جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نظرسنجی خروج چیست؟


نظرسنجی خروج  چیست؟
نتایج انتخابات ایالات متحده بر خلاف آنچه تصور می‏شود ابتدا و تا قبل از پایان شمارش آرا که ممکن است تا چند روز نیز طول بکشد، براساس نظرسنجی‏های خروج و یا ترکیبی از نظرسنجی‏های خروج و میزان آرای شمارش شده اعلام (Project) می‏شود و خبرگزاری‏ها و رسانه‏های عمومی براساس نتایج نظرسنجی‏های خروج خود یا کنسرسیومی از رسانه‏ها، نتایج انتخابات را اعلام می‏کنند.
نظرسنجی خروج چیست و به چه کار رسانه‏ها می‏آید؟ مقاله‏ای که می‏خوانید توضیح ساده و جامع نظرسنجی خروج براساس ترجمه مدخل Exit Poll دایره المعارف ویکی پدیاست.
نظرسنجی خروج نوعی از نظرسنجی است که در آن نظر افراد بلافاصله بعد از خروج از محل اخذ رای سنجیده می‏شود. بر خلاف نظر سنجی‏های معمول که در آن از افراد پرسیده می‏شود که به چه کسی رای خواهند داد، در نظر سنجی خروج از رای دهندگان بعد از رای دادن پرسیده می‏شود دقیقا به چه کسی رای داده‏اند. یک شکل نظر سنجی مشابه هم وجود دارد که معروف به نظر سنجی ورود است که در آن نظر رای دهنده‏گان در بدو ورود به محل اخذ رای سنجیده می‏شود.
شرکت‏های نظر سنجی معمولا شرکت‏های خصوصی هستند که برای روزنامه‏ها یا رسانه‏های ارتباط جمعی کار می‏کنند. نظر سنجی‏های خروج برای ارائه نتایج اولیه انتخابات قبل از اعلام نتایج رسمی استفاده می‏شود چرا که اعلام نتایج واقعی در بسیاری از انتخابات‏ها ممکن است چندین روز یا ساعت به طول بیانجامد.
● هدف از نظر سنجی
نظر سنجی خروج علاوه بر هدف گفته شده، برای جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی استفاده می‏شود تا بتوان تحلیل کرد که چرا رای دهندگان این گونه رای داده‏اند. به دلیل این که رای ها بی‏نام هستند، نظر‏سنجی تنها راه جمع‏آوری چنین اطلاعاتی است.
نظرسنجی‏های خروج همچنین به عنوان معیاری برای اندازه‏گیری درجه خطا و امکان تقلب در انتخابات‏ها نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد.
● مشکلات
مانند همه نظر سنجی‏ها در نظر سنجی‏های خروج نیز یک حاشیه‏ی خطا وجود دارد. یکی از خطا‏های مشهور در انتخابات عمومی ۱۹۹۲ انگلستان رخ داد. دو نظر سنجی خروج پیش‏بینی کرده بودند پارلمانی متشکل از اعضای هر دو حزب تشکیل خواهد شد، در حالی که رای واقعی به نفع حزب جان میجر بود. البته اکثریت آن‏ها یک اکثریت حداقلی بود.
یک مشکل آماری محتمل دیگر خطای نمونه‏گیری است. اگر چه این نظر سنجی‏ها بسیار وسیع‏تر از نظر سنجی‏های معمولی هستند اما هنوز هم نمونه مورد بررسی در هر حوزه بخش کوچکی از رای دهندگان هستند. در یک جمعیت ناهمگون انتخاب نمونه ناقص باعث می‏شود که نتیجه اریب شود. این مشکل اگر موسسه نظر‏سنجی به اندازه کافی مهارت داشته باشد قابل حل است. به هر حال این مشکلات با توجه به طبیعت نظرسنجی خروج همیشه وجود دارد.
به دلیل این که مشتریان یعنی رسانه‏ها می‏خواهند نتایج را زود‏تر منتشر کنند نتایج حاصل از نظرسنجی‏های خروج سریع‏تر منتشر می‏شوند. در نتیجه رای دهندگانی که در ساعات آخر رای‏گیری رای می‏دهند هیچ‏گاه نظر سنجی نمی‏شوند. رای دهندگانی که مایل به زود رای دادن هستند مانند پیران و زنان خانه‏دار بیش از بقیه در نمونه‏ها حضور دارند. رای دهندگان دیگری که تمایل به دیر رای دادن نیز دارند در نمونه‏ها کمتر دیده می‏شوند. چنین اتفاقی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۰۴ اتفاق افتاد. علاوه بر این ممکن است عده‏ای از رای دهندگان به دلایلی علاقه‏مند به شرکت در نظر سنجی خروج باشند و عده‏ای دیگر اصلا علاقه نداشته باشند یا ممکن است به دلایل اجتماعی و سیاسی رای خود را واقعی اعلام نکنند. این نیز به عنوان خطای پاسخ‏گویی و عدم پاسخ‏گویی شناخته می‏شود.
● انتقادات
یک انتقاد وسیع که نسبت به نظر‏سنجی خروج به ویژه در آمریکا که نتایج نظر‏سنجی قبل از پایان انتخابات منتشر می‏شود وجود دارد این است که ممکن است باعث تغییر نتایج انتخابات شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۰ آمریکا، NBC پیروزی رونالد ریگان را در ساعت ۸:۱۵ دقیقه بعد از ظهر به ساعت شرقی بر اساس نظر سنجی ۲۰۰۰۰ نفر پیش‏بینی کرد. در حالی که در ساحل غربی ساعت ۵:۱۵ دقیقه بود و انتخابات هنوز ادامه داشت. علاوه بر این پیش‏بینی نتایج انتخابات که شبکه‏های تلوزیونی ارائه می‏دهند شامل داده‏های مربوط به غرب ، هاوایی و آلاسکا نمی‏شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ آمریکا، سازمان‏های رسانه‏ای در فلوریدا پیش‏بینی خود را قبل از این که انتخابات در همه جای فلوریدا به پایان برسد منتشر کردند.
نتایج نظر سنجی خروج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۴ پیروزی جان کری را نشان می‏داد. فاصله بین نظر سنجی خروج و نتایج انتخابات که خارج از حاشیه‏ی خطا بود و همچنین بی‏قاعده‏گی‏های مربوط به انتخابات‏ و روش‏های متفاوتی که شرکت‏های نظر‏سنجی به کار می‏گیرند باعث شد که فعالان سیاسی و برخی مقامات دولتی در صحت و مشروعیت انتخابات ۲۰۰۴ شک کنند.
برخی کشور‏ها مانند انگلستان و آلمان انتشار نظرسنجی‏های خروج را قبل از بسته شدن آخرین حوزه‏ی اخذ رای ممنوع کردند و برخی کشور‏های دیگر مانند زلاند نو و سنگاپور به طور کلی ممنوع کرده‏اند.
در برخی موارد مشکلات نظر سنجی‏های خروج گروه‏های نظر سنجی را تشویق می‏کند تا داده‏های خود را به اشتراک بگذارند تا این خطا را کاهش دهند. در انتخابات عمومی ۲۰۰۵ انگلستان ، بی بی سی و آی تی وی داده‏های خود را با هم به اشتراک گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که حزب کارگر ۶۶ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد که نتیجه دقیقا همین بود. این روش هم چنان در انتخابات مرکزی استرالیا در سال ۲۰۰۷ موفق بود. اسکای نیوز ، کانال ۷ و آس پول با ائتلاف خود پیروزی ۵۳ درصدی حزب کارگر را پیش بینی کردند.
پیام کائنی
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید