جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گیاه آلوئه‌ورا ملکه گیاهان


گیاه آلوئه‌ورا ملکه گیاهان
آلوئه‌ورا گیاهی است مخصوص مناطق نیمه حاره‌ای دارای برگ‌های ضخیم و پهن که به‌تدریج باریک می‌شود. در آفریقا به نام ”فرشته بیابان“ نامیده می‌شود. در آمریکای جنوبی به آن ”گیاه جادوئی“ می‌گویند. در برخی کشورها نیز به دلیل خواص داروئی‌اش به آن ”گیاه هزار درمان“ نام داده‌اند. این گیاه از خانواده سوسن‌ها محسوب می‌شود از دیگر اعضاء این گروه می‌توان به پیاز و شلغم اشاره کرد. آلوئه‌ورا در هوای گرم رشد می‌کند و تحمل سرما و یخ‌زدگی را ندارد. در ابتدا مصرف تجارتی و اقتصادی از گیاه آلوئه‌ورا جهت تهیه شیرابه‌ای به نام Aloin بود که سال‌ها به‌عنوان مادهٔ اولیهٔ داروهای مسهل مورد مصرف قرار می‌گرفت بعدها ترکیب دیگری از آلوئه‌ورا به‌دست آمد به نام آلوئه‌ژل که این ژل به‌عنوان ماده اصلی و پایه در نوشابه‌ها و شربت‌های تقویتی، عامل مرطوب‌کنندگی در محصولات بهداشتی و عامل شفابخش و درمان کننده در داروهای بدون نسخه و محصولات آرایشی استفاده می‌شد. که تحقیقات و بررسی‌‌های شیمیائی نشان می‌دهد که این ژل سرشار از اسیدهای آمینه، مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و پروتئین‌ها و پلی ساکاریدها و محرک‌های بیولوژیکی است.
● گیاه آلوئه‌ورا دارای چهار خاصیت مهم و اصلی است:
▪ ضدالتهاب و تحریک‌پذیری
▪ ضدقارچ و کپک
▪ میکروب‌کش
▪ احیا کننده (از نو سازنده) و نشاط‌آور
آلوئه‌ورا اثرات جانبی داروها را کاهش می‌دهد و قدرت ایمنی بدن را بالا برده و کمک می‌کند که از تجمع سموم بدن جلوگیری شود. آلوئه‌ورا چهار بار سریع‌تر از آب در بدن نفوذ می‌کند آلوئه‌ورا به فیزیولوژی بدن آسیب نمی‌رساند بلکه آن را متعادل نموده و بهبود می‌بخشد. آلوئه‌ورا دارای عناصر و موادی است که روی کلیه نقاط بدن تأثیرگذار است و سلول‌های بدن را حیات می‌بخشد.
● بیماری‌ها و خواص درمانی آلوئه‌ورا
▪ پوکی استخوان
آلوئه‌ورا حاوی تعدادی مواد معدنی از جمله BORON می‌باشد که کمبود کلسیم در بدن را به حداقل رسانده و جذب آن را سرعت می‌بخشد و آن را در تمام بدن پخش می‌کند.
▪ دیابت
آلوئه‌ورا آنزیم‌های موجود در پانکراس را فعال می‌کند و در افرادی که دچار دیابت هستند به تعادل و تنظیم قند در خون کمک می‌کند.
▪ زخم معده
آلوئه‌ورا ترشح اسیدهای معده را تنظیم و کنترل می‌نماید و خواص بی‌حس کننده و منعقدکننده خون، ضدباکتری و درمان‌کننده و شفابخش دارد. ژل خوراکی آلوئه‌ورا به خاطر شکل و ساختار ظاهری‌اش به جداره لوله‌های گوارشی می‌چسبد و سرعت بهبود زخم را افزایش می‌دهد.
▪ کلسترول
آلوئه‌ورا هنگامی که با الیاف سلولوزی (Fiber) همراه و مخلوط می‌شود سطح کلسترول خون را تنظیم نموده و خون را پالایش و تصفیه می‌نماید، کپسول آلوئه‌ورا با گیاه یونجه به خاطر سبزینه موجود در یونجه بسیار مؤثر است.
▪ فشار خون
مصرف مداوم عصاره یا کپسول آلوئه‌ورا باعث کنترل و تنظیم فشار خون می‌شود. هم‌چنین این گیاه در کاهش ریزش مو مؤثر است و در درمان التهاب‌های پوستی ناشی از اشعه ایکس مفید است که در بسیاری از لوسیون‌ها، شامپوها و وسائل آرایشی استفاده شایانی دارد.
● طرز تهیه یک ماسک گیاهی
۲ قاشق سوپخوری دانه جو که آن را با آسیاب به آرد نرمی تبدیل کرده‌ایم را با ۲ قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای (شکری که حرارت داده شده است) به اضافه روغن آلوئه‌ورا (Aloe vera) و یک قاشق چایخوری آبلیمو را با هم مخلوط می‌کنیم تا زمانی که یک خمیر نرم به‌دست آید سپس به آرامی آن را روی پوست مرطوب ماساژ دهید تا پوستی فوق‌العاده نرم و لطیف داشته باشید.
● آیا می‌دانید؟
آیا می‌دانید عصارهٔ آلوئه‌ورا درد را تسکین می‌دهد و ژل به‌دست آمده از این گیاه از تولید عفونت جلوگیری می‌کند و زخم‌های سوختگی را ترمیم می‌کند. نوشیدن عصاره این گیاه اندازه سنگ کلیه را کوچک می‌کند.
گردآوری: متین عرب
منبع : فصلنامه جهان گل


همچنین مشاهده کنید