پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

جلوگیری از سقوط آدمیت پیشگیری و درمان اعتیاد به موادمخدر


جلوگیری از سقوط آدمیت پیشگیری و درمان اعتیاد به موادمخدر
در باب مضرات اعتیاد به موادمخدر و پیشگیری و درمان آن بسیار گفته و نوشته شده است. این نوشتار نیز به دنبال آن است تا بر آثار سوء این بلای خانمان سوز تأکید کند. بدون شک، برای جلوگیری از مضرات روحی و روانی اعتیاد باید به روش های نوین روآورد و معتاد را به عنوان یک بیمار مورد معالجه قرار داد. هرچند پیشگیری همواره مقدم بر درمان است بنابراین زمینه های پرهیز افراد بویژه جوانان از موادمخدر را باید فراهم کرد.
مفاسد و مضرات اعتیاد آن چنان زیاد و همه جانبه است، که معتادان در نظام اسلامی، منفورترین اشخاص را تشکیل می دهند، و حتی زنان و فرزندان و پدران و مادرانشان از وجود آنان رنج می برند. در بسیاری از موارد به طور مرتب نزدیک ترین افراد آنان، به مسئولان و متصدیان امور قضایی احوال آنان را گزارش کرده و درخواست دستگیری شان را می کنند.
● اقسام مضرات اعتیاد
شکی نیست که پدر، مادر، فرزند و همسر به اعضای خانواده خود علاقه دارند، ولی به آبرو و عظمت و شخصیت و منافعش بیش از دیگران علاقمندند. اعتیاد خطرناک ترین عاملی است که پیوندها را قطع می کند به طوری که معتاد، همه چیز را برای رسیدن به آن ماده افیونی زیرپا می گذارد، ناموس و خانواده نمی شناسند، از شرف و انسانیت بر دور است، به حقوق دیگران توجه نمی کند و به صغیر و کبیر رحم ندارد.
آری، معتاد برای رسیدن به هدف شیطانی اش به صدها جنایت دست می زند که صفحات حوادث روزنامه ها پر از همین اخبار ناگوار است. بنابراین توجه به مضرات اعتیاد راه پیشگیری یا درمان را نیز نمایان می سازد. اقسام مضرات اعتیاد به شرح زیر است:
▪ اول- ضرورهای فردی، مانند از بین بردن مال و ثروت فردی و ا جتماعی.
▪ دوم- ضررهای اجتماعی و اخلاقی که امنیت روانی دیگران را به مخاطره می اندازد.
اما نوع دیگر، ضررهای جسمی و عقلانی است. در ضررهای بدنی فرد معتاد در طول چندین سال به نابودی کشیده می شود، و صحت و تندرستی خود را از دست می دهد و به عنصری پلید و بدبو و بدقیافه تبدیل می شود.
اما ضررهای عصبی و عقلانی به این صورت نمایان می شود که افراد معتاد، گرفتار تشنجات عصبی می شوند، و آرامش روح و روان خود را از دست می دهند. البته مفاسد مذهبی و سیاسی اعتیاد از همه بالاتر و تأسف بارتر است، چون اشخاص معتاد معمولاً آلت دست دیگران قرار می گیرند و به همه تملق و چاپلوسی می نمایند، و به آسانی به جاسوسی و خیانت و دروغ دست می زنند، زیرا جز به خود، و رسیدن به آن هدف اهریمنی، ارزش و هدف دیگری را نمی شناسند «معتاد» ثبات ندارد و پیوسته به سویی می رود که از آن سو به منافع خود برسد.
● پیشگیری از اعتیاد
درمان اعتیاد بسیار دشوار است، زیرا اعتیاد در بدن و افکار و روان معتاد اثر می گذارد، و او را به زبونی و ناتوانی می کشاند، و مروت و مردانگی را از او سلب می کند. از این رو ترک اعتیاد بیشتر به تصمیم و اراده مردانه بستگی دارد. امیرمؤمنان علی علیه السلام در این زمینه می فرمایند: «تمام کارها ممکن و مقدور است؛ جز، عوض کردن طبیعت ها و خوی ها.»
معتاد، به موادی همچون هروئین و تریاک خو گرفته است، و طبیعت ثانوی او شده است. اگرچه ترک عادت با این اوصاف دشوار است، ولی غیرممکن نیست، در ذیل با راه های ترک اعتیاد و یا جلوگیری از آن آشنا می شوید:
۱) توجه دادن آنان به مضرّات اعتیاد.
۲) اجتناب از تقلید کورکورانه و نادیده گرفتن اعتیاد افراد معروف.
۳) داشتن پناهگاه فکری برای جوانان.
۴) گسترش اماکن تفریحی سالم و گردشگاه های مناسب.
۵) کنترل فرزندان از معاشرت با افراد ناشناخته و نامطلوب.
۶) تبلیغ همه جانبه علیه مفاسد و ضررهای اعتیاد در رسانه های گروهی و برنامه های خانوادگی.
۷) مصاحبه با معتادان در مطبوعات و صداوسیما، درخصوص کیفیت و ریشه های اعتیاد، و پخش فیلم ها و سریال های مناسب در این زمینه.
۸) تذکر مضرّات اعتیاد در کلاس های درسی از طریق مربیّان دلسوز، و جلوگیری کامل از استعمال دخانیات در اماکن گوناگون به ویژه فضاهای آموزشی و اجتماعی، زیرا از نظر علمی ثابت شده که ضرر دود سیگار در افراد غیر سیگاری به مراتب بیشتر است.
● درمان اعتیاد
توجه به عوامل زیر در ترک اعتیاد بسیار مؤثر است:
۱) اندیشیدن به مضرات اعتیاد و تصمیم بر ترک آن با اراده ای شکست ناپذیر.
۲) جایگزین کردن عادات خوب به جای اعتیاد.
۳) دوری گزیدن از معاشرت با معتادها و مجالسی که بوی اعتیاد از آنها به مشام می رسد.
۴) از ملاک قرار دادن دیگران، هرچند افراد معروف خودداری کند.
۵) عدم تزلزل اراده در روند ترک اعتیاد.
۶) استفاده از فضاهای باز و تفریحی و اقدام به ورزش و مسافرت.
۷) تشویق تارکین اعتیاد از طریق دولت و ملت.
۸) آگاهی دادن به توده ها با برنامه ریزی مدوّن در رادیو و تلویزیون.
۹) در صورت فقدان اراده قوی، ترک اعتیاد باید به تدریج صورت گیرد و هر روز با کم کردن مواد به هدف نهایی نزدیک شد.
۱۰) چنانچه ترک اعتیاد از طریق متصدیان دولتی و مسئولان زندان ها یا مراکز دولتی صورت می گیرد باید مواظب بود که معتادان به لجاجت نیفتند. ضمن اینکه مسئولان و نگهبانان مراکز نگهداری معتادان، روزنه های ورود موادمخدر را ببندند که این عمل از افراد متعهد برمی آید. همچنین افرادی که اعتیادشان را ترک می کنند اگر قرار است در زندان یا مرکز درمانی بمانند باید از معتادان جدا نگهداری شوند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید