پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

این برزیلی گنج میلان است


این برزیلی گنج میلان است
سه هفته پیش که در یکی از مسابقات لیگ فوتبال ایتالیا آث.میلان با ارائه نمایشی خوب ناپولی را ۲-۵ برد، «پاتو»ی برزیلی و ۱۸ ساله هم زننده یکی از گل های این تیم بود. این به واقع اولین برد خانگی میلان در این فصل از پیکارهای «سری A» محسوب می شد، اما تحت الشعاع فروغ برزیلی های این تیم قرار گرفت، زیرا از ۵ گل طلسم شکن روسونری دراین میدان ۴ تا را برزیلی ها زدند. آنها رونالدو، کاکا و پاتو بودند. به واقع درخشش «رونالدو»ی معروف و ۳۲ ساله هم دراین میدان در حدی بود که جواب منتقدان وی را که در تمام ۶ ماه گذشته کار وی را در سطح اول فوتبال اروپا پایان یافته می دانستند، داد. پاتو دوهفته پیش هر دو گل میلان را طی پیروزی ۰-۲ این تیم در برابر جنوا به ثمر رساند تا کارش را کامل تر کند و سپس هفته گذشته تک گل میلان را در دروازه فیورنتینا جای داد تا روسونری ۱-۰برنده شود، هرچند خودش آسیب دید و تا اطلاع ثانوی حاشیه نشین شد.
● از هر جهت
پاتو از تابستان امسال که الحاقش را به میلان قطعی کرد، هیچ کاری را برای این تیم انجام نداده بود و دلیل آن عدم حضور وی در جمع میلانی ها تا میان فصل و ماندن او در برزیل تا آن زمان بود. او تازه از ۷ هفته پیش تمریناتش را با میلان شروع کرده و چنان ظاهر شده بود که سیلویو برلوسکنی مالک این باشگاه قبل از پیکار تیمش با ناپولی می گفت اگر پاتو در جریان مسابقات همان کارهایی را انجام بدهد که در تمرینات صورت داده است، در آن صورت تا قبل از پایان فصل جاری ۳۰ گل برای قرمز و سیاه های شهر میلان خواهد زد.
حتی اگر او به این رقم بیش از حد غیرواقعی نرسد، میلان پس از تنزل چشمگیر مجدد در جدول رده بندی کالچو و بیش از ۲۰ امتیاز عقب افتادن از صدرنشین مطلق مسابقات و همشهری و رقیب دیرینش اینتر، از هرجهت به حضور وی نیازمند است . بعد از غلبه بر ناپولی و جنوا و سمپدوریا، میلان فقط ۹ پیروزی در کل فصل به حساب خود ریخته است و حتی اگر نمایش های این تیم در فصل گذشته را مبنای قیاس قرار دهیم باید متذکر شویم که در آن فصل میلان کارش را با «کسر امتیاز» به خاطر دست داشتن در تقلب های «سری A» شروع کرد و آن عذر موجه را داشت، اما امسال در شرایطی کاملاً برابر با رقبا ایستاده بود. این که چگونه یک فوج ستاره و حتی «کاکا»ی صاحب عنوان مرد سال نمی توانند مشکلات این تیم را حل کنند و یک جوان تازه کار مثل پاتو باید بار سنگین انتظارها را بر دوش بکشد ، نکته ای ناروشن است اما وجود دارد و باید انجام شود و در غیراین صورت نارضایتی هواداران تیم که همین حالا نیز به درجات زیادی می رسد، غیرقابل تحمل خواهد شد، میلان فصل پیش نیز فضای مشابهی را سپری کرد و فقط در نیم فصل دوم تا حدی احیا شد، به طوری که با فتح مجدد جام قهرمانان باشگاه های اروپا بر ناراحتی های ناکامی مجدد در کالچو سرپوش نهاد و شکوه هفتمین قهرمانی در اروپا این نکته را از یادها برد که روسونری در جدول رده بندی لیگ داخلی ۳۲ امتیاز کمتر از اینتر اندوخته و زیر سایه این رقیب ویژه محو شده است و برای طرفداران میلان چه چیزی بدتر از این
● گل هنرمندانه
با این اوصاف شکوه و انتظار و حرف ها در ارتباط با پاتو حتی از آن چه در موردکاکا در ۵ سال پیش دیده شده بود، فراتر می رود و از آن جا که او هنوز برای اروپایی ها ناشناخته است این همه توقع از وی و زوم کردن بر روی او جای تعجب دارد. درست است که او گلی هنرمندانه و توأم با خونسردی به ناپولی زد و در برابر جنوا و سمپدوریا نیز چنین کرد، اما تضمینی بر تکرار آن در دست نیست. معنای لغوی نام پاتو، اردک می شود ولی وی را به هرچشمی که ببینیم تملک وی ۱۵ میلیون پوند برای تیم برلوسکنی آب خورده و وی از باشگاه اینتر ناسیونال پورتو الگره در کشورش صید شده است و پیش از آن با درخشش و گلزنی درجام جهانی جوانان برای تیم ملی جوانان برزیل چشم ها را به سوی خود کشیده بود. در آن میادین پاتو در ۴ بازی سه بار دروازه رقبا را فرو ریخته بود. اگر در الحاق پاتو به میلان و به میدان آمدن او برای این تیم تأخیر حادث شد، به این خاطر بود که طبق قواعد اروپا بازیکنی زیر ۱۸ سال از کشورهای غیرعضو در جامعه اروپا (EU) حق بازی برای تیم های این جامعه را ندارد و باید به این سن برسد تا بتواند برای باشگاه های قاره سبز بازی کند. البته او در ۱۲ شهریور ۱۸ ساله شد و قدم به نوزدهمین سال حیاتش گذاشت، اماچون مهلت نقل و انتقال های تابستانی در ۱۰ شهریور تمام شده بود، میلان باکمترین فاصله زمانی امکان استفاده از وی در نیم فصل اول را از دست داد. او ۴ماه باقی مانده تا شروع نیم فصل دوم «سری A» را به بطالت نگذراند و به اینترناسیونال بازگشت، اما حقیقت آن است که میلان در غیاب او دوران بسیار بدی را گذراند.
● مثل «کاره کا»
پاتو و میلانی ها از این که صبر طولانی شان به اتمام رسیده و قادر به همکاری شده اند، خوشحال اند، اما برای کسب افتخار در فصل جاری «سریA» بسیار دیر شده است. همه آنها شهریورماه را به یاد می آورند که میلان با دیناموکی یف اوکراین یک مسابقه دوستانه داشت و پاتو با ضربه سر به رقیب گلزنی کرد. کارلو آنچلوتی مربی معروف میلان که قربانی بزرگ ناکامی های تیمش در کالچو خواهد بود و در پایان این فصل به احتمال قریب به یقین از سن سیرو می رود، معتقد است پاتو همان خصوصیاتی را دارد که «آنتونیو کاره کا» مهاجم مشهور و هموطنش طی دهه ۱۹۸۰ در مسابقات ناپولی و تیم ملی برزیل از خود بروز می داد و یک گلزن حرفه ای و ذاتی و قدرتی بود. حتی اگر این قیاس در کار نبود، پاتو مثل خیل بازیگران جوان صادر شده از برزیل طی دهه های اخیر صدها امید و نوید را بر دوش خود حمل می کند و با این که صاحب استعدادها و مهارت های فراوانی است اما باید ابتدا جوابگو و تأمین کننده انتظارهای کلانی باشد که از وی می رود و این امر همان طور که قبلاً گفتیم، لااقل در روسونری کار بسیار سختی است.
● ساحل نجات
پاتو البته خونسردتر و ماهرتر از سن حقیقی اش نشان می دهد و با این که تکنیکی کلان دارد، اما از عامل سرعت نیز بی بهره نیست و می تواند بپا خیزد و ضربات سر هم بزند یک ویژگی ارزشمند دیگر او، اعتماد به نفسی است که دارد و می تواند در میدان های بزرگ نیز تمرکز و قدرتش را حفظ کند. بدون شک تقابل با عنصر خشونت حاکم بر کالچو برای پاتو آسان نخواهد بود، اما او در عین جوانی صاحب هوش و رفلکسی است که می تواند وی را از برخی مهلکه ها رهایی بخشد و به ساحل نجات برساند.
برلوسکنی که آشکارا از ادامه نزول تیمش «سری A» عصبانی و به رفع این مشکل در صحنه های خارجی و تکرار قهرمانی میلان در جام باشگاه های اروپا امید بسته است، می گوید: «فیلم های مسابقات تیم اینترناسیونال را دیدم و از تکنیک ها و مهارت های پاتو شگفت زده شدم. به یاد زمانی افتادم که مارکوفان باستن هلندی را در اواخر دهه ۱۹۸۰ به میلان آوردیم و پاتو امروز مثل وی نشان می دهد. با این حساب میلان جدیدی که با پاتو، کاکا و رونالدو در خط حمله خود شکل گرفته و بشدت به کارهای فنی ناب آنها تکیه دارد، تیمی است که می تواند هواداران را راضی کند و سرانجام عنوان قهرمانی سری A را برای ما (البته در فصول بعدی) پس بگیرد. پاتو می تواند پاجای پای کاکا بگذارد و مثل او شود.»
● یکی از بهترین ها
«کاکا» نیز که ۲۶ ساله شده و فصل پیش اضافه برعنوان مرد سال فوتبال جهان جایزه توپ طلا را هم برد و مصدوم بزرگ روزهای اخیر میلان به حساب می آید، فرضیه فوق را قبول دارد و با حمایت تام و تمام از هموطن جوانش می گوید: «پاتو واقعاً خوب است و از کیفیات مثبت و فنون زیادی بهره می برد و به سرعت به یکی از بهترین های ما بدل خواهد شد. نه فقط از حضور او در کنار خودم در میلان بسیار خوشحالم، بلکه قول می دهم که بیشترین کمک را به وی ارزانی دارم تا هر چه سریع تر در سن سیرو جا بیفتد و چیزی بشود که واقعاً هست و به اوج برسد. کاری می کنم که به سرعت در فرهنگ فوتبال ایتالیا جا بیفتد و مشکلی در این خصوص نداشته باشد.»
تا به حال و از زمان تبدیل شدن جام قهرمانی باشگاه های اروپا به «جام قهرمانان باشگاه های این قاره» سابقه نداشته است که یک تیم بتواند دوبار متوالی آن را ببرد و تمام موارد مربوطه به زمانی بازمی گردد که این رقابت ها با نام سابق خود خوانده می شد. اگر میلان امسال این سنت را بشکند و برای دومین سال متوالی به این جام برسد،آن گاه پاتو در خلق افتخاری ناب سهیم خواهد شد و شاید سهم وی در این خصوص کم نیز نباشد و به سطوحی بالا هم برسد و در آن صورت یک ستاره خاص برزیلی به جمع برزیلی های پرشمار میلان پیوسته است که از هر جهت مورد توجهی ویژه قرار خواهد گرفت. برزیلی هایی که تا قبل از خانه تکانی تابستان سال آینده در سن سیرو، دیدا، کافو، سرجینیو، کاکا و رونالدو را دربرمی گیرد و فصل پیش لویس اولیوی یرا را هم شامل می شد. هر چند تعریف ها از پاتو همین حالا نیز در بالاترین سطح است و کمتر کسی در میلان قادر است از جوانی نگوید که بسیار فنی و مسلط و راحت بازی می کند و نویسنده های انگلیسی نیز او را گنجی فوق العاده و چشمگیر توصیف کرده اند.
وصال روحانی
منبع: sky
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید