پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

الساندرو ولتا


الساندرو ولتا
تولد : ۱۸ فوریه ۱۷۴۵ كمو ایتالیا
فوت ۱۸۲۷ كمو ایتالیا
زندگینامه
كسی كه ناپلئون بناپارت به افتخارش سكه طلا ضرب می كند. امپراتور اتریش وی را به سمت رئیس دانشكده منصوب می كند و مردم كشورش او را به مقام سناتوری برمی گزینند. همشهری هایش مجسمه او را در شهر كمو نصب می كنند و بزرگان جهان علم نیز به اتفاق آرا واحد نیروی محركه را به یادبود نامش ((ولت)) می گذارند- ولتا است.
ولتا فیزیكدان بزرگ ایتالیایی و اولین كسی كه مولد جریان الكتریسیته را اختراع كرد در خانواده فقیری در كموی ایتالیا به دنیا آمد. در مدرسه شهرش به تحصیل پرداخت تا آن كه در شانزده سالگی پدرش مرد و عمویش متكفل مخارجش شد و سبب ادامه تحصیلش گردید. پس از فراغت از تحصیل رسمی با شغل معلمی در یكی از مدارس كمو به تدریس پرداخت ولیكن لحظه ای از تحقیق دست برنداشت تا آنكه به سال ۱۷۶۹ به همه اطلاعاتی كه تا آن زمان درباره الكتریسیته وجود داشت دست یافت و اولین اثر علمی خود را در این زمینه منتشر كرد. او پس از چهار سال كه در كمو تدریس كرد به استادی فیزیك دانشگاه پاویا منصوب شد. (۱۷۷۹) و به سال ۱۸۱۹ پس از بازنشسته شدن به زادگاه خود بازگشت و سرانجام در سال ۱۸۲۷ همانجا بدرود زندگی گفت.
از آثار علمی او
۱ - اختراع الكتروفور - دستگاهی برای تولید الكتریسیته ساكن
۲ - مطالعه خازنها و كشف قوانین آن ها
۳ - تكمیل الكتروسكوپ
۴ - اختراع پیل - مهمترین كار ولتا اختراع اولین مولد شیمیایی جریان الكتریكی موسوم به پیل است.
او با الهام از آزمایشهایی كه گالوانی بر روی الكتریسیته ساكن كرده بود موفق به اختراع این پیل شد. گالوانی تصور می كرد كه عضلات حیوانات مولد الكتریسیته هستند در صورتی كه ولتا با استفاده از دو فلز متفاوت مس و روی و محلول اسید سولفوریك جریان الكتریكی را تولید كرد. اولین پیلی كه ساخت قرصهایی از مس و روی بود كه بین آن ها قرصهایی از نمد آغشته به اسید سولفوریك موجود بود. ولتا این پیل را سلول الكتریكی نامید.
منبع : شبکه فیزیک هوپا


همچنین مشاهده کنید