چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تیم منتخب جام ملت های آفریقا


تیم منتخب جام  ملت های آفریقا
با ورود مسابقات جام ملت های آفریقا به مرحله نهایی و شناخته شدن ۲ تیم برتر این رقابت ها و همچنین جذاب تر و مهیج تر شدن این دیدارها، قصد داریم به بررسی عملکرد برترین های این دوره پرداخته و تیم منتخب قاره آفریقا را معرفی کنیم. تا پایان این رقابت ها و شناخته شدن تیم قهرمان مدت زیادی باقی نمانده و احتمال آنکه این ترکیب بازیکنان منتخب تغییر پیدا کنند، بسیارکم است .
● برترین دروازه بان
▪ لاما (آنگولا)
دروازه بان باشگاه پترو آتلتیکو که فصل گذشته به همراه این باشگاه توانست به عنوان قهرمانی لیگ آنگولا دست یابد، پس از راهیابی تیم ملی کشورش به رقابت های جام ملت های آفریقا، با روحیه ای مضاعف از قهرمانی در لیگ باشگاهی و اعتماد به نفس دوچندان پای به معتبرترین تورنمنت در سطح قاره سیاه گذاشت. گرچه آنگولا با شکست مقابل مصر، قهرمان فصل گذشته این رقابت ها از راهیابی به مراحل بعد بازماند اما باید اذعان کرد که لاما در پذیرفتن گل هایی که منجر به حذف تیم ملی کشورش شد مقصر اصلی نبود و جدا از این شکست وی با ارائه عملکردی تحسین برانگیز و ستودنی تأثیر بسزایی در صعود تاریخی آنگولا از مرحله گروهی جام ملت های آفریقا داشت.
● مدافعان
▪ وائل گوما (مصر)
این مدافع که در حال حاضر در لیگ نه چندان پر قدرت اما پر درآمد قطر بازی می کند با حفظ آمادگی کامل و داشتن درک بالا و روحیه جنگندگی مثال زدنی از جمله مهره ای بوده که سهم به سزایی در حضور تیم ملی مصر تا این مرحله از رقابت ها داشته است. گوما با قدرت تدافعی بالا و هدایت شایسته خود در میدان مسابقه از مهره های کلیدی قرمزپوشان در دیدار مقابل کامرون و آنگولا بود.
▪ دنی شیتو (نیجریه)
یکی دیگر از مدافعان مرکزی قدرتمند، شیتو بازیکن سختکوش و جنگنده نیجریه است. وی با وجود متحمل شدن چندین ضربه از ناحیه سر خود نه تنها دچار مصدومیت و مجبور به ترک میادین نشد بلکه با قدرتی تحسین برانگیز همچون سد مستحکمی مقابل مهاجمان تیم های حریف ایستادگی کرد. شاید اگر عقاب های بزرگ چندین مهره مانند شیتو را در ترکیب خود می دیدند اکنون باید به جای حسرت حذف، جشن صعود را بر پا می کردند. همکاری زوج شیتو و یوبو در خط حمله سبزپوشان باعث شد نیجریه در ۴ دیدار تنها ۳ گل دریافت کند.
▪ هانس سارپی (غنا)
سارپی عضو باشگاه ساترن، ضمن برخورداری از درک و فهم بالا از جریان بازی، مدافعی است که توانایی بازی و شوتزنی با هر ۲ پای خود را دارد. این ویژگی به او اجازه می دهد تا در هر نقطه از خط دفاعی رقابت های جام ملت های آفریقا بازی کند. سایر همتیمی های سارپی در خط دفاعی مانند منساح، آدو و پانتسیل همگی دچار خطا و لغزش هایی شده اند اما این مدافع مستحکم، نقطه اتکا و قوت خط دفاع غنا محسوب شده که تا حدودی حضور غنا تا این مرحله از رقابت ها را می توان به عملکرد فوق العاده او نسبت داد.
● برترین هافبک ها
▪ مایکل اسی ین (غنا)
هافبک درخشان آبی پوشان لندن گرچه در ابتدای رقابت های جام ملت های آفریقا شروع چندان قابل قبولی ارائه داد و در دیدار مقابل گینه نتوانست آن چنان که باید و شاید به کمک تیم ملی غنا بیاید اما با ادامه رقابت ها وی موفق شد دوباره قدرت بدنی و خلاقیت همیشگی خود را اثبات کند. گل های مهم و سرنوشت ساز او در دیدار مقابل مراکش و سپس مقابل نیجریه باعث شد غنا بتواند اکنون خود را در میان ۴ تیم برتر آفریقا ببیند.
▪ سولی مونتاری (غنا)
این هافبک توانا و قدرتمند دیگر آن بازیکن کم تجربه و انتقام جویی که قصد تلافی کردن خطاهای بازیکنان حریف را داشت نمی باشد. بلکه وی اکنون تمام انرژی و تلاش خود را معطوف کسب نتیجه تیم کرده است. مهره قدرتمند خط میانی پورتس موث در متن تمامی حرکات تیم ملی غنا قرار دارد و با تسلط بر میانه میدان تقریباً بیش از نیمی از موقعیت های خطرناک گلزنی مهاجمان تیم را فراهم می آورد.
▪ یایا توره (ساحل عاج)
یایا توره، دیگر آن بازیکن نیمکت نشین ساحل عاج نیست بلکه اکنون او به هافبکی قدرتمند در ترکیب نارنجی پوشان مبدل شده که با تصمیمات سازنده خود در هر دیدار و داشتن حس مسئولیت پذیری تیم ملی کشورش را در راه رسیدن به مرحله نیمه نهایی همراهی کرده است. دیدیه زاکورا هافبک دفاعی ساحل عاج با دریافت توپ از خط دفاعی و انتقال آن به یایا زوج میانی خط موفقی را تشکیل داده اند که اکثر موقعیت های گلزنی این تیم مرهون همکاری آن ۲ است. یایا با داشتن نقش یک مهره آزاد در ترکیب ساحل عاج در اکثر گل های نارنجی پوشان تأثیر داشته است.
▪ استفان امبیا (کامرون)
هافبک باشگاه رن فرانسه با عملکرد درخشان خود در خط میانی سبزپوشان نشان داد بی جهت نبوده است که دیگوبرت مانگ از او برای حضور در تیم ملی دعوت به عمل آورده است. همکاری بی نظیر امبیا و آلکس بیلونگ در خط میانی کامرون در این رقابت ها مخصوصاً نخستین بازی مقابل مصر تصمیمات دیگوبرت را به ثمر نشاند. امبیا با ثبت یک گل در دیدار مهیج مرحله یک چهارم نهایی که منجر به پیروزی کامرون شد مزد زحمات و عملکرد فوق العاده خود را دریافت کرد.
● مهاجمان
▪ مانوکو (آنگولا)
آقای رقابت های جام ملت های آفریقا تا کنون با به ثمر رساندن ۴ گل در رأس گلزنان آفریقایی قرار گرفته است. گرچه وی تنها در چند بازی ملی برای آنگولا به میدان رفته اما با درخشش خود در این دور از رقابت ها اثبات کرد که کنار گذاشته شدن او از سوی دست اندرکاران و مربیان فوتبال آنگولا کاری اشتباه بوده است. او با درخشش خود توانست نظر سران منچستریونایتد را جلب کند و سرانجام خود را در میان شیاطین سرخ ببیند اما به طور حتم اگر او اکنون می خواست به جمع شاگردان آلکس فرگوسن بپیوندد مبلغ قراردادش ۱۰ برابر آن چیزی بود که او قبل از آغاز رقابت های جام ملت های آفریقا از شیاطین سرخ دریافت کرده بود. قدرت هجومی در انجام حرکات هوایی و روی زمین و شوت های مهلک او چه از فواصل نزدیک و چه از فواصل دور نشان داده است که او بی جهت عنوان آقای گلی این رقابت ها را به خود اختصاص نداده است.
▪ سالومون کالو (ساحل عاج)
مدت طولانی از زمانی که اعجوبه فوتبال ساحل عاج به دنبال پیدا کردن راهی برای گرفتن تبعیت هلندی و حضور به همراه تیم ملی این کشور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود می گذرد و به نظر می رسد این مهاجم با ماندن در کشور خود و به ثمر رساندن گل پیروزی بخش تیم ملی کشورش مقابل نیجریه نشان داد که همچنان به میهن و بازی در آن افتخار می کند. این مهاجم کهنه کار و کلاسیک آفریقایی، از هر فرصتی برای گشودن دروازه رقبا استفاده می کند. او با تکنیک و دریبل های خاص خود از دیگر مهره های مؤثر و کلیدی ساحل عاج در راه رسیدن به مرحله نیمه نهایی به شمار می رود.
▪ دیدیه دروگبا (ساحل عاج)
دروگبا، مشهورترین و سرشناس ترین بازیکن ساحل عاج با رهایی یافتن از بند مصدومیتی که مدت ها او را آزرده بود به سرعت توانست با حضور مؤثر خود اقتدار را به خط حمله نارنجی پوشان بازگرداند. همکاری فوق العاده او با کالو در نوک خط حمله ساحل عاج از دلایل اصلی صعود این تیم به مرحله نیمه نهایی می باشد. گرچه کاپیتان نارنجی پوشان هنوز به طور کامل از بند مصدومیت رهایی نیافته است اما باید اعتراف کرد که حتی حضور فیزیکی او در زمین می تواند باعث قوت قلب و افزایش روحیه و اعتماد به نفس سایر بازیکنان و هواداران تیم شود. سیستم تیم منتخب رقابت های جام ملت های آفریقا به صورت ۳-۴-۳ می باشد.
▪ لاما آنگولا سارپی (غنا)
▪ گوما (مصر)
▪ شیتو (نیجریه)
▪ مونتاری (غنا)
▪ توره (ساحل عج)
▪ اسی ین (غنا)
▪ امبیا (کامرون)
▪ مانوچو (آنگولا)
▪ کابولو(ساحل عاج)
▪ دروگبا (ساحل عاج)
● بازیکنان ذخیره:
▪ کامنی (کامرون)،
▪ یوبو (نیجریه)،
▪ فاهتی (مصر)،
▪ فیندوندو (گینه)
▪ اتوئو (کامرون)،
▪ کیتا (ساحل عاج)
▪ آگوگو (غنا)
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید