پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آواز گنجشک ها به همین سادگی جوایز را ربودند


آواز گنجشک ها به همین سادگی جوایز را ربودند
«آواز گنجشک‌ها» و «به همین سادگی » ۷ جایزه اصلی بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر را به خانه بردند.
بخش مسابقه سینمای ایران بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته طی مراسمی در تالار بزرگ کشور با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
چنانچه پیش‌بینی می‌شد فیلم «آواز گنجشک‌ها » ساخته مجید مجیدی با ۴ سیمرغ بلورین و « به همین سادگی » ساخته سید رضا میرکریمی با ۳ سیمرغ بلورین بیشترین و مهم‌ترین جوایز بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر را به خانه بردند.
به گزارش «تهران امروز» این آیین با پخش تصاویری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در نشست با سینماگران آغاز شد و پس از آن برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره معرفی شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش بهترین فیلم از نگاه ملی (شرقی، دینی و ایرانی) سیمرغ زرین را به فیلم «فرزند خاک» به تهیه‌کنندگی سید احمد میرعلایی اهدا کرد و پلاک طلایی سیمرغ از نگاه ملی به فیلم مستند «هفت رخ فرخ ایران» به تهیه کنندگی حسین حضرتی و فرزین رضاییان اختصاص یافت.پخش کلیپ ویژه محرم از دیگر بخش‌های این آیین بود.
سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران به فیلم« همیشه پای یک زن در میان است» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری اهدا شد این جایزه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور، مهندس جعفری جلوه، مسعود جعفری جوزانی و رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما اهدا شد. فیلم «به همین سادگی» به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی نیزسیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش سودای سیمرغ را به خود اختصاص داد.
در بخش بهترین کارگردانی، سیمرغ بلورین به مجید‌ مجیدی برای کارگردانی فیلم «آواز گنجشک‌ها» رسید و دیپلم افتخار این بخش به خسرو معصومی کارگردان فیلم «باد در علفزار می‌پیچد» اختصاص یافت و در بخش فیلمنامه نیز سیمرغ بلورین به سیدرضا میرکریمی و شادمهر راستین برای فیلمنامه «به همین سادگی» اهدا شد.
همچنین هنگامه قاضیانی بازیگر فیلم « به همین سادگی» و امین حیایی بازیگر فیلم «شب» به ترتیب سیمرغ‌های بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد را به خود اختصاص دادند. در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد همچنین یک دیپلم افتخار به شهاب حسینی بازیگر فیلم «محیا» اهدا شد.سیمرغ ویژه هیات داوران برای یک عمر دستاورد فنی و هنری به علیرضا زرین دست اهدا شد و حسین جعفریان برای فیلم «دیوار» سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را به دست آورد.
در این بخش کلیپی ویژه زرین دست پخش شد.در بخش تدوین، سیمرغ بلورین به حسن حسندوست برای فیلم «آواز گنجشک ها» ، در بخش موسیقی متن سیمرغ بلورین به حسین علیزاده برای فیلم «آواز گنجشک‌ها» ، در بخش بهترین صدای فیلم، سیمرغ بلورین به ایرج شهزادی برای فیلم «آتش سبز» ، در بخش طراحی صحنه و لباس سیمرغ بلورین به ژیلا مهرجویی و شعله نواب تهرانی برای فیلم «آتش سبز» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه به حسین طلابیگی برای فیلم «پرچم‌های قلعه کاوه» اهدا شد و سعید ملکان سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را برای فیلم «آواز گنجشک ها» دریافت کرد.مهتاب نصیرپور برای بازی در فیلم «فرزند خاک» و محسن طنابنده برای بازی در فیلم «استشهادی برای خدا» به ترتیب سیمرغ‌های بلورین بهترین بازیگر زن و مرد نقش مکمل را دریافت کردند.همچنین مهندس محمدرضا جعفری جلوه، معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان حیرت حاضران لوح سپاس و پلاک طلایی سیمرغ از نگاه ملی را به کارگردان و تهیه کننده فیلم «آتش سبز» اهدا کرد.حیرت حاضران وقتی دو چندان شد که فیلم «در میان ابرها» به کارگردانی سید روح الله حجازی عنوان بهترین فیلم اول جشنواره را به خود اختصاص داد و سیمرغ بلورین این بخش را دریافت کرد.
در بخش بهترین فیلم کوتاه داستانی نیز دو دیپلم افتخار به «چاوش» ساخته فرخ حنیفه نژاد زیبایی و «در خانه ما» ساخته مریم کشکولی نیا اهدا شد و سیمرغ بلورین این بخش به فیلم «بومرنگ» ساخته داریوش غریب‌زاده اختصاص یافت.در بخش چشم واقعیت فیلم «ترانه اندوهگین کوهستان» به کارگردانی حامد خسروی سیمرغ بلورین بهترین مستند کوتاه را دریافت کرد و در این بخش سه دیپلم افتخار به شرح ذیل اهدا شد:
دیپلم افتخار برای نگارش گفتار متن فیلم به «روز حادثه» ساخته محمدعلی فارسی ، دیپلم افتخار برای پژوهش علمی و فرهنگی برای فیلم «روشنان» ساخته محسن رمضان زاده و دیپلم افتخار برای نوآوری و تجربه جدید و ترکیب خلاقانه مستند و پویانمایی برای فیلم «سیانوزه» ساخته رخساره قائم مقامی.در بخش مستندهای بلند نیز سیمرغ بلورین به فیلم «تینار» به کارگردانی مهدی منیری اهدا شد و دیپلم افتخار به فیلم «هفت رخ فرخ ایران» به کارگردانی فرزین رضاییان برای تهیه فیلمی موثر از فرهنگ و تاریخ غنی ایران اختصاص یافت. مجری مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر محمدرضا شهیدی‌فر بود و قطعاتی موسیقی توسط گروه دنگ شو اجرا شد و اجرای موسیقی سنتی توسط سالار عقیلی از دیگر بخش‌های مراسم بود.
جوایز جشنواره توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون امور سینمایی و سمعی و بصری ارشاد ، دبیر جشنواره و اعضای هیات داوران و اعضای هیات انتخاب جشنواره اهدا شد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید