سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


جاعل ها Die Fälscher


جاعل ها Die Fälscher
▪ کارگردان: استفان رُزوویتسکی.
▪ فیلمنامه: استفان رُزوویتسکی بر اساس کتاب "کارگاه شیطانی" نوشته آدلف برگر.
▪ موسیقی: ماریوس روهلند.
▪ مدیر فیلمبرداری: بندیکت نئئونفلس.
▪ تدوین: بریتا ناهلر.
▪ طراح صحنه: ایزیدور ویمر.
▪ بازیگران: کارل مارکوویچس[سالومون سوروویچ]، آگوست دیهل[آدلف برگر]، دیوید استریسوف[فرمانده فردریش هرتزوگ]، مارتین برامباخ[فرمانده اردوگاه هولست]، آگوست زیرنر[دکتر کلینگر]، ویت اشتوبنر[آزته]، سباستیان اورژندوفسکی[کولیا کارلوف]، آندریاس اشمیت[زیلینسکی]، تیلو پروکنر[دکتر ویکتور هاهن]، لن کودریاویزکی[لوژک]، نورمان اشتوفرگن[آبرامووویچ]، دولورس چاپلین[زن موقرمز]، ماری بائمر[آگلایا]. ۹۹ دقیقه. محصول ۲۰۰۷ آلمان، اطریش.
▪ نام دیگر: The Counterfeiters.
▪ نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی. نامزد خرس طلایی جشنواره برلین. برنده جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل/دیوید استریسوف و نامزد ۶ جایزه دیگر از مراسم فیلم آلمان.
▪ ژانر: جنایی، درام، جنگی.
سال ۱۹۳۶، آلمان. سالومون سوروویچ، سلطان جاعلین آلمان توسط هرتزوگ افسر پلیس دستگیر و به دلیل یهودی بودنش به بازداشتگاه ماوت هاوزن فرستاده می شود.
با آغاز جنگ هرتزوگ که اینک لباس افسران نازی را به تن کرده، سر می رسد و او را به همراه تنی چند به بازداشتگاه زاخزن هاوزن منتقل می کند. سوروویچ در آنجا خود را با گروهی از زندانیان یهودی روبرو می بیند که صاحب تخصص های مختلفی در زمینه هنری چون نقاشی و گرافیک و امور مالی هستند. هدف هرتزوگ از جمع آوری آنان جعل اسناد و مدارک و ارز خارجی برای مامورین و جاسوسان نازی است. اما با گذشت زمان مشخص می شود که هدف اصلی هرتزوگ و افراد بالا دست وی جعل انبوه پوند انگلیسی به قصد فروپاشاندن اقتصاد انگلستان است.
سوروویچ و همکارانش موفق می شوند تا پوند انگلیسی را جعل و در مقیاس انبوه چاپ کنند. هدف بعدی هرتزوگ جعل دلار است. اما برخی از یهودیان از جمله برگر قصد دارند با تعلل مانع از رسیدن نازی ها به اهداف خود شوند. چون می دانند با وارد شدن ضربه اقتصاد آمریکا شانس پیروزی متفقین کمتر و کمتر خواهد شد...
● چرا باید دید؟
جاعل ها بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و در هشتادمین مراسم اسکار به نمایندگی از طرف سینمای اطریش حضور دارد. فیلمی درباره بزرگ ترین عملیات چاپ اسکناس جعلی در تاریخ، که امروز به نام عملیات برنهارد شناخته می شود و توسط نازی ها به قصد فلج کردن اقتصاد کشورهای انگلستان و آمریکا طراحی و اجرا شد.
فیلم درباره مردی یهودی است که در مشروب، روابط جنسی و قمار غرق شده، مردی که لقب سلطان جاعلین آلمان را یدک می کشد. مردی که مانند بسیاری از هم نژادان خود-اما به شکلی مهیب تر- در مواجهه با دو راهی اخلاقی سر راهش باید دست به انتخاب بزند.
جاعل ها ششمین فیلم استفان رُزوویتسکی کارگردان وینی متولد ۱۹۶۱ است که با فیلم دوگانه آناتومی در چند سال گذشته شهرتی به هم زد. او که در رشته تاریخ و نمایش درس خوانده،، ابتدا با مستند سازی آغاز کرد و سپس به ساختن فیلم های تبلیغاتی و کلیپ های موسیقی برای گروه هایی چون N&#۰۳۹;Sync, Scorpions, Die Prinzen رو آورد. رُزوویتسکی با فیلم ترسناک و مهیج آناتومی[با شرکت فرانکا پوتنته] به شهرت رسید، اما فیلم های وارثان و ضرباهنگ وی در میان منتقدان طرفداران بیشتری دارد و جوایزی هم از جشنواره های معتبر بین المللی دریافت کرده است.
جاعل ها که با هزینه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو ساخته شده، مهم ترین فیلم کارنامه او در قیاس با آثار پیشین اثری جدی تر و پخته تر است. یکی از ویژگی های عمده فیلم بازی کارل مارکوویچس بازیگر اطریشی است که شهرت خود را در ایران و کشورهای آلمانی زبان مدیون حضور مستمرش در سریال کمیسر رکس است.
مارکوویچس توانسته در نقش یک آلمانی یهودی و روس تبار با استفاده از فیزیک و میمیک چهره اش بدرخشد. بدون شک جاعل ها بدون او شکل فعلی را نمی داشت. جاعل ها یکی از محتمل ترین برندگان اسکار بهترین فیلم خارجی امسال است.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید