جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خوابهایت را انتخاب کن


خوابهایت را انتخاب کن
● من خواب و رویا را هدایت می کنم !
ساختمانی که در اثر زلزله شدید در حال فرو ریختن است ، امواج سهمناک دریا که ما درحال غرق شدن در آن هستیم و فرار کردن از سگهای وحشی که درتعقیب ما هستند . شما چه تصاویر وحشتناکی را ممکن است درخواب ببینید ؟
وقتی درخواب و رویاء هستیم و این تصاویر را می بینیم عرق می کنیم قلبمان به شماره میافتد گویی پاهایمان نمی خواهند حرکت کنند وبدنمان سرد ومرطوب می شود .
تصاویر وحشتناک رویا هایمان شکل های مختلفی دارند : یک حیوان درنده که ما را تعقیب می کند ، افتادن از ارتفاع بلند مثل ساختمان و یا صخره ای بلند ، ظاهر شدن هیولایی عجیب و... تنوع چنین تصاویری بسیار زیاد وموضوعات آنها معمولا محدود است . آقای امینی ، متاهل و حدودآ ۴۰ سال دارد می گوید مدتی طولانی است که کابوس می بینم ونکته جالب اینکه موضوع کابوس همیشه برایش تکراری است .
وقتی می خوابم در عالم رویا میبینم که من را در لوله Uشکل قطوری قرار داده اند و شیر آب رااز دوطرف لوله در حال پر کردن آب گذاشته اند وبه محض خفه شدن از خواب بیدار می شوم و برخی مواقع سگهای وحشی وخیابانی من را دنبال می کنند.
این را بدانید شما قادرید دشمنان رویاهایتان را به دوستان صمیمی بدل کنید واز موقعیت های ترسناک خواب لحظات شادی را برای خود خلق کنید .هر چه کابوس شما شدید تر با شد توسط ارتبا ط صحیح با رویاهایتان لحظات شیرین تری برای خود خواهید ساخت .
در رویا ما تصاویر وحشتنا ک رامی بینیم ومی ترسیم آنها به ما حمله می کنند وما فرار می کنیم . تصاویر کما کان ما راتعقیب می کنند وما شروع به دویدن می کنیم .درآخر وقتی ما در مرحله پایانی قرار گرفتیم به دام می افتیم .ما به دنیای بیرون وبیداری می گریزیم .در این زمان آن تصاویر منتظرند تا شما را شبی دیگر تعقیب کنند .
اگربه جای فرار کردن ، با تصاویر و رویاهایمان روبرو شویم و به شیوه صحیح درخواب و دنیای بیداری با آنها ارتباط برقرار کنیم می توانیم برآنها غلبه کرده و برآنها پیروز شویم .
تا به حال به این فکر کرده اید که با استفاده صحیح از رویاها می توانیم درعالم بیداری از بسیاری از ضررها جلوگیری کنیم .در این زمینه میتوان برای مثال به داستان عزیز مصر در قران اشاره نمود که درخواب دید هفت گاو لاغر هفت گاو نر را خوردند و با توجه به پیش بینی حضرت یوسف (ع) ، در آن سرزمین هفت سا ل نعمت و فراوانی بود و بعد از آن هفت سال قحطی به دنبال داشت . با روبروشدن با رویاها میتوانیم بر آنها غلبه کرده و پیروز شویم . با این کار می توانیم با مشکلات خود به صورت ریشه ای برخورد کرده و با کمک نیروی فکر و اندیشه خلاق ، ریشه مشکلات را بخشکانیم .
بعضی افراد می گویند ما سراسر شب خواب می بینیم وبرخی دیگر ادعا می کنند که اصلآ خواب نمی بینند . امکان اینکه ما خواب ورویا نبینیم نزدیک به صفر است .ما احتیاج به رویا و خواب داریم .
اکثر افراد بیش از ۲۰ درصد خوابشان را درحال رویاء بینی هستند . نوزادان درحدود ۴۵-۶۵ درصد زمان خوابشان درحال رویاء بینی هستند . جوانان ومیانسالان بین ۱۵-۳۰ درصد و افراد مسن بین ۱۸-۱۳ درصد ازخوابشان را درحال رویاء بینی می باشند . واین مدت می تواند حدود ۴ سال از زندگی یک انسان ۷۰ ساله باشد . پس ما می توانیم با بکار بردن شیوه های صحیح ارتباطی ۴سال مداوم را درآرامش وآنگونه که آرزوداریم سپری کنیم و از تاثیرات بسیار خوب آن درزندگی بهره بگیریم .
مثلا اگرشما قادرباشید کنترل رویا هایتان را دردست بگیرید وبه هرجا دوست داشته باشید سفرکنید وهرکه را که می خواهید ، درخواب ملاقات کنید . یا آنکه قدرت پروازکردن داشته باشید و برروی دریاها پرواز کنید . بعد ازبیدار شدن چه روحیه وانگیزه ای خواهید داشت . با مطالعه زندگی مردان بزرگ تاریخ ودانشمندان مشهور دنیا به اهمیت تاثیر خواب ورویا می توان پی برد . مثلا دکتر حسابی برای حل برخی از مسایل ریاضی در بیداری زمانی به فکر کردن درمورد راه حل اختصاص نمی دادند بلکه تنها با مطالعه سطحی مسئله ، جواب مسئله را دررویاء و خواب می یافتند .
ما می توانیم دردنیای روئیاها تصاویر دوستانه ای بسازیم که نه تنها دررویا بلکه دربیداری نیز کمک حالمان باشند .دوستان روئیایی ما می توانند راه حل های مناسبی برای مشکلاتمان ارائه دهند . آنها می توانند درکلیه مسائل ریز و درشت زندگی نظرات مفیدی ارائه کنند . برای ارتباط با رویاها .....
خواب ورویا راهی است برای تجربه کردن زندگی هایی که به موازات زندگی مان درجریان است .برای کنترل وهدایت خواب وروءیا ابتدابه اختصارعوامل موثربرخواب وروءیارابیان می کنیم.
خوابهای مابه دودسته تقسیم می شوندونکته جالب توجه این است که دسته بندی خوابهاوجه مشترکی با همدیگر دارند. روءیاهایی که مادراوایل زمان خوابیدن می بینیم وروءیاهایی که درانتهای مدت خواب مشاهده می کنیم .خوابهای دسته اول ،معمولا"به مرورتفکرات وذهنیات مادرطول روزبرمی گردد. ولی روءیاهایی که مادراواخرمدت خوابمان می بینیم، روءیاهای صادقانه می تواندباشد، که ازآینده نیزخبر می دهد.
اطلاعاتی که مادرطی روزازطریق حواس پنجگانه (بینایی ،شنوایی ،لامسه ،بویایی ،چشایی )دریافت می کنیم درذهن ناخودآگاه ماثبت می شود.برای مثال همینکه شماالان درحال دریافت اطلاعات ازاین مطلب هستید، می توانددرهدایت روءیاهایتان تاثیربه سزایی داشته باشد.مهمترین قدم برای برنامه ریزی کردن ذهن جهت هدایت روءیاهاتسلط وتوجه به حواس ظاهری ودریافتهای ماازمحیط است. عامل بعدی تحلیل تصاویرواتفاقات درذهن مامی باشد. به عبارت ساده ترتخیلات مادرطول زمان بیداری می تواندتاثیربسزایی درروءیاهای مادرخواب داشته باشد. باتوجه به مطالب فوق درذیل کوتاهترین راه جهت هدایت روءیا به صورت کاربردی آورده شده است .
۱) برای خودتجارب متنوع و گوناگونی اندوخته سازید:سفر،مطالعه ،تماشای آثارهنری ،شنیدن موسیقی، خواندن، کارکردن، تجارب بیرونی، احساسات درونی و...تمام این تجارب درذهنتان ثبت خواهدشد.
۲) چندروزی (حداقل دوتاسه روز)باعلاقه واشتیاق، توجه وتمرکزخاصی برموضوع موردعلاقه تان داشته باشیدوتاهنگام خواب به آن فکرکنیدبادرگیرشدن باموضوع ،گویی دیدن آن رادرروءیامحقق می سازید.حتی می توانیدخود،موضوع خاصی رابرای دیدن درروءیاانتخاب کنید.
۳) به فعالیتهایی بپردازیدکه باروءیاهای موردعلاقه تان تناسب وهماهنگی بیشتری دارند.این مسئله به خصوص قبل ازخواب بسیارمهم است .
۴) درموضوع موردعلاقه تان غرق شویدودرموردآن به کتاب ،فیلم ،سخنرانی ومشاهده مستقیم رجوع کنید.موضوعی راانتخاب کنیدکه برایتان اهمیت دارد.آنچه نیازداریدرافراهم کنید.علاقه شدیدنسبت به یک موضوع ودرگیری عمیق احساسی باآن ،به شماکمک می کندتادرآن موضوع بهترغرق شوید.
۵) به روءیاهایتان به عنوان مسئله ای مهم وضروری درزندگی نگاه کنید.به آنهااحترام بگذاریدتاروءیاهایی ارزشمندراتجربه کرده وبه خاطرآورید.
۶) مکانی بیابیدکه درآن مکان احساس آرامش وتمرکزداشته باشید
۷) دروضعیتی آرام ووانهاده قرارگیرید.می توانید از تمرینات ریکس استفاده کنید .
۸) روءیای موردعلاقه تان راکاملا"روشن وواضح پیش چشم خودمجسم کنید.
۹) به گونه ای روءیای موردعلاقه تان راتجسم کنیدکه گویی هم اکنون درحال وقوع است .بعدازآن تصاویری راازخودتان درحالی که گویی روءیای موردعلاقه تان به پایان رسیده است درذهن مجسم کنید.
۱۰) اعتقادداشته باشیدکه ضمیرناخودآگاه شماروءیای موردعلاقه تان رامی سازد.
۱۱) روءیاهاوتجارب آنهارابااشخاصی که به روءیابینی خلاق علاقه مندهستنددرمیان بگذارید.
۱۲) تاثیرگذاری برروءیاهایک مهارت آموختنی است وبه زمان وتمرین نیازدارد.درصورتی که خیلی سریع دراین کارموفق نشدید،دست ازتلاش برنداشته وبه کارخودادامه دهید.
برای تمرین، اگر مایلید شخص بخصوصی را درخواب ببیند بعداز سپری کردن مراحل بالا قبل از خواب ۳مرتبه تصویر آن شخص را با تمام جزییات که می توانید در ذهنتان مجسم کنید وبعد از هر با تجسم چشمانتان را ببندید وبه فرد مورد نظرفرمان دهیدکه به رویایتان بیاید .
سحر میرشاهی
مهدی نغمه گو
منبع : بانک مقالات فارسی


همچنین مشاهده کنید