پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


نامزد هفت جایزه اسکار در جشنواره فیلم فجر


نامزد هفت جایزه اسکار در جشنواره فیلم فجر
فیلم سینمایی مایکل کلیتن که در هفت رشته نامزد دریافت جایزه اسکار است، در بخش جام جهان نما: مسابقه سینمای بین الملل بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر در کنار ۱۸ فیلم ایرانی و خارجی رقابت می کند. به گزارش خبرنگار مهر، تریلر حقوقی مایکل کلیتن را تونی گیلروی نوشته و کارگردانی کرده که بیشتر برای نوشتن فیلمنامه مجموعه سینمایی موفق بورن با بازی مت دیمن شهرت دارد.
جرج کلونی در این فیلم نقش کار چاق کن یک موسسه حقوقی بسیار معتبر در نیویورک را بازی می کند که می کوشد با فروپاشی ذهنی یک همکار و فساد در محل کار خود کنار بیاید. تام ویلکینسن و تیلدا سوئینتن دیگر بازیگران این فیلم ۱۱۹ دقیقه ای آمریکایی هستند که از اکتبر ۲۰۰۷ اکران شد و تاکنون حدود ۷۳ میلیون دلار در سطح جهانی فروخته است.
مایکل کلیتن اولین بار در دنیا اوت گذشته در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و پس از آن در جشنواره فیلم تورنتو نیز پخش شد. این فیلم ۹۰ درصد آراء مثبت منتقدان را در وبسایت سینمایی Rotten Tomatoes کسب کرده است. گروهی از منتقدان سرشناس از جمله کلودیا پیگ در یو اس ای تودی، ریچارد شیکل در تایم، رنه رودریگز در میامی هرالد، کنت توران در لس آنجلس تایمز و ای. او. اسکات در نیویورک تایمز مایکل کلیتن را در فهرست ۱۰ فیلم برتر سال قرار دادند.
این فیلم در هفت رشته از جمله بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه غیراقتباسی (تونی گیلروی)، بازیگر مرد (جرج کلونی)، بازیگر مرد نقش مکمل (تام ویلکینسن)، بازیگر زن نقش مکمل (تیلدا سوئینتن) و موسیقی (جیمز نیوتن هوارد) نامزد هشتادمین جوایز آکادمی است.
فیلم روسی الکساندرا را الکساندر سوخوروف نوشته و کارگردانی کرده که متولد سال ۱۹۵۱ در سن پترزبورگ است و از او به عنوان دنباله رو آندری تارکوفسکی فیلمساز فقید روسی یاد می شود. داستان الکساندرا در دومین جنگ چچن روی می دهد و درباره یک زن پیر است که با قطار راهی چچن می شود تا نوه خود را که یک سرباز است ببیند.
این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه گذشته در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن نمایش داده شد. در فیلم ۹۰ دقیقه ای الکساندرا گالینا ویشنفسکایا و واسیلی شفتسوف نقش آفرینی می کنند. سوخوروف از اواسط دهه ۱۹۷۰ پا به دنیای تلویزیون و سینما گذاشت و بسیاری از فیلم های اول او در دوران شوروی سابق توقیف شدند.
مادر و پسر۱۹۹۶ اولین فیلم سوخوروف بود که در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفت. این فیلم چند سال پیش در جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد. او یک چهارگانه درباره فرمانروایان قرن بیستم نیز در دست ساخت دارد که سه فیلم این مجموعه درباره هیتلر، لنین و امپراتور هیروهیتو نمایش داده شده است. تجاری ترین فیلم او تا به امروز کشتی نوح روسی۲۲۰۰۲ است که برای تصاویر هیپنوتیزم وار و سکانس های طولانی و بدون قطع مورد توجه قرار گرفت.
نیمه بالغ اولین فیلم بلند یوسف علی خان و تولید مشترک سال ۲۰۰۶ آلمان و بریتانیاست. داستان این فیلم ۷۵ دقیقه ای درباره دو دختر نوجوان از دو کشور و زبان مختلف است که در بریتانیا با هم آشنا می شوند و می کوشند با کمک هم با وحشت های خود در گذشته کنار بیایند. یوسف علی خان برای فیلم کوتاه حرف زدن با فرشته ها سال ۲۰۰۴ برنده جایزه بزرگ جشنواره ملبورن شد. این فیلم و Skin deep دیگر فیلم کوتاه او هر دو نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه از جوایز فیلم بفتا بودند.
فیلم ژاپنی آریا را تاکوشی سوبوکاوا ساخته که این دومین فیلم او در مقام کارگردان است. آریا داستان یک کوک کننده پیانو و پرسه زدن او در جزیره ای است که در آن خاطرات بسیار از همسر درگذشته خود دارد. او پیانویی همراه خود دارد که یک عروسک گردان پیر به او سپرده است.
ماسایوکی شیونویا، ماریکو تاکاهاشی و شوجیرو کاتائوکا از بازیگران این فیلم ۱۰۵ دقیقه ای محصول سال ۲۰۰۷ هستند. سوبوکاوا متولد سال ۱۹۷۲ است. ابرهای دیروز اولین فیلم بلند او سال ۲۰۰۵ جایزه بزرگ و جایزه فیلم منتخب تماشاگران جشنواره بین المللی فیلم تورینو را از آن خود کرد.
درام دادگاهی ۱۲ ساخته نیکیتا میخالکف، فیلمساز نامدار روس یکی از پنج نامزد دریافت جایزه بخش اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان است. این فیلم درباره یک هیات منصفه روسی است که برای محکومیت یک جوان چچنی به خاطر قتل ناپدری خود تحت فشار قرار می گیرند.
۱۲ به نوعی بازسازی فیلم دوازده مرد خشمگین سیدنی لومت با بازی هنری فاندا است. در ابتدا تقریبا تمام ۱۲ عضو هیات منصفه نظر به گناهکاران بودن این جوان دارند، اما به تدریج عقیده آنها عوض می شود. فیلم در همان حال که جامعه امروز روسیه را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد، به پیش داوری ها و تعصبات فراگیر می پردازد.
این فیلم اولین بار دنیا در شصت و چهارمین جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد. فیلمنامه را میخالکف به همراه ولادیمیر مویسینکو و الکساندر نووتوتسکی نوشته اند و در فیلم سرگئی ماکووتسکی، سرگئی گارماش، الکسی پترنکو و خود میخالکف نقش آفرینی کرده اند. مدتی پیش ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به همراه رمضان قادروف رئیس جمهور چچن و عوامل ۱۲ این فیلم را در اقامتگاه پوتین در نوو- اگارو دیدند و رئیس جمهور روسیه پس از دیدن آن گفت، فیلم او را به گریه انداخته است.
از سوی دیگر بسیاری از مخالفان از ۱۲ به عنوان فیلمی طرفدار پوتین یاد کرده و این نکته را مورد توجه قرار داده اند که قهرمان فیلم که نقش او را میخالکف بازی می کند مامور سازمان اطلاعات و امنیت است، در حالی که اعضاء هیات منصفه که ظاهرا نماینده لیبرال های روسیه هستند، حالتی کاریکاتورگونه دارند.
ضمنا در فیلم ۱۲ این طور عنوان می شود که هر ۱۲ نفر عضو هیات منصفه باید به بی گناه بودن فرد مظنون رای دهند، در حالی که برابر با ماده ۳۴۳ آیین دادرسی جنایی روسیه با رای حداقل شش نفر از ۱۲ عضو هیات منصفه نیز می توان رای بیگناه بودن را صادر کرد.
میخالکف ۶۲ ساله سال ۱۹۹۵ برای فیلم سوخته از آفتاب برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شد. از دیگر فیلم های مطرح او می توان به یک مکالمه خصوصی واورگا اشاره کرد. او سپتامبر گذشته به خاطر مجموع آثار خود جایزه شیر طلایی ویژه جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد.
فیلم فرزندان افتخار را کریشتینا گودا فیلمساز مجارستانی کارگردانی کرده و فیلم به مناسبت پنجاهمین سالگرد قیام مجارها در سال ۱۹۵۶ علیه رژیم اتحاد جماهیر شوروی به تهیه کنندگی اندی واینا ساخته شده است. فیلم گودا داستان رقابت تیم ملی واترپلو این کشور را در بازی پایانی بازی های المپیک تابستانی ملبورن با تیم ملی شوروی سابق به تصویر می کشد که در نهایت به خونین ترین بازی واترپلو تاریخ تبدیل شد و با پیروزی مجارستان و قهرمانی این تیم در المپیک ۱۹۵۶ به پایان رسید.
فرزندان افتخار در جشنواره های فیلم برلین و هنگ کنگ به نمایش درآمد و ژوئیه سال ۲۰۰۷ فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم بانکوک بود. گودا سازنده این فیلم متولد سال ۱۹۷۰ بوداپست است.
فیلم تخم مرغ را سمی کاپلانوغلو فیلمساز ۴۵ ساله ترکیه ای نوشته و کارگردانی کرده و تولید مشترک سال ۲۰۰۷ ترکیه و یونان است. داستان درباره شاعری به نام یوسف است که وقتی متوجه می شود مادرش مرده پس از سال ها به شهر زادگاه خود باز می گردد. او آنجا زنی را می بینند که یکی از اقوام دور اوست و پنج سال آخر عمر مادر یوسف از او مراقبت می کرده است. زن وصیت نامه مادر را به او می دهد و. . .
تخم مرغ اولین بار در جشنواره کن ۲۰۰۷ پخش شد و پس از آن در جشنواره های مختلف چند جایزه برد، از جمله جایزه بهترین بازیگر زن (سادت ایشیل آکشوی) از سیزدهمین جشنواره فیلم سارایوو و جایزه بهترین کارگردان از جشنواره فیلم بانکوک. ضمنا این فیلم یکی از ۴۲ فیلم فهرست اولیه جایزه فیلم اروپا در سال ۲۰۰۷ بود. دور از خانه نخستین فیلم کاپلانوغلو ۴۵ ساله نیز حضور بین المللی موفق داشت و سقوط فرشته دومین فیلم او نیز اولین بار در دنیا در جشنواره برلین ۲۰۰۶ پخش شد.
فیلم گواتمالایی منطقه کروسز نخستین تجربه کارگردانی رافائل روسال تولید سال ۲۰۰۶ است. در این فیلم ۸۲ دقیقه ای تقابلات داخلی گواتمالا در دهه ۱۹۸۰ مورد توجه قرار می گیرد. درام کمدی فاصله تا خوشبختی به کارگردانی مایکل جیمز رولند فیلمساز استرالیایی بر مبنای چند داستان واقعی درباره کسانی که به طور غیرقانونی وارد استرالیا شده اند، ساخته شده است. داستان فیلم در سال ۱۹۹۰ در غرب این کشور روی می دهد و درباره آدم هایی است که آواره صحرا شده اند.
فاصله تا خوشبختی اولین بار در دنیا به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره فیلم آدلاید سال ۲۰۰۷ نمایش داده شد و مدتی بعد جایزه فیلم منتخب تماشاگران جشنواره فیلم سیدنی را از آن خود کرد. از دیگر جوایز این فیلم می توان به جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری سال ۲۰۰۷ اشاره کرد. کنت مورالدا، رادنی عفیف و دان هنی از جمله بازیگران نخستین ساخته جیمز رولند هستند که مدت زمان آن ۱۰۵ دقیقه است.
غیرقابل انتشار (آماده شده) به کارگردانی برایان دی پالما محصول مشترک سال ۲۰۰۷ آمریکا و کانادا است. این فیلم که نخستین بار در دنیا سپتامبر گذشته در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد، درباره حادثه ای واقعی در سال ۲۰۰۶ و دختری ۱۴ ساله است که سربازان امریکایی او را آزار و اذیت کردند و سه نفر از اعضا خانواده اش را کشتند.
این فیلم شرایط، دیدگاه ها و تنش هایی را دراماتیزه می کند که به یک جنایت در دنیای واقعی انجامید. حادثه محمودیه به یک رسوایی بین المللی تبدیل شد و چند دادگاه نظامی و محکومیت های طولانی مدت به همراه داشت و حتی احتمال صدور حکم اعدام عامل اصلی این جنایت وجود دارد.
غیرقابل انتشار که از منظر لنز دوربین خیالی یکی از سربازان درگیر در حمله به خانه این دختر در محمودیه در جنوب عراق به تصویر کشیده شده، با تصاویری مستند، عکس هایی از جنگ و کلیپ های خبری تلفیق شده است. دی پالما متاثر از تحقیقات در اینترنت تصمیم گرفت فیلم جدید خود را با ویدیوکم بسازد. فیلمساز ۶۸ ساله که برای این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ونیز را برد، تاکید کرد به خاطر موانع قانونی در مورد نشان دادن آدم ها و رویدادهای واقعی مجبور شد فیلم خود را داستانی کند.
مدتی پیش دانکن هانتر نماینده جمهوریخواه مجلس امریکا از ایالت کالیفرنیا و عضو کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به دان گلیکمن رییس انجمن فیلم آمریکا فیلم برایان دی پالما را به خاطر ارایه تصویر منفی از سربازان آمریکایی سرزنش کرد. البته نامه هانتر نخستین انتقاد از فیلم جدید دی پالما نبود. پیش از این نیز تعدادی از منتقدان به این نکته اشاره کردند که مخالفت شخص دی پالما با جنگ عراق و دخالت این دیدگاه در فیلم باعث شده او نتواند در فیلم جدید خود در حد بسیاری از فیلم های افسانه ای خود مانند صورت زخمی ،کری و وتسخیرناپذیران عمل کند.
دی پالما سپتامبر گذشته در جشنواره فیلم تورنتو با دفاع از فیلم خود گفت: تمام این انتقادها و حمله ها به این خاطر است که فیلم مساله ای صحیح را مورد توجه قرار داده است. فیلمی مانند صورت زخمی که در زمان خود با بیشترین انتقادها مواجه شد، اکنون جایگاه یک فیلم کلاسیک و نمادین را پیدا کرده است. غیرقابل انتشار نیز چنین وضعیتی دارد.
