر باردم دربخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای «پیرمردها کشوری ندارند».
در ضمن در بخش بازیگری، هنرپیشه‌هایی حضور دارند که تنها نماینده فیلم‌های خود در اسکار هستند. ویگو مورتنسن برای «قول‌های شرقی» و تامی لی جونز برای «در دره الله» در بخش بهترین بازیگر مرد، فیلیپ سیمور هافمن برای «جنگ چارلی ویلسن» در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل و بلانشت («من اینجا نیستم») و ایمی رایان برای «رفته عزیزم رفته» در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل.
دیگر نامزدهای بخش بهترین بازیگری عبارتند از: جولی کریستی («دور از او»، چهارمین نامزدی او)، ماریون کوتیلارد («زندگی به رنگ صورتی»)، لورا لینی («سویج‌ها» ، سومین نامزدی او) و جانی دپ («سوئینی تاد»، سومین نامزدی او). در ضمن در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل این افراد نیز نامزد شده‌اند: «کیسی افلک («ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد ترسو») و دو بازیگر قدیمی که اولین بار است نامزد اسکار می‌شوند؛ هال هالبروک («درون طبیعت وحشی») و روبی دی («گانگستر آمریکایی»).
دغدغه‌ها نسبت به جنگ خاورمیانه در بخش بهترین مستند بلند خود را نشان داد. فیلم «افقی پیش‌رو نیست» به کارگردانی چارلز فرگوسن و «عملیات بازگشت به خانه: نوشتن تجربه‌های زمان جنگ» ساخته ریچارد رابینز مستقیما به جنگ عراق می‌پردازند، در حالی که «تاکسی به سمت تاریکی» الکس گیبنی شکنجه زندانیان را مورد توجه قرار می‌دهد.
دو رقیب دیگر در این بخش فیلم «جنگ و رقص» شان فاین و آندره‌آ نیکس درباره اوگاندا و «سیکو» مایکل مور که درباره مشکلات سیستم بهداشت و درمان در آمریکاست. در بخش بهترین فیلم انیمیشن نیز «پرسپولیس» مرجانه ساتراپی و ونسان پارانو، «راتاتوی» برد و «موج سواری»‌اش برانن نامزد شده‌اند.
فهرست نامزدهای اسکار هشتاد از نقش مهم جشنواره‌ها در رقابت اسکار خبر می‌دهد.
«پیرمردها کشوری ندارند» و «زنگ شیرجه و پروانه» در جشنواره فیلم کن افتتاح شدند؛ «دور از او» و «مایکل کلیتن» در جشنواره تورنتو؛ «تاوان» در جشنواره ونیز؛ «زندگی به رنگ صورتی» در جشنواره برلین؛ «جانو» و «درون طبیعت وحشی» در جشنواره تلوراید و متعاقبا در جشنواره‌های تورنتو و رم. رقابت امسال در عین حال برای آنچه اتفاق نیفتاد در خور توجه است.
به لحاظ نژادی برخلاف چند سال قبل تفاوت زیادی میان بازیگران نامزد اسکار وجود ندارد و باز برخلاف چند سال قبل و فیلم‌هایی مانند «بابل»، «هزار توی پن»‌ و «نامه‌هایی از ایووجیما» فیلم‌های غیرانگلیسی زبان در بسیاری از بخش‌ها سلطه ندارند.
ضمنا امسال دیگر حرف و حدیثی در مورد تعداد تهیه‌کنندگانی که برای یک فیلم نامزد اسکار می‌شوند، وجود ندارد. با تایید انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای هر یک از فیلم‌هایی که در بخش بهترین فیلم نامزد شده‌اند، سه نفر را به عنوان تهیه‌کننده نامزد کرده است. این در حالی است که در سال‌های اخیر تعداد تهیه‌کنندگان واجد شرایط برای دریافت اسکار همیشه محل مناقشه بوده است.
اگر حرف و حدیثی باشد درباره بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان است. دوهفته پیش وقتی فهرست اولیه نامزدهای این بخش اعلام شد، گروهی از غیبت تعدادی از فیلم‌ها از جمله فیلم رومانیایی «۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز» تعجب کردند.
در نهایت نیز ۵ فیلم «جاعل‌ها» از اتریش، «بیوفورت» از اسرائیل، «مغول» از قزاقستان، «کاتین» از لهستان و «۱۲» از روسیه به فهرست نهایی نامزدهای بخش فیلم خارجی راه یافتند.در نهایت بحث اصلی نه فیلم‌های حذف شده و نه فیلم‌های گنجانده شده، بلکه این مساله است که چه بر سر مراسم روز ۲۴ فوریه می‌آید. خیلی‌ها امیدوار هستند اعتصاب نویسندگان تا آن روز به پایان برسد، اما تا آن روز سرنوشت شب بزرگ هالیوود در سال در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داشت.
به هر حال خود این مساله یک عامل پرتعلیق دیگر به فصل اعطای جوایز اضافه کرده است. در ۲۰ سال اخیر ۱۶ فیلمی که بیشترین نامزدی اسکار را داشته‌اند، در نهایت اسکار بهترین فیلم را با خود به خانه برده‌اند.
هر چند فعلا چند وقتی است ورق برگشته است. در سه سال اخیر، فیلم پیشتاز فهرست نامزدها برنده اصلی نبوده است: «هوانورد»، «کوهستان بروکبک» و «دختران رویایی» پیشتاز بودند اما جایزه بهترین فیلم به‌ترتیب به «عزیز میلیون‌دلاری»، «تصادف» و «مردگان» رسید.
منبع: ورایتی، ۲۲ ژانویه
تیموتی ام.گری:مترجم : علی افتخاری
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید