پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

افشاگری اردوغان


افشاگری اردوغان
پس از انتخاب عبدالله گل به عنوان رئیس جمهور ترکیه،شاهد سنگ اندازیهای گسترده حزب جمهوریخواه خلق و برخی جریانهای سیاسی دیگر در مقابل دولت آنکارا هستیم.البته ژنرال بیوک آنیت و دیگر نظامیان ترکیه نیز در صدد محدودسازی اسلام گرایان هستند.بر این اساس شاهد هستیم که شیبکه های تلویزیونی ترکیه که وابسته به جریانات سکولار هستند،تلاشهای خود جهت ترویج فساد در بین جوانان این کشور را شدت بخشیده اند.
برخی مقامات نظامی و سیاسی ترکیه که هم اکنون در راس قدرت قرار ندارند سعی دارند غرب را به عنوان مهد تمدن و پویایی معرفی نمایند.این در حالی است که میراث غرب برای آنکارا چیزی جز فساد و عقب ماندگی نبوده است.اخیرا نخست وزیر ترکیه با اعلام اینکه کشورش از دستاوردهای علمی و هنری غرب استفاده نکرده، خاطر نشان کرد آنچه که ترکیه از غرب گرفته مسائل انحرافی و غیر اخلاقی است.
رجب طیب اردوغان که در آنکارا در جمع دانش آموزان سخنرانی می کرد،اظهار داشته است که بدون آموزش خوب، مدرن شدن امکان ندارد.
وی اضافه کرد که تعدادی از مدل های آموزشی در سراسر جهان مانند بنیادها و شهرکهای دانشگاهی وجود دارند که می تواند مدل آنها نیز در ترکیه پیاده شود.
نخست وزیر ترکیه یادآورشده است که ترکیه از دستاوردهای مفید علمی و هنری غرب استفاده نکرده است، بلکه بر عکس امور غیر اخلاقی اموری بوده که مورد استفاده قرار گرفته است.
واقعیت امر این است که مقامان نظامی آنکارا به شدت از این گونه سخنان و سخنان مشابهی که بر ضد غرب ایراد می شود بسیار هراسان و نگران هستند.این نگرانی خود را در سطوح متفاوتی بروز داده است.از این رو اخیرا شاهد تشدید تحرکات مخالفان اردوغان و حزب عدالت و توسعه هستیم.هم اکنون دولت و پارلمان ترکیه در اختیار اسلام گرایان قرار دارد و همین مسئله موجب نارضلیتی شدید ژنرالها شده است.
همچنین اخیرا منابع امنیتی ترکیه از دست داشتن یک ژنرال بازنشسته در طراحی برای براندازی دولت رجب طیب اردوغان همزمان با فرا رسیدن سال ۲۰۰۹ خبر دادند.
منابع امنیتی ترکیه تامید نموده اند که سیستم‌های امنیتی بیش از دو سال و نیم است که ۴۶۰ مکالمه تلفنی را مورد استراق سمع قرار دادند و دریافتند که ولی کوشک، ژنرال بازنشسته ترکیه رهبری گروهی موسوم به “دولت سری” را برای عهده دارد و درصدد براندازی دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در آغاز سال ۲۰۰۹ است.
به گفته‌ این منابع احتمال می‌رود که این گروه مسئول کار گذاشتن مواد منفجره در داخل مینی‌بوسی در آنکارا در یازده سپتامبر گذشته بودند که ترور رجب طیب اردوغان را هدف قرار داده بود. در این راستا نیروهای ترکیه تاکنون ۳۶ مظنون را دستگیر کرده‌اند.
واقعیت امر این است که میان تحرکات این ژنرال و تلاشهای برخی منابع نظامی ترکیه جهت براندازی دولت اردوغان نوعی ارتباط مستقیم وجود دارد.ژنرال یاشار بیوک آنیت از زمان انتخاب عبدالله گل به عنوان رئیس جمهور ترکیه به شدت نفوذ خود را از دست داده است.از سوی دیگر،دادگاه قانون اساسی ترکیه به عنوان یکی از جدی ترین مخالفان رشد اسلام گرایی در این کشور هم اکنون حیثیت سیاسی خود را لکه دار می بیند.از این رو نوعی حرکت جمعی با هدف براندازی دولت اردوغان طرح ریزی شده است.البته با وجود حمایت ملت ترکیه از حزب عدالت و توسعه براندازی دولت فعلی آنکارا غیرممکن خواهد بود.حقیقتی که مخالفان اردوغان و عبدالله گل نسبت به آن واقف هستند.
مسلم سوری
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید