پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هلوکاست


هلوکاست
● هولوکاست افسانه نیست، اما...
در روز اول نوامبر سال ۲۰۰۵، نمایندگان ۱۹۱ کشور دنیا، بدون رأی‌گیری و با اجماع، روز ۲۷ ژانویه را به عنوان بزرگداشت قربانیان «هولوکاست» در سراسر دنیا نامگذاری کردند. در جریان این رأی‌گیری، نه تنها ایران، بلکه هیچ کشور دیگری، خواستار رأی‌گیری و عدم تصویب آن با اجماع نشد.
به رغم گذشت حدود دو ماه از نخستین اظهارنظر محمود احمدی‌نژاد درباره موضوع «هولوکاست»، هنوز حجم زیادی از تحلیل‌ها و موضعگیری‌ها در ایران و جهان به این موضوع اختصاص یافته است.
با این حال، هم‌زمان با این موضعگیری‌ها، سازمان ملل متحد با اجماع اعضا و بدون رأی‌گیری، روز ۲۷ ژانویه را به عنوان روز جهانی بزرگداشت قربانیان «هولوکاست» تعیین کرد.
به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از سایت وزارت خارجه رژیم اسرائیل، در روز اول نوامبر سال ۲۰۰۵، نمایندگان ۱۹۱ کشور دنیا، بدون رأی‌گیری و با اجماع، روز ۲۷ ژانویه را به عنوان بزرگداشت قربانیان «هولوکاست» در سراسر دنیا نامگذاری کردند.
در جریان این رأی‌گیری، نه تنها ایران، بلکه هیچ کشور دیگری، خواستار رأی‌گیری و عدم تصویب آن با اجماع نشد.
این قطعنامه، نخستین قطعنامه پیشنهادی اسرائیل در سازمان ملل بوده که از سوی ۱۰۴ کشور عضو، حمایت شده است. این در حالی است که بزرگنمایی حادثه «هولوکاست» در بیشتر کشورهای جهان، مورد اعتراض قرار گرفته است. بنا بر گزارش‌ها، ۲۵۰ موزه «هولوکاست» در سراسر دنیا وجود دارد که اغلب آنها در اروپا و آمریکا هستند و بزرگ‌ترین آنها موزه یادبود هولوکاست آمریکاست که در واشنگتن‌.دی.سی، سالانه، حدود دو میلیون بازدیدکننده دارد.
پروفسور «هیمن»، استاد تاریخ جدید اسرائیل در دانشگاه «yale» این‌گونه شرح می‌دهد: با در نظر گرفتن اسرائیل، ممکن است هولوکاست برای مقابله با بحران‌های سیاسی مورد استفاده قرار گیرد و این احساس یهودیان را تقویت می‌کند که آنان از ازل، جزو نژادهای مظلوم و تحت ستم و حمله بوده‌اند و اوضاع کنونی آنان برای دفاع از خود است.
این در حالی است که تبلیغات درباره لطمات نازی‌ها به یهودیان، اغلب وضعیت نژادی به خود می‌گیرد و شرایطی را ایجاد می‌کند که موجودیت رژیم کنونی اسرائیل را توجیه کند.
پروفسور «نورمن فینکل اشتاین»، یهودی سکولار و استاد دانشگاه «دپال» شیکاگو، در پرفروش‌ترین کتاب خود؛ یعنی «صنایع هالوکاست» می‌گوید: پناه بردن به هالوکاست، محملی برای رهایی از بحران‌ها در برابر اسرائیل است و با توجه به سرزنش‌ هالوکاست از سوی یهودیان، این واقعه، اسرائیل و آمریکا را از سرزنش بیشتر در امان نگه می‌دارد.
در چندین کشور دنیا شامل اسرائیل، آلمان، فرانسه و اسپانیا این، جرم عمومی به شمار می‌رود که با داستان ‌رسمی هالوکاست که شش میلیون یهودی در این واقعه کشته شدند، کمی مخالفت داشته باشد. اشخاص بسیاری به خاطر ادعاهایشان در این زمینه به زندان افتاده یا تبعید شده‌اند. باید گفت، در هیچ کجای تاریخ، نیامده که اگر کسی با آن اختلافی داشته باشد، سر و کارش به دادگستری و محاکمه کشیده می‌شود.
هیچ‌کدام از قربانیان نسل‌کشی، مخالفان سیاسی و قربانیان جنگ، به اندازه کشتار یهودیان (هالوکاست) در دنیا تبلیغ نکرده‌اند. هیچ موزه یا مراسم یادبود خاصی در این زمینه ایجاد نشده است. تعداد قربانیان روسیه و همچنین چین کمونیست، مانند قربانیان زمان دیکتاتوری استالین با قربانیان یهودی زمان هیتلر قابل مقایسه نیست.
مقامات رسمی اعلام کرده‌اند آمار کسانی که به خاطر سرکوب سیاسی مخالفان نیروهای کارگری در رژیم مائو کشته شده‌اند، بین سی تا شصت میلیون نفر است.
● همراهی گیبسون با احمدی‌نژاد درباره هولوکاست
ابراز تمایل «مل گیبسون» برای ساخت مجموعه‌ای تلویزیونی درباره نسل‌کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم یا همان «هولوکاست»، با واکنش جمعی از یهودیان افراطی مواجه شد.
به گزارش مهر، یهودیانی که نسبت به ساخت فیلم «مصائب مسیح» اعتراض کرده و این اثر را فیلمی ضدیهود معرفی کرده بودند، نسبت به ساخت مجموعه تلویزیونی هولوکاست توسط مل گیبسون اعتراض کردند.
«هاتون گیبسون»، پدر کارگردان جنجالی هالیوود چندی پیش اعلام کرد باور ندارد که رویدادی به نام هولوکاست در طول تاریخ شکل گرفته باشد. اظهار نظرهای این شخصیت و موضع‌گیری مل گیبسون نسبت به یهودیان افراطی، موجبات نگرانی این قوم را فراهم کرده است.
«دیوید وایمن»، کارشناس مطالعات مربوط به هولوکاست در این مورد می‌گوید: زمانی که درمی‌‌یابید مل گیبسون قراراست این فیلم را بسازد کمی نگران می‌شوید. او بارها و بارها اعلام کرده که اعتقادی به هولوکاست ندارد. این در حالی است که گیبسون هرگز نسل‌کشی یهودیان را در زمره حرکت‌های غیرانسانی جنگ جهانی دوم به شمار نمی‌آورد.
واپسین اثر این کارگردان یک مجموعه تلویزیونی کوتاه است که برای شبکه خبری ABC ساخته می‌شود. گیبسون این مجموعه را بر اساس خاطرات فلوری ون بیک کلید می‌زند. این شخصیت از جمله یهودیان آلمانی است که به مدد همسایه‌ها از چشم نازی‌ها دور می‌ماند اما بسیاری از اقوامش در اردوگاههای نازی‌ها به قتل می‌رسند.
● اروپا، رقیب قم در برگزاری کنفرانس هولوکاست
«گوتز آلی»، ۵۸ ساله، یکی از اعضای گروه کوچک کارشناسان محققی است که در زمینه تعیین حدود تحقیقات هولوکاست، فعالیت دارند. وی، استاد دانشگاه آزاد برلین است و در حال حاضر، استاد میهمان گروه تحقیقاتی هولوکاست در فرانکفورت است. «آلی» سلسله مباحث زیادی را درباره این‌که چگونه آلمانی‌ها منافع خود را از حکومت نازی بردند، در کتاب سال گذشته خود با عنوان «Hitlers Voljsstaat» آورده است.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، روش فراخوانی خود را برای نابودی اسرائیل، در پیش گرفته است و در کنار آن، تصمیم دارد میزبانی کنفرانسی را که پیرامون طرح پرسش‌هایی در مورد اعتبار صحت هولوکاست برگزار می‌شود، بر عهده گیرد.
«اشپیگل آنلاین» با «گوتز آلی»، مورخ آلمانی هولوکاست درباره این‌که چگونه موضوع ضدیهودیت یا یهودی‌ستیزی، به سیاست رسمی دولت ایران تبدیل شده است، به بحث و گفت‌وگو نشسته است.
محمود احمدی‌نژاد، مردی ساده با اعتقادات مذهبی قوی است. سال گذشته میلادی، او دنیا را با اظهارنظرهای مکرر ضداسرائیلی و ضدیهودی خود، شوکه کرد. او ابتدا خواستار محو اسرائیل از نقشه جهان شد و دیگر این‌که گفت، هولوکاست افسانه‌ای بیش نبوده که غرب آن را از خودش ساخته تا کشور و دولت اسرائیل را در قلب جهان اسلام مستقر کند. هم‌اکنون تهران می‌خواهد کنفرانسی را درباره ابعاد علمی موضوع هولوکاست برگزار کند.
گفت‌وگوی «اشپیگل‌آنلاین» با «گوتز آلی» درباره نقطه‌نظرات اولین مقام دولتی ایران، به این شرح است:
▪ اشپیگل: دولت ایران در نظر دارد کنفرانسی را با موضوع هولوکاست برگزار کند، آیا می‌توانید درباره این مطلب که چه نارسایی‌هایی در پرداختن به موضوعات مربوط به کشتار یهودیان در دوران نازی‌ها داشته‌ایم، سخن بگوید؟
ـ آلی: آکادمی‌های سراسر دنیا به گونه‌ای بسیار افراطی به موضوع هولوکاست پرداخته‌اند. کشتار یهودیان اروپایی در طول جنگ جهانی دوم، بیش از جنبه‌های دیگر قرن بیستم مورد توجه و دقت قرار گرفته است. این روند، به خودی خود ادامه داشته و پایانی نیز برای آن نمی‌توان در نظر گرفت. همیشه در رویارویی با موضوعات تراژدی‌گونه‌ای از این قبیل، هر نسلی ناگزیر سؤال‌های جدیدی برای مطرح کردن دارد.
▪ اشپیگل: سازمان‌دهندگان کنفرانس علاوه بر نمایندگانی که به همان عقیده و نظر وقوع هولوکاست اعتقاد دارند، آن عده‌ای را که این رویداد را تکذیب کرده یا نسبت به آن شک و تردید دارند را نیز دعوت خواهند کرد. افراد تجدیدنظرکرده‌ای مثل «هورست ماهلر»، «رابرت فوریسون» از فرانسه و «اسرائیل شمیر» که یک اسرائیلی از منطقه روسیه است.
ـ آلی: کنفرانس طرح‌ریزی‌شده اینطور به نظر من می‌رسد که یک لجاجت سیاسی قابل توجهی را به نمایش گذاشته است. ما مطمئنا در این کنفرانس چیز جدیدی درباره هولوکاست یاد نمی‌گیریم.
▪ اشپیگل: اینطور تصور می‌شود که در این کنفرانس، بیشتر تعداد یهودیان کشته‌شده در آشویتس مورد ارزیابی قرار گرفته شود.
ـ آلی: این موضوعی است که باید برای ما کاملا آشکار شود. چراکه به مدت طولانی این تعداد مورد مبالغه قرار گرفته است.
تا سال ۱۹۸۹ نشانه‌ای رسمی در کمپ سابق وجود دارد که تنها حاکی از کشته شدن چهار میلیون نفر در آشویتس بوده است. مدت کوتاهی پس از فرو ریختن دیوار برلین، در نتیجه کارهای انجام‌شده توسط من و دیگران، این تصویر اصلاح شد. تقریبا یک میلیون نفر در آشویتس به قتل رسیده بودند. البته کشف جدید تصحیح این رویداد مهم به شمار می‌رفت، اما این کار، هیچ چیزی را در مورد ماهیت کمپ‌های مرگ تغییر نمی‌دهد.
▪ اشپیگل: آیا نمونه‌های دیگری از قلب حقایق که به عنوان اشتباه عرضه شده‌اند، وجود دارد؟
ـ آلی: بله، مثل موضوع کشتار سینتی و روما. به نظر می‌رسد که در آن زمان حتی مرکز بزرگداشت مقاومت آلمان به مدد حسن توجهات علمی «پیتر اشتنباخ» ادعا می‌کند که پانصد هزار نفر از این گروه‌ها توسط نازی‌ها کشته شده‌ بودند. این یک مبالغه‌گویی بزرگ است. مورد دیگر مربوط به یک دوره پنجاه ساله در آلمان است که عموما اینطور پذیرفته شده که ارتش آلمان در جنایات هولناک دوران جنگ مناطق شرق و جنوب اروپا دست داشته است.
چند دهه بر آلمان شرقی و غربی گذشت تا تعداد کشته‌شدگان در طول بمباران درسن توسط انگلیسی‌ها از سیصد هزار نفر به یک مقدار واقعی‌تر چهل هزار نفری کاهش داده شود و هنوز از ده سال پیش تاکنون، انجمن آلمانی سودتین ادعا کرده که بیش از چهارصد هزار آلمانی در زمانی که آلمانی‌های سودتین از بوهمیا و مورویا رانده شده بودند، کشته شده بودند.
در مورد کشور چک نیز مقامات این کشور حرف‌هایی در مورد این‌که چند هزار مورد خودکشی وجود داشته است، بر زبان آورده‌اند. ضمنا کمیسیون مورخین چک و آلمان برآورد کرده‌اند که بین پانزده هزار تا چهل هزار نفر، طی سه انفجار بزرگ جان خود را از دست داده‌اند.
▪ اشپیگل: منتقدان داخلی ایران، مثل اتحادیه روزنامه‌نگاران مسلمان، کشورهای غربی را به واسطه اعمال قوانین علیه انکار هولوکاست متهم به محدود کردن آزادی عقیده کرده‌اند. با این کنفرانس،‌ آنان می‌خواهند به مورخین پیشنهاد یک صحنه سخنرانی آزاد و دمکراتیک را ارائه دهند.
ـ آلی: به عنوان یک مورخ، من به قوانینی که برخی افراد از تکذیب هر چیزی که کاملا سخنی بی‌معناست، بازمی‌دارد، احترام می‌گذارم. به همین روش هم قانون ترکیه را که می‌گوید، کشتار ارمنیان هرگز اتفاق نیفتاده است، پوچ و بی‌معنا می‌دانم. قوانینی که ضد انکار هولوکاست ارائه می‌شود، کاری از پیش نمی‌برد و همیشه با یک تعداد کمی از آدم‌های دیوانه طرف هستید که می‌خواهند حقایق نادیده بگیرند.
▪ اشپیگل: بنابراین موافق نظر منتقدان ایرانی هستید؟
ـ آلی: ابدا. قوانینی که آنان از آن حرف می‌زنند، بی‌فایده است. ما داریم درباره یک سطح کاملا متفاوت صحبت می‌کنیم که با وقتی که برخی دیوانه‌های حزب ناسیونالیست NPD آلمان هولوکاست را یک افسانه و امری موهوم دانسته‌اند، متفاوت است.
▪ اشپیگل: ایران اسرائیلی‌ها را متهم به بهره‌برداری و سوءاستفاده از هولوکاست در جهت مقاصد اهداف خودشان کرده است. مؤسسه تحقیق و مطالعه صهیونیسم در شهر مقدس قم، پروژه‌ای را برای کار روی موضوع «به میدان کشیدن موضوع هولوکاست در جهت ایجاد و مشروعیت‌بخشی رژیم صهیونیستی» آغاز کرده است. آیا گرایش یهودستیزی خصمانه خطرناکی که در این وجود دارد، حقیقتا صهیونیسم‌ستیزی نیست؟
ـ آلی: من در این مورد مطمئن نیستم. طی یک مدت طولانی، جهان عرب نسبت به این امر،‌ موضع گرفت. زیرا تحمل نفرت نژادی اروپاییان را نداشت. وقتی از حیث تاریخی نگاه می‌کنیم، ایده صهیونیسم را می‌توان واکنشی در برابر ناسیونالیسم اروپایی در اواخر قرن نوزدهم، ارزیابی کرد و البته سیاست نازی‌ها در ریشه‌کنی و کشتار شش میلیون یهودی اروپایی، انگیزه عینی‌تری برای به وجود آوردن دولت اسرائیل شد. من فکر می‌کنم این امر برای یهودیان بازمانده، یک خواسته مشروع باشد و در حقیقت در وجود تمامی یهودیان حس پرهیز از پذیرفتن نقش قربانیانی بی‌دفاع و بی‌یاور از طریق داشتن یک دولت نظامی، وجود دارد و به هر ترتیب، این خواسته و آرزویی است که به نظر می‌رسد پیش‌ نظر هر شخص عاقل و منصف، امری قابل توجه و موجه باشد.
▪ اشپیگل: آیا فکر می‌کنید می‌توانیم کنفرانس هولوکاست پیشنهادی ایران را تنها یک حماقت بدانیم؟
ـ آلی: کاملا نه. از آنجایی که ایران در این رویه خودش پیش می‌رود، ما شاهد روند و جریان سیاسی ایدئولوژی یک کشور هستیم که خارج از پیش‌داوری‌هایی که در هر جامعه‌ای گسترش یافته است، شکل گرفته است. نتیجه کار رنجش و خشمی است که متصل با قدرت یک کشور است.
▪ اشپیگل: اگر شما به ایران دعوت شوید، احتمال دارد که در این کنفرانس شرکت کنید؟
ـ آلی: نه. ما باید به ترتیب دادن کنفرانسی توجه کنیم که از متفکران و اندیشمندان اسرائیلی و عرب و محققان هولوکاست سراسر دنیا تشکیل شده باشد که به عنوان واکنشی در برابر این حرکت ایران فعالیت کند.
▪ اشپیگل: چه کسی باید این کنفرانس را برپا کند؟
ـ آلی: اتحادیه اروپا می‌تواند این کار را بکند. همراه با بحث پیرامون هولوکاست، به دیگر ابعاد تاریخی نیز که منجر به ایجاد نفرت، مرگ و انکار حق موجودیت میلیون‌‌ها انسان شده است، می‌تواند پرداخته شود. آنچه که هم‌اکنون در ایران در حال رخ دادن است، چیز بیگانه و ناآشنایی برای ما نیست. اگر در تاریخ اروپا دقت کنیم و ۶۰، ۷۰ یا ۹۰ سال به عقب بازگردیم، می‌بینیم که ما دقیقا با آنچه که امروز از آن به عنوان امری مضحک و احمقانه یاد می‌کنیم، روبه‌رو بوده‌ایم.
● شاهزاده سعودی: هولوکاست را قبول داریم
سفیر جدید عربستان سعودی در آمریکا، به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژادی، رئیس‌جمهوری ایران درباره این که «هولوکاست»، یک افسانه بوده است، واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری آلمان از واشنگتن، شاهزاده «ترکی فیصل» در مصاحبه‌ای که روز جمعه با روزنامه «واشنگتن‌پست» انجام داد، مدعی شد: «هولوکاست یک نسل کشی وحشتناک بود و یک واقعیت تاریخی است».
وی گفت: «از نظر عربستان سعودی هولوکاست یک واقعیت تاریخی است و شما نمی‌توانید آن را انکار کنید».
اظهارات محمود احمدی‌نژاد، واکنش غرب به ویژه آلمان را در پی داشت ولی کشورهای عربی واکنش تندی نسبت به سخنان وی از خود نشان ندادند.
مطبوعات عرب نیز به طور مستقیم یا غیر مستقیم از سخنان احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری کشورمان درباره اسرائیل حمایت کردند.
● اسرائیل، آبستن «هولوکاست» جدید
اسرائیل در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح اتمی علیه ایران است؛ یک «هولوکاست» جدید می‌تواند آدم‌ها را بکشد، شهرها را نابود کند و موجودات را از بین ببرد.
در حالی که هنوز موج محکومیت ایران به خاطر ایجاد سؤال محمود احمدی‌نژاد درباره ماجرای «هولوکاست» ادامه دارد، یک دانشمند هسته‌ای اسرائیل با اشاره به دویست کلاهک هسته‌ای این رژیم، تأکید کرد: هر بمب اتمی اسرائیل، یک «هولوکاست» است.
به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، «مردخای وانونو» در گفت‌وگو با یک مرکز پژوهشی معتبر اظهار داشت: اسرائیل در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح اتمی علیه ایران است. هر بمب اتم، یک «هولوکاست» جدید است که می‌تواند آدم‌ها را بکشد، شهرها را نابود کند و موجودات را از بین ببرد.
متن گفت‌وگوی «Global Research Feature Article» با «مردخای وانونو» را در ادامه می‌خوانید:
نخستین شایعات در مورد بمب‌های اتمی اسرائیل در دهه ۵۰ به گوش رسید؛ هنگامی که دانشمندان اسرائیلی، تحقیقات فیزیکی جدی را راجع به مسائل هسته‌ای آغاز کردند. این در حالی بود که باقی جهان، تازه در سال ۱۹۸۶ متوجه شدند، مسئله سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل، واقعیت دارد؛ البته این امر به علت افشاگری‌های «مردخای وانونو»، دانشمند اتمی اسرائیل بود.
با کمک «شون اوکارول» و «ماریا اسکریبانو»، دو روزنامه‌نگار، ما برنامه هسته‌ای اسرائیل را بازنگری کردیم. وی در مورد تهدید فاجعه هسته‌ای که خاورمیانه را تهدید می‌کند به ما هشدار داد.
▪ پرسش: شما می‌گویید، اسرائیل هم‌اکنون سلاح هسته‌ای دارد و ایران هم در مسیر دستیابی به آن است و این دو کشور، پیاپی یکدیگر را تهدید به حمله می‌کنند. احتمال حمله هسته‌ای در خاورمیانه چقدر است؟
ـ وانونو: تنها چیزی که می‌توانم بگویم، این است که دولت اسرائیل در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح اتمی در جنگ آینده‌اش علیه جهان اسلام است. همه مردم در مورد «هولوکاست» حرف می‌زنند، اما هر بمب اتم، یک «هولوکاست» جدید است که می‌تواند بکشد، و شهرها و موجودات را نابود کند. وزارت دفاع آمریکا، مدت زمان زیادی است که سلاح‌های اتمی دارد. مقامات اطلاعاتی اسرائیل، سال‌هاست که می‌کوشند، این مسئله را از دید جهانیان مخفی نگه دارند، اما خوشبختانه نتوانستند. آنها هنوز هم می‌خواهند من را خاموش کنند، حتی امروز پس از هفده سال و نیم زندان.
▪ پرسش: آیا می‌دانید اسرائیل چند بمب اتم دارد؟
ـ وانونو: زمانی که من در دیمونا کار می‌کردم، مواد هسته‌‌ای تولیدشده در آنجا، که هنوز هم تولید می‌شود، (پلوتونیوم، لیتیوم، تریتیوم) برای ساخت ده بمب کافی بود. به عبارت دیگر، از سال ۱۹۸۵ تاکنون، اسرائیل باید هم‌اکنون صاحب دویست کلاهک هسته‌ای باشد.
▪ پرسش: چرا در سال ۱۹۸۶ تصمیم به صحبت و افشا گرفتید؟
ـ وانونو: هم‌اکنون کشورهای غربی از جمله آمریکا که به خاطر نیتشان مبنی بر از بین بردن اسرائیل به انتقاد از ایران پرداخته‌اند، باید پیش از این کار، از خودشان انتقاد کنند، زیرا آنان بودند که تکنولوژی هسته‌ای را به اسرائیلی‌ها داده و به آنان کمک کرده بودند تا مرکز دیمونا را برای ساخت بمب اتم ایجاد کنند؛ هرچند خود دولت اسرائیل نیز این مسائل را رد کرده است.
▪ پرسش: اسرائیل و ایران هم‌اکنون در یک‌قدمی رویارویی هسته‌ای قرار دارند، آیا این رویارویی هسته‌ای در خاورمیانه محتمل است؟
ـ وانونو: بدون شک، دلیل اصلی این رویارویی، فلسطین است. برای چند دهه است که فلسطین در اشغال زندگی می‌کند، مثل این‌که در زندان باشد. آنان هیچ‌گاه دست از مبارزه و فدا کردن جان به خاطر آزادی برنمی‌دارند.
▪ پرسش: اما این امر توجیه تروریسم و اعمال مشابهی مانند گفته‌های رئیس‌جمهور ایران در حذف اسرائیل از نقشه نمی‌شود؟
ـ وانونو: کشتن فلسطینی‌ها، غیرنظامیان آنان، ویرانی خانه‌هایشان و تبعید آنان، تروریسم نیست؟
● چینی‌ها هم هولوکاست رو کردند!
چین با هدف انعکاس حقایق تاریخی به صورت جامع و منصفانه، مجموعه‌ای از اسناد تاریخی در خصوص قتل عام نانجینگ را منتشر کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، این مجموعه ۲۷ جلد دارد که هشت جلد آن ژوییه امسال منتشر شد و مابقی آن امروز (سه‌شنبه) در نانجینگ، مرکز استان جیانگسوی چین انتشار یافت.
در جمع‌آوری این مجموعه ۶۰ استاد و محقق دانشگاه‌های نانجینگ، جیانگسو و بخش بایگانی اسناد تاریخی شهرداری نانجینگ، کالج‌ها و آکادمی‌های استانی شرکت داشته‌اند.
گردآوری این مجموعه پنج سال به طول انجامیده و حاوی ۸۸۰ عکس است.
نظامیان ژاپنی در تاریخ ۱۳ دسامبر سال ۱۹۳۷ نانجینگ را اشغال و به مدت شش هفته به کشتار مردم چین و نظامیان این کشور پرداختند.
منبع : آریایی


همچنین مشاهده کنید