چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

نقش کنترل هوشمند در بهبود ترافیک


نقش کنترل هوشمند در بهبود ترافیک
سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS) مجموعه ای از به کارگیری فناوریهای روز مانند دوربین دیجیتال، سیستمهای موقعیت یاب ماهواره ای (GPS) و الگوریتم های هوشمند مورد استفاده در رایانه ها می باشد که امروزه جایگزین سیستمهای سنتی و دستی گذشته شده است و راهکاری برای بهبود وضعیت ترافیک، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست.
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، کارشناسان به منظور تحقق اهداف برنامه سیستم های حمل و نقل هوشمند، چند معیار در نظر می گیرند که این معیارها به صورت استاندارد عبارتند از:
▪ بهبود وضع ایمنی:
سیستمهای حمل و نقل هوشمند در به حداقل رساندن وقوع تصادفات کمک می کنند و همچنین بر روی کاهش احتمال مرگ و میر در هنگام بروز حادثه تاکید دارند.
▪ زمان تاخیر:کاهش زمان تاخیر معیار عامل صرفه جویی در زمان اجرا نامیده شده که شامل کاهش تغییرات زمان سفر و افزایش اطمینان در رسیدن به موقع به مقصد می شود.
▪ هزینه:
این معیار برای بررسی میزان صرفه جویی و افزایش بهره وری در به کارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند به کار گرفته می شود.
▪ ظرفیت موثر:
ظرفیت موثر عبارت است از حداکثر میزان بالقوه ای که افراد با خودروها ممکن است از یک شبکه عبور کنند.
▪ رضایت کاربر:
رضایت کاربر نشان دهنده میزان خدماتی است که سیستم های حمل و نقل هوشمند در اختیار کاربرهای سیستم حمل و نقل قرار می دهند.
▪ انرژی و محیط زیست:
مطالعات انجام شده حاکی از تاثیرات مثبت سیستم های حمل و نقل هوشمند بر محیط زیست بوده است. تاثیر سرعت متغیر خودرو بر افزایش انتشار گازهای آلوده بسیار زیاد می باشد. سرعتهای خیلی پایین و خیلی بالا آلودگی ناشی از خروجی خودروها را افزایش می دهند. طبق تجزیه و تحلیلهای بین المللی، ترافیکی که همیشه سنگین و در حال حرکت آهسته می باشد، هزینه بسیار زیادی برای جامعه دارد. پیشنهاد لازم برای کاهش آلودگی هوا، سفر کردن با سرعت ملایم و یکنواخت است.
▪ اجزای زیربنای سیستم های حمل و نقل هوشمند در کلان شهرها:
بخش زیربنایی سیستم های حمل و نقل هوشمند در کلان شهر ها از پنج قسمت، شامل: سیستم های مدیریت مسیرهای شریانی، سیستم های مدیریت آزادراهها، سیستم های مدیریت حمل و نقل عمومی، سیستم های مدیریت وقایع و مدیریت اورژانس تشکیل می شود. تاثیر سرعت متغیر خودرو بر افزایش انتشار گازهای آلوده بسیار زیاد می باشد. سرعتهای خیلی پایین و خیلی بالا آلودگی ناشی از خروجی خودروها را افزایش می دهند.
▪ سیستم های مدیریت مسیرهای شریانی:
سیستم های مدیریت شریانی برای مدیریت ترافیک و کنترل راههای شریانی به کار می رود. سیستم های کنترل چراغهای راهنمایی بنا به دلایل متعددی ارتقا می یابند که مهمترین آنها بهبود ترافیک و حفظ و نگهداری سیستم می باشد. سیستم های کنترل چراغهای راهنمایی مسیرهای شریانی امکان هماهنگ نمودن چراغها را در مناطق شهری فراهم می کند.
▪ سیستم های مدیریت آزادراهها
سیستم های مدیریت آزادراهها عبارتند از:
- نظارت و کنترل عملکرد آزاد راهها
- نظارت برای اعمال استراتژیهای مدیریت و کنترل مانند کنترل حجم ورودیهای بزرگراهها و ایجاد محدوده های متفاوت برای حداکثر سرعت که بر اساس مشاهده شرایط آزادراهها ممکن است به کار گرفته شود.
-نشان دادن و رساندن اطلاعات به راننده، راننده ها ممکن است این اطلاعات را از طرق مختلف شامل تابلوهای متغیر خبری، رادیو ترافیک، سیستم های اطلاع رسانی در داخل خودرو دریافت کنند.مزایای مدیریت آزادراهها شامل افزایش سطح ایمنی، کاهش زمان سفر و تاخیر، افزایش ظرفیت پذیرش و روانی حرکت خودرو است.
▪ سیستم های مدیریت حمل و نقل عمومی:
سیستم های مدیریت حمل و نقل عمومی نشان داده اند که قادرند زمان سفر را با بهبود عملکرد خودروها از یک طرف و بهبود عملکرد کلی شبکه حمل و نقل از طرف دیگر کاهش بدهند. این سیستم ها موجب اجرای هر چه بهتر زمان بندی حرکت وسایط نقلیه عمومی شده و در نتیجه مسافران زمان کمتری انتظار می کشند و هماهنگی بهتری در انتقال آنان ایجاد می شود.
▪ سیستم های مدیریت وقایع:
سیستم های مدیریت وقایع می توانند باعث کاهش زمان و شناسایی وقایع، کاهش زمان رسیدن خودروها به محل واقعه و کاهش زمان برای برگشت به حالت عادی شوند.
-مدیریت اورژانس: تعیین مزایای مدیریت اورژانس بستگی زیادی به چگونگی اجرای سیستم مدیریت وقایع دارد. مزایای این مدیریت عبارتند از: اطلاع و اعلام حادثه، اعزام افراد، هدایت اورژانس یا سایر تجهیزات لازم برای واکنش و پاسخ نسبت به حوادث.
▪ خصوصیات سیستم کنترل مرکزی هوشمند
- امکان کنترل چراغهای راهنمایی به صورت متمرکز و لحظه ای از طریق سایت اصلی کنترل هوشمند
- امکان مشاهده و رفع نواقص سخت افزاری و نرم افزاری در سیستم مانند سوختن لامپ، قطع ارتباط مخابراتی و یا عدم عملکرد صحیح شناسگرهای وسایل نقلیه
- امکان جمع آوری و برداشت آمار دقیق از وضعیت حجم خودروها در معابر گوناگون و در هر زمانی دلخواه برای اعمال سیاست بهینه
▪ نتایج سیستم
- افزایش سرعت متوسط، کاهش تاخیر و توقف اعمال شده بر رانندگان
- انتخاب بهترین اختلاف زمانی بین تقاطعات یک محور جهت ایجاد موج سبز
- امکان سرویس فوری به خودروهای ویژه نظیر آتش نشانی، آمبولانس و...
بررسی اثرات و مزایای سیستم های کنترل هوشمند در شهرهای دنیا
هم اکنون در سراسر دنیا استفاده از سیستم کنترل هوشمند چراغهای راهنمایی به عنوان ابزاری برای کاهش میزان تاخیر در شبکه راههای شهری مطرح و اکنون در بیش از ۶۵ کلان شهر مهم جهان حدود ۱۲۱۰۰ تقاطع را تحت پوشش دارد.
خلاصه ای از نتایج نصب سیستم های کنترل هوشمند در شهرهای مختلف دنیا به صورت زیر است:در شهر سیدنی (استرالیا) نصب این سیستم باعث ۳۰ درصد کاهش مصرف سوخت و ۲۵ درصد کاهش آلودگی هوا شده است.برای شهرهای مختلف آمریکا نتایج زیر بدست آمده است:در شهر ارلاندو در ایالت فلوریدای آمریکا ۲/۲ میلیون دلار در سال صرفه جویی در مصرف سوخت، ۵۶ درصد کاهش توقف، ۵۶ درصد کاهش زمان تاخیر و ۹ الی ۱۴ درصد کاهش آلودگی هوا.
در لوس آنجلس ۱۳ درصد کاهش مصرف سوخت، ۴۱ درصد کاهش زمان توقف، ۴۴ درصد کاهش زمان تاخیر و ا۴ درصد کاهش آلودگی هوا.در واشنگتن ۲۹۵ هزار و ۵۰۰ گالن در سال کاهش مصرف سوخت،۱۴۵ هزار وسیله نقلیه ساعت کاهش تاخیر سالیانه در ویرجینیا ۳/۷ درصد کاهش مصرف سوخت، ۵/۲۵ درصد کاهش توقف، ۲۵/۲ درصد کاهش زمان تاخیر و ۱۶ الی ۱۹/۵ درصد کاهش آلودگی هوادر آبلین ۶ درصد کاهش مصرف سوخت، ۳۷ درصد کاهش زمان تاخیر، ۱۲ درصد کاهش آلودگی هوا،در شهر پاریس ۱۰ درصد کاهش مصرف سوخت، ۳۰ درصد کاهش توقف، ۲۰ درصد کاهش زمان سفر،در شهر تورنتو ۵/۷ درصد کاهش مصرف سوخت، ۲۲ درصد کاهش توقف و ۸ درصد کاهش زمان سفردر تهران از حدود ۴ سال پیش عملیات نصب و راه اندازی سیستم های هوشمند شروع شده و در حال حاضر۲۹۲ تقاطع مجهز به سیستم های هوشمند وجود دارد که ۲۲۱ مورد آن از طریق مرکز کنترل ترافیک کنترل می شود.با انجام مطالعات قبل و بعد روی چندین تقاطع در تهران نتایج زیر حاصل شده است:با به کارگیری سیستم های هوشمند ترافیک، مقدار ۲۰۳ میلیون و ۲۸۰ هزار لیتر در سال صرفه جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت که معادل ۲۸ میلیارد و ۲۹۶ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان می باشد. این صرفه جویی در یک ساعت ۱۵۳۱۲ تومان است و بنابر آمار و ارقام موجود با به کارگیری سیستم هوشمند ۲۴ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت.


منبع : روزنامه ابتکار

مطالب مرتبط

چگونه‌ می‌توان‌ حجم‌ ترافیک‌ را کاهش‌ داد؟


چگونه‌ می‌توان‌ حجم‌ ترافیک‌ را کاهش‌ داد؟
حدود سی‌، چهل‌ سال‌ پیش‌ در تهران‌، سرتاسر یك‌ كوچه‌ شاید ۲۳ تلویزیون‌ بیشتر در خانه‌ها نبود. هركدام‌ از كوچه‌های‌ شهر را می‌گشتید از هر ۱۰۰ خانوار شاید بیشتر از ۱۰۲۰ نفر بیشتر ماشین‌ نداشتند، اما حالا حتی‌ در برخی‌ خانه‌ها یك‌ نفر بیش‌ از دو سه‌ مدل‌ ماشین‌ دارد و آنهایی‌ كه‌ جانشان‌ و كارشان‌ به‌ ماشین‌ بستگی‌ دارد در این‌ واپسین‌ روزهای‌ زوج‌ و فرد براحتی‌ قادر به‌ داشتن‌ دو خودرو برای‌ استفاده‌ در تمام‌ روزهای‌ هفته‌ خواهند بود. با توجه‌ به‌ انباشت‌ این‌ همه‌ ماشین‌ در شهر، اگر همه‌ آنها بخواهند با هم‌ از مبدا بیرون‌ بیایند ترافیك‌ سنگینی‌ از همان‌ كوچه‌ پس‌ كوچه‌های‌ فرعی‌ و از مقابل‌ منازل‌ شروع‌ خواهد شد و به‌ مانند یك‌ پازل‌ كه‌ هیچ‌ جای‌ خالی‌ روی‌ صفحه‌ آن‌ نمانده‌ باشد پازل‌ ماشینی‌ شهر تكمیل‌ خواهد شد.
در این‌ شهر دراندر دشت‌ كه‌ چند سالی‌ است‌ به‌ تهران‌ بزرگ‌ شهرت‌ یافته‌ هزاران‌ موسسه‌، شركت‌، اداره‌ و سازمان‌ استقرار دارند. تعداد كم‌ و انگشت‌ شماری‌ از كارخانجات‌ دارای‌ خانه‌های‌ سازمانی‌ در نزدیكی‌ خود هستند و محل‌ كار پرسنل‌ یا محل‌ خدمتشان‌ چند دقیقه‌ بیشتر به‌ صورت‌ پیاده‌ فاصله‌ ندارد، اما به‌ جرات‌ می‌توان‌ گفت‌ كه‌ ۹۹ درصد مردم‌ یا از غرب‌ به‌ شرق‌ یا از شمال‌ به‌ جنوب‌ و بالعكس‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ محل‌ كار خود در رفت‌ و آمد هستند و ساعت‌ها از وقتشان‌ را در بین‌ راه‌ در میان‌ اتومبیل‌ و ترافیك‌ بسر می‌برند.
به‌ عنوان‌ نمونه‌، در اطراف‌ یكی‌ از خیابان‌های‌ شمالی‌ تهران‌ موسسه‌یی‌ با حدود ۱۲۰۰ نفر پرسنل‌ وجود دارد و برای‌ جابه‌جایی‌ كاركنان‌ خود از شهرك‌های‌ مارلیك‌، اندیشه‌، قرچك‌، مشیریه‌ و خانی‌آباد تعداد ۵ دستگاه‌ اتوبوس‌ و ۴ دستگاه‌ مینی‌بوس‌ اختصاص‌ داده‌ است‌ و هر روز حداقل‌ ۳ ساعت‌ اگزوز اتوبوس‌ دیزلی‌، دود گازوییل‌ وارد فضا می‌كند به‌ اضافه‌ هزینه‌های‌ جانبی‌ از جمله‌: استخدام‌ راننده‌، استهلاك‌ سرویس‌ها، مشكلات‌ سرما، بارندگی‌، در راه‌ ماندن‌ خودروها و پس‌ از طی‌ حداقل‌ یك‌ ساعت‌ و نیم‌ مسافت‌ خانه‌ تا اداره‌، حداقل‌ ۲۳ ساعت‌ وقت‌ لازم‌ است‌ تا یخ‌ كاركنان‌ آب‌ شود و چرت‌ از سرشان‌ بپرد. این‌ در حالی‌ است‌ كه‌ همین‌ اداره‌ واحدهای‌ مسكونی‌ واقع‌ در مناطق‌ فوق‌ را خود شخصا ساخته‌ و به‌ صورت‌ اقساط‌ در اختیار كارمندان‌ خود قرار داده‌ است‌ در صورتی‌ كه‌ می‌توانست‌ و می‌تواند یك‌ قطعه‌ زمین‌ در حوالی‌ محل‌ شركت‌ خریداری‌ كرده‌ و تا ۱۲ طبقه‌ برای‌ كاركنان‌ خود خانه‌سازی‌ كند و از مسائل‌ حاشیه‌یی‌ فاصله‌ بگیرند. از سوی‌ دیگر این‌ شركت‌ برای‌ رساندن‌ تعدادی‌ از مدیران‌ خود به‌ اداره‌ و بالعكس‌ برای‌ هركدام‌ یك‌ سرویس‌ می‌فرستد و این‌ خودرو یك‌ مسیر را تك‌ سرنشین‌ و مسیر دیگر را با ۲ سرنشین‌ طی‌ می‌كند كه‌ مشابه‌ این‌ مورد شركت‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های‌ بسیاری‌ را می‌توان‌ بر شمرد. همچنین‌ خودروهای‌ بسیاری‌ كه‌ بغل‌ در آنها مزین‌ به‌ آرم‌ استفاده‌ اختصاصی‌ ممنوع‌ و خودروی‌ خدمت‌ به‌ چشم‌ می‌خورد حتی‌ در روزهای‌ تعطیل‌ سرویس‌ خصوصی‌ خانواده‌ها در مراكز تفریحی‌ و گردشی‌ هستند و تاكسی‌ها و اتوبوس‌های‌ عمومی‌ از خدمت‌رسانی‌ به‌ این‌ عزیزان‌ محروم‌ هستند.
● جوابگو باشیم‌
اكثر كارهای‌ اداری‌ تلفنی‌ چاره‌ساز نیست‌ و برای‌ پیگیری‌ امور باید شخصاً به‌ اداره‌ مورد نظر بروید تا از نزدیك‌ به‌ مراحل‌ اداری‌ كارهای‌ مورد نظرتان‌ برسید. نمونه‌ بارز این‌ نظام‌مندی‌ در بیمارستان‌ میلاد وجود دارد به‌ این‌ صورت‌ كه‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ حضوری‌ بیمار نمی‌پذیرند و برای‌ كلیه‌ تخصص ها، هر روز از هفته‌ كه‌ تماس‌ بگیرید برای‌ همان‌ روز در هفته‌ بعد به‌ شما نوبت‌ می‌دهند. دیگر وقت‌ آن‌ رسیده‌ است‌ كه‌ به‌ جای‌ اینكه‌ از پاهایمان‌ و از اتوبوس‌ و تاكسی‌ و خودرو شخصی‌ استفاده‌ كنیم‌، از این‌ همه‌ امكانات‌ پیشرفته‌ مثل‌ تلفن‌، موبایل‌، فكس‌، نامه‌، تلگراف‌ و اینترنت‌ فقط‌ با اشاره‌ یكی‌ دو انگشت‌ استفاده‌ كنیم‌ و مسافرت‌های‌ زاید درون‌ شهری‌ را كم‌ كنیم‌ و لازمه‌ آن‌ هم‌ تقویت‌ روابط‌ عمومی‌ها و افراد وظیفه‌شناس‌ و مسئول‌ در پای‌ تلفن‌های‌ ادارات‌ است‌ تا با یكی‌ دو سوال‌ از كوره‌ در نرفته‌ و با حوصله‌ نیازها و پاسخ‌های‌ افراد را جوابگو باشند كه‌ نیازی‌ به‌ مراجعه‌ حضوری‌ افراد نباشد.
● تقویت‌ شماره‌های‌ اورژانسی‌
گاهی‌ اوقات‌ ساختمانی‌ آتش‌ گرفته‌ یا در مكانی‌ زباله‌ و پلاستیك‌ در بیابان‌ یا خرابه‌یی‌ آتش‌ گرفته‌ و حجم‌ زیادی‌ دود وارد آسمان‌ می‌شود یا دو وسیله‌ نقلیه‌ با هم‌ تصادف‌ كرده‌اند و تا رسیدن‌ افسر و تعیین‌ مقصر راه‌ را بر همگان‌ بسته‌اند و هیچ‌كدام‌ راضی‌ نمی‌شوند راه‌ را باز كنند حتی‌ برای‌ تصادفات‌ كوچك‌ و جزیی‌ كمتر كسی‌ حاضر به‌ گشت‌ و ملاطفت‌ است‌ و رهگذران‌ از بیم‌ هزینه‌ پالسی‌ ۵۰ ـ۶۰ تومان‌، بی‌تفاوت‌ از این‌ موضوعات‌ می‌گذرند. بیاییم‌ در رسانه‌ها به‌ صورت‌ فراگیر مثل‌ تلفن‌ ۱۱۰ جا بیندازیم‌ كه‌ تماس‌ با تلفن‌های‌ اورژانسی‌ ۳ رقمی‌ هیچ‌گونه‌ هزینه‌یی‌ ندارد و این‌ حس‌ همبستگی‌ و نوع‌دوستی‌ را تقویت‌ كنیم‌ و اطلاع‌رسانی‌ در زمینه‌های‌ فوریتی‌ را سرعت‌ ببخشیم‌.
● تقویت‌ بیمه‌ در جهت‌ ترافیك‌
در اغلب‌ تصادفات‌ به‌ دلیل‌ پایین‌ بودن‌ میزان‌ پرداخت‌ خسارات‌ بدون‌ كروكی‌ فرد زیان‌ دیده‌ حاضر به‌ مصالحه‌ نیست‌ و تا رسیدن‌ مامور راهنمایی‌ تمایلی‌ به‌ كنار كشیدن‌ خودروی‌ خود از وسط‌ خیابان‌ نیست‌. هرچند گاهی‌ اوقات‌ علاوه‌ براین‌ مسائل‌ با وجود مقصر دانستن‌ خود، راضی‌ به‌ تحمل‌ خسارت‌ نیستند و مقداری‌ وقت‌ خود و دیگران‌ را می‌گیرند و با وجود محرز بودن‌ برخی‌ تصادفات‌ از روی‌ غرور و خودبینی‌در انتظار رسیدن‌ افسر مردم‌ را گرفتار ترافیك‌ می‌كنند از سوی‌ دیگر بیمه‌ برای‌ انجام‌ كارشناسی‌ ۴۵ مركز محدود در سطح‌ شهر وسیعی‌ مثل‌ تهران‌ دارد كه‌ زیان‌ دیده‌ و مقصر باید از كلیه‌ سطوح‌ شهر برای‌ بازدید و تعیین‌ و دریافت‌ خسارت‌ به‌ این‌ مراكز بروند و با توجه‌ به‌ آمار تصادفات‌ روزانه‌ مشخص خواهد شد كه‌ چه‌ مقدار تردد مربوط‌ به‌ این‌ نوع‌ موارد است‌.
● مبتكرین‌ و توقع‌ از خودروسازان‌
یكی‌ دو سال‌ گذشته‌ در رابطه‌ با خودروهای‌ فرسوده‌ بحث‌ واردات‌ مطرح‌ شد و تصمیم‌ گرفته‌ شد كه‌ خودروهای‌ وارداتی‌ باید ۵۰ مورد استاندارد اجباری‌ را داشته‌ باشند تا مجوز واردات‌ دریافت‌ كنند. اما این‌ لایحه‌ یا مصوبه‌ با انتقادات‌ بسیاری‌ مواجه‌ شد چرا كه‌ تولیدات‌ داخلی‌ حتی‌ حایز یك‌ سوم‌ از این‌ موارد نبودند. با توجه‌ به‌ نزدیك‌ به‌ ۴۰ سال‌ تولید خودروی‌ پیكان‌ در ایران‌، تنها تغییراتی‌ كه‌ در سیستم‌ این‌ وسیله‌ رخ‌ داد تغییر شكل‌ گلگیرهای‌ جلو و عقب‌، جلو داشبورد و كیلومترها و ساخت‌ جعبه‌ دنده‌ هیلمنی‌ و این‌ اواخر انژكتوری‌ كردن‌ موتور بود و حتی‌ سازمان‌ محیط‌ زیست‌ بارها نسبت‌ به‌ برخی‌ تولیدات‌ داخلی‌ هشدار داد و برای‌ بهسازی‌ صنایع‌ خود ضرب‌الاجل‌ تعیین‌ كرد. در صورتی‌ كه‌ در شركت‌های‌ خارجی‌ تولیدات‌ امسال‌ یك‌ كارخانه‌ با تولیدات‌ آن‌ در سال‌ قبل‌ تفاوت‌ دارد.
به‌ گفته‌ یكی‌ از دوستان‌: شركت‌ بنز در یك‌ نظرخواهی‌ از مشتریان‌ خواسته‌ بود ایرادات‌ این‌ محصول‌ را اعلام‌ كنند. شخصی‌ گفته‌ بود این‌ ماشین‌ فقط‌ یك‌ ایراد دارد و آن‌ هم‌ این‌ است‌ كه‌ صندلی‌ آن‌ خیلی‌ راحت‌ است‌ و آدم‌ روی‌ آن‌ خوابش‌ می‌برد. در ژاپن‌ نیز چند سال‌ اخیر خودرویی‌ ساخته‌ شد كه‌ هنگام‌ توقف‌ و خلاص‌ شدن‌ دنده‌ پشت‌ چراغ‌ قرمز یا ترافیك‌، خودرو خاموش‌ می‌شود و به‌ محض‌ گرفتن‌ كلاچ‌، موتور روشن‌ می‌شود. سال‌ گذشته‌ نیز مصاحبه‌یی‌ داشتم‌ با یك‌ مخترع‌ دستگاه‌ ضدسرقت‌ خودرو. وی‌ اظهار داشت‌ سیستمی‌ را طراحی‌ كرده‌ است‌ كه‌ به‌ محض‌ تصادف‌ دو خودرو صحنه‌ تصادف‌ آنها توسط‌ دستگاه‌ هوشمند خودرو عكس‌ گرفته‌ می‌شود و رانندگان‌ بدون‌ هیچ‌ دغدغه‌یی‌ خودرو خود را به‌ كنار خیابان‌ هدایت‌ می‌كنند و مامور راهنمایی‌ با توجه‌ به‌ كروكی‌ اتوماتیك‌ موجود در وسیله‌ قادر به‌ تشخیص مقصر است‌. اما این‌ طرح‌ در وزارت‌ صنایع‌ و حتی‌ دیگر طرحهایم‌ در شركت‌های‌ خودروسازی‌ با استقبال‌ مواجه‌ نشد.
● اصلاح‌ سایر سوخت‌ها
گاز شهری‌ به‌ دلیل‌ اتصال‌ لوله‌های‌ گاز به‌ منبع‌ لایتناهی‌ محدودیتی‌ ندارد و استفاد از آن‌ را مهار گسیخته‌ كرده‌ تا جایی‌ كه‌ برخی‌ مردم‌ بخاطر دایم‌ بودن‌ جریان‌ گاز داخل‌ لوله‌، صرفه‌جویی‌ و كنترلی‌ روی‌ مصرف‌ گاز، مانند استفاده‌ از كپسول‌ گاز انجام‌ نمی‌دهند. هنوز هم‌ خانه‌هایی‌ هستند كه‌ از آبگرمكن‌های‌ زمینی‌ یا گالنی‌ استفاده‌ می‌كنند. این‌ وسایل‌ برخلاف‌ آبگرمكن‌های‌ دیواری‌ كه‌ فقط‌ هنگام‌ مصرف‌ آب‌گرم‌ روشن‌ و هنگام‌ قطع‌ آب‌ گرم‌ خاموش‌ می‌شود، به‌ محض‌ باز شدن‌ آب‌ گرم‌ روشن‌ می‌شود و تا مدت‌ها روشن‌ می‌ماند تا گالن‌ مخزن‌ آبگرمكن‌ به‌ درجه‌ حرارت‌ لازم‌ برسد.
همچنین‌ بخاری‌ها مجهز به‌ دستگاه‌ تنظیم‌ دمای‌ محیط‌ نیستند و آنقدر در درجه‌ بالا روشن‌ می‌مانند تا اینكه‌ كسی‌ فرصت‌ كند درجه‌ آن‌ را كم‌ كرده‌ یا خاموش‌ كند و در صورت‌ گرم‌ شدن‌ بیش‌ از حد محیط‌ با باز كردن‌ در و پنجره‌ دما را به‌ حد مناسب‌ می‌رسانند.
اما در صورت‌ ساخت‌ و نصب‌ دستگاه‌ تنظیم‌ كننده‌ دما، بخاری‌ اتوماتیك‌ وار به‌ محض‌ سرد شدن‌ محیط‌ در مواقع‌ باز و بسته‌ شدن‌ اتاق‌ در دمای‌ تنظیم‌ شده‌ روشن‌ شده‌ و در مواقع‌ گرم‌ شدن‌ محیط‌ در درجه‌ تنظیمی‌ خاموش‌ شود كمك‌ بسیاری‌ به‌ پایین‌ آوردن‌ مصرف‌ سوخت‌ نموده‌ایم‌.


وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    من اگر جای تو بودم
    روزی شیوانا از نزدیک مزرعه ای می گذشت مرد میانسالی را دید که کنار حوضچه نشسته و غمگین و افسرده به آن خیره شده است شیوانا کنار مرد نشست و علت افسردگی اش را جویا شد مرد گفت ”این …