امسال از دی پالما تریلر جنایی کوکب سیاه محصول سال ۲۰۰۶ آمریکا و آلمان نیز در بخش نمایش های ویژه آثار داستانی جشنواره فیلم فجر نمایش داده می شود. او فیلم هایی مطرح مانند خواهران ،آماده برای کشتن ،ضایعات جنگ و وراه کارلیتو را نیز در کارنامه دارد.
فیلم نروژی میروش ساخته ماریوس هولست داستان یک پسر ۱۵ ساله آلبانیایی است که در جستجوی پدرش به نروژ سفر می کند. انریکو لو ورسو، ستاره ایتالیایی نقش پدر آلبانیایی را بازی می کند. این سومین فیلم بلند هولست ۴۳ ساله است که فیلم Cross
my heart and hope to dieاو سال ۱۹۹۴ با موفقیت جهانی بسیار روبرو شد و جایزه فرشته آبی جشنواره برلین را دریافت کرد.
بازگشت پرستوها به کارگردانی اصلان گالازوف محصول سال ۲۰۰۷ روسیه نگاهی پردغدغه نسبت به استفاده از مواد مخدر در روسیه دارد و درباره نارضایی درونی آدم هایی است که در برآورده کردن ساده ترین خواسته های خود ناتوان هستند. این فیلم ۹۰ دقیقه ای نخستین ساخته گالازوف است.
کمدی سیاه بسیار خوب متشکرم به کارگردانی امانوئل کائو محصول سال ۲۰۰۷ فرانسه، درباره یک حسابدار پاریسی به نام الکس ژیلبر، یک شهروند معمولی است که ۱۰ سال با یک راننده تاکسی ازدواج کرده است. یک روز او سیگار به دست در حال خروج از مترو است که پلیسی از او بازخواست می کند و این آغاز کابوسی هولناک برای اوست. کائو سازنده فیلم تحسین شده Circuit carole تولید سال ۱۹۹۴ و یکی از فیلمنامه نویسان دفاع مخفی۱۹۹۸ به کارگردانی ژاک ریوت است.
فیلم سیاه و سفید ویولن به کارگردانی فرانسیسکو وارگاس فیلمساز مکزیکی تولید سال ۲۰۰۵ است. این فیلم داستان دون پلاتارکو را روایت می کند، یک کشاورز و ویولن زن سالخورده و رئیس یک خانواده موزیسین که به زیرکانه ترین شیوه های ممکن اسلحه قاچاق می کنند. داستان فیلم در ناحیه ای روستایی در مکزیک و در جریان انقلاب روستاییان در دهه ۱۹۷۰ روی می دهد.
آنخل تاویرا بازیگر این فیلم در سال ۲۰۰۶ جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد. وارگاس نیز همان سال در جشنواره بین المللی فیلم سن سباستین برنده جایزه ویژه بخش افق ها شد. ویولون در جشنواره فیلم تسالونیکی نیز جایزه ارزش های انسانی را برد و در جشنواره فیلم سائو پولو جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد.
فیلم چشم انداز کنگو را فیلیپه فالاردو فیلمساز کانادایی کارگردانی کرده که فیلم قسمت چپ یخچال او در سال ۲۰۰۰ جایزه بهترین فیلم اول جشنواره بین المللی فیلم تورنتو را از آن خود کرد. فیلم جدید او نیز سال ۲۰۰۶ در جشنواره تورنتو پخش شد و جایزه جنبی بهترین فیلمنامه غیراقتباسی سال ۲۰۰۷ را نیز دریافت کرد. چشم انداز کنگو درباره مردی به نام میشل با بازی الیور گورمه یک مخترع بلژیکی است که در ۴۱ سالگی متوجه می شود در کودکی او را به فرزندی قبول کرده اند و. . . پل امرانی و ژان - پی یر کاسل دیگر بازیگران این فیلم ۱۰۵ دقیقه ای هستند.
سرزمین شب روان به کارگردانی ترسا پراتا محصول مشترک سال ۲۰۰۷ موزامبیک و پرتغال درباره پسری به نام مادینگا است که در جریان جنگ داخلی کنار یک جسد یک دفتر خاطرات پیدا و شروع به خواندن آن می کند. این داستان زنی به نام فریدا است که در جستجوی پسرش است. مادینگا باورش می شود او پسر گم شده است و می کوشد مادرش را پیدا کند. سرزمین شب روان بر مبنای کتابی نوشته میا کوتو ساخته شده است.
فیلم های ایرانی آتش سبز محمدرضا اصلانی، آواز گنجشک ها مجید مجیدی و کنعان مانی حقیقی نیز در بخش جام جهان نما: مسابقه سینمای بین الملل به نمایش در می آیند که در آن هفت سیمرغ بلورین برای برگزیدگان رشته های مختلف درنظر گرفته شده است.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید