چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

برنده بازی بدون رقیب‌اند!


برنده بازی بدون رقیب‌اند!
در جمهوری اسلا‌می شکل‌گیری پارلمان از مسیر نظام انتخاباتی فردگرا میسر می‌شود و برخلا‌ف دیگر نظام‌های جمهوری و پارلمانی که حزب‌گرا هستند نامزدهای انتخاباتی در دو صف‌آرایی نهادینه‌شده یعنی طیف اصلا‌ح‌طلبان و محافظه‌کاران یا به تعبیر ارزشی، جریان خط امام و جریان اصولگرا به رقابت می‌پردازند.
غالبا به دلیل ویژگی‌های منحصربه فرد چنین نظام‌های انتخاباتی، تعداد شرکت‌کنندگان مستقل و غیرجریانی برای نامزدی بیش از کاندیداهای احزاب سیاسی است و تقریبا ۵۰ درصد داوطلبان وابستگی سیاسی به دو جریان فوق‌الذکر را در سابقه ندارند و یا هواداران رده‌های سوم و چهارم محسوب می‌شوند. از این رو سهم مجموعه داوطلبان مورد حمایت دو جریان سیاسی بیش از ۵۰ درصد نیست و هر گاه سهم ۲۵ درصدی برای هر یک منظور شود، می‌توان گفت از یک رقابت عادلا‌نه برخوردار خواهیم شد، البته همین جا باید خاطرنشان کرد اگر تعداد نامزدهای ثبت‌نام‌شده در کل کشور حداکثر ۸ هزار نفر باشند که این دوره کمتر شرکت کرده‌اند، ۲۹۰ نفری که انتخاب خواهند شد تقریبا ۳۳۵ تا ۴ درصد کل داوطلبان هستند و از مجلس اول تا مجلس هفتم همواره این عدد از ۵۰ درصد سهم اصولگرایان یا اصلا‌ح‌طلبان انتخاب شده‌اند.مشخص است که ترکیب همه مجالس ایران تا به امروز نشان‌دهنده وجود اکثریت و اقلیت بوده و سهم مستقلین از آن ۵۰ درصد غیرسیاسی غالبا عددی ناچیز بوده است. حافظه تاریخی انتخابات پارلمانی ایران حاکی از آن است که هر وقت اکثر اصلا‌ح‌طلبان با اهرم رد صلا‌حیت حذف گردیده تعداد کم کرسی‌ها را تصاحب کرده‌اند و بدین ترتیب در اقلیت به سر برده‌اند.
و اینک معاون محترم سیاسی وزارت کشور اعلا‌م کرده‌اند ۳۱ درصد کل نامزدها رد صلا‌حیت شده‌اند. آیا واقفند که حداقل ۲۵ درصد آن سهم نامزدهای اصلا‌ح‌طلبان را در بر گرفته است؟ آمار ستادهای انتخاباتی اصلا‌ح‌طلبان نشان از رد صلا‌حیت بیش از ۷۰ درصد دارد که با این احتساب حذف‌شدگان مورد نظر هیات‌های اجرایی دولت نهم شامل دوسوم نامزدهای جریان اصلا‌حات شده است!؟ یعنی یک‌سوم از کل برای رقابت صلا‌حیت گرفته‌اند. خوب به‌طور طبیعی از یک‌سوم حاضرین اگر نیمی موفق به کسب آرا شوند معلوم است که حتما از نامزدهای اصولگرایان در شرایط بدبینانه نیز نیمی انتخاب میشوند و این به مثابه یک مسابقه فوتبال میان دو تیم است که یک تیم قبل از شروع بازی دوسوم بازیکنان خود را توسط داوران از دست داده و از قبل معلوم است که بازنده این رقابت ناعادلا‌نه کدام طیف است!؟
پس با شرح حالی که بر شرایط فعلی آمار رد صلا‌حیت‌شدگان می‌گذرد که اکثرا منتسب به جبهه اصلا‌حات اعم از حزب اعتماد ملی و دیگر اصلا‌ح‌طلبان است، ترکیب آینده مجلس هشتم روی کرسی‌های اکثریت و اقلیت از پیش قابل پیش‌بینی است! و جای شگفتی است که از منظر محتوایی هیات‌های اجرایی به بندهای ۱ و ۳ ماده ۲۸ در مورد داوطلبان اعتماد ملی پرداخته‌اند که جزو شروط ورود به این حزب همان دو بند است. حقیقتا از هیات‌های محترم اجرایی باید پرسید هنگامی که نامه رد صلا‌حیت حجج اسلام اسدا... کیان‌ارثی، سیدمحمد رضوی، ابوالفضل شکوری، عباسی فرد وقدرت ا... علیخانی و سیدرضا نوروززاده با ۵ دوره نمایندگی مجلس را ارسال می‌کردید، قدری تامل را شایسته نمی‌دانستید؟ لذا بر همه دلسوزان نظام و به ویژه هیات‌های نظارت بر انتخابات و شورای محترم نگهبان است که با در نظر گرفتن همه جوانب و به دور از سلیقه‌نگری شرایط رقابتی در این انتخابات مهم را فراهم آورند.
اسماعیل گرامی‌مقدم‌
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید