سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


کابینت‌هایتان را زیبا کنید


کابینت‌هایتان را زیبا کنید
از آنجا که حالا فصل مناسبی برای انجام تغییر و تحولات در خانه است، این روزها در آن دسته از خانه‌های قدیمی که افراد خانواده از این فرصت آب و هوایی استفاده کرده‌اند، ریخت‌وپاشی برپا است.
در میان قسمت‌های مختلف خانه، آشپزخانه به جهت مجاورت با آب و موادغذایی و بخارات ناشی از پخت و پز زودتر صدمه می‌بیند، همواره اغلب پروژه‌های بازسازی از این نقطه مهم در خانه آغاز می‌شود.در ضمن مهم‌ترین و آسیب‌پذیرترین اجزای کاربردی دکوراسیونی این محیط نیز کابینت‌ها هستند لذا باید پیش از هر کار به فکر چاره‌ای برای نمای فرسوده و نازیبای کابینت‌ها بود.
البته در آسیب‌دیدگی‌های شدید بهترین کار، تعویض کابینت‌های قدیمی و ایجاد ترکیبی مناسب‌تر و زیباتر برای این فضا است ولی این تنها راهکار برای زیباسازی نیست بلکه شما می‌توانید با به کارگیری اندکی سلیقه و ابتکار نمایی زیبا و از همه مهم‌تر متفاوت را برای کابینت‌های آشپزخانه‌تان ایجاد کنید.
ما نیز در این پروژه پیشنهادی قصد داریم به روش نقش برجسته روی کابینت بپردازیم ولی پیش از هر کار ابتدا باید اشکالات ساختاری و زیرساختی کابینت را که بر اثر مرور زمان ایجاد شده است تعمیر و ترمیم کرده و پس از آن با یک و یا حتی چند لایه رنگی زمینه را برای انجام تکنیکی زیبا و متفاوت مهیا سازید. حال چندساعتی صبر کنید تا پوشش رنگی تمامی سطوح کابینت به‌طور کامل خشک شود سپس شابلون نقش موردنظر را خریداری کرده و یا خودتان برای ساخت آن اقدام کنید.
برای این منظور به یک عدد طلق، یک عدد کاتر تیغ کوچک دسته‌دار و یک طرح موردنظر و مناسب برای کابینت نیازمندید. ابتدا از روی طرح انتخابی کپی گرفته و در زیر طلق قرار دهید. با چسب نواری کاغذی و یا ‌شیشه‌ای، طلق و الگوی طرح را به هم متصل کنید تا هنگام برش جابه جایی صورت نگیرد. پس از آن با احتیاط فراوان و به وسیله کاتر محیط هر طرح را از روی طلق ببرید.
این کار را با دقت انجام دهید تا طرح‌ها شکل واقعی خود را حفظ کنند.به این ترتیب شابلون جدیدی آن هم با نقش دلخواه حاصل می‌شود. حال نوبت به علامت گذاری محدوده قسمت‌هایی از سطح تمامی کابینت می‌رسد که قصد دارد آنها را نقش برجسته کنید.
برای این منظور از خط کش و مداد استفاده کرده و محدوده را مشخص کنید. مرحله بعدی آماده سازی خمیر است. این خمیر را می‌توانید به صورت آماده تحت عنوان بتونه رنگ روغن از فروشگاه‌های مربوطه تهیه کرده و یا خودتان آن را درست کنید.
برای درست کردن این خمیر یا همان بتونه رایج مورد استفاده برای زیرسازی رنگ دیوار، به مقداری پودر مل، روغن الیف، آب و رنگ روغنی کرم یا سفید ساختمان نیاز دارید.به این صورت که توده‌ای از پودر مل را روی مقوایی ریخته و مانند کوه آتشفشان، فضایی از داخل آن را کمی خالی کنید.
در داخل این حفره کم کم مقداری روغن الیف، آب و رنگ روغنی ساختمان ریخته و با دو عدد لیسه آن قدر ورز دهید تا خمیری یک دست حاصل شود. فرم و حالت این خمیر مانند خمیر شیرینی پزی می‌بایست نه شل و نه سفت باشد. برای ایجاد این تعادل در صورت شل بودن پودر مل و در صورت سفت بودن آب و روغن الیف اضافه کنید.
● چند نکته مهم:
۱) در صورتی که قصد دارید از بتونه آماده استفاده کنید حتما بتونه روغنی را انتخاب کنید.
۲) از آنجا که معمولا بتونه‌های آماده برای انجام تکنیک نقش برجسته کمی شل و چسبنده هستند، به آن مقداری پودر مل اضافه کرده و خوب ورز دهید تا دیگر به دست شما نچسبد.
۳) اگر بتونه دست ساز شما زیاد سفت باشد، احتمال ترک خوردن آن وجود دارد لذا در چنین شرایطی مقداری روغن الیف به آن اضافه کنید.
روغن الیف چسبندگی مورد نیاز را بین اجزای تشکیل دهنده بتونه ایجاد می‌کند. پس از آماده شدن خمیر بتونه مناسب، شابلون را در محدوده علامت گذاری شده روی نمای در کابینت قرار داده و با چسب نواری کاغذی ثابت کنید.
در صورت دلخواه می‌توانید با دست چپ شابلون را نگه داشته و با دست راست و با استفاده از لیسه مرحله خمیرگذاری را انجام دهید. در هر دو صورت مقدار زیادی بتونه را با لیسه برداشته و از همان ابتدا تا انتهای شابلون روی کل سطح خالی شده و با ضخامتی یکسان بمالید. پس از تکمیل مرحله خمیرگذاری، با برداشتن شابلون از روی سطح کابینت با نقش برجسته زیبایی مواجه می‌شوید.
● نکته: پس از پایان هربار خمیرگذاری، شابلون را خوب تمیز کرده و دوباره برای قسمت دیگر دست به کار شوید وگرنه خمیرهای قبلی باقی مانده به خمیر جدید چسبیده و طرح را نازیبا می‌سازد. هنگامی که مرحله نقش‌دار کردن کابینت‌ها پایان یافت مدت دو الی سه روز صبر کنید تا نقش برجسته‌ها کاملا خشک شوند. سپس با سمباده‌ای نرم سطح و لبه‌های ناصاف آنها را به آرامی ساییده و آنها را یکنواخت کنید.حال برای محکم شدن آنها مرحله رنگ آمیزی با رنگ روغنی ساختمان را یک بار دیگر روی کلیه سطوح نقش برجسته کابینت انجام دهید.
در پایان شما می‌توانید با به کارگیری یکی از انواع تکنیک‌های رنگ آمیزی، تضادهایی را ایجاد کنید. به عنوان مثال با استفاده از رنگ اکریلیک قهوه‌ای یا اکر و یا هر رنگ مناسب و دلخواه دیگری، رنگ رقیقی آماده کرده و به وسیله ابر و یا قلم موی بزرگ روی سطح برجسته نقش‌ها و سطوح دیگر مالیده و بلافاصله با پارچه دیگری خشک کنید.
مه‌کامه روشنی
کارشناس دکوراسیون
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید