سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مراقبت از پوست در زمستان


مراقبت از پوست در زمستان
هوای سرد و خشک در زمستان به خصوص همراه با وزیدن باد می تواند باعث خشک شدن پوست و حساس شدن آن شود.
در فصل زمستان باید به شکل زیر از پوست مراقبت کرد:
۱) در فصل زمستان استفاده از وسایل گرم کننده، به همراه بسته بودن در و پنجره های منزل، می تواند باعث خشک شدن هوا شود. لذا باید از یک مرطوب کننده مثل دستگاه های بخور استفاده کرد. با مرطوب کردن هوای خانه به خصوص در طول شب و حین خواب می توانید تا حد زیادی از خشکی پوست جلوگیری کنید.
۲) پس از تمیز کردن صورت و استفاده ازیک محلول پاک کننده، بلافاصله مرطوب کننده روی پوست خود بمالید. حتی پوست های چرب نیز در زمستان نیاز به یک مرطوب کننده خوب دارند. برای اثر بهتر می توانید کرم مرطوب کننده را ابتدا در دست خود کمی گرم کرده و سپس روی پوست بمالید. روغن بادام یک مرطوب کننده و نرم کننده موثر است. از یک کرم مرطوب کننده با پایه چرب استفاده کنید، تا رطوبت پوست دیرتر از دست برود.
۳) از نور آفتاب اجتناب کنید. در حال حاضر تقریباً همه از مضرات آفتاب و لزوم اجتناب از آن اطلاع دارند، ولی معمولاً در فصل زمستان آن را فراموش می کنند. حتی در هوای ابری و هوای سرد استفاده از یک ضد آفتاب خوب روزانه لازم است.
قبل از خروج ازمنزل کارهای زیر را انجام دهید:
از یک لایه ضخیم ضد آفتاب وسیع الطیف با SPF معادل ۱۵ یا بیشتر روی صورت و دست ها استفاده کنید. زیرا انعکاس نور آفتاب در فصل زمستان، ۱۷درصد در هوای آفتابی و ۸۰ درصد در هوای برفی بیش از فصول دیگر است. برای انتخاب ضد آفتاب خود می توانید، از یک پزشک پوست کمک بگیرید. ازدستکش نیز استفاده کنید.
حتی در هوای ابری و هوای سرد استفاده از یک ضد آفتاب خوب روزانه لازم است.
● سرمازدگی:
سرما زدگی به معنی یخ زدن پوست و بافت زیر آن است و در دمای پائین تر از ۱۵- درجه سانتیگراد اتفاق می افتد. در سرمازدگی سطحی، پوست به رنگ زرد خاکستری در می آید، بدون درد و بی حس است و در صورت گرم کردن آن قسمت، درد زیادی ایجاد می شود. در سرما زدگی عمقی بافت سفت، سفید و کاملاً یخ زده است.کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر سرمازدگی هستند، زیرا کودکان سریع تر از بزگسالان حرارت بدن را از طریق پوست از دست می دهند.
معمولاً مناطقی از بدن مثل گونه ها، بینی، گوش ها، انگشتان و پنجه پا بیشتر در معرض سرمازدگی هستند. علائم پیش از سرمازدگی کامل در پوست، به صورت سفید شدن و بی حس شدن است. در صورت بروز این علائم باید اقدامات زیر را انجام داد:
۱) فوراً کودک را به داخل منزل بیاورید.
۲) همه لباس های خیس را از تن کودک در آورید.
۳) قسمت های سرمازده بدن را درون آب گرم (نه آب داغ) فرو ببرید تا حس این اعضا برگردد.
در سرمازدگی کامل، پوست به رنگ سفید در می آید، حالت مومی دارد و بی حس و سفت است.
سرمازدگی یک مورد اورژانسی است و به اقدامات زیر نیاز دارد:
▪ فرد سرمازده را به داخل خانه بیاورید.
▪ لباس های او را عوض کرده و لباس خشک و گرم بپوشانید.
▪ فوراً بیمار را به بیمارستان برسانید.
▪ تا رسیدن به بیمارستان مایعات گرم به او بخورانید.
▪ اعضاء سرمازده را درون آب گرم با دمای حدود ۱۰۰درجه فارنهایت فرو ببرید یا به مدت ۳۰ دقیقه کمپرس گرم کنید. اگر آب گرم در دسترس نیست، او را به آرامی در یک پتوی گرم بپیچانید.
▪ از گرمای مستقیم روی اعضای سرمازده مثل کیف آب جوش و نزدیک شدن به آتش خودداری کنید.
▪ پوست سرمازده را ماساژ ندهید و برف روی پوست نمالید.
▪ گرم کردن پوست ممکن است، فرد را دچار احساس سوزش کند، ممکن است پوست تاول بزند و ورم کند، یا به رنگ قرمز، آبی یا بنفش درآید. وقتی پوست به رنگ صورتی درآمد و بی حسی برطرف شد، سرمازدگی در حال بهبود است.
▪ پوست سرمازده را پانسمان استریل کنید و در مورد انگشتان دست و پا، بین انگشتان را پانسمان کنید و در صورت وجود تاول، به تاول ها دست نزنید.
▪ اعضاء سرمازده را با پوششی مثل پتو بپیچید تا دوباره دچار سرمازدگی نشود.
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید