یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 21 January, 2018

کم شنوایی چه تاثیری بر زبان و گفتار دارد ؟


کم شنوایی چه تاثیری بر زبان و گفتار دارد ؟
افت شنوایی اثرات متفاوتی بر روی میزان درک ، گفتار و زبان افراد و عملکردهای آنان دارد. این اثرات بر روی افراد مختلف، فرق می کند. این امر دوعلت دارد :
۱) اینکه ضایعات شنوایی به علتهای متفاوتی ایجاد می شوند .
۲) اینکه عوامل اجتماعی و روانی بسیاری در زندگی افراد وجود دارد که اثرات افت شنوائی را تعدیل می کند .
مهمترین جنبه کم شنوائی ، اثر آن بر توانایی های ارتباطی افراد است .میزان تاثیر کم شنوائی بر گفتار کودک بستگی به این عوامل دارد :
- سن شروع کم شنوائی
- سن تشخیص کم شنوائی
- میزان کم شنوائی
- علت بروز کم شنوائی
- جنس و نژاد کودک
هر چه سن شروع کم شنوایی کمتر و میزان کم شنوائی بیشتر باشد اثرات سوء آن بر گفتار کودک بیشتر است . کودک عادی از ابتدای نوزادی دائما" صداها را می شنود و بتدریج زبان را فرا می گیرد و در حدود ۵/۳ سالگی به حداکثر مهارت زبانی دست می یابد در حالی که کودک کم شنوا از زمان تجویز سمعک این اصوات را می شنود . افراد کم شنوا را بر حسب سن ابتلا به کم شنوائی به گروههایی تقسیم می کنند .
اگر کم شنوائی پیش از ۳ سالگی ایجاد شده باشد آنرا کم شنوائی پیش از زبان آمـوزی می گویند و اگر کم شنوائی پس از ۳ سالگی ایجاد شده باشد آنرا کم شنوائی پس از زبان آموزی می گویند . حال اثرات کم شنوائی را در هریک از این گروهها جداگانه بررسی می کنیم:
● کودکان کم شنوای پیش از زبان آموزی :
بیشتر افراد دچار این نوع کم شنوائی هستند و ویژگی های این گروه به خصوص در ارتباطات اجتماعی شان با دیگر گروهها فرق می کند . در حقیقت بروز کم شنوایی سه نسل را متاثر می کند :
۱) والدین ناشنواها
۲) خود ناشنواها
۳) فرزندان افراد ناشنوا
غالبا" والدین افراد ناشنوا و فرزندان آنان شنوا هستند بنابراین این افراد بین دو نسل والدین خود و فرزندان خود ، اجتماع تنهایی هستند .
والدین کودکان کم شنوا بیشترین تاثیر را در ارتباطات اجتماعی آنان دارا هستند . والدین ممکن است شنوا یا ناشنوا باشند :
- والدینی که خود ناشنوا باشند ، معمولا" خیلی هشیارتراند و زودتر ناشنوایی کودکشان را تشخیص می دهند و کودکان آنان غالبا" خیلی زود مثل زبان مادری شان از زبان اشاره استفاده می کنند و از همان کودکی حرکات دستی دارند .
- اما در ۹۰% موارد ، والدین خود شنوا هستند . این دسته از والدین ، پیش از تشخیص ناشنوایی فرزند خود غالبا" ماهها با خود تقلا می کنند و پس از تشخیص قطعی دچار ضربات روحی شدیدی می شوند . این گروه بیشتر با کودکان خود حالت معلم مانند دارند ، از کودکشان انتظار زیادی داشته ، انعطاف پذیری شان کمتر است و به دلیل احساس ناتوانی در برقراری ار تباط با کودکشان معمولا" ارتباط مناسبی با وی ندارند .
● اثرات کم شنوایی :
۱) رشد زبانی
میزان کم شنوایی و سن شروع آن اهمیت بسیاری در رشد زبانی کودک دارند . زیرا برای دستیابی به رشد زبانی ، یک سن بحرانی زبان آموزی داریم . به این معنا که چند سال اول زندگی هر کودک برای یادگیری زبان وی اهمیت اصلی را دارند و پس از آن زبان آموزی بسیار مشکل صورت می گیرد . بنابراین حتی یک کم شنوائی خفیف هم می تواند اثرات عمیقی بر روی گفتار کودک داشته باشد .
کودکان کم شنوا در درک زبان و دریافت گفتار دچار مشکلات عدیده ای هستند . این کودکان بیشتر روی اسامی و افعال تاکید دارند و معمولا" در درک حروف اضافه ، اشاره و ضمایر … اشکال دارند و دستور زبان شان ضعیف است زیرا بخشی از اصوات گفتاری را اصلا" نمی شنوند یا بطور ناقص می شنوند .
مادران شنوا معمولا" بیشتر از آنکه روی مفاهیم و جنبه های معنایی گفتار کودک ناشنوا تکیه کنند ، روی لحن و شـکل صحبـت آنهـا تکیـه می کننـد و سبـب تاخیر در رشد گفتاری کودک خود می شوند .
۲) زبان نوشتاری که خود دو امر خواندن و نوشتن را در بر می گیرد :
خواندن :
ارتباط مستقیمی بین توانایی خواندن و میزان افت شنوائی کودک وجود دارد . هر چه افت بیشتر باشد توانایی خواندن ضعیف تر است .
افراد ناشنوا درک درستی از ترکیب جملات ندارند ، در دستور زبان مشکل دارند و به خصوص جملات مجهول یا ترکیبات پیچیده را نمی فهمند . افراد کم شنوا غالبا" مطلب را جمله به جمله می فهمند .
● نوشتن :
ناشنواها در نوشتن مشکل دارند و این بدلیل اشکال در لغت معنی و ترکیب است. در کل توانایی خواندن کم شنواها بهتر از نوشتن آنان است چون در مورد خواندن ، از برخی جملات برای فهم بقیه مطلب استفاده می کنند .
برای بهبود توانایی خواندن و نوشتن لازم است کودک ناشنوا هر چه بیشتر با دیگران ارتباط داشته باشد .
● سیستمهای ارتباطی افراد کم شنوا :
در مورد روش مناسب ارتباطی افراد کم شنوا ، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد . در کل دو روش وجود دارد :
۱) روش شفاهی : که تاکید بر باقیمانده شنوائی و لب خوانی و گفتار دارد .
۲) روش ارتباط کلی : که تاکید بر استفاده از هر چیزی دارد که فرد فکر می کند می تواند برای برقراری ارتباط مفید باشد یعنی روش شفاهی همراه با استفاده از علائم و اشارات .
اگر در کودکی تاکید بر ر وش شفاهی باشد ، بعدها مهارتهای کلامی بهتری پیدا می کنند .
اگر در کودکی تاکید بر ر وش دستی و اشارات باشد ، بعدها در مهارتهای درکی ماهرتر خواهند بود .
▪ نکته مهم اینست که میزان تجربه و موقعیت های موجود برای کودک جهت برقراری ارتباط مهمتر از نوع سیستم ارتباطی آنان است .
۳) رشد گفتاری :
میزان مفهوم بودن گفتار کودک بستگی به این عوامل دارند :
▪ نوع و میزان افت شنوایی
▪ روش ارتباطی مورد استفاده
▪ معلولیت های دیگر
▪ محل تحصیل ( مدارس عادی یا استثنایی )
▪ پیشینه نژادی کودک
- هر چه میزان افت بیشتر باشد و سن شروع کمتر باشد ، میزان مفهوم بودن گفتار کودک کمتر است . اشکالات گفتاری مختص کم شنوایی های متوسط تا عمیق است و در کم شنوایی های ملایم گرچه ممکن است تاخیری در رشد گفتار وجود داشته باشد ولی مشکل خاصی نداریم .
- اگر کودک در فرکانس های زیر افت کمتری داشته باشد ، مهارتهای کلامی بهتری دارد .
- گفتار کودکان بزرگتر ، بهتر است .
- در مدارس عادی کودکان بزرگتـر چـون بیشتـر از گفتـار استفاده می کنند وابستگی شان به زبان اشاره کمتر می شود بنـا بـر ایــن گفتارشان مفهوم تر می شود ولی در مدارس مخصوص ناشنواها ، کودک بیشتر از اشاره استفاده می کند نه گفتار.
کودکان کم شنوا بیش از کودکان شنوا بر نشانه های بینائی تکیه می کنند و هر چه سن آنان بالاتر می رود و مهارتهای زبانی شان تقویت می شود لب خوانی شان بهتر می شود .
- روش ارتباطی ترجیـحی کودکان هم بستگی زیادی به مفهوم بودن گفتارشان دارد ( نه به میزان افت شنوائی ) .
آنهایی که توانایی گفتاری بهتری دارند بیشتر علاقه به گفتار دارند نه اشاره .
البته بیشتر ناشنواهای پیش از زبان آموزی به نوعی از اشاره استفاده می کنند و بیشتر ناشنواهای پس از زبان آموزی از گفتار . کودکانی که در مدارس عادی تحصیل می کنند و با کودکان شنوا همکلاس هستند و ارتباط دارند ، بیشتر از گفتار استفاده می کنند .
۴) رشد درکی و هوشی :
بیشتر جنبه های هوشی ناشی از تجربه افرادند و افراد کم شنوا یک حس مهم یعنی شنوایی را که عامل مهمی در کسب تجربه است از دست داده اند. اما ناشنواها بر عکس اعتقاد قدیمی ، کم هوش تر از کودکان عادی نیستند .
در واقع نوع دید و طرز عمل افراد ناشنوا و نوع دریافت شان با افراد شنوا فرق می کند .
۵) پیشرفتهای تحصیلی:
رشد درسی کودکان کم شنوا، معمولا" ضعیف تر از کودکان طبیعی است و به خصوص در خواندن ، زبان و ریاضی مشکل دارند.
البته اگر کم شنوایی زود تشخیص داده شود و تقویت صوت و اقدامات ادیولوژیکی به موقع آغاز شود ، ممکن است از لحاظ زبانی به کودکان طبیعی برسند.
- این کودکان در مدارس عادی بازده بیشتری دارند اما محیط مدارس ناشنواها برایشان آشناتر و راحت تر است . انتخاب نوع مدرسه بستگی به خود کودک، توانایی ها و علایقش دارد.
۶) رشد روانی – اجتماعی:
معمولا" کودک ناشنوا در خانواده شنوا بدنیا می آید که آگاهی به دنیای ناشنواها ندارند و قادر نیستند ارتبـاط مناسبـی بـا کودک خود برقرار کنند و توانایی های بالقوه اش را شکوفا کنند . همچنین معمولا" دیگر افراد از معلم و مربی گرفته تا دوست و فامیل به دلیل ذهنیت خاص در مورد کم شنوایی ، رفتارهایی ناخوشایند با آنان دارند و هر نوع مشکل رفتاری را به کم شنوایی کودک نسبت می دهند . اینها سبب می شود کودک به این جنبه های محیطی منفی عکس العمل نشان داده و بعدها در روابط اجتماعی اش دچار مشکل شود و خودخواه یا عقب افتاده قلمداد شود .
- همچنین برخی از عوامل ایجاد کننده کم شنوایی مثل مننژیت ، سرخجه یا عدم تطبیق Rh خون مادر و نوزاد ممکن است مشکلات دیگری هم برای کودک ایجاد کند که در روابط اجتماعی اش تاثیر گذارد .
در واقع والدین باید واقع بینانه عمل کنند و با قبول کم شنوایی کودک خود ، زمینه های اجتماعی پیشرفت کودکشان را ایجاد کنند .
۷) اشکالات رفتاری و شخصیتی :
میزان اشکالات رفتاری در بین کودکان کم شنوا و دیگر کودکان تقریبا" یکسان است . گر چه احتمال وجود اشکالات رفتاری در این گروه بیشتر است ولی این به دلیل موقعیت خاص آنها و وضعیت دشواری است که برایشان بوجود آمده و همچنین شیوه برخورد نامناسب همسالان شنوا و بزرگسالان و اطرافیان آنهاست .
برای از بین بردن چنین اشکالاتی ، مشاوره وحمایت روانی والدین از همان ابتدا لازم و ضروری است و بهتر است والدین اینگونه کودکان با یکدیگر ارتباط داشته باشند .
● کودکان کم شنوای پس از دوره زبان آموزی :
این گروه افرادی هستند که پس از ۳ سالگی ، ناشنوا می شوند و عده آنان خیلی کمتر از گروه قبلی است .
خیلی وقتها این کودکان هیچگاه تشخیص داده نمی شوند و به عنوان کودکان تنبل یا کند به شمار می روند .
- این کودکان بر اساس زبان شنیداری که پیش از کم شنوایی کسب کرده اند ، عمل می کنند بنابراین هر چه کم شنوائی دیرتر ایجاد شود ، رشد زبان و گفتارشان بهتر است .
- اما بتدریج این افراد اشکالات تلفظی پیدا کرده ، کیفیت صدایشان بدتر می شود ، از این رو حتما" باید گفتار درمانی شوند .
- قبول کم شنوایی اولین قدم در کسب هویت واقعی این افراد است اما چون به راحتی تشخیــص داده نمی شونـد ، گاهـی خـودشان هم این موضوع را قبول نمی کنند و سعی در پوشاندن آن دارند . از این رو این افراد مشکلات خاص خود را دارند .
● ضایعات شنیداری در بزرگسالان :
به دو دسته تقسیم می شوند :
۱) ضایعات پیش از شروع به کار
۲) ضایعات پس از سن شروع به کار ( ۱۸ سال به بالا ) .
● سن شروع کم شنوایی خیلی مهم است :
- اگر فردی در جوانی و پیش از شروع به کار مبتلا شده باشد بهتر است چون از توانایی هایش آگاه است اما در سنین بالاتر ، لطمه زیادی به اقتصاد ، استقلال و حرفه فرد وارد خواهد شد .
- ضایعه شنوایی پس از ۱۸ سالگی ، اشکالات رشدی ایجاد نمی کند اما مشکلات اجتماعی – روانی زیادی به بار می آورد .
میزان اثری که کم شنوایی روی زندگی این افراد می گذارد بستگی به این عوامل دارد :
- سن شروع کم شنوایی
- نوع و میزان آن
- نوع زندگی و شغل فرد
- معلولیتی که فرد خود احساس می کند .

ترجمه :
گیتا موللی ، کارشناس ارشد شنوایی شناسی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
http://www.irandeaf.com/file/p/article/word/۱-۳۱.doc

منبع : بانک مقالات فارسی

مطالب مرتبط

سرفه مزمن


سرفه مزمن
● سرفه مزمن چیست؟
سرفه مزمن سرفه ای است که از میان نمی رود. سرفه مزمن به خودی خود یک بیماری تلقی نمی شود بلکه این سرفه یکی از نشانه های سایر اختلالات و بیماری هاست. سرفه مزمن یک مشکل شایع بوده و یکی از دلایل مراجعه افرادبه پزشکان است.
● دلایل سرفه مزمن چه هستند؟
بعضی از دلایل شایع سرفه مزمن شامل آسم، رینیت آلرژیک، مشکلات سینوس( به طور مثال عفونت سینوس) و ریفلاکس محتویات معده هستند. در موارد کمیاب سرفه های مزمن ممکن است در نتیجه ورود یک جسم خارجی به درون ریه ها ( معمولاً در بچه ها) به وجود آیند. بسیار مهم است در صورت حضور سرفه مزمن تصویر برداری X-ray از قفسه سینه انجام پذیرد. در صورت وجود X-ray طبیعی یکی از موارد زیر یا جمعی از آن ها می توانند دلیل سرفه مزمن باشند.
سیگار کشیدن شایع ترین دلیل سرفه مزمن است.
● آسم
بیماری راه های هوایی است که منجر به سختی تنفس یا صدای وزوز در تنفس افراد می شود و اغلب از طریق غیر طبیعی بودن تست های تنفسی قابل شناسایی است. بعضی از افراد مبتلا به آسم تنها از سرفه مزمن رنج می برند و تست های عملکرد ریه در آن ها ممکن است طبیعی باشد و این نوع آسم معمولاً به نام آسم سرفه ای شناخته می شود.
نشانه های آسم می تواند در نتیجه هوای سرد، قرار گرفتن در مقابل آلاینده های هوا یا گرده گیاهان، دود سیگار یا عطرها تشدید شود.
● بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD)
به ریفلاکس یا برگشت مجدد اسید معده یا محتویات آن به مری اشاره دارد. اگر اسید معده به سمت مری بازگردد در نتیجه آن اسپاسمی در راه های هوایی ایجاد می شود که منجر به کوتاهی تنفس و سرفه می شود. در بعضی از موارد ریفلاکس در نتیجه ورود مواد خارجی به ریه ها و ایجاد نشانه های مشابه باعث آسیب به بافت های ریه می شود. در بعضی از افراد هیچ حالت سوزشی احساس نمی شود و تنها نشانه ریفلاکس سرفه است.
● مشکلات سینوس و ترشحات پشت بینی
هم چنین می توانند باعث ایجاد سرفه مزمن شوند. ایجاد چنین شرایطی شناسایی را دشوار می سازد و گاهی اوقات سی تی اسکن سینوس ها برای شناسایی لازم است. بیماران اغلب از این که چیزی باعث غلغلک حلقشان می شود شکایت دارند و مکرراً خلط را از حلقشان بیرون می آورند.
● عفونت هایی نظیر برونشیت یاپنومونی
نیز می توانند باعث ایجاد سرفه شوند. این عفونت ها می توانند در نتیجه ویروس ها، باکتری ها، یا قارچ ها ایجاد شوند. عفونت های ویروسی به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند. سرفه ها در بیماران مبتلا به آسم که به عفونت های قسمت فوقانی تنفس مبتلا هستند معمولاً پس از بهبودی عفونت ها هم چنان ادامه دارند.
● داروهای مشخص
همانند مهارکننده های ACE (انالاپریل(Vasotec)، کاپتوپریل(Capoten) )که در درمان فشار خون بالا به کار می روند می توانند باعث ایجاد سرفه های مزمن شوند.
سایر عواملی که کمتر شایع هستند شامل تومورها، سارکوئیدوزیس یا سایر بیماری های ریه هستند.
در صورت پایداری سرفه های مزمن بیماران باید توسط پزشک خود ارزیابی شوند. بسیار مهم است که مواردی هم چون آسم، ترشحات پشت بینی، ریفلاکس معده و مری، اثرات جانبی داروها، بیماری ریه بینابینی یا عفونت های غیرمعمول در سرفه های مزمن مورد توجه و پیگیری قرار گیرند.
● سرفه مزمن چگونه درمان می شود؟
درمان سرفه مزمن براساس عوامل به وجود آورنده آن صورت می پذیرد. با این وجود بیماران می توانند نشانه های سرفه را به وسیله داروهای بدون نسخه نظیر گایافنزین، دکسترومتورفان، نوشیدن مقادیر زیادی از آب، بخورها یا قرص های مکیدنی تسکین بخشند. در موارد شدید پزشک می تواند کدئین که یکی از سرکوب کننده های موثر در سرفه است را تجویز کند.
● آسم:
گشاد کننده راه های هوایی به صورت تنفسی یا استروئیدهای تنفسی به منظورکاهش التهاب در بیماران مبتلا به آسم تجویز می شوند. در پاره ای از موارد استروئیدهای خوراکی استفاده می شوند.
● بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD):
به منظور جلوگیری از ریفلاکس می توان از غذاهایی که باعث افزایش ریفلاکس می شوند پرهیز کرد و قبل از دراز کشیدن از خوردن غذا خودداری کرد. در موقع خوابیدن سر باید در سطح بالاتری از بدن قرار گیرد و از داروهایی هم چون فاموتیدین(پپسید)، سایمتدین(تاگامت) یا رانی تیدین(زانتک) که باعث کاهش اسید معده می شوند، استفاده کرد.
● مشکلات سینوس و ترشحات پشت بینی:
استفاده از دکونژستان ها از قبیل پزودوافدرین(Sudafed) یا آنتی هیستامین هایی همانند دیفن هیدرامین(Benadryl) ممکن است نشانه های ترشح پشت بینی را بهبود بخشند. استروئیدهای بینی تنفسی در درمان رینیت های آلرژیک(تب یونجه) که یکی از دلایل معمول سرفه است بسیار موثر عمل می کنند. علاوه بر این سایر اسپری های بینی از قبیل ایپراتروپیوم بروماید(آترو ونت) می توانند باعث تخفیف ترشحات پشت بینی شوند. آنتی بیوتیک ها در صورت تشخیص سینوزیت تجویز می شوند.
● عفونت ها:
پنومونی باکتریایی و برونشیت به طور معمول به وسیله آنتی بیوتیک هایی نظیر سفالوسپورین ها و آزیترومایسین(Zithromax) درمان می شوند. اگر پنومونی به دیواره قفسه سینه بسیار نزدیک باشد التهاب سطوح شش ها می تواند باعث ایجاد دردی شود که تحت عنوان Plurisy شناخته شده و با ضد دردها مورد مداوا قرار می گیرد. سرکوب کننده های سرفه در چنین شرایطی باید با احتیاط استفاده شوند. زیرا خلط های ریه ناشی از موکوس های عفونی می تواند به پاک سازی عفونت ها کمک کنند.
بسیاری از برونشیت ها در بزرگسالان از عفونت های ویروسی منشاء می گیرند بنابراین درمان این عفونت ها همانند سرماخوردگی های معمول شامل استراحت، استفاده از مایعات فراوان، ضد دردها و مرطوب کننده های راه های هوایی است. بعضی از افراد استفاده از داروهایی نظیر اکسپکتورانت که حاوی گایافنزین است را در تسکین ناراحتی هایشان مناسب می دانند.
در پاره ای از موارد تفکیک برونشیت ویروسی از برونشیت باکتریایی مشکل است از این رو پزشکان آنتی بیوتیک را برای بیماران خود تجویز می کنند. در بعضی از موارد نیز موکوس خارج شده از حلق بیماران مبتلا به آسم سبز رنگ است که نشانه ای از بروز عفونت است از این رو پزشک شما می تواند موکوس شما را به منظور ارزیابی عفونت در آن مورد آزمایش و بررسی قرار دهد.
● داروها:
بیمارانی که از داروهای پایین آورنده فشارخون به نام مهار کننده هایACE (آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین) نظیر انالاپریل، کاپتوپریل و یا لیزینوپریل استفاده می کنند می توانند از پزشک خود درخواست کنند تا داروهایشان را تغییر دهد. بیماران نباید بدون نظر پزشک داروهای ضد فشار خون را قطع کنند زیرا در صورت قطع داروها فشار خون به یک باره افزایش می یابد.
نسل جدیدی از مهارکننده های ACE نظیر (مسدود کننده های رسپتور آنژیوتانسین) ARBs (به طور مثال( والسارتانDiovan))( ، لوزارتان(Cozar ) می توانند جایگزین داروهای قبلی شوند زیرا بروز سرفه با مصرف این داروها پایین تر است. علاوه بر این مجموعه بسیاری از داروهای ضد فشار خون وجود دارد که به منظور اداره و کنترل فشارخون می توان از آن ها استفاده کرد.
● چگونه می توان از سرفه مزمن جلوگیری کرد؟
سیگار نکشید زیرا سیگار کشیدن یکی از دلایل شایع سرفه مزمن است.
با پزشک خود در مورد کنترل بیماری هایی هم چون آسم، ترشحات پشت بینی یا GERD به منظور جلوگیری از بروز سرفه صحبت کنید.
از تماس با افرادی که به بیماری برونشیت یا پنومونی دچار هستند دوری کنید.
از میوه ها استفاده کنید. محققان تاکید می کنند رژیم غذایی سرشار از میوه به دلیل وجود فیبر و فلاونوئیدهای موجود در آن ممکن است از بروز سرفه جلوگیری کند.

وبگردی
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد!
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد! - محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون از جدیدترین عکس حاشیه ای خود با مادر زنش رونمایی کرد.
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة !
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة ! - گزارشی از تصویری که چند روز پیش توسط برخی در فضای مجازی با نام قرآن طلا انتشار یافت
سرگیجه پلاسکو
سرگیجه پلاسکو - وام ٣٠٠‌میلیون تومانی تبدیل به رویای آنها شده؛ داغ پلاسکو برای کسبه هنوز تازه است. وامی که بعد از سوختن پلاسکو در بوق و کرنا کردند، امروز فقط به یکی از ساکنان پلاسکو داده شده و سهم دیگر کسبه انتظار است.
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها