شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ماتادور ستیزه جو، آماده کلکل


ماتادور ستیزه جو، آماده کلکل
«خاویر کلمنته» مطمئناً این قدر این روزها در مورد صاحب این نام، کارنامهاش، برنامههایش، تردیدهایش، درآمدش و… خواندهاید و شنیدهاید (یا حتی دیدهایدکه با دیدن نام او در آغاز مطلب میخواهید بیخیال خواندن این مطلب شوید، اما توصیه میکنم که حداقل اوائل این مطلب شوید، اما توصیه میکنم که حداقل اوایل این مطلب را بخوانید و بعد تصمیم بگیرید که باقی مطلب را بخوانید یا بیخیال آن شوید.
اگر خیلی دقیق اخبار فوتبال ایران را دنبال کردهاید و دنبال میکنید فهمیدهاید که خاویر کلمنته معروف و مشهور آدم سیاستمداری است و تمام جوانب و مسائل حاشیهای را سبک و سنگین کرده تا در مورد ماندن در ایران و قبول پست سرمربیگری تیم ملی ایران تصمیم بگیرد. اما با وجود این سیاستمداری که محل بر حرفهای بودن مطلق او شد کلمنته اتفاقاً در اظهارنظرها و واکنشهای سریع به احساس بودن و زودجوش بودن و جنجالساز بودن شهرت دارد. کلمنته در طول بیست و خوردهای سالی که در سطح اول فوتبال باشگاهی و ملی در اروپا کار کرده بارها جنجالهای پرسر و صدای رسانهای به پا کرده و خیلی از اظهارنظرهای او تیتر اول مطبوعات جنجالی شدهاند.
سیدلا نویسنده انگلیسی ساک اسپانیا در مطلبی در مورد فوتبال پرحاشیه اسپانیان به کلمنته اشاره کرده و نوشته: «او از آن گروه مربیانی است که روزنامهنگاران آنها را به خاطر جنجالهایی که میسازند و رفتار احساساتیشان دوست دارند... او زمانی که به کنفرانسهای مطبوعاتی پا میگذارد انگار به یک میدان جنگ پاگذاشته و میشود حس کرد که او از کلنجار رفتن با خبرنگاران لذت میبرد.»
در کارنامه «کلمنته» چند جنجال و اظهارنظر مجادله مشهور و کلی خبرساز وجود دارد که مرور آنها میتواند جالب باشد (و البته قطعاً اهالی رسانهها را هم خوشحال میکند که چه سوژه خوبی پیدا کردهاند)، این شما و این برگهای زرین کارنامه خاویر کلمنته
در سال ۱۹۸۳ (که در آن کلمنته اولین افتخارش، یعنی قهرمانی در لیگ اسپانیا با آتلتیکو بیلبائو را کسب کرد) تیم بیلبائو خیلی خشن بازی می کرد و خشونت بازیکنان این تیم همیشه مورد اعتراض مربیان و بازیکنان تیمهای دیگر قرار میگرفت.
در بازی بیلبائو و بارسلونا در نوکمپ، گویکوچه آمدافع بیلبائو آن قدر با خشونت روی پای دیهگو مارادونا تکل زد که او مصدوم شد (بعد از این بازی گویکو چهآ از طرف مطبوعات اسپانیا - ؟؟ نامیده شد)، این مصدومیت باعث شد که لوئیس سزارمنوتی مربی آن زمان بارسلونا (که در سال ۱۹۷۸ با آرژانتین قهرمان جام جهانی شده بود) در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی بگوید: قطعاً بازیکنان این تیم به دستور مربیشان این قدر خشن بازی میکنند، محال است مربی یک تیم نتواند جلوی خشونت بازیکنانش و رفتار وحشیانهآنها را بگیرد «این حرفهای منوتی کلمنته را آتش زد و باعث شد او این طوری جواب بدهد:«فوتبال یک بازی مردانه است آنهایی که فوتبال را با قدم زدن در پارک اشتباه میگیرند بهتر است در خانههای خودشان بنشیند و از پای تلویزیون فوتبال نگاه کنند!».
خب معلوم است که این حرفهای کلمنته منوتی را عصبانی کرد و او را به پاسخ دادن واداشت، منوتی در مصاحبه با روزنامهها گفتههای کلمنته را شرماور خواند و گفت: «من متاسفم که افرادی که صحبت کردن همراه با ادب بلد نیستند اسم مربی روی خود گذاشتهاند، فکر میکنم که این افراد بهتر است فوتبال را کنار بگذارند و بهکار دیگری مشغول شوند» کلمنته هم که آدمی نیست که در این مواقع کوتاه بیاید دفعه بعد در مصاحبه با روزنامهها کلی صفت جالب به منوتی دارد از جمله «هیپی پیر»، «مربی که زمین فوتبال را با سالن مد اشتباه گرفته» و «مردی که به جای فوتبال بازی کردن با مردان به فکر فریب دادن زنان است»!
به هر حال دعوای کلاسی دو مربی شرور آن سالهای اسپانیا یواش یواش پایان گرفت هر چند که هیچ یک از دو طرف آن یکی را نبخشید و کینه خودش را نسبت به آن یکی حفظ کرد.
دومین جنجالی که کلمنته رقم زد مربوط به دعوای کلاسی او با یک خبرنگار اسپانیایی بود، جریان این بود که در یک مصاحبه مطبوعاتی خبرنگاری از کلمنته ایراد گرفت که چرا تیمش دفاعی بازی میکند، این خبرنگار اظهارنظر کرد که تیم کلمنته مهرهها و بازیکنان خوبی دارد اما تفکرات دفاعی این مربی باعث میشود که این بازیکنان اسیر محافظهکاری شوند و نتوانند یک فوتبال زیبا و مهیج ارائه کنند و... کلمنته که از این اظهارنظر خون خون خودش را میخورد جوابی به این خبرنگار داد که فردای آن روز در تمام مطبوعات اسپانیا چاپ شد: «همین تمیرین تیم بیلبائو در سنت قرین، در دل جگل است و همیشه گاوهایی آنجا هستند که همیشه در زمان تمرین ما میایستند و تمرین ما را نگاه میکنند، من فکر میکنم آنها بیشتر از شما از فوتبال سر در میآورند!» حرفهای کلمنته اعتراض بسیاری از روزنامهنگاران اسپانیایی را درپی داشت و حتی انجمن خبرنگاران اسپانیا خواستار محاکمه کلمنته شد اما در نهایت جریان با عذرخواهی نصفه و نیمه و سیاستمداران کلمنته حل شد.
خاویر کلمنته و حوزه الکتوتیوکاچو (سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا) تقریباً درست هستند و معمولاً رابطه خوبی با هم دارند، اما این دو دوست یک بار سرانتخاب بازیکنان برای تیم ملی حسابی به هم پریدند و از خجالت هم درآمدند. دعوای این دو مربی چند هفتهای تیتر مطبوعات را تأمین کرد، در این منازعات کلمنته را مربی خواند که فقط از روی نظر روزنامههای بازیکن انتخاب میکند و کاماچو هم در جواب کلمنته را مردی خواند که نیازمند توجه مطبوعات است که اگر نتواند توجه آنها را جلب کند با حرفهای عجیب و غریب و ادعاهای نامناسب خودش را به روزنامهها میکشاند.
مهمترین جنجالی که کلمنته رقم زده باز هم به دیدار تیمهای آتلنیکو بیلبائو و بارسلونا برمیگردد، و البته بازی که خیلی قدیم نیست و فقط دو سال قبل رخ داده است:
«در بازی بارسلونا و آتلتیکو بیلبائو در ثانیههای وقت اضافه و در حالی که بارسلونا یک بر صفر از حریف بیش بود دکو مرد پرتقالی بارسلونا در محوطه جریمه حریف خودش را زمین زد تا داور پنالتی بگیرد، اگر چه داور بازی این کار را نکرد اما یکی از بازیکنان بیلبائو شدیداً به دکو پرخاش کرد و حتی گلوی او را گرفت، دکو هم در عوض موهای بلند این بازیکن را گرفت و کشید و این باعث شد که بازیکنان دور هم به جان یکدیگر بیفتند و زمین بازی به میدان جنگ بدل شود، در وسط این دعوا، ساموئل اتوشو به صورت یک بازیکن حریف آب دهان پرتاب کرد واین باعث خشم خاویر کلمنته شد، او در مصاحبه مطبوعاتی بعد از بازی یک جمله شاهکار گفت: «فکر میکنم فقط حیواناتی که روی درخت هستند آب دهان میاندازند»
این جمله کلمنته کلی سرو صدا به پا کرد و خشم بسیاری را برانگیخت، این جمله حمل بر توهین نژادپرستانی به اتوئو شد و وکیل باشگاه بارسلونا بر علیه کلمنته ارائه دعوی کرد در نهایت مسئله با حرفهای کلمنته که ادعا کرد که حرفهایش را فهمیدهاند و عذرخواهی او تقریباً حل شد.
آخرین جنجال کلمنتهای همین چند ماه پیش، یعنی تقریباً یک سال بیش اتفاق افتاد، این بار هم یک دعوای شدید بین بازیکنان باعث شد که جناب کلمنته از کوره در برود و حرفهایی بزند که بعداً از زدن آنها پشیمان شود: در بازی مقدماتی جام ملتهای اروپا (یورو ۲۰۰۸) بین عربستان و پرتقال، بازیکنان دو تیم سر یک خطای شر بازیکن صرب روی پای کریستیانو رونالدو به هم پریدند و میدان بازی را به رینگ بوکس بدل کردند. این وسط لوئیز فیلیپ اسکولاری سرمربی مشهور برزیلی پرتقال هم به میدان وارد شد و به کلنجار رفتن با بازیکنان عربستان مشغول شد و طی یکی از آنها را هم هل داد (اسکولاری بعداً به خاطر این کار توسط یوفا چند جلسه مرحوم شد و جریمه نقدی هم شد) پس از پایان این بازی کلمنته در مصاحبه با روزنامهها به انتقاد از اسکولاری پرداخت و حسابی از خجالت او درآمد: «فکر میکنم این کارها از مربی که قهرمان جهان شده است بعید است، در شأن یک مربی باتجربه نیست که مثل جوانها احساساتی شود و کنترلش را از دست بدهد... من متاسفم که ما شاهد چنین رفتارهایی از سوی یک مربی مشهور هستیم و...»
البته اسکولاری هم بعداً جواب کلمنته را داد و گفت او میخواهد با این حرفهای ؟؟ خودش در هدایت تیم ملی صربستان را پنهان کند و از این حرفها...
امیر صدری
منبع : چلچراغ


همچنین مشاهده کنید