پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پسران شرور پاکستان


پسران شرور پاکستان
وقتی یک عضو مادون از دستورات سرپیچی می کند، «بیت الله محسود» رئیس جدید طالبان پاکستان طبق معمول در چنین مواردی برای شخص خاطی هزار روپیه برابر با ۱۱ یورو می فرستد تا نخ و سوزن و پارچه لازم را برای کفن خودش تهیه کند و اگر در عرض ۲۴ ساعت از این کار هم طفره رفت و میل زندگی بار دیگر در وجود او شکل گرفت، آنگاه است که شبه نظامیان این رهبر افراط گرایان به سراغ فرد خاطی می آیند و او را به دار می کشند.
در مناطق قبیله نشین ایالت وزیرستان جنوبی داستان های وحشتناکی در مورد این رهبر جدید و قدرتمند ۳۴ ساله طالبان دهان به دهان می چرخد. با این حال به ندرت پیش آمده است که کسی چهره این فرمانده طالبان را به چشم خود دیده باشد. هیچ تصویر و عکسی هم از بیت الله محسود در دست نیست. این فرمانده طالبان اهل روستایی به نام «لاندی دوگ» است، روستایی به دور از هرگونه مظاهر تمدن که محسود را در خود جای داده است، مردی که در این منطقه دورافتاده خود را از چشم کافران و نامحرمان مخفی کرده است. در این روستا و اطرافش افراد موسوم به «بروسیکل» حکومت می کنند یعنی همان کسانی که استعمارگران انگلیسی به خاطر خوی جنگجویانه شان از آنها وحشت داشتند.با این حال همین بیت الله محسود اسرارآمیز در پاکستان به اندازه یک ستاره کریکت شهرت دارد و پرزیدنت پرویز مشرف از وی به عنوان دشمن شماره یک دولت نام برده است.
محسود در کسوت یکی از متحدان نزدیک القاعده در سال های اخیر دره های دورافتاده وزیرستان جنوبی را به استراحتگاه های مطمئنی برای تروریست ها تبدیل کرده و بخش بزرگی از حمله های انتحاری در افغانستان به وسیله افراد محسود انجام می گیرد. بر پایه ادعای پرزیدنت مشرف ربایش صدها سرباز پاکستانی و همین طور تقریباً همه حملاتی که در سه ماه گذشته علیه نیروهای امنیتی پاکستان صورت گرفته، کار افراد و هواداران محسود بوده است.
«مایکل وی. هایدن» رئیس سازمان سیا هم اعلام کرده است محسود در آن حمله مرگبار به رهبر اپوزیسیون پاکستان یعنی «بی نظیر بوتو» دست داشته است؛ «دلیلی برای تشکیک در مشارکت افراد محسود در آن حمله تروریستی وجود ندارد.» البته شخص محسود بارها هرگونه دخالتی در آن ترور را تکذیب کرده است.
اداره اطلاعات و امنیت پاکستان به عنوان مدرکی برای اثبات نقش این فرمانده طالبان در آن عملیات تروریستی، یکی از شنودهای تلفنی را ارائه می دهد و در آن نوار از قرار معلوم محسود با یکی از نزدیکانش به نام «مولوی صاحب» از طریق تلفن صحبت کرده است؛
مولوی صاحب؛ تبریک می گویم. من همین امشب بازگشتم.
بیت الله محسود؛ من هم به تو تبریک می گویم، آیا آنها مردان ما بودند؟
مولوی صاحب؛ بله آنها مردان ما بودند.
بیت الله محسود؛ چه کسی آن کار را انجام داد؟
مولوی صاحب؛ آنها سعید و بلال و اکرام الله بودند.
بیت الله محسود؛ سه نفری آن کار را انجام دادند؟
مولوی صاحب؛ اکرام الله و بلال آن کار را انجام دادند.
بیت الله محسود؛ آفرین،
با این حال مدارک ارائه شده برای اثبات نقش محسود و افرادش در حادثه ترور بوتو تا به امروز چندان محکمه پسند نیست. اما در این مورد هم تردیدی وجود ندارد که یگان های تحت امر اسامه بن لادن و این طالبان جدید از مدت ها پیش با یکدیگر همکاری تنگاتنگ دارند. تمرین ها و طرح های آنها هم مشترک است و حملات آنها توسط کسی برنامه ریزی می شود که در همان منطقه فرماندهی کل را بر عهده داشته و قدرتمندترین سازمان جهان را در اختیار دارد.
اواخر سال ۲۰۰۷ بود که «بیت الله محسود» از سوی یکی از کمیسیون های بلندپایه طالبان به سمت رهبری سازمان تازه تاسیس «جنبش طالبان پاکستان» منصوب شد. عده یی از دانش آموزان مدارس قرآن پاکستان در نگاه اول مشترکات زیادی با «ملا عمر» موسس جنبش طالبان دارد زیرا ملاعمر هم زمانی تنها یک روحانی روستایی ساده در جنوب افغانستان بود. بیت الله محسود جوان در واقع نماینده نسلی جدید و به شدت پیکارجو از جوانانی متعصب است. او چیزی به جز جنگ نمی شناسد و چهارده سال از ملا عمر جوان تر بوده و از هیچ آموزش مذهبی برخوردار نیست.
مجاهدین قدیمی بازمانده از جنگ با شوروی و همین طور مجاهدین بازمانده از دوران سیادت طالبان بر افغانستان، زمانی سلسله مراتب قبیله یی و کتاب قوانین قوم پشتون را محترم می شمردند. در این کتاب اگر چه مساله قصاص و انتقام به رسمیت شناخته شده اما به همان میزان به حفظ جان بیگناهان به خصوص زنان و کودکان هم تاکید شده است. اما امروزه ظاهراً طالبان و القاعده به نام جهاد همه کاری را مجاز می دانند و همکاری میان این دو گروه حتی قواعد به شدت محافظه کارانه و دنیای با نظم و ترتیب قبایل مرزی افغانستان را هم شکسته و در هم می ریزد.
این بی توجهی به سنت ها و قواعد پشتون منجر به تنش های جدیدی شده است و این روزها اکثریت سران قبایل سنتی از همکاری با شبکه ترور بن لادن خودداری می کنند. اما برخلاف آنها این نوطالبان های جوان هستند که از این «میهمانان» خارجی خود با هر وسیله ممکن مراقبت می کنند. در اثر منازعه بر سر سلطه در این منطقه، تا به امروز حدود ۲۵۰ رئیس قبیله سنتی به دست فرماندهی جدید طالبان (پاکستان) به قتل رسیده اند.
صعود و ترقی این پسران شرور از شش سال پیش آغاز شد. با سقوط رژیم طالبان در افغانستان و بمباران بی وقفه این کشور توسط نیروهای امریکا، هزاران پیکار جوی طالبان به مناطق قبیله نشین پاکستان پناه آوردند و اعضای القاعده نیز در میان این پناهندگان حضور داشتند که ملیت های آنها غالباً عرب، ازبک، چچنی و اویغوری بود.
در میان فرماندهان جدید طالبان تا مدت ها اولین وزیر جنگ نسل دوم طالبان یعنی «ملا دادالله آخوند» خشن تر و وحشی تر از دیگران به شمار می آمد. این فرمانده که یک پای خود را هم از دست داده بود، رژیم ترور خود را بر پایه های حملات انتحاری، آدم ربایی و سربریدن مخالفان و دشمنان بنا کرد و عاقبت در ماه مه ۲۰۰۷ و در سن ۳۸ سالگی به دست نیروهای غربی در جنوب افغانستان کشته شد.
در این شبکه ترور واقع در هندوکش علاوه بر بیت الله محسود شخص دیگری هم وجود دارد که او نیز مثل محسود بالاترین نفوذ را داراست. این مرد «سراج حقانی» نام دارد و فرزند یکی از رهبران مشهور مجاهدین افغان یعنی «جلال الدین حقانی» است. حقانی پدر گاه به نفع افراد طالبان می جنگید تا بدین صورت امنیت در منطقه تحت نفوذ خود در جنوب شرقی افغانستان را تضمین کند.
پس از مرگ جلال الدین در تابستان ۲۰۰۷، پسرش سراج جانشین وی شد. سرگرد «کریس بلچر» سخنگوی ارتش امریکا در افغانستان ضمن متهم کردن طالبان جدید به اعمال به شدت خشونت بار می گوید؛ «این نسل جوان طالبان رهبران قدیمی را به راحتی به حاشیه رانده و خشونت و وحشی گری جدیدی را دیکته می کند و در میان قربانیان آنها زنان هم دیده می شوند.» امریکایی ها برای دستگیری سراج حقانی دویست هزار دلار جایزه تعیین کرده اند.
از قرار معلوم این نسل و گروه تازه از راه رسیده حتی سیادت و رهبری ملاعمر رهبر طالبان افغانستان را نیز به چالش گرفته اند. کار به جایی رسیده است که ملاعمر نسبت به رقم بالای قربانیان غیرنظامی عملیات انتحاری ماه های اخیر انتقاد کرده است.
پرزیدنت مشرف نیز زمانی در سال ۲۰۰۵ تلاش کرد با این پیکارجویان جوان پیمان صلح منعقد کند و بر اساس قراردادی که در فوریه همان سال به امضا رسید متعهد شد در صورتی که این شورشیان جوان از تحت الحمایگی القاعده درآیند، نیروهای خود را از مناطق قبیله نشین وزیرستان جنوبی خارج کند. جالب اینجاست که این قرارداد توسط برنامه ریز احتمالی قتل بوتو یعنی بیت الله محسود به نمایندگی از سوی طالبان امضا شده است.
اما نتیجه این قرارداد فاجعه بار بود زیرا از آن پس آن منطقه تبدیل به مکانی شد که پیکارجویان در آن بدون هیچ مزاحمتی خود را برای حملات مختلف آماده می کردند و مسلح می شدند. و حال بار دیگر درگیری و تنش در این منطقه حاکم شده است. ارتش پاکستان از چند هفته پیش عملیاتی را علیه محسود در وزیرستان جنوبی آغاز کرده است. نیروهای محسود هم به صورتی سیستماتیک در تلاش هستند تا پست های نگهبانی و استحکامات نظامی را تحت کنترل خود درآورند. روزی نیست که ده ها نفر از نیروهای دو طرف کشته نشوند. مشرف با هدف از کار انداختن نیروهای متخاصم دستور بمباران مواضع طالبان را صادر کرده اما بیت الله محسود تا به امروز از همه این حملات جان سالم به در برده است.
از قرار معلوم امریکایی ها درصدد انجام عملیاتی مستقل در این منطقه قبیله نشین هستند اما مشرف که خود زمانی در نیروهای کماندویی خدمت کرده است با حالتی طنزگونه در این مورد اعلام کرد؛ «ظاهراً امریکایی ها خیال می کنند که قادر به انجام عملیاتی هستند که برای نیروهای پاکستانی مقدور نیست و البته چنین برآوردی کاملاً اشتباه است.»
سوزانه کولبل
ترجمه؛ محمدعلی فیروزآبادی
منبع؛ اشپیگل
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید