جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


امروز دوشنبه پانزدهم بهمن ماه سال۱۳۸۶ هجری شمسی، در تاریخ


امروز دوشنبه پانزدهم بهمن ماه سال۱۳۸۶ هجری شمسی، در تاریخ
● تشکیل دولت موقت
امام خمینی (ره) درچنین روزی درسال ۱۳۵۷ ه ش طی حکمی مهندس بازرگان را مامورتشکیل دولت موقت کردند. دراین حکم آمده است جناب آقای مهندس بازرگان ، بنا به پیشنهاد شورای انقلاب بر حسب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم ، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص مامور تشکیل دولت موقت می نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصا انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت در باره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس موسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید . مقتضی است که اعضای دولت موقت را هر چه زود تر با توجه به شرایطی که مشخص نموده ام تعیین و معرفی نمایید . کارمندان دولت و ارتش و افرادملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود . موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحله حساس تاریخی از خداوند متعال مسالت می نمایم . روح الله الموسوی الخمینی
متن حکم حاضر توسط حجه الاسلام والمسلیمن هاشمی رفسنجانی در حضور خبرنگاران داخلی وخارجی قرائت گردید . سپس ترجمه حکم امام توسط آقای دکتر ابراهیم یزدی برای خبرنگاران حاضر در مراسم قرائت شد .
● قدم به قدم تا پیروزی انقلاب
در چنین روزی در سال ۱۳۵۷ ه ش کارکنان نخست وزیری به منظور پشتیبانی از مبارزات خونین ملت مبارز و قهر مان ایران و در جهت همبستگی با این نهضت اعتصاب کردند. ابوالحسن بنی صدر هم در این روز اعلام کرد امام خمینی همان طوری که تصریح فرموده اند نه سخنگو دارند و نه مشاور و نه رایزن خاص. آنها که این عناوین را به اشخاص می دهند از آموزش شیعه بی اطلاع اند. فرماندار نظامی تهران نیز اعلام کرد بر حسب دستور نخست وزیر چنانچه گروههای از مردم مایل باشند که اجتماعات همراه با نظم و آرامش برگزار کنند، فرمانداری نظامی با آن موافقت خواهد کرد . در این روز روحانیون خواستار آزادی همافران زندانی شدند. بختیار نخست وزیر آخرین دولت سلطنتی نیز اظهار داشت در برخی از مسایل و اصول نه با شاه سازش می کنم نه با خمینی. خبرگزاری پارس هم اعلام کرد دویست نفر از وزرای سابق ، معاونین وزارتخانه ها ، برخی از مدیران بخش خصوصی ، استانداران و حتی مدیران کل از طرف دولت ممنوع الخروج شدند .
● مصدق نماینده اول تهران
در چنین روزی در سال ۱۳۲۲ه ش و در انتخابات مجلس شورای ملی، دکتر مصدق به عنوان نخستین نماینده تهران با بیشترین آرا انتخاب شد. پس ازفراررضا خان و ماجرا های شهریور۱۳۲۰ ه ش انتخابات مجلس چهاردهم برگزار شد و دکتر مصدق به‏مجلس راه یافت. در این دوران،انگلیسیها با دستگیری آیت الله‏ کاشانی و تبعید وی به لبنان اجازه ‏ورود او را به این مجلس‏ ندادند. مخالفت‏ با اعتبار نامه سید ضیاء طباطبایی و ارائه طرحی‏مبنی بر غیر مجاز بودن دولت در مذاکره و اعطا هرنوع امتیاز نفتی به شرکتهای خارجی از جمله مهمترین اقدامات وی در این دوره مجلس بود. این اقدام ‏در شرایطی صورت گرفت که دولت انگلیس باامضاء قرارداد ۱۹۳۳ در زمینه فعالیتهای نفتی در ایران صاحب بیشترین امتیازات بوده و نه تنها به بهای ناچیزی ازمنابع نفتی بهره‏برداری می‏کرد بلکه از طریق‏شرکت نفت، از هر نوع اعمال نفوذی در امور داخلی ایران‏خودداری نمی‏کرد و با توجه به اشغال ایران توسط متفقین و ورود رقبای جدیدی همچون شرکتهای‏نفتی آمریکایی و دولت روسیه شوروی به صحنه، دولت انگلیس انحصارات نفتی خود را در خطرمی‏دید.
● ترور شاه
در چنین روزی درسال ۱۳۲۷ ه ش ، محمدرضا پهلوی شاه ایران درمقابل ساختمان دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران آماج تیر اندازی قرار گرفت. در این تیراندازی وی تنها کمی از ناحیه صورت جراحت برداشت . دوران سلطنت محمدرضا شاه را می‏توان به دو دوره عمده تقسیم کرد. دوره نخست از ابتدای کسب قدرت در سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۳۴ و دوره دوم از سال ۱۳۳۴ تا ۲۶ دی ۱۳۵۷ . دوره نخست حکومت وی را می توان از متشنج‏ترین دوره‏های حیات سیاسی ایران بر شمرد . این دوران شامل دو سال و نیم نخست وزیری مصدق نیز است . مصدق با سلب قسمت اعظم اختیارات شاه، ضعیف ترین دوران سلطنت را فراهم آورد. اما او در دوران دوم و پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به کمک آمریکا به نظام دیکتاتوری تمام عیار روی آورد .
● بنی صدر رییس جمهور
در چنین روزی در سال ۱۳۵۸ ه ش ابوالحسن بنی صدر به عنوان نخستین رئیس جمهورپس از انقلاب اسلامی سوگند یاد کرد. او در این انتخابات دریادار احمد مدنی کرمانی را شکست داد . بنی صدر علی رغم انجام مراسم تحلیف و یاد کردن سوگند وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ، اصل ولایت فقیه را که به کرات در اصول مختلف قانون اساسی نسبت به آن تاکید شده است ، مورد بی توجهی قرار داد و سرانجام نیز پس از خیانت های مختلف به کشور و نظام اسلامی با لباس مبدل اقدام به فرار کرد .
● آغاز کنفرانس یالتا
در چنین روزی در سال ۱۹۴۵ کنفرانس هشت روزه یالتا در کاخ تزارها در شهر یالتا واقع در شبه جزیره کریمه آغاز شد .چند ماه پیش از پایان جنگ جهانی دوم در یالتا ، روزولت رییس جمهور آمریکا و چرچیل نخست وزیر انگلستان از یک سو و یوزف استالین ازسوی دیگر درباره تقسیم غنایم جنگی قبل از پایان آن به بحث پرداختند. روس ها تمام اروپای شرقی را سهم خود می دانستند به علاوه محاکمه سران آلمان و ژاپن را به عنوان جنایتکار جنگی خواستار بودند. ایجاد بلوک شرق و غرب در واقع از کنفرانس یالتا آغاز شد. روس ها معتقد بودند که باید در دادگاه نورنبرگ تمام فرماندهان آلمانی اعدام شوند ولی روسای دول غربی در مقابل آنها ایستادند و در دادگاه نورنبرگ که در سال ۱۹۴۶ تشکیل شد عده ای محکوم به مرگ، چند نفر نیز تبرئه و دیگران هم به حبس های طولانی مدت محکوم شدند .علاوه بر این در این کنفرانس اعضا به تقسیم آلمان به عنوان دو کشور آلمان غربی و شرقی به توافق رسیدند چرا که با این کار قصد داشتند از جنگ سوم جهانی جلوگیری کنند . در واقع می توان گفت موضوع ایجاد سازمان ملل متحد نیز در کنفرانس یالتا مورد بحث قرار گرفت . ناتوانی جامعه ملل در جلوگیری از بروز جنگ جهانی دوم و از سوی دیگر عدم کارآیی این نهاد بین‏المللی برای تامین منافع قدرت‏های بزرگ، به تولد «سازمان ملل متحد» انجامید. تاسیس سازمان ملل نتیجه مذاکرات منشور آتلانتیک شمالی ، اعلامیه ملل متحد، کنفرانس مسکو ، کنفرانس تهران، کنفرانس دمبارتن اکس و به خصوص کنفرانس یالتا بود. منشور ملل متحد یا اساسنامه سازمان ملل متحد، مشتمل بر یک مقدمه و ۱۱۱ ماده و یک ضمیمه ۷۰ ماده‏ای مربوط به اساسنامه دیوان بین‏المللی دادگستری، ابتدا مورد موافقت قدرت‏های پیروز جنگ جهانی دوم قرار گرفت و سپس سایر کشورها با آن موافقت کردند .
● درگذشت سه وروس
در چنین روزی در سال ۲۱۱ میلادی سه وروس امپراتور روم در ۶۴ سالگی درگذشت . وی بین سالهای ۱۳۹ تا ۲۱۱ بر این کشور حکومت کرد .
● ورود آمریکا به جنگ جهانی اول
در چنین روزی در سال ۱۹۱۷ میلادی آمریکا علیه آلمانها وارد جنگ جهانی اول شد . آمریکا در این جنگ باقوای تازه نفس خود به کمک فرانسه آمد و یکی از دلایل شکست آلمانها در این جنگ را نیز باید همین عامل برشمرد .
● درگذشت یوهان دوتزنبرگ
در چنین روزی در سال ۱۸۶۹ میلادی یوهان دوتزنبرگ نویسنده فلاندری درگذشت. آینده عنوان مهمترین اثر اوست . او به هنگام مرگ شصت سال داشت .
● درگذشت هندریک ای لورنتز
در چنین روزی در سال ۱۹۲۸ میلادی هندریک ای لورنتز فیزیکدان آمریکایی در سن ۷۴ سالگی در گذشت. اودر سال ۱۹۰۲ جایزه نوبل را از آن خود کرد .
● اعدام شورشی ها
در چنین روزی در سال۱۶۹۹ میلادی ۳۵۰ نفر که علیه حکومت تزارها شورش کرده بودند در مسکو اعدام شدند .
● وقوع زلزله های متعدد
در چنین روزی در سال ۱۷۸۳ میلادی یکی از شد ید ترین زلزله ها در ایتالیا موجبات مرگ پنجاه هزار نفر را در این کشور فراهم آورد . همچنین در چنین روزی در سال ۱۷۹۷ میلادی بر اثر یک زلزله مهیب در کوئیتو اکوادور چهل هزار نفر در گذشتند . درهمین روز سال ۱۹۷۶ میلادی بر اثر زلزله ای مهیب در گواتمالا بیش از بیست و دو هزار نفر جان باختند . در همین روز در سال ۱۹۹۸ میلادی براثر یک زمین لرزه شدید در شمال افغانستان دست کم پنج هزار نفر از مردم این کشور جان خود رااز دست دادند .
● استقلال سیلان
درچنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی سریلانکا به استقلال رسید. سریلانکا جزیره‏ای است در جنوب شرق هند . موقعیت جزیره‏ای آن و همچنین نزدیکی این کشور به خط استوا موجب گرمی هوا و رطوبت زیاد این منطقه شده است. دین اکثریت، بودایی و برهمایی است. ولی بیش از هفت و نیم در صد مردم آن مسلمانند. پرتغالی‏ها در سال ۱۵۰۲ میلادی وارد سیلان شدند و این کشور را به اشغال خود در آوردند. هلندیها نیز در سال ۱۶۵۸ عمل پرتغالی‏ها را تکرار نمودند. این کشور پس از سالها سلطه پرتغالی ها و هلندی ها در سال ۱۷۹۸ میلادی مستعمره انگلستان شد. این کشور سرانجام در سال ۱۹۷۲ میلادی سیلان بطور رسمی مستقل شد و از آن پس به سریلانکا تغییر نام یافت.
● ترک خصومت انگلستان با آمریکا
در چنین روزی در سال ۱۷۸۳ میلادی بریتانیا خصومت خود را با یکی از مستعمرات سابق خود یعنی ایالات متحده آمریکا به کنار نهاد .
● انتخاب جرج واشنگتن
در چنین روزی در سال ۱۷۸۹ میلادی هیات انتخاب کنندگان آمریکایی، متفقا جرج واشنگتن را به عنوان نخستین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا تعیین کردند .
● آغاز حمله به ژاپن
در چنین روزی در سال ۱۹۰۴ میلادی جنگ روسیه و ژاپن، پس از آن که ژاپن بندر آرتو را مورد حمله خود قرار داد ، آغاز شد .
● استفاده از بزرگترین هاور کرافت
در چنین روزی در سال ۱۹۶۸ میلادی بزرگترین هاور کرافت (وسیله ای که روی تشکی از هوا بر آب یا خشکی هموار حرکت می کند) در منطقه کاوز آمریکا به آب انداخته شد .
● تولد مارک هاپکینز
در چنین روزی در سال ۱۸۰۲ میلادی مارک هاپکینز فیلسوف آمریکایی متولد شد. "ویلیامز کالج" عنوان مهمترین اثر اوست .
● تولد یوس کریج
در چنین روزی در سال ۱۹۱۰ میلادی کریج نویسنده و نمایشنامه نویس آفریقای جنوبی به دنیا آمد. "یتیم بیابان" عنوان مهمترین اثر اوست .
● فرود اجباری یک هواپیما
در چنین روزی در سال ۱۹۸۶ میلادی ، صهیونیستها یک فروند هواپیمای مسافربری سوری را که در حال عبور از فراز دریای مدیترانه بود مجبور به فرود اضطراری کردند. عبدالله الاحمر معاون دبیر کل حزب بعث و تنی چند از مقامهای مسئول سوری از جمله مسافران این هواپیما بودند. صهیونیست ها قصد داشتند احمد جبرئیل از رهبران فلسطینی را در این هواپیما دستگیر کنند حال آنکه وی اصلا در این هواپیما نبود .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید