ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ / Wednesday, 3 September, 2014 /
موانع و راهکار های توسعه بیمه های عمر در کشور

موانع و راهکار های توسعه بیمه های عمر در کشوربیمه ، بدون شک یکی از دستاوردهای خلاقانه جامعه بشری بمنظور مقابله با رخدادها و حوادث ناگوار است . حوادث طبیعی نظیر آتش سوزی ، زلزله ، سیل ، طوفان و نیز مصایبی همچون : فوت ، بیماری ، کهولت ، ازکارافتادگی و . . . وقایعی است که از زمان های دور همه انسانها را مورد تهدید قرارداده است.اندیشه ی ایجاد تامین درمقابل مخاطرات پیش رو از طریق همیاری و تعاون و راهکارهای از این نوع ، ریشه در ادوار تاریخ دارد. پیشرفتهای گسترده علمی و تکنولوژیکی عصرجدید نیز اگرچه به انسان کمک نموده است که بعضی از خطرات طبیعی را مهار نماید اما خود ، خطرات جدیدی را به همراه داشته که به پوشش های حمایتی خاص نیازمند است.
فایده اصلی بیمه ، دادن اطمینان به افراد در جهت مقابله با خطرات احتمالی است که در قاموس بیمه به آن ریسک اطلاق می گردد . فارغ از نوع بیمه می توان گفت بیمه علاوه بر ایجاد محیطی امن برای فعالیت های اقتصادی ، باعث ایجاد اطمینان برای کار و تولید و سرمایه گذاری و بطور کلی ایجاد فضای امن و آرام برای فعالیت های اجتماعی و اقتصادی است .
صنعت بیمه در ایران علیرغم اینکه بیش از ۷ دهه قدمت دارد و تلاش های زیادی جهت توسعه آن صورت گرفته است ، هنوز جایگاه مناسبی ندارد وعرضه گسترده بیمه های عمر بمنظور ارتقاء و بهبود سطح رفاه اجتماعی _ آنگونه که شایسته است _ با توجه به وجود ظرفیت ها و قابلیت های گسترده در کشور ،با موانع بسیاری رو برو می باشد .
مقاله " موانع و راهکار های توسعه بیمه های عمر انفرادی در کشور" به بررسی موانع عمده فرا روی بیمه های عمر پرداخته و سعی گردیده است با استفاده از تجارب موجود و مطالعات صورت گرفته یک طرح کلی -و البته اجمالی- که حاوی مشکلات اساسی و نیز راهکارهای رفع موانع توسعه بیمه های عمرباشد ، ارائه نماید.
ذکر این نکته قبل از ورود به مباحث اصلی ضروری به نظر می رسدکه عدم توسعه بیمه های عمر و رفع موانع ، یک مشکل یک وجهی ویا یک معادله یک مجهوله نیست ، عوامل بسیاری در توسعه بیمه های عمر دخالت دارد که ریشه بسیاری از عوامل خارج از صنعت بیمه و برون سازمانی است . برنامه ریزی وسیاستگذاری در این باره در درون صنعت بیمه میسر نیست .
● تصویر کلی از بیمه عمر انفرادی و عوامل ذیربط
▪ جمعیت کل کشور ۷۸۲ر۴۹۵ر۷۰ نفر
▪ تعداد جمعیت قابل بیمه شدن: حمعییت زیر ۶۵ سال کشور بالغ بر ۰۰۰ر۸۰۰ر۶۶ نفر می باشد واگر افراد زیر ۱۵ سال را هم نیز استثناء کنیم ۰۰۰ر۰۰۰ر۴۹ نفر قابل بیمه شدن هستند. (۱)
▪ تعداد بیمه شدگان :: در حدود۰۰۰ر۳۰۰ر۱ نفر
▪ درصد دارندگان بیمه به کل جمعیت::: ۱.۸درصد
▪ تعداد شعب فعال در صنعت بیمه :: ۵۳۵ شعبه
▪ تعداد نمایندگان : : در حدود ۲۰۰ر۸ نفر (۲)
▪ تعداد کارکنان صنعت بیمه :در حدود ۱۰۰۰۰ نفر : بیمه ایران ۴۳۷ر۲نفر بیمه آسیا ۷۴۳ر۱ نفر بیمه دانا ۳۷۴ر۱ نفر و بیمه البرز ۹۷۴ نفر و بقیه در شرکتهای بیمه خصوصی فعالیت می کنند. (۳)
● موانع توسعه بیمه های عمر
۱) ساختارهای سازمانی و مدیریتی
سازمانها ی اداری از جمله شرکتهای بیمه از ارکان متعددی نظیر: نیروی انسانی ،قوانین و مقررات ، تشکیلات و سازماندهی ، روش انجام کار ، نظام مدیریت ، نظام آموزش و تجهیز نیروی انسانی ، نظام طبقه بندی مشاغل ، نظام ارزشیابی ، و نظام پرداخت تشکیل شده است که هرکدام از این ارکان اهمیت خاصی دارد .
باتوجه به اینکه نحوه سازماندهی و ساختارهای سازمانی نقش عمده ای در تحقق اهداف خواهد داشت .به عبارت دیگر " ساختار نشان دهنده استراتژی است ."(۴) ساختار سازمانی مربوط به بیمه های عمر در شرکت های بیمه از دو نظر جهت توسعه بیمه های عمر در کشور کارآیی ندارد.
۱-۱) سازمانی اختصاصی و تخصصی به منظور ارائه بیمه های عمر وجود ندارد . و " تامین رضایت مشتریان و توسعه بیمه در گرو ساختاری موثر و مناسب است ، در حالیکه ساختار صنعت بیمه به نحوی طراحی شده است که حساسیت لازم را در قبال مشتریان نداشته و با سنتی عمل کردن در چند رشته و محدوده خاص ، کمتر به دنبال مشتری مداری بوده است ." ( ۵) بنابر این، ایجاد و راه اندازی شرکت های بیمه تخصصی عمر یک امر ضروری بنظر می رسد ، تا با درک صحیح از شرایط بیمه های عمر از جمله نحوه بازاریابی و فروش ، نحوه پذیرش ریسک ، نحوه وصول حق بیمه ، حسابداری وسرمایه گذاری وجوه حق بیمه و ذخایر ریاضی ، بتواند تعامل بهتری با بیمه شدگان و بیمه گذاران این رشته فراهم سازد .
۲-۱) سازماندهی واحد های فنی و پشتیبانی در شرکت های بیمه به گونه ای است که به هدف توسعه بیمه های عمر انفرادی کمکی نمی کند به عنوان نمونه در مدیریت های مالی و سرمایه گذاری تفاوت چندانی بین حق بیمه های دریافتی بیمه های عمر و سایر رشته ها قائل نمی باشند .در حالیکه لازم است حسابداری بیمه های عمر و چرخه گردش مالی مربوط و همچنین سرمایه گذاری از وجوه اندوخته ها جهت ارائه خدمات مطلوب و حفظ حقوق بیمه گذاران بطور جداگانه صورت گیرد .
۲) عدم اشائه مطلوب فرهنگ بیمه
فرهنگ عبارت است از مجموعه‌ای از ارزش‌ها، عقاید، هنجارها، آداب و رسوم، زبان و میراث فرهنگی وتاریخی یک جامعه که از پیشینیان به ارث رسیده است. و منظور از فرهنگ بیمه نیز عبارت است از آشنایی مردم کشور با بیمه و انواع و شناخت آن و استفاده و استقبال از پوشش های بیمه ای جهت مقابله با خطرات احتمالی و پیش رو ، و ایجاد تعاملی پایدار ومنطقی بین صنعت بیمه وآحاد مردم کشور و تقویت باور و نگرش مثبت مردم نسبت به صنعت بیمه ، خدمات بیمه ای و شرکت های بیمه . اما ضریب نفوذ بیمه ، تعداد بیمه نامه های اختیاری خریداری شده ، حجم حق بیمه های دریافتی و نحوه تعامل مردم با شرکت های بیمه ، نشان دهنده نهادینه نشدن فرهنگ بیمه بین مردم است .
۳) شبکه فروش نا کارآمد
در حال حاضر عرضه و فروش بیمه های مختلف از جمله بیمه های عمر از طرق زیر صورت می گیرد .
۳-۱) عرضه مستقیم از طرف شرکت بیمه
۳-۲) عرضه از طریق کارگزاران بیمه ( موضوع آیین نامه شماره ۶ شورای عالی بیمه )
۳-۳) عرضه از طریق نمایندگان حقیقی و حقوقی شرکت های بیمه ( موضوع آیین نامه شماره ۲۸ شورای عالی بیمه )
۳-۴) عرضه بیمه از طریق نمایندگان فروش بیمه عمر ( موضوع آیین نامه شماره ۵۴ شورای عالی بیمه)
۳-۵) بازاریابان بیمه به نمایندگی از نمایندگان و کارگزاران
نمایندگان و کارگزاران بیمه و بازاریابان آنها شبکه فروش صنعت بیمه را تشکیل می دهند و در حقیقت بازوان اجرایی شرکت های بیمه جهت فروش بیمه می باشند. توانایی و بالندگی شبکه فروش ، شکوفایی فروش از نظر کمی و کیفی را بدنبال خواهد داشت . و ضعف آن نیز موجب پریشانی در عرضه بیمه در جامعه خواهد بود. " به جرات می توان گفت یکی از عواملی که باعث شده است تا صنعت بیمه در زمینه رسیدن به سطح مطلوب و ترکیب فروش خدمات بیمه ای با مشکل مواجه شود ، نارسایی و رشد نیافتگی شبکه فروشندگی حضوری در بازار بیمه ایران است ."(۶)
نتایج بررسی های صورت گرفته در این باره حاکی از وجود مشکلات زیر است ::
" - سطح آموزشی نمایندگان و فروشندگان حضوری خدمات بیمه بسیار ضعیف و نا مناسب است .
- وجود ابهام در جایگاه حقوقی و قانونی فروشندگان بیمه.
- همه نمایندگان بیمه برای هدایت نیروهای فروش تبحر و توانایی لازم را ندارند.
- ساختار نامناسب اداری مرتبط با شبکه فروش در شرکتهای دولتی .
- درک نادرست برخی مدیران از بازار بیمه و شبکه فروش.
- شیوه نامناسب جذب و نگهداری نمایندگان. "(۷)
- عدم هدایت صحیح نمایندگان در راستای فروش بهتر و بیشتر.
- عدم نظارت مستمر و راهبردی بر عملکرد نمایندگان.
- سیاست های تشویقی جهت نمایندگان فعال پیش بینی نشده است .
▪ تجربه سایر کشورها (هند)
در کشور هندوستان فروش مستقیم بیمه های عمر وجود ندارد و بیمه نامه ها فقط از طریق شبکه نمایندگی بفروش می رسد . در هر شعبه یک یا چند کارشناس بازاریابی فعالیت می کنند که وظیفه آنان هدایت و نظارت بر نمایندگان است و به این کارشناسان ، در صورت رضایت بخش بودن عملکرد نمایندگان تحت نظارت ، مبالغی علاوه بر حقوق ، پرداخت می گردد .
۴) عدم سیاستگذاری های کلان در صنعت بیمه و عدم وجود استراتژی در جهت توسعه بیمه های عمر
بدون شک رسیدن به اهداف راهبردی نیازمند مطالعه و بررسی ، برنامه ریزی و تلاش در جهت تحقق آن است . علیرغم تهیه وتدوین چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران ، بنظر می رسد این موضوع در صنعت بیمه نهادینه نگردیده است و هریک از شرکت های بیمه و مدیریت های ذیربط ، باتوجه به توانایی و شرایط درون سازمانی خود مشغول فعالیت هستند و برنامه مدونی در مورد توسعه بیمه های عمر. در صنعت بیمه ، وجود ندارد .
۵) پایین بودن قدرت اقتصادی مردم کشور
بررسی های انجام شده حاکی از آن است که قدرت اقتصادی عامه مردم هر کشور و توسعه بیمه های عمر ارتباط دو جانبه دارد .بدین مفهوم که هر چقدر درآمد سرانه مردم بیشتر باشد اقبال عمومی به بیمه بیشتر است . و از سوی دیگر هرچقدر ضریب نفوذ بیمه در یک کشور بیشتر باشد ، نشانگر وضعیت مناسب اقتصادی عامه مردم است . بنابراین فقر و پایین بودن درآمد سرانه در رابطه با بیمه های عمر یک مانع عمده است و البته راهکار ارتقاء سطح درآمد ها خارج از صنعت بیمه و قابل مدیریت این صنعت نیست . اما صنعت بیمه تاکنون نسبت به ارائه طرحهای بیمه ای جهت اقشار کم درآمد ( بیمه های خرد ) اقدام موثری به عمل نیاورده است.
۶) کافی نبودن تامین های ارائه شده توسط شرکت های بیمه
مردم نیازهای گوناگونی دارند.شرایط زندگی آنان نیز متفاوت است.سطح نیاز پوشش بیمه ای و سرمایه مورد نظر هر فرد با دیگری از جهات مختلفی با یکدیگر فرق دارد . اما آنچه در صنعت بیمه کشور به وقوع پیوسته است ، تحمیل شرایط یکطرفه و ارائه بیمه های سنتی به مردم است . در یک دهه ی اخیر تلاش های خوبی از طرف شرکت های بیمه از جمله شرکت بیمه دانا صورت گرفته است اما با وجود این ، هنوز با شرایط مورد انتظار و با استاندارد های جهانی فاصله بسیاری دارد .
تجربه سایر کشورها( هند )
در کشور هندوستان بالغ بر ۱۲۸ نوع بیمه عمر از انواع مختلف آن و یا ترکیبی از بیمه عمر و درمان ارائه می گردد .
۷) عدم رضایت بیمه شدگان ازسرویس دهی مطلوب شرکت های بیمه
سازمانهای جدید بر خلاف سازمانهای سنتی رضایت مشتریان خود را محور و اساس فعالیت های خود قرارداده اند . طراحی و تولید محصول بر اساس نیاز مشتری ، خدمت رسانی سریع و مستمر لازمه حضور در بازار های جدید است.
" اولین گام برای طراحی استراتژی خدمات دریک شرکت .اهتمام وتوجه به نقطه نظرات مشتریان آن شرکت است " (۸) .ضرب المثلی می گوید " مشتری اگر شاه نیست دست کم شاهزاده است . حکمت ودانش بجا مانده از ژاپنی ها ، بیانگر این است که اگر شرکت رضایت مشتری را تضمین کند سود نیز تضمین خواهد شد...اکنون آشکار شده است که رضایت مشتری دیگر رمز موفقیت نیست ، وفا داری مشتری کلید اصلی موفقیت درفعالیت های تجاری است. " (۹) اما متاسفانه در نظام اداری کشور و علی الخصوص در صنعت بیمه ارباب رجوع و مشتری جایگاه خاص خود را نیافته است ." ماهیت شرکتهای بیمه ایجاب میکندتا باحرکت در راستای مشتری مداری .دوام و بقای خود را استمرار بخشد در عصرارتباطات و اطلاعات امکان مقایسه خدمات بیمه ای شرکتهای مختلف براحتی از طرف مردم فراهم شده است ..."(۱۰ ) عدم توجه به مشتری مداری در صنعت بیمه در کلیه رشته های بیمه ای هم در فرآیند صدور بیمه نامه وهم در هنگام پرداخت خسارت وهمچنین درهنگام پاسخگویی به سوالات و مشکلات بیمه شدگان ،تبعات بسیاری در کاهش فروش بیمه های عمر داشته است . ولازم است بمنظور توسعه کمی و کیفی بیمه های عمر از این بابت تحولی اساسی در نگرش صنعت بیمه و کارکنان آن ایجاد گردد. و از برخورد قیم مابانه با بیمه شدگان بشدت احتراز شود .
۸) عدم تبیین جایگاه حقوقی و قانونی بیمه های عمر
بیمه های عمر بعنوان یکی از قرارداد های بیمه ای و بازرگانی ، تابع قوانین مدنی وقانون و مقررات و حقوق بیمه است که تعهدات طرفین قرارداد بیمه اعم از بیمه گر بیمه گذار و بیمه شده و ذینفع و همچنین اشخاص ثالث را تبیین می کند. قانون بیمه که در سال ۱۳۱۶ تصویب شده است بسیار کلی و محدود است . سایر مقررات و از جمله آیین نامه های مصوب شورای عالی اداری در بسیاری از موارد از جمله : حقوق بیمه گذار و بیمه شده و ذینفع ، انتقال بیمه ، توثیق بیمه نامه و... دارای ابهام و یا مسکوت است. در حالیکه چنین مواردی در قوانین و حقوق سایر کشورها به دقت و به تفصیل بیان شده است . این ابهام ها در قوانین ومقررات باعث ایجاد اختلاف بین بیمه گر و بیمه گذار شده و اجرای بعضی از امور را با تاخیر مواجه می سازد .
▪ تجربه سایر کشورها (هند)
در قوانین و مقررات بسیاری از کشورها ، بویژه کشورهایی که سابقه فعالیت طولانی تری در بیمه دارند ، ابهام ها بر طرف گردیده ودر مورد همه موارد محتمل ، پیش بینی های لازم بعمل آمده است . بعنوان نمونه در کشور هندوستان در باره نحوه پذیرش بیمه شده ، نحوه انتقال بیمه نامه و... دستورالعمل های مدون و مفصلی وجود دارد .
۹) عدم وجود سیستم و برنامه آموزشی مدون و کاربردی جهت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز
نیروی انسانی مهمترین رکن هر سازمان تلقی می گردد.توانمندی ، دقت ، نوآوری و بهره وری صحیح از نیروی انسانی در گرو آموزش های موثر و مستمر است .
در این باره می توان گفت:::
۹-۱) دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در چند سال گذشته تلاش های خوبی به منظور تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت بیمه داشته اند . و از جهت کمی در این باره مشکلی وجود ندارد ، اما از جهت کیفی بنظر می رسد بین نیاز صنعت بیمه و برنامه ریزی دانشگاه ها در این باره نوعی گسستگی وجود دارد.
۹-۲) دوره های آموزشی کاربردی در جهت ارتقاء دانش و بینش کارکنان و شبکه فروش با هدف توسعه بیمه عمر و حتی سایر رشته ها توسط شرکت های بیمه و یا یک مرکز آموزشی مستقل پیش بینی نشده است. شبکه فروش اعم از نمایندگان . کارگزاران و بازاریابان بهره ای از آموزش های تخصصی بویژه در باره ی فروش بیمه نبرده اند . بنابراین کارآیی و تخصص لازم را برای فروش گسترده بیمه های عمر کسب ننموده اند .
▪ تجربه سایر کشورها (هند)
در کشور هندوستان علاوه بر دانشگاه و موسسات آموزش عالی ، مراکز متعددی به ارائه دوره های تخصصی بیمه و آموزش و تربیت نیروی انسانی فعال در صنعت بیمه می پردازند . یکی از کار های جالبی که در هند انجام شده است ، بومی سازی دوره های آموزش چارتر بیمه می باشد . وانواع دوره های آموزشی چارتر در هند ارائه و گواهینامه مربوط به شرکت کنندگان ارائه می شود
۱۰) نحوه سرمایه گذاری ذخایر ریاضی بیمه های عمر
ذخایر و اندوخته های ریاضی بیمه های عمر ، امانت های بیمه گذاران نزد شرکت های بیمه می باشد . آنچه که قابل تامل است این است که این ذخایر ، بهر دلیل بطور موثری سرمایه گذاری نشده است ، به نحوی که در سالهای اخیر برآیند سود سرمایه گذاری از محل ذخایر ریاضی ، از سود بلند مدت بانکها و بعضا بهره فنی لحاظ شده در محاسبات حق بیمه نیز کمتر بوده است . (۱۱)
۱۱) وجود تورم اقتصادی در کشور
تورم و فراز و نشیب های اقتصادی در کشور یکی از بزرگترین موانعی است که توسعه بیمه های عمر را به مخاطره می اندازد و مردم را به در هنگام خرید بیمه نامه عمر به تردید جدی وا می دارد . البته راهکارهای متعددی همچون جانشین کردن طلا یا ارز خارجی و... به جای مبلغ سرمایه ، نیز در این باره از طرف صاحبنظران ارائه شده است که همه ی موارد بجز پرداخت سود مشارکت در منافع به بیمه شدگان بیمه های عمر ، بدلیل قوانین و شرایط اقتصادی کشور استفاده از آن اجرایی به نظر نمی رسد. (۱۲ )
۱۲) نحوه حسابداری حسابهای بیمه ای و ازجمله بیمه های عمر
بیمه های عمر بدلیل داشتن اندوخته ریاضی و طولانی بودن مدت بیمه و همچنین محاسبه سود مشارکت در منافع بوجب آیین نامه شماره ۱۳ و اصلاحات بعدی آن ، می بایست بطور جداگانه نگهداری و سرمایه گذاری شود. لیکن بدلایل گوناگون این مهم مغفول مانده است .از طرف دیگر حقوق بیمه گذاران رعایت نشده و در نهایت توسعه بیمه های عمر را با مشکل مواجه ساخته است.
۱۳) عدم استفاده از تکنولوژی اطلاعات IT
استفاده از تکنولوژی های جدید و بویژه تکنولوژی اطلاعات در عصر حاضر ودر صنعت بیمه از نظر همگان شاید بدیهی به نظر برسد اما در عمل مشکلات بسیاری وجود دارد که عمده ترین آن عدم وجود زیر ساخت های لازم جهت اجرایی نمودن استفاده از تکنولوژی است که می توان به مشکلات پول الکترونیکی ، امضای الکترونیکی و مخابرات وقوانین ومقررات ذیربط و... اشاره نمود.اما آنچه که مسلم است صنعت بیمه در استفاده از تکنولوژی اطلاعات ، در مقایسه با سایرین از جمله بانکها، بسیار عقب تر است.
۱۴) عدم وجود یک نظام جامع آماری و پایگاه اطلاعاتی جهت تصمیمگیران و تصمیم سازان و محققین
اطلاعات و تصمیم گیری دو روی یک سکه اند . بدون اطلاعات صحیح تصمیم گیری درست امکان پذیر نیست . اطلاعات در عصر حاضر قدرت است،سرمایه است و فعالیت در عرصه رقابت های فشرده بدون اطلاعات خوش خیالی است . اما آنچه جای تعجب دارد این است که در چنین فضایی صنعت بیمه و شرکت های بیمه از داشتن بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز خود محروم هستند . به عنوان نمونه در حدود ۳-۴ سال پیش یک بیمه گذار بیمه اتومبیل با مدارک ساختگی در ۳ شعبه یک شرکت خسارت گرفته بود و جالب تر اینکه میزان خسارت دریافتی ۳ شعبه با یکدیگر تفاوت چشم گیری داشت.!!
۱۵) نرخ های بهره فنی اعلام شده از سوی بیمه مرکزی ایران
در تاریخ ۱۴/۱۱/۱۳۸۲ شورای عالی بیمه تعرفه بیمه های عمر را تغییر داد . بیمه مرکزی ایران در تاریخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۲ تعرفه های جدید را جهت اجرا به شرکت های بیمه ابلاغ نمود. این تغییرات از جهات زیرمشکلاتی جدی را در فروش و توسعه بیمه های عمر بوجود آورده است .
۱۵-۱) حق بیمه های بیمه عمر بویژه بیمه های عمر و پس انداز تا در بعضی از مقاطع سنی تا ۴۵ درصد رشد داشته است ..
۱۵-۲) نرخ بهره فنی در محاسبات حق بیمه ، تا مدت ۱۰ سال ، ۱۵ درصد وبابت مدت بالای ۱۰ سال ، ۱۰ درصد لحاظ شده است . که این امر فروش بیمه های عمر بالاتر مدت ۱۵ سال را که در حدود۷۵ درصد از آمار بیمه نامه ها را به خود اختصاص داده بود با مشکل جدی مواجه ساخت .
۱۵-۳) آمادگی نرم افزاری در شرکت های بیمه و آمادگی ذهنی در شبکه فروش در هنگام ابلاغ وجود نداشت .
۱۵-۴) نرخ بهره فنی اعلام شده با اطلاعات و شرایط واقعی اقتصادی تطبیق نداشت وندارد.
درنتیجه پس ابلاغ مصوبه تغییر تعرفه بیمه های عمر ، و اجرا توسط شرکت های بیمه ، افت شدیدی در فروش بیمه های عمر ایجاد شد که تاکنون نیز جبران نگردیده است .
۱۶) عدم پرداخت سود مشارکت واقعی در شرکت های بیمه
بر اساس آیین نامه شماره ۱۳ و ۱۳.۷ شرکت های بیمه مکلفند بیمه شدگان بیمه های عمر را در منافع حاصل از سرمایه گذاری ذخایر ریاضی به میزان ۸۵ در شریک کنند . ولی بدلایل مختلف و از آن جمله عدم تفکیک حسابهای بیمه های عمر با سایر رشته های بیمه ای این امر محقق نشده است . و سود مشارکت پرداخت شده توسط شرکت های بیمه تا کنون اغلب به صورت علی الحساب بوده است.
۱۷) عدم وجود سیاست ترویجی و تبلیغاتی فراگیر
اثرات ترویج و تبلیغ در فروش کالاها و از جمله بیمه انکار ناپذیر است . با عنایت به ضرب المثل معروف " بیمه فروختنی است نه خریدنی " و با توجه به بررسی های صورت گرفته ، ( ۱۳) بیمه های عمر و فروش آن رابطه مستقیمی با تبلیغ دارد و بنابرین بدون داشتن یک برنامه ترویج و تبلیغ مناسب از طرف صنعت بیمه ، انتظار توسعه ی بیمه های عمر نا محتمل به نظر می رسد .
۱۸) طولانی بودن بودن فرآیند صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت
بیمه یک فن و یک صنعت پیجیده است . و با توجه به اینکه عوامل بسیاری در صدور بیمه نامه و خسارت های احتمالی دخیل هستند رعایت اصول کارشناسی در هر مورد الزامی است.اما علیرغم آن رعایت حقوق بیمه گذار و احترام به شخصیت و وقت او در مراحل صدور بیمه نامه و نیز فرآیند پرداخت خسارت اجتناب ناپذیر است .
۱۹) عملیاتی نشدن معافیت های مالیاتی پیش بینی نشده در قوانین مالیاتی
در قانون مالیات های مستقیم به موجب مواد ۱۳۷،۱۳۶، ۱۴۷ و ۱۴۸ آن علاوه برسرمایه بیمه های عمر ، حق بیمه های پرداختی بابت بیمه های عمر توسط اشخاص حقیقی و بیمه گذاران حقوقی از درآمد مشمول مالیات بیمه شدگان کسر می گردد و این موضوع در قوانین ۵ساله برنامه توسعه اقتصادی کشور نیز تصریح شده است . لیکن بدلیل عدم وجود متولی خاصی که از حقوق بیمه گذاران دفاع نماید، اجرای قانون یا مسکوت مانده و یا اجرایی نگردیده است.
۲۰) سختگیری در پرداخت خسارت در همه ی رشته های بیمه ای و بیمه های عمر
۲۱) نحوه بررسی ریسکها و معاینات پزشکی بیمه های عمر
۲۲) نحوه دریافت حق بیمه از بیمه شدگانبیمه های عمر
۲۳) مداخله سایرمراکز پولی وبانکی در امور بیمه
۲۴) اعمال نظارت تعرفه ای توسط بیمه مرکزی
۲۵) عدم استاندارد نمودن خدمات بیمه ای
۲۶) عدم تبیین جایگاه تحقیق وتحقیقات درصنعت بیمه و عدم وجود واحدهای تحقیقاتی در شرکت های بیمه
۲۷) عدم توجه به ساختار های فرهنگی اقوام و اقشار و فرق مختلف در کشور
۲۸) عدم انعطاف پذیری بیمه نامه های صادره شرکت های بیمه
۲۹) عدم توجه دولت به بیمه های عمر
۳۰) عدم استفاده از همکاری سایر مراکز از جمله بانک ها و موسسات حمایتی و تامینی
۳۱) عدم استفاده از تجربیات سایر کشورها
۳۲) وجود موانع فنی در ارائه آسان بیمه نامه های عمر (نرخ بهره فنی ، سقف سرمایه ، مدت بازخرید ، ارزش بازخریدی ، عدم پرداخت کارمزد صدور به نمایندگان و...
۳۳) عدم حضور و فعالیت شرکت های بیمه خارجی در کشور
عدم تعیین سهم و جایگاه جهت رشته بیمه ای بیمه های عمر در بین سایر رشته ها
● راهکارهای توسعه بیمه های عمر
دربخش اول مشکلات و موانع عمده ای که بر سر راه توسعه بیمه های عمر وجود دارد ، به اجمال ذکر شد . دراین بخش نیز مهمترین راهکار های توسعه بیمه های عمر بیان می گردد .
۱) اصلاح ساختارهای اداری شرکت های بیمه و سازماندهی مجدد آن به منظور توسعه بیمه های عمر با اقدامات زیر :
۱-۱) تمرکز کلیه امور فنی و پشتیبانی بیمه های عمر از جمله واحد های صدور ، خسارت ، مالی ، سرمایه گذاری ،بازاریابی ، امور نمایندگان در یک مدیریت مستقل.
۱-۲) ایجاد شرکت تخصصی بیمه عمر بعنوان زیر مجموعه در شرکت های بیمه.
۱-۳) ایجاد یک یا چند شرکت تخصصی بیمه های زندگی به صورت مستقل.
۲) تعیین و تبیین استراتژی کلان صنعت بیمه با توجه به چشم انداز ۲۰ ساله و لایحه قانونی اصل ۴۴ قانون اساسی و تنظیم برنامه عملیاتی و تعیین سهم هر رشته بیمه ای از جمله بیمه عمر .
۳) سیاستگذاری در مورد ترویج و تبلیغ بیمه های عمر با همکاری بیمه مرکزی ، شرکت های بیمه و سایر سازمانها و نهاد های ذیربط ..
۴) تدوین یک برنامه آموزشی فراگیر و گسترده جهت ارتقاء دانش و تخصص نیروی انسانی شاغل در صنعت بیمه بویژه نمایندگان و بازاریابان و ایجاد یک مرکز آموزشی فعال به همین منظور.
۵) مهندسی مجدد شبکه فروش با ارزیابی جایگاه شغلی و حرفه ای و حقوقی نمایندگان و بررسی مشکلات شبکه فروش ، بازاریابان و نیز استفاده از راهکارهای جدید .
۶) استفاده از روشهای جدید بازاریابی و فروش از جمله:
۶-۱) فروش بیمه نامه های عمر و پس انداز به صورت گروهی
۶-۲) جایگزینی بیمه های عمر و پس انداز و تمام عمر به جای بیمه های خطر فوت مصوبه کارکنان دولت.
۶-۳) جهت دهی پس انداز های متنوع قانونی مربوط به کارکنان بخش دولتی و خصوصی
۶-۴) فروش اینترنتی بیمه عمر و سایر بیمه های خرد .
۶-۵) بررسی تبصره ۸ قانون بودجه و اجرایی نمودن آن .
۶-۶) فروش بیمه از طریق تشکیل کنسرسیوم با همکاری بانکها و موسسات تولیدی و خدماتی بویژه در بخش مسکن.
۷) تدوین یک برنامه راهبردی به منظور تقویت همکاری های شرکت های بیمه در برنامه های تحقیق و توسعه.
۸) بررسی راه های اشاعه و تعمیم فرهنگ بیمه در جامعه و اجرایی نمودن آن با ایجاد کمیته ای متشکل از نمایندگان صنعت بیمه ، وزارت اقتصاد و دارایی ، آموزش و پرورش ، آموزش عالی ، کار ، صنایع و...
۹) استفاده از تجربه سایر کشورها با انجام اقدامات زیر:
۹-۱) تشکیل یک گروه تحقیق به منظور انجام مطالعات تطبیقی در بیمه مرکزی ایران و یا...
۹-۲) ترجمه کتب و مقالات بیمه ای و دستاوردهای بیمه ای در جهان.
۹-۳) اعزام کارشناسان به کشورهای دیگر جهت طی دوره های آموزش و یا بازدید.
۱۰) برطرف نمودن مشکلات فنی موجود بیمه های عمر شامل : :
۱۰-۱) اصلاح نرخ بهره فنی با وضعیت اقتصادی و نرخ تورم . پیشنهاد مشخص جهت حفظ حقوق بیمه گذاران و آسودگی خیال بیمه گران این است که از نرخ بهره انعطاف پذیر استفاده شود.
۱۰-۲) اصلاح مقررات بازخرید بیمه های عمر بویژه کاهش مدت زمان بازخریدی از دوسال به ۶ ماه .
۱۰-۳) تدوین دستورالعمل های فنی در مورد نحوه پذیرش ریسک ، چگونگی اعمال اضافه نرخ پزشکی و...
۱۱) اصلاح قوانین و مقررات بیمه ای و بازنگری همه جانبه در آن و تدوین دستورالعمل های حقوقی در موارد مختلف از جمله توثیق بیمه نامه ، انتقال آن ، شرایط تعلیق و...
۱۲) تشکیل بانک بیمه با مشارکت شرکت های بیمه و در راستای پشتیبانی در فروش بیمه نامه ها ،تسهیل وصول حق بیمه ها، سهولت در سرمایه گذاری ذخایر ریاضی و...
۱۳) مطالعه ، برنامه ریزی و سیاستگذاری در مورد فروش بیمه های خرد برای اقشار کم درآمد با کمک و حمایت دولت.
۱۴) مطالعه و تحقیق و طراحی بیمه های جدید با توجه به نیاز اقشار مختلف مردم.
۱۵) کاهش نا رضایتی مردم از خدمت رسانی شرکت های بیمه ، با بررسی نظرات بیمه شدگان و نظر سنجی مستمر .
۱۶) استفاده از اعجاز تکنولوژی و سرمایه گذاری لازم در این بخش و ترغیب و تشویق سایر دست اندرکاران.
۱۷) ایجاد پایگاه های اطلاعاتی و آماری و بهنگام در صنعت بیمه جهت کمک به تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های اجرایی.
۱۸) بررسی نحوه اعمال معافیت های مالیاتی موجود و ارائه پیشنهاد های جدید دراین باره به منظور حمایت از بیمه شدگان بیمه های عمر.
۱۹) تنوع بخشیدن به شیوه های وصول حق بیمه ی بیمه شدگان ، بویژه استفاده از تکنولوژی های جدید از جمله استفاده از کارت و پول الکترونیکی و....
۲۰) استاندارد نمودن خدمات بیمه ای در فرآیند های صدور و پرداخت خسارت با اعمال مدیریت کیفیت .
۲۱) اهمیت به مطالعه و تحقیق در صنعت بیمه و ایجاد واحد های ستادی و تحقیقاتی در راستای پشتیبانی از واحد های اجرایی.
۲۲) توجه به ساختار فرهنگی و مذهبی اقوام و فرق در کشور جهت شناسایی نیاز های واقعی مردم کشور متناسب با ویژگی فرهنگی آنان.
۲۳) توجه بیشتر به نقش دولت در حمایت از صنعت بیمه به عنوان مجری سیاست های دولت و اجرای برنامه ها در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۲۴) اعطای مجوز فعالیت به شرکت های بیمه خارجی به صورت محدود جهت کسب تجربیات آنان در عرضه و فروش بیمه های عمر.
۲۵) تعیین چشم انداز های ۵ ، ۱۰ ، ۱۵ و ۲۰ ساله جهت توسعه بیمه های عمر و پس انداز
عباس رنجبر کلهرودی
منابع و یادداشت ها
۱- آمار از سایت مرکزآمار ایران( سر شماری عمومی نفوس ومسکن ۱۳۸۵) به آدرس زیر نقل شده است:
www.sci.org.ir
۲- کهزادی ،نوروز. روزنامه دنیای اقتصاد ،شماره ۱۳۸۳، ۲۲/۸/۱۳۸۶،ص ۱۲.
۳- سالنامه آماری کارکنان دستگاه های اجرایی پایان سال ۱۳۸۲.تهران،سازمان مدیریت برنامه ریزی ،۱۳۸۴،ص ۱۴۱-۱۴۵.
۴- دکتر تدبیری ،سیروس.تعیین استرتژی های صنعت بیمه کشور وطراحی ساختار مناسب آن.فصلنامه صنعت بیمه ،شماره ۷۳،بهار ۱۳۸۳،ص۱۲۸.
۵- تدبیری سیروس و دکتر عاصمی پور ، محمد جواد . تببین استراتژیهای صنعت بیمه کشور و طراحی ساختار مناسب جهت تحقق آن.فصلنامه مطالعات مدیریت ،شماره ۵۰،تابشتان ۸۵،ص۶۷.
۶- دکتر محمود صالحی ، جانعلی و رستمی ، حمید رضا . علل توسعه نیافتگی و راهکارهای مناسب توسعه حرفه فروشندگی حضوری خدمات بیمه . فصلنامه صنعت بیمه ،شماره۶۱، بهار ۱۳۸۰.ص ۴.
۷- پیشین،ص ۲۳و ۲۴.
۸- هورویتز ، ژاک . هفت کلیداستراتژی خدمات . ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و داود ایزدی . تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی ،۱۳۸۰،ص ۱۳.
۹- بت، کی کی آر.فراتر از رضایت مشتری پیش به سوی جلب وفاداری مشتری کلید سود آوری بیشتر. ترجمه سید سعید مهدوی ، تهران : سازمان مدیریت و برنامه ریزی ،۱۳۸۳،ص ۵۳و ۵۴.
۱۰- تدبیری ، سیروس .فصلنامه مطالعات مدیریت ،شماره ۵۰،ص ۶۶.
۱۱-جهت اطلاع بیشتر به منبع زیر مراجعه شود::
- مقایسه ای بین نرخ بهره و بازدهی بیمه های عمر در صنعت بیمه ایران(پایان نامه کارشناسی ارشد) . محمد مهدی رجبی اسلامی ، ۱۳۸۴.
۱۲- به مقاله زیر مراجعه شود
- اثر تورم بر بیمه گذار و بیمه شده . دکتر غلامحسین جباری ، حسابدار ( ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران ) شماره ۹۱و ۹۲ ، ۱۳۷۱ ، ص ۴۶-۵۳ .
۱۳- جهت اطلاعات بیشتر به منابع زیر مراجعه شود
- بررسی تاثیر تبلیغات تجاری در رشد فروش بیمه های زندگی در ایران (پایان نامه کارشناسی ارشد ) . حجت الله گودرزی ، ۱۳۷۷.
- بررسی اثر بخشی فعالیت های ترویجی صنعت بیمه در زمینه بیمه های عمر در شهرتهران.دکتر بهرام رنجبریان و بهروز قدرت پور. فصلنامه صنعت بیمه ، شماره ۷۶ ، زمستان ۱۳۸۳.
منبع : بانک مقالات فارسی

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
صنعت توریسم    مدیریت و شناخت صنعت جهانگردی و گردشگری    آثار جهانگردی    آثار مثبت جهانگردی    جهانگردی و محیط زیست   
رشته های ورزشی    بسکتبال    آموزش    حرکات و مهارت های اساسی    شوت کردن (Shooting)    شوت سه گام (Lay up shot)   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    كشاورزی    علف های هرز و علف کش ها    تیره های مختلف علف های هرز    تیرهٔ شب بو (Brassicaceae = Cruciferae)    شلمی - گل زرد   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    بیماری های تنفسی    انواع بیماری ها و مشکلات ریوی و تنفسی    بیماری های پلور، مدیاستن و دیافراگم    بیماری پلورال   
سرگرمی    تعبیر خواب    کدو   
شعر و ادب    فروغی بسطامی    دیوان اشعار    غزلیات   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    غارهای تاریخی   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    اورژانس های پزشکی    استروک    ارزیابی آزمایشگاهی   
دارو و درمان    درمان    روانپزشکی    اختلالات روانی    اسکیزوفرنی    تشخیص افتراقی   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    کتیبه ها، سنگ نبشته ها و نقوش   


کلمات در حال جستجو
کفاشیان    کی روش    وزارت ورزش    قرارداد    دوبی    پرتغال    علی بابا    پولدار    جک ما    پوتین    تهدید    روسیه    اوکراین    داعش    ویدئو    خبرنگار    سر بریئن    سفته بازی    خودرو    بازار    مترو    آتش سوزی    آمرلی    عراق    سودان    ایران    عربستان    اسراییل    مراکز فرهنگی    اعدام    شلاق    عنکبوت سیاه    حوادث   



سریال کیمیا - عکس/حضور در شورا با گردنبند و پیژامه - عکس؛ کاپیتان معروف و ستاره‌های ایران بعد از برد شیرین مقابل آمریکا - تصاویر/ تمرین تیم پرسپولیس - عکسی از ظاهر عجیب سوشا مکانی - عکس/ جانشین اشتون در کنار یاسر عرفات - تقدیر لاریجانی از شریعتمداری/عکس - محمدرضا رحیمی در حال گرفتن نشان درجه یک "خدمت" از احمدی نژاد (عکس) - موسیقی ایرانی در چهارمین فستیوال موسیقی فولکلوریک جهان درخشید + عکس - عکس؛اجرای زنده حامدزمانی با لباس بسیج - صندلی هاشمی در کنار درگذشتگان/عکس - گزارش تصویری؛ پیروزی نفسگیر ایران مقابل قهرمان لیگ جهانی - تصاویر/ ماکسیما و پاترول 2015 - دیدار وزیر امور خارجه فنلاند با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام - انصاری‌فرد در تست‌های اوساسونا /عکس - عکس/ مارادونا در آغوش پاپ - مظفرالدین شاه دست در دست ملکه انگلیس+عکس - تقدیر از خواننده وسط کنسرت /تصاویر - مردی با سر برعکس/تصاویر - توجه خارجی‌ها به خبرنگار و عکاس محجبه ایران +عکس

بیابانزدایی در 34 هزار هکتار زمین های اطراف دریاچه ارومیه/ اختصاص بودجه 120 میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردهای نمکی - معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به ریزگردهای نمکی بیابان های اطراف دریاچه ارومیه که زندگی ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند، گفت: کارگروه نجات این دریاچه ...
ارائه وام کم‌بهره و تسهیلات بانکی به مدارس غیردولتی - مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با تشریح سیاستهای حمایتی آموزش و پرورش از مدارس غیردولتی گفت: امسال با بسته شدن قرارداد بین مدارس دولتی و غیردولتی دانش آموزان به ...
ماجرای نارضایتی شدید بخش تعاون از ادغام/ سرانه ایجاد هر شغل تعاونی؛ 70 میلیون تومان - عدم توجه دولت به بخش تعاون در بسته خروج از رکود، باقی ماندن 80 درصد اقتصاد در اختیار دولت، ناراحتی شدید تعاونی‌ها از ادغام وزارت تعاون و تلاش برای احیای دوباره این ...
مرگ 239 نفر در چهارماهه امسال با قرص برنج/ مرگ خاموش قربانی می گیرد؛ نظارت تعطیل است - روزانه دو نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست می دهند. مرگی خاموشی که آمار آن طی سال های اخیر روندی افزایشی داشته است. اغلب قربانیان قصد خودکشی نداشته اند ...
من با هواپیمای امام خمینی به ایران آمدم/ ثبت اولین تصاویر رهبر انقلاب در فرانسه - میشل ستبون عکاس فرانسوی که مهمترین بخش از تاریخ انقلاب اسلامی را ثبت و ضبط کرده است امسال برای دومین سال پیاپی به ایران آمده تا نتیجه سفر سال گذشته اش را به تماشا ...
اظهارات جنجالی مربی آلمانی واترپلو ایران/ برخی از مسئولان دروغ می‌گویند! - "لوتوس مولر" که پس از پایان رقابتهای قهرمانی جوانان جهان در ترکیه از ایران رفت در نامه‎ای سرگشاده به خبرگزاری مهر، از وضعیت حاکم بر واترپلوی ایران انتقاد کرده و ادامه ...
تمام حرف‌های برومند کذب محض است/ هرگز از برومند خواهش نکردم - سخنان خانم برومند درباره من دروغ محض است و تاکنون روی صحبت من هرگز با ایشان نبوده؛ اگر گله‌گزاری و احقاق حقی بوده؛ متوجه خانم منیژه حکمت و آقای علی سرتیپی بوده اما سخنان ایشان مرا مجبور کرد ...
شهرداری از املاك فرهنگی؛ مالیات تجاری می‌گیرد - باوجود آنکه کاربری سینما‌ها فرهنگی است اما شهرداری مالیات بر ارزش افزوده‌ را براساس یک ملک تجاری محاسبه و دریافت می‌کند.
استقلال مهمان خانه اول فوتبال ایران/ چشم تراکتورسازان به ساق‌های نفتی! - خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: نبرد صدر و قعر در شهر "اولی‌ها"، سفر پدیده لیگ چهاردهم به اهواز و تلاش دو تیم مدعی نفت و سپاهان برای بازگشت به روزهای خوب ابتدای فصل از ...
آه از نهاد گردشگران خارجي اصفهان بلند شد/امضای خارجی پای طومار حمایت از زاینده رود - اصفهان - خبرگزاری مهر: خشک شدن زاینده رود مدت هاست که به یک چالش ملی تبدیل شده است اما بازتاب خشک شدن این رودخانه در نصف جهان حتی توجه گردشگران خارجی را نیز به خود جلب ...
دردسرهای عظیـم یک سریال - پخش مسابقات والیبال و بسکتبال جهانی ادامه سریال « دردسرهای عظیم» را با دردسر روبرو می‌کند .سرنوشت پخش این سریال چیست؟
وقتی نبودید، چه کسی از سیستم شما استفاده کرده است؟ - قطعا شما نیز از سیستم خود برای انجام امور شخصی استفاده میکنید. قطعا حساب های کاربری شما بر روی مرورگر هایتان ذخیره شده است و برخی از آنها حتی با گذرواژه های مربوطه. راستی با این همه اطلاعات ذخیره شده شخصی بر روی سیستم خود تا به حال از خود پرسیده اید که چه کسی در غیاب شما از این سیستم استفاده میکند؟ ما جواب شما را میدهیم!
وزیر ارشاد: هدف ما حمایت از مطبوعات و رسانه های خصوصی است - رسانه - علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت صورت گرفته در زمینه اعلام یارانه های پرداختی به مطبوعات را اقدامی ارزشمند دانست.
FIVB : با درهم کوبیدن آمریکا،رویای قهرمانی جهان برای ایران آغاز شد - سایت فدراسیون جهانی والیبال لحظاتی پس از پیروزی درخشان ایران برابر آمریکا در گزارشی که در خصوص این بازی منتشر کرد مدعی شد که ایران با این پیروزی درخشان برابر آمریکا رویای قهرمانی جهان را آغاز کرده است.
علی جنتی: نظارت در جریان ساخت فیلم های سینمایی باید اتفاق بیافتد - مدیریت فرهنگی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم نظارت بر تطابق فیلمنامه و فیلم در جریان تولید آثار سینمایی تاکید کرد.
«ماهی و گربه»، «قصه‌ها» و یک گزینه سوم؟ - گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که بیشترین توصیه‌ها بر سه فیلم متمرکز بوده که دو فیلم از این سه فیلم مشخص شده است. «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری که برنده جایزه بخش افق برای مضمون نوآورانه در جشنواره ونیز 2013 شد یکی از این گزینه‌ها است که مورد تاکید ویژه قرار دارد، چرا که بیش از دیگر فیلم‌های تولیدی در این مدت در سطح بین‌الملل مورد توجه قرار گرفته و فیلم ناشناخته ای نیست.
حکومت منصور هادی در لبه پرتگاه/ راز اتحاد اقشار مختلف مردم یمن - خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: رئیس جمهور یمن روز سه شنبه در نشستی در کاخ ریاست جمهوری در صنعاء از برکناری دولت "محمد سالم باسندوه" که پیش از این نخست وزیر بود، خبر داد ...
شگفتی بزرگ در کراکوف/امریکا مقابل بلندقامتان ایران زانو زد - تیم ملی کشورمان در سومین دیدار خود پنج شنبه 13 شهریورماه از ساعت 19 به مصاف فرانسه خواهد رفت.
جزئیات «قمه کشی» مقابل شهرداری منطقه۹/ شهرداری می‌گوید «خودزنی» - «در جریان این درگیری یکی از مالکان پارکینگ به نام «علی‌اکبر تیموری» ۶۷ ساله که به وسبله شیء برنده‌ای که تعدادی از شاهدان عینی مدعی‌اند «قمه» بوده است مضروب شد و به بیمارستان رسول اکرم منتقل ...
ربیعی: دولت یازدهم آسیب‌های اجتماعی را به رسمیت می‌شناسد - «ربیعی حمایت غذایی از افراد دچار سوءتغذیه، مادران باردار و شیرده، حمایت از افراد در هزار روز اول زندگی بلحاظ تغذیه مناسب را از جمله سیاست‌های رفاهی دانست که دولت آن را با جدیت دنبال می‌کند.»
محاکمه مرتضوی به تنهایی کافی نیست/ لزوم جلوگیری از بازتولید فساد - «وقتی دولت گذشته با تغییر مکرر اساسنامه سازمان تامین اجتماعی شورای عالی تامین اجتماعی را با هیات امنایی که بیشتر اعضای آن را مقامات دولتی تشکیل می‌دادند عوض کرد، طبیعی است که سیاست گذاری مدی...
70 درصد صادرات کشور تنها به 5 کشور است/ تعداد صادرکنندگان برتر 300نفر است - نقطه ضعف اصلی عدم همکاری بانکها و عدم تخصیص منابع ارزی و ریالی کافی برای امر تامین مالی صادرات است و دلیل این موضوع نیز تجمع معوقات بانکی است که توان بانکها را برای تخصیص اعتبارات و تسهیلات ...
سخنگوی دستگاه قضا پیش از محاکمه شهرداری را بی‌تقصیر اعلام کرد - «مگر نه اینکه مقامات قضایی طبق قانون نباید تا زمان اتمام مرحله بازپرسی از هرگونه اظهار نظری که می‌تواند بر روند رسیدگی عادلانه به پرونده تاثیربگذارد خوداری کنند؟ اگر چنین تاکیدی در قانون وجو...
محمدزاده: فساد در فوتبال را ریشه‌کن می‌کنیم/برخورد با سوء جریانات مالی و رفتاری - مرجع رسیدگی به این پرونده کمیته اخلاق است و کمیسیون اصل 90 از طریق معرفی متخلفان به قوه قضائیه این موضوع را پیگیری می کند که تاکنون به افراد سرشناس و معروفی در رسیدگی به این پرونده رسیده ایم...
سایپا سال گذشته 1700 میلیارد تومان زیان داد - گروه سایپا سال گذشته 1700 میلیارد تومان زیان داد و با قیمت های كنونی نیز در حاشیه زیان هستیم.
دکتر کاتوزیان در گذشت - دکتر ناصر کاتوزیان از اساتید به نام حقوق و پدر علم حقوق ایران محسوب می‌شود که کتب و مقالات متعددی در حوزه حقوق مدنی تالیف کرده بود.
از احترام تمام قد اعضا برای هاشمی تا احترام آیت‌الله برای روحانی - با ورود آیت الله هاشمی به سالن مجلس خبرگان، اکثریت اعضا به احترام وی از صندلی خود برخاستند و در ردیف اول جای خود را به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دادند.
آمریکا فکر می‌کرد بدون مشکل ایران را شکست خواهد داد - سرمربی تیم ملی والیبال ایران با بیان اینکه تیم کشورمان در روز خوبش با هر حریفی توان مقابله دارد، گفت: آمریکا فکر می‌کرد بدون مشکلی ایران را شکست می دهد.
هزاران نفر در صنعاء و صعده تظاهرات کردند/ تاکید بر لزوم تحقق واقعی مطالبات مردمی - هزاران نفر از مردم یمن برای اعلام مخالفت با پیشنهادهای اخیر رئیس جمهور این کشور به خیابانهای صنعاء و صعده سرازیر شدند.
کفاشیان استقلال‌ فدراسیون را وجه‌المصالحه نگهداشتن صندلی‌اش کرد - علی کفاشیان، مدیری که در همه این سال‌ها نشان داده نگهداشتن صندلی ریاست‌اش برایش از همه چیز مهم‌تر است چگونه استقلال فدراسیونش را وجه‌المصالحه قرارداده تا صندلی ریاست‌اش را حفظ کند.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved