چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


چرا جوانان باید مطالعه کنند؟


چرا جوانان باید مطالعه کنند؟
حضرت علی (ع) می فرماید: هر آن کس که با کتاب آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمی گردد.
انسان موجودی کمال گراست و با سکون و سکوت سازگاری ندارد. او همیشه به دنبال راهی است که یک قدم پیش گذارد و گره از مشکلات خود بگشاید.
بنابراین او برای پیشرفت در عرصه های زندگی، احتیاج به شناخت نسبتا کاملی از خود و جامعه دارد و باید با گذشته و آینده ارتباط برقرار کند.
آیین مقدس اسلام، فراگیری علم و دانش را عاملی برای رشد، پویایی و تعالی جامعه برشمرده است.
از پیامبر عظیم الشان اسلام نیز روایت شده است: هر کس در جست وجوی دنیاست، باید دانش فراگیر و هر کس به آخرت دل بسته است، باید از علم بهره گیرد و هر کس دنیا و آخرت هر دو را می خواهد، باز هم گریزی از دانش آموزی ندارد و در جای دیگر می فرماید: اگر روزی بر من بگذرد که در آن روز به علم و دانش من افزوده نشود، آن روز روز مبارکی نیست. با کتاب خوب است که انسان شناخته می شود، رشد می کند و برای حرکت آماده می شود.
● عادت به مطالعه و تاثیر آن در جوانی پایدار است
بسیاری از دانشمندان و روانشناسان معتقدند که اساس و زیربنای شخصیت انسان در سال های اول زندگی پایه گذاری می شود و آموخته های این دوران، تاثیر عمیقی بر آینده زندگی فرد دارد. بنابراین اگر مطالب خواندنی مفید و سازنده در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و آنها از همان سنین کودکی به مطالعه عادت کنند، راه و رسم زندگی را خواهند آموخت و تحت تاثیر داستان ها و کتاب های آموزنده، به رشد و تعالی خواهند رسید و در آینده نیز برای حل مشکلات خود از کتاب کمک خواهند گرفت. حضرت علی(ع) می فرمایند: بهترین چیزی که جوانان باید یاد بگیرند سلسله کارهایی است که به هنگام بزرگسالی به آن نیازمند خواهند بود.
آدمی برای داشتن یک زندگی سعادتمند، نیازمند بینش و آگاهی است و آموخته های دوران جوانی، مقدمه ای برای زندگی فرد است. آنان راه زندگی سعادتمندانه فردا را امروز باید بیاموزند و در این مسیر، کتابخوانی چون چراغی فرا راه آنهاست.
● مطالعه، راهی برای تقویت روحیه دینی جوانان است
گاهی والدین به دلیل ناآگاهی و درک نادرستی که از مسایل دینی و مذهبی دارند، نمی توانند راهنمای خوبی برای جوانان باشند. بنابراین ممکن است در آموزش این گونه مسایل دچار اشتباه شوند یا هرگز فرصت مناسبی برای آموزش این مسایل نیابند. مطالعه کتاب های دینی به جوانان کمک می کند تا به درک صحیحی از این مسایل دست یابد و پیش از آن که دیر شود به رشد و شکوفایی برسد. البته انتخاب کتاب های مناسب و چگونگی مطالعه و برداشت او از مطالب آنها از حساسیت خاصی برخوردار است و به راهنمایی افراد آگاه نیاز دارد.
● مطالعه صحیح زمینه ساز تفکر و خلاقیت جوانان است
خواندن کتاب ها و داستان های مختلف موجب شکل گیری ارزش های گوناگون در ذهن وی می شود، حساسیت او را رشد می دهد و احترام به دیگران در او شکل می گیرد. رضایتی که از مطالعه به دست می آورد او را متکی به خود بار خواهد آورد. سوالاتی که بر اثر مطالعه برای او مطرح می شود و مقایسه هایی که او بین مسایل مختلف می کند، در مجموع موجب می شود که او فردی خلاق بار بیاید.
با بهره گیری از تخیل که ضرورت اساسی خلاقیت است دنیایی بزرگ و پهناور در مقابل چشمانش گشوده می شود و او قادر است آزادانه خیال پردازی کند. در این شرایط هرگز خود را محدود ومحبوس در حصار واقعیت ها و امور مشهود نمی بیند.
● مطالعه باعث پیشرفت تحصیلی است
مطالعه غیردرسی باعث بالا رفتن سطح فکر و فعال شدن ذهن جوانان است. وقتی سطح فکر دانش آموزی بالا رفت و ذهن او فعال شد، امکان فراگیری درس های مدرسه اش بهتر فراهم می شود. یعنی ذهن او آمادگی بیشتری را برای یادگیری ریاضی، ادبیات، تاریخ و … خواهد داشت و این مطلبی است که تجربه آن را بارها ثابت کرده است.
دانش آموزی که همگام با مطالعه درسی، به طور جدی به مطالعه کتاب های غیردرسی نیز می پردازد، بدین وسیله:
ـ دارای سطح فکر و اندیشه های وسیع می شود
ـ ذهنش برای فراگیری فعالتر می شود
ـ گنجینه لغاتش کامل تر می شود
ـ افق های جدیدی پیش رویش باز می گردد
ـ آمادگی اش برای یادگیری درس های مدرسه بیشتر می شود
ـ به صورت جدی تر و قوی تر در راه کسب علم گام برمی دارد
جوانان برای موفقیت در زندگی، به الگوهای رفتاری نیازمندند.
وجود حس همانند سازی در جوانان و نیاز آنها به الگوهای رفتاری، ایجاب می کند که به الگوهای شایسته ای دسترسی داشته باشد تا بدین وسیله شخصیت و رفتار خود را تشکیل دهند. الگوهایی که به وسیله کتاب معرفی می شوند، نقش مهمی را در شکل دادن به شخصیت جوانان ایفا می کنند.
به لحاظ تاثیری که الگوهای برجسته اخلاقی در شخصیت جوانان دارند، مطالعه زندگی نامه بزرگان و مشاهیر و فرزانگان می تواند بسیار موثر واقع شود.
سادات حسینی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید