شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کاندیداهای ساده زیست ریاست جمهوری روسیه


کاندیداهای ساده زیست ریاست جمهوری روسیه
دیمیتری مدودوف که به احتمال بسیار زیاد رئیس جمهور آینده روسیه می شود در شرایط مالی بسیار پایین و ضعیفی زندگی می کند. او اگرچه در یک خانه بزرگ زندگی می کند اما اتومبیل شخصی ندارد. همسرش هم سوار یک خودروی فولکس واگن مدل گلف قدیمی می شود. او با این شرایط زندگی که اصلاً کوچک ترین شباهتی با زندگی سیاستمداران پولدار و بانفوذ روس ندارد، در انتخابات دوم مارس (اواسط اسفند) احتمالاً به ریاست جمهوری می رسد. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه در سایت اینترنتی خویش کل درآمد و ثروت مدودوف را منتشر ساخته است.
جالب است که این مرد ساده زیست مورد حمایت قاطع ولادیمیر پوتین قرار گرفته و پوتین وی را مناسب ترین فرد برای جایگزینی خویش می خواند. بنابر اعلام کمیسیون انتخابات روسیه، درآمد مدودوف طی چهار سال گذشته کلاً ۲۰۰ هزار یورو بوده است که شامل حقوقش به عنوان کارمند دولت، عضو دولت و رئیس یک موسسه انتشاراتی می شود. در کنار اینها او از دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ هم حقوق می گیرد. ثروت این کاندیدای انتخاباتی از سوی کمیسیون انتخابات حدود ۸۰ هزار یورو ذکر شده است. تصویر سوتلانا، همسرش، سوار بر خودروی ۹ ساله اش همواره برای همسایگان شان در مسکو تعجب برانگیز بوده است. آنها متعجب اند که چگونه همسر مردی با این همه نفوذ، یک خودروی قدیمی را سوار می شود. البته مدودوف همان گونه که اشاره شد صاحب خانه بزرگی در غرب مسکو است. این خانه ۳۷۰ متر مربع مساحت دارد که کمیسیون انتخابات ارزش آن را ذکر نکرده. البته برخی مطبوعات این خانه را مجلل توصیف می کنند و مدعی اند که تنها هزینه های جانبی آن در سال پنج هزار دلار است. ارزش آن را هم بعضاً تا یک میلیون دلار تخمین زده اند.
برخی خانه های مشابه در همان منطقه تا سقف بیش از سه میلیون دلار هم فروش رفته اند. براساس قوانین انتخابات در روسیه تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری باید قبل از انتخابات وضعیت مالی خود را کاملاً مشخص سازند. گنادی زیوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه که رقیب اصلی مدودوف محسوب می شود، نیز شرایط مالی نسبتاً پایینی دارد. ولادیمیر ژیرینوفسکی سیاستمدار راستگرا و پوپولیست هم که از دیگر کاندیداها محسوب می شود از وضعیت مالی مشابهی برخوردار است. درآمد زیوگانف از شغلش به عنوان نماینده پارلمان و حقوق بازنشستگی طی سال های گذشته ۱۰۰ هزار یورو بوده است. رئیس حزب کمونیست صاحب خانه یی ۱۷۰ متر مربعی است. ولادیمیر ژیرینوفسکی که یک چهره سیاسی پر سروصدا و پوپولیست شناخته می شود در مقابل تنها یک خانه کوچک کمتر از ۶۰ متر مربعی دارد. درآمد او ظرف چهار سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار یورو بوده است. جالب است که درآمد همسر او بسیار بیش از خودش یعنی بیش از ۴ برابر درآمد ژیرینوفسکی است.
خانم گالینا لبدوا طی چهار سال اخیر ۴۳۰ هزار یورو درآمد کسب کرده است. وضع آنها در مجموع نسبت به دو کاندیدای دیگری که به آنها پرداختیم شاید بهتر باشد. این زوج کمونیست که در طول عمر خویش همواره از چهره های پرسروصدا در کشورشان بوده اند صاحب هشت خانه و زمین در شهر مسکو هستند که مجموعاً این املاک ۲۳۰۰ متر مربع مساحت دارند. در میان کاندیداهای ریاست جمهوری از الیگارش های ثروتمند روس که طی سال های پس از فروپاشی شوروی به قدرت فراوانی دست یافته اند نسبت به سابق و انتخابات گذشته حضور کم رنگ تری دیده می شود. به نظر می رسد پس از برخورد شدیدی که ولادیمیر پوتین با میخائیل خودورکوفسکی غول نفتی روسیه داشت دیگر الیگارش ها کمتر جرات حضور در عرصه های سیاسی پیدا می کنند. خودورکوفسکی که مالک شرکت نفتی یوکاس بود، در دور گذشته انتخابات قصد داشت به عنوان رقیب ولادیمیر پوتین عمل کند. اما مسکو او را به اتهام فرار مالیاتی به زندان انداخت و شرکتش را هم به مزایده گذاشت. لذا اکنون دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری چندان از میان این گونه میلیاردرها نیستند. از نکات جالب توجه دیگر در مورد انتخابات ریاست جمهوری روسیه آن است که تنها چند روز پس از آن انتخابات مجلس در کشور خودمان برگزار خواهد شد. با توجه به روابط استراتژیک و به خصوص هسته یی دو کشور این موضوع می تواند جالب باشد.
عباس فتاح زاده
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید