شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


سوئینی تاد: سلمانی شیطان صفت خیابان فلیت Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street


سوئینی تاد: سلمانی شیطان صفت خیابان فلیت   Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
▪ کارگردان: تیم برتون.
▪ فیلمنامه: جان لوگان، استیون سوندهایم، هیو ویلر، کریستوفر باند.
▪ موسیقی: استیوف سوندهایم.
▪ مدیر فیلمبرداری: داریوس وولسکی.
▪ تدوین: کریس لبنزون.
▪ طراح صحنه: دانته فره تی.
▪ بازیگران: جانی دپ[سوئینی تاد]، هلنا بونهم کارتر[خانم لاوت]، آلن ریکمن[قاضی تورپین]، تیموتی اسپال[بیدل بدفورد]، ساشا بارون کوهن[سینیور آدلفو پیرللی]، جمی کمپبل باور[آنتونی هوپ]، لورا میشله کلی[زن گدا]، جین وایزنر[جوهانا]، اد سندرز[توبی]، هری تیلور[آقای لاوت
▪ ۹۵ و ۱۱۷ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۷ آمریکا، انگلستان. نامزد جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس و بهترین بازیگر نقش اول مرد/دپ، نامزد جایزه بهترین تدوین از انجمن تدوینگران سینمای آمریکا، نامزد جایزخ بهترین طراحی صحنه از اتحادیه طراحان صحنه، نامزد جایزه بافتای بهترین طراحی لباس و بهترین چهره پردازی، نامزد ۵ جایزه از انجمن منتقدان رسانه ها، نامزد جایزه بهترین طراحی لباس از اتحادیه طراحان لباس، برنده جایزه بهترین فیلم/موزیکال یا کمدی و بهترین بازیگر مرد/دپ و نامزد جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن/ بونهم کارتر از مراسم گولدن گلاب، نامزد جایزه بهترین بازیگر زن از مراسم انجمن منتقدان فیلم لندن، برنده جایزه بهترین کارگردانی از انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا، برنده جایزه بهترین طراحی لباس، طراحی صحنه و بازیگر جوان/اد سندرز از مراسم منتقدان فیلم فونیکس، نامزد جایزه بهترین جلوه های ویژه از مراسم انجمن طراحان جلوه های ویژه.
▪ ژانر: جنایی، موزیکال، مهیج.
بنجامین بارکر پس از سال ها به لندن بازمی گردد. او سال ها پیش در پی توطئه ای توسط قاضی تورپین به خاطر جنایتی که مرتکب نشده، محکوم و تبعید شده است. تورپین که با هدف دستیابی به همسر بارکر این نقشه را اجرا کرده بود، اینک سرپرست دختر بارکر است.
بارکر که توسط ملاح جوانی به نام آنتونی هوپ نجات یافته و همراه وی به لندن بازگشته، در صدد یافتن همسر و فرزندش برمی آید. او که نام خود را به سوئینی تاد تغییر داده، پس از برخورد با خانم لاوت درمی یابد که همسرش فوت کرده است. هدف تاد از بازگشت به لندن تنها گرفتن انتقام از تورپین و دستیار رذل او بدفورد است.
از این رو با به راه انداختن مغازه سلمانی در طبقه فوقانی مغازه خانم لاوت سعی می کند تا قاضی را به آنجا کشانده و هنگام اصلاح صورت او را به قتل برساند. همزمان آنتونی هوپ هنگام گردش در لندن، سر از مقابل خانه قاضی در آورده و با دیدن جوهانا-دختر تاد- که در خانه محبوس شده، دل به او می بازد. سوئینی تاد که از آن چه بر سرش آمده، خشمگین است تصمیم به گرفتن انتقام از همه اهالی لندن دارد. اولین قربانی او نمایشگر دوره گردی به نام سینیور پیرللی است و پس از مرگ او دستیارش-پسر کوچکی به نام توبی- ساکن مغازه خانم لاوت می شود. خانم لاوت نیز نقشه ازدواج با سوئینی را در سر می پروراند، اما سوئینی تشنه خون حاضر به چشم پوشی از هدف خود نیست...
● چرا باید دید؟
سوئینی تاد یکی از نمایش های محبوب و مشهور انگلیسی است که اولین بار در سال ۱۸۴۶ به خوانندگان نشریه The People&#۰۳۹;s Periodical معرفی شد. داستانی که یک قاتل سریالی در راس آن قرار دارد و فراموش نکنید که همه اینها قبل از ظهور فردی چون جک شکم پاره کن صورت می گیرد. یک قصه قرن نوزدهمی که سلاح قهرمانش تیغ سلمانی است و بدیهی است که بهترین مکان استفاده از آن گلوی مشتریان نگون بخت...
تاکنون نسخه های متعددی از این نمایش اجرا یا به فیلم تبدیل شده که آخرین آن نسخه تلویزیونی دیو مور در سال گذشته بود که ری وینستون نقش اصلی آن را ایفا می کرد. فاصله اندک زمانی میان نمایش دو نسخه اخیر می تواند بسیاری را به تفکر وا دارد که چرا کارگردانی چون تیم برتون بار دست به انجام چنین کاری زده است. پاسخ در اولین سکانس های فیلم نهفته است.
جایی که سوئینی تاد با دستیابی به جعبه تیغ های سلمانی و پس از به دست گرفتن یکی از آنها سخن از کامل شدن اندام-مشحصاً دست- خود می گوید. صحنه ای که هر بیننده و منتقد آشنا به کارنامه برتون را به یاد ادوارد دست قیچی می اندازد. اما این تنها ظاهر قضیه است. تاد بر خلاف ادوارد تشنه خون و انتقام است. انتقامی که او را کور کرده و در پایان بعد از کشتن همسرش که خانم لاوت زنده بودن او را از وی مخفی کرده بود، به قیمت جان خودش تمام می شود.
سوئینی تاد حکایتی است که از الگویی مانند کنت مونت کریستو و قصه هایی مشابه استفاده می کند. مردی که محبوب را در پی توطئه ای از دست داده و پس از تحمل رنج فراوان برای گرفتن انتقام بازگشته است. تنها تفاوت در میان این دو قصه ژانرهایی است که به خدمت گرفته شده است. اگر کنت مونت کریستو داستانی پر ماجرا و مهیج است، سوئینی تاد قصه ای کند و خونین از تلاش های مردی برای از میان بردن دشمن خویش است.
اما در میانه راه تبدیل به یک دشمن جامعه می شود. این قصه که در سال ۱۹۷۹ صاحب نسخه ای موزیکال شده و در برادوی نمایش موفقی نیز تجربه کرده، اینک در دستان مردی چون تیم برتون قرار گرفته که اگر او را آلن پوی سینمای زمان ما لقب ندهیم، قصوری نابخشودنی مرتکب شده ایم. اما برگردان موزیکال سوئینی تاد با وجود تمامی تلاش برتون در افزودن مؤلفه های خود به قصه ای مشخص، فاقد آن رمز و راز آثار پیشین اوست. شاید خیلی ها از آواز خواندن دپ نیز تعجب کنند[کاری که با موفقیت از عهده آن برآمده]، ولی باور کنید که صحنه پردازی و بازی های فوق العاده فیلم به یک بار دیدنش می ارزد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید