پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تبلیغات از نوع انتخاباتی


تبلیغات از نوع انتخاباتی
در آستانه انتخابات نویسنده وبلاگ(تبلیغ از نوع بازرگانی) به سراغ یک مقاله در زمینه تبلیغات انتخاباتی رفته و تبلیغات انتخاباتی را بیشتر مسابقه ای غیر رسمی میان شرکت های تبلیغاتی دانسته است: چند وقتی است که می خواهم در مورد نحوه تبلیغات انتخابات ریاست جمهور آمریکا که قرار است ماه نوامبر( آبان ماه سال ۸۷) برگزار شود، مطلبی بنویسم.
اما فرصت دست نمی داد و حسش هم نبود. انتخابات آمریکا یکی از مسابقات بزرگ( اما غیر رسمی) میان تبلیغات چی ها آمریکایی است. البته روش ها رایج تبلیغات سیاسی در این مسابقه بیشتر کاربرد دارند، اما من معتقدم که یک تبلیغ بازرگانی موفق بدون توجه به این روش ها نمی تواند ماندگار شود. راستش نمی دانستم که چه چیز را در تبلیغات انتخابات آمریکا برای نوشتن بهانه کنم که موضوع تا حدی جذاب باشد.
چند روز پیش مطلبی در مورد هزینه های تبلیغات در این انتخابات نوشتم:بر اساس برخی برآوردها رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ آمریکا برای ورود به کاخ سفید پرهزینه ترین انتخابات از نوع خود در تاریخ این کشور محسوب می شود.
امور تبلیغاتی بخش عمده هزینه ها را به خود اختصاص می دهند و نتیجه انتخابات نیز به شدت وابسته به این هزینه ها و البته استراتژی موثر تبلیغی است.تبلیغات نامزدهای اولیه انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا از اولین رای گیری درون حزبی وارد مرحله تازه خود می شود.
اما تبلیغات در واقع ماه ها پیش شروع شده است یعنی درست از زمانی که لوگو و در کنار آن شعار انتخاباتی روی سایت های اینترنتی نامزدها قرار می گیرد. هم اکنون ایالت های آمریکا هر چند روز یک بار شاهد برگزاری رای گیری درون حزبی احزاب جمهوریخواه و دموکرات برای تعیین نامزد اصلی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هستند.
بعد از برگزاری هر انتخابات اخبار تازه ای از پیروزی یک نامزد جدید منتشر و باعث امیدواری طرفداران وی می شود.اما بسیاری از آگاهان سیاسی معتقدند که از میان این نامزدها فقط می توان روی آنهایی حساب کرد که تاکنون توانسته اند بودجه زیادتری را برای هزینه های تبلیغاتی خود جمع آوری کنند. این واقعیتی است که در بارها صحت آن در انتخابات پیشین به اثبات رسیده است و معمولا نامزدی به پیروزی نهایی دست یافته است که از این نظر نسبت به رقبای خود پیشی گرفته باشد. خوش اقبال ترین نامزدهای انتخاباتی آمریکا از این حیث هیلاری کلینتون و باراک اوباما بوده اند.
بر اساس برخی از گزارش ها این دو تن طی سال ۲۰۰۷ توانستند روی هم ۲۰۰ میلیون دلار کمک مالی جذب کنند. این در حالی است که برخی دیگر از نامزدها نظیر هاکابی جمهوریخواه تاکنون فقط توانسته است ۱۰ میلیون دلار از دست و دلبازی اهداکنندگان را در حساب خود داشته باشد.
برخی از نامزدهای نه چندان سرشناس هم توانایی خوبی در ترغیب اهداکنندگان کمک های مالی دارند، اما به دلیل عدم برخورداری از یک استراتژی خوب تبلیغاتی بخش عمده ای از کمک ها را بدون دستیابی به نتیجه مطلوبی از دست داده اند.
ران پل، یکی از نامزدهای جمهوریخواه، نمونه ای بارز در این مورد است. بر اساس برخی از نظرسنجی ها لوگوی طراحی شده برای این نامزد بیش از سایر لوگوها مورد توجه مردم قرار گرفت است. او همچنین توانست طی یک روز ۱/۸۵ میلیون دلار از طریق اهداکنندگان اینترنتی پول جذب کند. پل از طرق مشابه در سه ماهه آخر سال ۲۰۰۷، ۲۰ میلیون دلار کمک طرفداران خود را جمع کند.
این رقم در مقایسه با مبلغی که سایر نامزده های سرشناس تاکنون جمع آوری کرده اند، رقم بسیار خوبی است. با این حال ران پل در عین حال لقب یکی از ولخرج ترین نامزدهای انتخاباتی ۲۰۰۸ را نیز با خود یدکی می کشد و استعداد جالبی در هدر دادن اندوخته هایش دارد.وی پیش از انتخابات درون حزبی نیوهمشایر که هشتم ژانویه برگزار شد، هواپیمایی اجاره و سوار بر آن شد تا بنر تبلیغاتی خود را در آسمان این ایالت به نمایش در آورد.
اما این ایده قدیمی کارساز نیفتاد و وی توانست با به دست آوردن تنها ۹ درصد آرای هم حزبی های خود در نیوهمشایر، به حفظ جایگاه پنجمی خود در میان سایر نامزدهای جمهوریخواه نایل آید. با این حال نامزدهای کم بنیه تر معتقدند که هنوز برای جلب نظر اهداکنندگان فرصت باقی است. این نامزدها در انتظار سه شنبه بزرگ( ۵ فوریه/ ۱۷ بهمن) نشسته اند که طی آن نتایج رای گیری درون حزبی ۲۰ ایالت آمریکا و برتری نسبی نامزدها در ادامه رقابت های درون حزبی مشخص خواهد شد.
یکی از این نامزدها رودی جولیانی جمهوریخواه و شهردار سابق نیویورک است. وی تاکنون در انتخابات درون حزبی در ۴ ایالت آمریکا موفق به کسب آرای چندانی نشده است. وی تمام توان تبلیغاتی خود را در انتخابات درون حزبی ایالت فلوریدا صرف خواهد کرد که به فاصله چند روز مانده به رای گیری سه شنبه بزرگ برگزار خواهد شد.
جولیانی معتقد است که موفقیت احتمالی وی در فلوریدا نام وی را برای رای گیری سه شنبه بزرگ بلند آوازه خواهد کرد.پس از این زمان است که بیشترین کمک های جمهوریخواهان و دموکرات نصیب نامزدهایی خواهد شد که صاحب بیشترین آرا در این ۲۰ ایالت شده باشند.
به همین دلیل اکنون اهداکنندگان بدون انجام هیچ تصمیمی در انتظار این نتایج نشسته اند. در چنین وضعیتی است که نامزدها هم چندان مایل نیستند خود را به آب و آتش زده و برای دیدار حضوری با اهداکنندگان ثروتمند از این ایالت به ایالتی دیگر سفر کنند. نامزدها اکنون ترجیح می دهند که بخش عمده توانایی مالی خود را برای تبلیغ در این ۲۰ ایالت صرف کرده و از فرصت های باقیمانده برای ترغیب رای دهندگان هم حزبی مردد خود بهره بگیرند. در سال های اخیر هزینه انجام امور تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا افزایش چشمگیری داشته اند.
بر اساس برخی از گزارش ها در صورتی که نامزدها انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا بر همین منوال برای تبلیغات خود هزینه کنند، جمع هزینه مبارزات انتخاباتی نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه که شامل هزینه انتخابات مقدماتی، کمیسیون های حزبی و انتخابات عمومی است، رقمی یک میلیارد دلاری خواهد شد که تقریبا بیش از دو برابر هزینه تبلیغاتی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ است.این هزینه برای سال ۲۰۰۴، ۶۹۳ میلیون دلار به ثبت رسیده است.
بدین ترتیب رقابت سال جاری میلادی برای جایگزینی جورج بوش در کاخ سفید را باید پرهزینه ترین رقابت از این دست در تاریخ آمریکا دانست.نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی تخمین زده است که ۶ بازیگر اصلی میدان رقابت سال ۲۰۰۸ تا کنون موفق به کسب ۴۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای فعالیت های حزبی و تبلیغاتی خود شده اند که از این میزان تاکنون ۸۰ درصد آن صرف امور مربوط به این فعالیت ها شده است.به هر حال فرصت دست داد که یک جستجوی کوچک کنم و به این عکس از لوگوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهور آمریکا برخوردم.
این عکس را در همان مطلبی که اشاره رفت استفاده کردم، اما تحلیلش را گذاشتم برای مجالی دیگر.به این لوگوها نگاه کنید و کمی در مورد این سوال که کدام لوگو از نظر زیبایی شناسی و تاثیر بر مخاطب بهتر است، فسفر بسوزانید. در کنار تمام بحث و جدل های انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا، یک نظرخواهی در مورد بهترین لوگوی نامزدها نیز صورت گرفته است.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید