سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


راهنمای خرید انواع پتو و لحاف


راهنمای خرید انواع پتو و لحاف
رؤیای خواب گرم و نرم، وقتی واقعی می‌شود که لحاف یا پتوی به‌درد بخوری هم در کار باشدبرای این مهم، داشتن بالش و تخت و تشک مناسب البته شرط است اما بدون یک روانداز که بدن را گرم نگه دارد و آدم را بغل بگیرد، بالش و تخت و تشک به‌کار نمی‌آید. خیلی‌ها اگر چنین چیزی نداشته باشند، خوابشان نمی‌برد.
حتی خیابان‌خواب‌ها هم باکارتن و مقوا به خودشان القا می‌کنند که روانداز مناسبی دارند. ازنظر علمی، این روانداز (چه پتوی فانتزی باشد، چه لحاف کرسی سنگین قدیمی) حرارت معمول بدن را در زمان بی‌تحرکی و خواب نگه می‌دارد تا سیستم ایمنی بدن، اجازه به‌خواب‌رفتن را به آن بدهد. اما برای داشتن چنین محافظی چه انتخابی باید کرد؟ خرجش چقدر می‌شود؟ اصلا فکر می‌کنید تضمین یک خواب راحت و سرمانخوردن و... چقدر می‌ارزد؟
● چه چیزی مرا به خواب گرم می‌برد؟
اگر هنوز لحاف و تشک جهیزیه ۳۰سال پیش توی خانه‌تان است، احتمالا کوک‌های مادربزرگ روی لحاف‌های سنگین پشمی یا پنبه‌ای را یادگاری دارید؛ اگر هم تازه رفته‌اید بازار تا بی‌دردسر خرید کنید، پتوی مخملین و لحاف و روانداز سبک و گرم و نرم امروزی‌تری دست‌تان آمده؛ اگر هم مسافرید... نه، این‌طور نمی‌شود؛ بگذارید یکی یکی بگوییم:
ما ایرانی‌ها خودمان را خیلی تحویل می‌گیریم و حتی با وجود کمبود گاز، معمولا خانه‌هایمان گرم است. با وجود این، پتوهای دولایه و زیادی گرم خارجی عملا بلااستفاده می‌شوند. بهتر است پتوی ساده و ارزان‌تر بخرید تا نیمه‌شب از زور گرما و عرق‌کردن مجبور به کنارزدن پتو و سرماخوردن نشوید.
پتوهای مسافرتی، فقط به کار مسافرت نمی‌آیند؛ وقتی هوای خانه خودش گرم است یا شوفاژ گرمش کرده، استفاده از اینها به‌عنوان یک روانداز سبک و دم دست، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.
برای زندگی آپارتمانی و جمع و جور امروزی، لحاف و تشک‌های سنتی و سنگین قدیمی به‌کار نمی‌آیند و حسابی دست و پا گیرند؛ فکر هم نکنید سفارش دوخت اینها ارزان‌تر از پتو و لحاف‌های بازاری تمام می‌شود؛ ضمن اینکه اگر برای اتاق خواب، تختخواب تدارک دیده‌اید، داشتن تشک و لحاف یک نفره به تعداد زیاد، بی‌دلیل است.
● سفارش دوخت لحاف
اگر قیمت‌های بازار را دیده‌اید و فکر می‌کنید سفارش دوخت، به صرفه است، سخت در اشتباه هستید. این جدول حداقل هزینه‌های درست‌کردن یک لحاف یک‌نفره ساده را نشان می‌دهد. نقشه‌های خاص و پولک‌دوزی یا مرواریددوزی قیمت‌های جداگانه دارد. البته لحاف سنتی هم خوبی‌های خودش را دارد.
● خرید پتو و لحاف گرم، نرم ، ارزان
اغلب فراموش می‌کنیم که یک‌سوم عمرمان را خواب هستیم و این مدت را با همین رواندازها سر می‌کنیم. با این حساب، داشتن یک سرویس خواب مناسب، شاید مهم‌تر از لباس‌هایی باشد که تنمان می‌کنیم.
پتو انتخاب اسپرت و راحت‌تری نسبت به لحاف است؛ ضمن اینکه تنوع خاص خودش را هم دارد. اندازه‌های مرسومی که تولیدکننده‌ها برای ۳ نوع پتو استفاده می‌کنند، از این قرار است.
▪ ۲ نفره:
۲۴۰×۲۲۰ و ۲۴۰×۲۰۰ سانتی‌متر
▪ یک نفره:
۱۶۰×۲۲۰ و ۱۵۰×۲۲۰ سانتی‌متر
▪ بچگانه:
۸۰×۱۱۰ و ۱۱۰×۱۴۰ سانتی‌متر
جنس اکثر پتوهایی که توی بازار می‌بینید، اکریلیک و مینک است و کم و بیش، درصدی پنبه، پشم و پلی‌استر هم دارند. مجموعه این الیاف و پرزهای پتو، کار نگهداری گرما در پتو را انجام می‌دهند. اندازه، جنس، وزن مناسب و طرح و رنگ، نکته‌هایی هستند که ضمن خرید باید به آنها دقت کنید. سخت‌ترین کار هم به نظر، تشخیص کیفیت جنس و بافت پتو است. برای این کار، با انگشت روی پتو فشار دهید و منتظر عکس‌العمل آن باشید؛ اگر سریع به حالت اول برگشت، می‌توانید روی آن حساب کنید و بالایش پول بدهید.
▪ ۲ نفره:
نوع ممتاز این پتوها را با ۳۸ هزار تومان پیدا می‌کنید. اما اگر ارزان‌تر بخواهید، لااقل حدود ۳۰ هزار تومان خرجتان می‌شود.
▪ یک نفره:
فکر نکنید قیمتش نصف ۲ نفره است، نه خیر! نوع درجه یک‌اش حدود ۳۵هزار تومان قیمت دارد. البته تا ۲۴هزار تومانی هم پیدا می‌کنید اما اگر طرح گل برجسته بخواهید، لااقل ۳۷ هزار چوب پیاده می‌شوید.
▪ کودک
پتوی نوزاد، قدری از یک حوله بزرگ‌تر است. به اینها نرمینه هم می‌گویند و حدود ۱۱ هزار تومان قیمتشان است. پتوی نوجوان را ۱۶ هزار تومان و بچگانه درجه یک را هم حدود ۱۰ هزار تومان قیمت گذاشته‌اند.
▪ مسافرتی
پتوی مسافرتی یک نفره از ۵ هزار تومان پیدا می‌شود تا ۱۱ هزار تومان.
نوع یک نفره برق لامع ۹۹۰۰ تومان است و یک نوع ممتاز با کاور خوب ۱۱۶۰۰ تومان قیمت دارد. پتوی مسافرتی ۲ نفره برق لامع را هم با ۱۳۵۰۰ تومان می‌شود خرید.
▪ ۲ لایه:
خودش کم است و قیمتش زیاد، اما ببینید، طلبه‌اش می‌شوید. این پتوهای ۲ لایه طرح برجسته، فعلا وارداتی هستند. ۲ نفره‌شان حدود ۸ کیلو وزن دارد و لااقل ۱۰۰هزار تومان قیمت.
● لحاف
خب، برای یک اتاق خواب شیک و مرتب، نیاز به ست لحاف دارید.کلا لحاف سر و سنگین‌تر و رسمی‌تر است و ماندگاری‌اش هم بیشتر.
برای لحاف‌های بازاری، از الیاف صنعتی جدید استفاده می‌کنند که ضمن تولید گرمای بیشتر، ماندگاری بهتری دارند و با شست‌وشو وا نمی‌روند.
رویه اینها را اغلب از نخ و کتان درست می‌کنند تا گرم‌تر باشد؛ ضمن اینکه کلا لحاف‌های سبکی به حساب می‌آیند.
می‌توانید ست کامل یک لحاف ۲ نفره را برای اتاق خواب بخرید و خیالتان بابت همه‌چیز راحت شود.
اندازه این لحاف‌ها معمولا این‌طوری است:
▪ یک نفره معمولی: ۲۲۰×۱۵۰ سانتی‌متر
▪ یک نفره ویژه: ۲۲۰×۱۷۰ سانتی‌متر
▪ ۲ نفره معمولی: ۲۲۰×۲۰۵ سانتی‌متر
▪ ۲ نفره ویژه: ۲۴۰×۲۲۰ سانتی‌متر
سیری در این جدول بکنید تا مظنه بازار دست‌تان بیاید:
● ملحفه کنید
انتخاب یک روانداز مناسب متناسب با شرایط، یک نکته مهم است؛ ضمن اینکه به‌طور مثال، خواباندن بچه زیر لحاف ۲ نفره اشتباه بزرگی است.
همه انتظار شما از یک روانداز، گرمای کافی (نه زیاد)، دوام و طرح مناسب است. متناسب با فصل و دمای خانه از پتوهایی با ضخامت‌های مختلف استفاده کنید.
پتوهایی که دارای ملحفه هستند، گرما را بهتر نگه می‌دارند؛ ضمن اینکه شما را در برابر پرزهای احتمالا مزاحمی که ممکن است حساسیت ایجاد کنند، حمایت می‌کنند.
قدتان را هم لحاظ کنید. نباید نوک پاها بیرون بزند!
رنگ پتو یا لحاف را متناسب با اتاق خواب انتخاب کنید؛ بدیهی است بچه‌ها از رنگ‌های شاد و طرح‌های گل‌منگلی استقبال بیشتری می‌کنند.
گرم‌ترین لحافی که می‌توانید داشته باشید، از پر قو است اما برای بچه‌ها و در فصل‌های گرم بی‌خیالش شوید چون باعث تعریق در رختخواب و مریض‌شدن‌های بعدی می‌شود. علاوه بر این، برای این لحاف باید از متقال کلفت و ریز بافت استفاده کنید تا پرها و چوبشان بیرون نزند.
بهترین انتخاب برای روانداز نوزاد، پتوهایی است که درصد پنبه یا پشم بیشتری دارند و البته سبک هم هستند. البته استفاده از ملحفه در این مورد ضروری است.
بعضی نمونه‌های لحاف بازاری، ست کامل تختخواب و حتی پرده اتاق‌خواب را هم دارند؛ این‌طوری یک اتاق آرام و یکدست خواهید داشت.
جنس ملحفه را از پارچه‌های کتان و نخی انتخاب کنید تا روانداز، بیشتر گرمتان کند.
اگر سفارش دوخت لحاف می‌دهید، بدانید که پشم، گرم‌تر و بی‌دردسرتر از پنبه است؛ البته پنبه اولش خیلی پف می‌کند و خوابیدن زیر لحاف پنبه‌ای می‌چسبد.
اگر متوجه شدید استفاده از لحاف باعث سرفه غیرمعمول و کهیرزدن بدن بچه‌ها می‌شود، قطعی بدانید که آنها به پر، پشم یا پشم شیشه لحاف حساسیت دارند و باید لحاف را عوض کنید. برای پرهیز از چنین مشکلی هم باید از پارچه چلوار که نخ خالص است، برای ملحفه استفاده کنید.
درست بشویید
پتوها و لحاف‌ها در خانه خانم‌های خانه‌دار و باسلیقه، به پای زن و شوهر پیر می‌شوند چون می‌دانند چطور از آنها مراقبت کنند.
شست‌وشوی لحاف کار ساده‌ای نیست؛ مراقب باشید بیخود و بی‌جهت مجبور به شستن آن نشوید؛ ضمن اینکه عمر مفیدش را هم کم می‌کند.
در شرایط عادی، سالی یک‌بار ملحفه‌ها را بشویید و هر ۲ سال یک‌بار تعویض‌شان کنید، کفایت می‌کند.
کمدی که قرار است میزبان لحاف و تشک‌ها باشد را خوب بررسی کنید. دشمن این وسایل، نمناک‌بودن جای نگهداری است. علاوه بر این، هرچند وقت یک‌بار، لحاف‌ها را بیرون بیاورید و نوع تازدنشان را عوض کنید تا جا نیندازند.
استفاده از ملحفه برای پتوها را به خاطر هزینه جانبی بی‌خیال نشوید، ارزشش را دارد. ملحفه از کرک‌برداشتن و گرد و خاک گرفتن پتو، جلوگیری اساسی می‌کند.
برای شستن پتو و لحاف، خشکشویی بهترین گزینه است اما اگر خودتان دست به کار شدید (با لباسشویی یا دستی)، از آب سرد و حداکثر ولرم (۳۰ درجه) و پودر شوینده با کف کنترل‌شده و ترجیحا مایع شوینده استفاده کنید. اصل ماجرا هم آبکشی چندباره است تا ذره‌ای کف باقی نماند. برای این کار باید ماشین لباسشویی را روی حالت آبکشی اضافه قرار دهید.
برای خشک‌کردن از نور مستقیم آفتاب یا حرارت زیاد استفاده نکنید؛ پتو از رنگ و رو می‌افتد. این نکته درمورد پتو یا لحاف‌هایی که درصد پشم بیشتری دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است چون در اثر خشک‌کردن سریع با حرارت، کوچک و نمدی می‌شوند.
اگر لحاف‌های سنتی پنبه‌ای را شستید، باید بدهید زحمت زدن پنبه‌ها را هم بکشند تا دوباره قابل استفاده باشند اما پشم فقط کافی است درست و آرام خشک شود.
آنهایی هم که پشم شیشه نامرغوب دارند، مثل پنبه گوله گوله می‌شوند و باید درستشان کنید.
لحاف‌های بازاری را برای اینکه حالت و فرم اولیه‌شان را به دست بیاورند، می‌توانید با احتیاط و حرارت کم اتو کنید.
اول بهار یا وقت خانه‌تکانی، تا جایی که امکان دارد، اجازه بدهید پتو و لحاف‌ها آویزان بمانند و هوا بخورند. این کار، آنها را هم زنده و سرحال می‌کند.
محسن امین
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید