پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رموز تجویز عینک


رموز تجویز عینک
تجویز عینک خوب و راحت در بیمار مراجعه کننده به چشم پزشک بخش مهمی از اقدام درمانی است.
جراح چشم که ظریف‌ترین اعمال جراحی را روی چشم بیمار انجام می‌دهد نباید در تجویز عینک بیمار غفلت کرده و بی‌حوصله باشد.
بسیاری از بیماران که تحت عمل جراحی موفقیت آمیز آب مروارید و جراحیهای انکساری قرار گرفته‌اند پس از عمل نیاز به استفاده از عینک طبی دارند. بعضی‌ها فقط از عینک و عده‌یی دیگر به طور متناوب از لنز و عینک استفاده می‌کنند.
کمک چشم پزشک در تأمین دید خوب و رضایت بیمار شرط است و لذا آگاهی دادن بیمار درباره‌ی‌ لنز و فرم عینک ضرورت دارد. بیماران کیفیت دید خود را با کیفیت عینک خود می‌سنجند و لذا ناراضایتی آنها از عینک و فرم، نارضایتی از چشم پزشک را در پی خواهد داشت.
بیماری‌که لنز یا عینک خود را زیر نظر مستقیم چشم پزشک انتخاب نکند و یا پزشک بر آن کنترل نداشته باشد و یا عینک به طور اصولی و استاندارد ساخته نشده باشد و یا در اثر عدم آگاهی، بیمار انتخاب درستی نکرده باشد و همچنین در مورد لنز اگر در چشم راحت نباشد، پزشک را مقصر قلمداد می‌کند.
همانطوری که نتایج عمل آب مروارید و جراحی‌های انکساری از جهت دید برای بیماران مهم بوده همانطور هم استفاده از یک لنز خوب و یا عینک خوب در رضایتمندی بیمار اهمیت دارد و لذا پزشک موظف است، از نظر کیفی عینک و لنز را کنترل کند.
پزشک باید از تکنولوژی روز، فرم و لنز آگاهی داشته و اطلاعات خود را به بیماران انتقال دهد.
مثلاً بسیاری از بیماران از وجود عدسیهای تدریجی، پوشش‌آنتی‌رفلکس ‌لنزهای با ضریب بالا و یا لنزهای پلی کربنات بی‌اطلاعند. وظیفه‌ی چشم پزشک است که عینک ساز (Optician) تحت امر خود را آموزش داده و اطلاعات جدید را در اختیار ایشان قرار دهد و نوآوری در این صنعت باید مرور شود.
گاهی هم اطلاعات بیمار از نظر محصولات جدید از چشم پزشک هم بیشتر است که با وجود اینترنت و سایر منابع اطلاعاتی که در اختیار افراد بوده این امر بعید به نظر نمی رسد.
چشم پزشک باید اطلاعات روزآمد راجع به ابزارهای اپتیکی و سایر مطالب را همانند آگاهی راجع به جراحیهای آب مروارید، گلوکوم و جراحی انکساری بیاموزد. پس از انتخاب بیمار و نظر مشورتی پزشک نسخه به بیمار ارائه شود کلیه‌ی جزئیات یک عینک در نسخه قید شود.
بیمار با عینک تجویز شده در محوطه‌ی مطب اندکی قدم بزند، سپس به بخش عینک سازی برود و چه بسا ممکن است بیمار عینک خود را از عینک‌سازی مطب شما تهیه نکند و بخواهد جای دیگری برود که البته این امر اهمیت نوشتن نسخه و دقت در آن را زیادتر می‌کند.
● اطلاعات قبل از تجویز عینک:
۱) آیا بیمار با عینک فعلی خود مشکل دارد؟ اگر بلی، باید با تجویز عینک جدید مشکل ایشان را حل کرد.
۲) آیا عینک را برای خواندن به چشم نزدیک می‌کند، آیا برای بهتر دیدن عینک را بالا می‌برد؟ اینها راهنمای خوبی برای این است که بدانیم اشکال در تجویز نسخه بوده و یا از عینک نامناسب است.
۳) اگر بیمار دید بینابینی نیاز داشته و یا از کامپیوتر استفاده می‌کند و دچار خستگی و سردرد بوده باید برایش لنزهای تدریجی تجویز کرد؟
۴) آیا بیمار فقط نیاز به اصلاح یک دید دارد؟
۵) آیا شیشه‌های عینک بیمار فوق‌العاده ضخیم‌اند؟ باید از لنز یا مواد با ضریب بالا استفاده شود.
۶) آیا بیمار ساعات زیادی را خارج از منزل سپری می‌کند؟ از لنزهای فتوکرومیک استفاده شود.
۷) آیا بیماری که از عدسی ۲ کانونه یا ۳ کانونه استفاده می‌کند از دید میانی خود ناراضی است؟ از لنز تدریجی استفاده شود.
۸) آیا بیمار در راه رفتن با عینک مشکل دارد؟ از لنزهای تک دید برای دور و یا نزدیک به صورت مجزا استفاده شود.
دکتر محمد حسین کوچک زاده
چشم
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید