یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ / Sunday, 23 September, 2018

موتورهای جستجو


موتورهای جستجو
در این بخش میخواهم در مورد سایت های جستجو یا موتورهای جستجوگر search engines و اهمیت آنها برای سایت شما صحبت کنیم. هر هدفی را که از ساخت یک وب سایت دنبال میکنید ، تا زمانیکه سایت شما شناخته نشده باشد، به آن هدف نخواهید رسید. بطور معمول ، هدف از ساخت یک وب سایت یا اطلاع رسانی است یا کسب درآمد و یا میتواند هر دو آنها باشد که به نظر من این آخری از همه بهتر است. در هر حال شما بعد از راه اندازی سایتتان نیاز به یک تبلیغات گسترده برای جلب بیننده بیشتر دارید، این نکته را همیشه در ذهن بسپارید، هر چه بیننده وب سایت شما بیشتر باشد، موفقیت شما بیشتر خواهد بود، هر بیننده برابر با یک امتیاز و یا شاید هم بیشتر.
یکی از اساسی ترین راههای جذب بیننده، ثبت صفحات سایت در موتورهای جستجوگر search engines است، چون هر کسی در هر کجا که باشد میتواند سایت شما را پیدا کند.
● موتور جستجوگر چیست؟
در حال حاضر تعداد زیادی سایت جستجوگر مانند، AltaVista, Mama, Yahoo, Google داریم که هر کدام از اینها توسط برنامه های گردشگر بنام spider, web crawler, robot مرتب در وب بدنبال صفحات جدید و یا تغییریافته میگردند و به محض پیدا کردن آنها، اطلاعات مورد نظر را در پایگاه داده ایDatabase خود، لیست میکنند تا در موقع لزوم و بهنگام جستجو در اختیار کاربران قرار دهند. زمانیکه شما بدنبال یک کلمه کلیدیkeyword در آن سایتها می گردید، اطلاعات پایگاه داده ای آنها را جستجو میکنید و سپس نزدیکترین مطالب به کلمه کلیدی را برای شما نمایان میکنند که هر چه آن کلمه دقیق تر باشد، شما به مطلب مورد نظر زودتر و راحت تر دسترسی پیدا میکنید.
● چگونه صفحات در پایگاه داده ای Database لیست میشود؟
هنگامیکه robot ها و یا یک برنامه گردشگر دیگر بطور اتوماتیک گردش خود را شروع میکند، به محض یافتن یک سایت جدید در وب ابتدا به سراغ فایلی بنام robots.txt میگردد، سپس مطالب قسمت HEAD و بدنبال آن اطلاعات نوشته شده در متاتگها را جمع آوری میکند و پس از یک پردازش دقیق با استفاده از یک الگوریتم مخصوص، صفحات را در پایگاه داده ای خود ذخیره و لیست میکند.
● فایل robots.txt چیست؟
robots.txt یک فایل متنی است که این فایل را میتوانید در سرور و در دایرکتوری وب سایت خود قرار دهید تا تنظیمات گردش برنامه های گردشگر را در آن کنترل کنید و در حقیقت زحمت این برنامه ها را کم کنید. اما اطلاعاتی که در این فایل باید قرار گیرد الگوی خاصی دارد که در زیر به آن اشاره شده و در آن سطح دسترسی گردشگرها را با ذکر نامشان معین میکنید،
▪ User-agent:
▪ Disallow:
این دو خط را در فایل متنی وارد و آنرا با پسوند txt ذخیره میکنید.
User-agent به برنامه هایی میگویند که برای وب ساخته میشوند تا در اختیار کاربران قرار گیرند و گردشگر ها مانند robot ها و crawler ها از این قبیل هستند و هر سایت جستجو یک گردشگر با اسم مشخص دارد، مانند سایت گوگل که بنام Googlebot معروف است. برای تعیین سطح دسترسی باید نام برنامه را در خط اول بنویسید و در خط دوم هم نام فایلها یا دایرکتوری هاییکه نباید لیست شوند را مینویسید. اگر بطور کل نمیخواهید سایت شما لیست شود طبق دستور زیر عمل میکنید:
▪ User-agent: *
▪ Disallow: /
برای اطلاعات بیشتر در مورد robots.txt به سایت www.robotstxt.org مراجعه کنید.
● نقش متاتگها meta tags برای موتورهای جستجو
شما درباره ساخت متاتگها در بخش HEAD مطالبی را آموختید. در این قسمت نقش آنها را در search engine ها یاد خواهید گرفت. گردشگرها بیشتر به متاتگها حساس هستند تا اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهند. اطلاعاتی را که شما در متاتگها باید وارد کنید به شرح زیر میباشند:
● معرفی کلمات کلیدی keywords
توصیف Description کوتاهی درباره سایت که در بعضی از سایتهای جستجو عمل نمیکند.
معرفی برنامه سازنده سایت که به اسم Generator معروف است.
معرفی سازنده و طراح سایت که بنام Author معروف است.
مشخص کردن کپی رایت .
تعیین تاریخ انقضا صفحات اگر مرتب در حال تغییر هستند.
هر موتور جستجوگر اصول و قوانین خاص خود را برای لیست و ذخیره کردن ( index ) سایت شما و تعیین رتبه آن ( Page Ranking ) دارد که متا تگها در این مورد نقش اساسی دارند و شما در انتخاب و تعیین آنها باید بسیار دقت کنید. بطور مثال بکار بردن کلماتیکه در متا تگها به عنوان keyword انتخاب نموده اید در متن داخل همان صفحه در رتبه بندیpage ranking صفحه بسیار موثر خواهد بود.
● منظور از رتبه بندی( Page Ranking ) چیست؟
اگر شما داخل یکی از سایتهای جستجو مانند گوگل بدنبال کلمه ای گشته باشید متوجه میشوید که بعضی از سایتها در همان صفحه های اول هستند ولی بقیه در صفحه های آخر، که این ترتیب بر اساس رتبه بندی یک سایت است که آن سایت در ابتدا نشان داده شود یا در آخر لیست باشد. اگر اصول و قوانین رتبه بندی یک موتور جستجو را رعایت کنید ، سایت شما هم بعد از مدتی در صفحات ابتدایی نمایش داده خواهد شد.


منبع : شبکه اطلاع رسانی اندیمشک

مطالب مرتبط

اطلاعات شما محفوظ است؟

اطلاعات شما محفوظ است؟
موتورهای جست و جوی محجوبی که راهنمای سفرهای اینترنتی محسوب می‌شوند، اطلاعات زیادی از ما در دست دارند. این اطلاعات شامل سیستم عامل، مرورگر و سایت‌هایی است که اغلب بدان‌ها سر می‌زنیم. چندی است اتحادیه اروپا که به این موضوع پی برده، گو گل را به دلیل نگهداری اطلاعات محرمانه افراد تحت فشار قرار داده است.
دارن واترز (Darren Waters) یکی از محققان بی‌بی‌سی به بررسی اطلاعات افرادی پرداخته است که نزد موتورهای جست وجو و شرکت‌های خدمات اینترنتی باقی می‌ماند.
"بی‌بی‌سی، ویکی‌پدیا، مایکروسافت، اپل و Cnet سایت‌هایی هستند که وی اغلب بدان‌ها سر می‌زند، Pirate Bay، ساعت جهانی، RFID و Wifi‌ متداول‌ترین عناوین جست وجوهای او در طول ۳۰ روز گذشته بوده‌اند."
واترز این اطلاعات را در مورد خودش با استفاده از گوگل پیدا کرده است، زیرا موتور جست‌ وجوی گوگل لیست فعالیت‌های کاربرانش را در صورت درخواست آنها نمایش می‌دهد. البته استفاده از این ویژگی‌ تنها برای کسانی مقدور است که حساب گوگل (Google Account‌) دارند و ضمنا فعالیت‌های کاربر در طول زمانی که با حساب گوگلی‌اش در اینترنت می‌گردد ثبت می‌شود.
این اطلاعات کاملا دقیق و با جزییات نگهداری می‌شود، برای مثال واترز اغلب جست وجوهای خود را بین ۱۱ صبح و بعدازظهر انجام می‌دهد ضمن آنکه بیش‌تر عصرها را نیز آنلاین است.
حساب گوگل همچنین به دارنده‌اش می‌گوید که به دنبال چه محصولات، اخبار، کلیپ‌های ویدیویی و عکس‌هایی بوده و از چه نقشه‌هایی کمک گرفته است.
بنابراین اگر کسی بتواند به طریقی به این اطلاعات دست یابد، مجموعه جامعی شامل عقاید، علایق و شیوه زندگی افراد را خواهد یافت، تا جایی که حتی با استفاده از نقشه‌های گوگل می‌توان مکان‌هایی را که هر فرد احتمالا به آنها سر زده است، پیش‌بینی کرد.
البته گوگل در این حرکت هوشمندانه و یا موذیانه‌اش تنها نیست، بلکه قطعا MSN و یاهو نیز هر روزه اطلاعات زیادی در مورد افراد می‌یابند، زیرا آنها هم جزو پورتال‌های محبوبی هستند که کاربران برای استفاده از سرویس‌هایشان باید ثبت‌نام کنند و در فرآیند ثبت‌نام نیز اطلاعاتی از کاربر درخواست می‌شود.
همین موضوع است که بسیاری از متخصصان امنیتی را نگران می‌سازد. این افراد نیاز به تضمینی دارند که از محرمانه ماندن اطلاعات و عدم سوء استفاده از آنها مطمئن شوند.اغلب این سایت‌ها برای پیگیری و کنترل رفتار کاربر در حین وبگردی از Cookie‌‌ها استفاده می‌کنند. Cookie‌‌ها فایل‌های ساده‌ای هستند که به واسطه ورود به اینترنت در کامپیوتر فرد ذخیره می‌شود و جزییات دقیق دستگاهی که هر صفحه را می‌بیند، یادداشت می‌کند. هر Cookie حاوی یک شناسه منحصر به فرد است که مشخصات کامپیوتر فرد را بیان می‌کند.
● چرا؟
در ابتدایی‌ترین سطح می‌توان گفت که کنترل رفتار آنلاین، به بهینه‌سازی تجربیات بعدی کاربر در یک وب‌سایت کمک می‌کند.
Cookie‌‌ها اطلاعات سلیقه‌ای همانند تنظیمات زبان را نگهداری کرده و نیز مسیرهای قبلی و بعدی بازدیدکنندگان را به سایت اعلام می‌کنند.
البته می‌توان به راحتی Cookie‌ها را غیرفعال کرد که در این صورت بسیاری از خدمات اینترنتی درست کار نخواهند کرد و یا به کلی از کار خواهند افتاد.
گفتنی است که یاهو، گوگل و مایکروسافت از یک تصویر بسیار ریز دیجیتال به نام beacon نیز برای تحلیل رفتار آنلاین کاربران بهره‌ می‌گیرند.
این شرکت‌ها از طریق فرستادن آگهی‌های تبلیغاتی برای کاربران، کسب درآمد می‌کنند و این آگهی‌ها ممکن است در کنار نتایج جست‌وجو و یا در طول تحقیق برای خرید یک کالا برای کاربران فرستاده شود.
حال سوال نگران‌کننده این است که چه کسان دیگری اطلاعات شخصی کاربران را خواهند دید؟ آیا این اطلاعات به دست افرادی غیر از مسوولان موتور جست‌وجو خواهد رسید؟
● موتورهای جست‌وجوی امانتدار
پیتر فلیشر (Peter Fleischer)، مشاور امنیت جهانی گوگل تصریح می‌کند: اطلاعات شما در گوگل به دست هیچ سازمان، شرکت و یا فرد دیگری نخواهد رسید.
وی می‌افزاید: ما هرگز اطلاعات شناسایی کاربران‌مان از جمله آدرس IP و جزییات حساب آنها را در اختیار شرکت‌های دیگر مانند تبلیغ‌کنندگان قرار نخواهیم داد.
در سیاست‌های امنیتی یاهو و MSN نیز آمده است که اطلاعات شخصی افراد بدون رضایت خودشان در جایی منتشر نمی‌شود.موتورهای جست‌وجوی هوشمند با در دست داشتن جزییات اطلاعات، تبلیغات را متناسب با هر فرد می‌فرستند. البته دانستن نام افراد کمکی به این فرآیند نمی‌کند، بلکه فقط آشنایی با عادات کاربران است که به یاری سایت‌های جست‌وجو می‌آید.
● همه‌چیز به نفع تبلیغ‌کنندگان
یاهو با استفاده از اطلاعات شخصی حسابداران سایتش و تاریخچه فعالیت‌های آنها در وب، پروفایلی برای هر کاربر می‌سازد که معیاری برای ارسال تبلیغات محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که نام و یا سایر اطلاعاتی که هویت فرد را فاش کنند جزء پروفایل نخواهند بود.
گوگل تا زمانی که افراد در سرویس جست‌وجوی شخصی این شرکت ثبت‌نام نکنند، از اطلاعات‌شان استفاده‌ای نمی‌کند و تنها پاسخ‌های افراد به سوال‌هایی را برای اطلاع از نظرات‌شان نگهداری می‌کند. فلیشر توضیح می‌دهد: اگر شما یکی از کاربران جست‌وجوهای شخصی باشید، تاریخچه گشت‌وگذارهای اینترنتی شما برای فرستادن آگهی‌های تبلیغاتی استفاده خواهد شد و بدیهی است که عضویت در سرویس جست‌وجوهای شخصی بدون ثبت‌نام ممکن نیست و هر فردی فقط با اختیار خود در این سرویس عضو خواهد شد. وی معتقد است که با هر بار حضور در اینترنت، اطلاعات بیش‌تری از ما در اختیار موتورهای جست‌وجو قرار خواهد گرفت اما از سوی دیگر افزایش حجم اطلاعات به مفهوم تهدیدی برای امنیت آن تلقی نخواهد شد. فلیشر بر این باور است که افزایش تعداد سایت‌هایی که از چنین سرویسی استفاده می‌کنند، حق انتخاب بیش‌تری به کاربران می‌دهد. کاربران می‌توانند شخصا چگونگی استفاده از سرویس‌ها را تعیین کنند زیرا اطلاعات در سطح مختلفی از شفافیت طبقه‌بندی می‌شوند و هر فرد، خود تصمیم می‌گیرد چه سطحی از اطلاعات شخصی‌اش در اختیار موتور جست‌وجو قرار گیرد. وی انسان کنونی را جزو نسل تحول و گذار می‌داند و می‌افزاید: هر فرد به عنوان یک انسان و بخشی از جامعه حق دارد که بخواهد بعضی کارها را بدون فاش‌شدن هویتش انجام دهد و فناوری این ابزار را برای افراد فراهم می‌آورد. وی در پایان خاطرنشان می‌کند: چنین پدیده‌ای تا ۵‌سال دیگر عادی شده و بخشی از زندگی افراد به‌شمار خواهد آمد.

وبگردی
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.