سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Tuesday, 24 April, 2018

نقش کنترل هوشمند در بهبود ترافیک


نقش کنترل هوشمند در بهبود ترافیک
سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS) مجموعه ای از به کارگیری فناوریهای روز مانند دوربین دیجیتال، سیستمهای موقعیت یاب ماهواره ای (GPS) و الگوریتم های هوشمند مورد استفاده در رایانه ها می باشد که امروزه جایگزین سیستمهای سنتی و دستی گذشته شده است و راهکاری برای بهبود وضعیت ترافیک، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست.
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، کارشناسان به منظور تحقق اهداف برنامه سیستم های حمل و نقل هوشمند، چند معیار در نظر می گیرند که این معیارها به صورت استاندارد عبارتند از:
▪ بهبود وضع ایمنی:
سیستمهای حمل و نقل هوشمند در به حداقل رساندن وقوع تصادفات کمک می کنند و همچنین بر روی کاهش احتمال مرگ و میر در هنگام بروز حادثه تاکید دارند.
▪ زمان تاخیر:کاهش زمان تاخیر معیار عامل صرفه جویی در زمان اجرا نامیده شده که شامل کاهش تغییرات زمان سفر و افزایش اطمینان در رسیدن به موقع به مقصد می شود.
▪ هزینه:
این معیار برای بررسی میزان صرفه جویی و افزایش بهره وری در به کارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند به کار گرفته می شود.
▪ ظرفیت موثر:
ظرفیت موثر عبارت است از حداکثر میزان بالقوه ای که افراد با خودروها ممکن است از یک شبکه عبور کنند.
▪ رضایت کاربر:
رضایت کاربر نشان دهنده میزان خدماتی است که سیستم های حمل و نقل هوشمند در اختیار کاربرهای سیستم حمل و نقل قرار می دهند.
▪ انرژی و محیط زیست:
مطالعات انجام شده حاکی از تاثیرات مثبت سیستم های حمل و نقل هوشمند بر محیط زیست بوده است. تاثیر سرعت متغیر خودرو بر افزایش انتشار گازهای آلوده بسیار زیاد می باشد. سرعتهای خیلی پایین و خیلی بالا آلودگی ناشی از خروجی خودروها را افزایش می دهند. طبق تجزیه و تحلیلهای بین المللی، ترافیکی که همیشه سنگین و در حال حرکت آهسته می باشد، هزینه بسیار زیادی برای جامعه دارد. پیشنهاد لازم برای کاهش آلودگی هوا، سفر کردن با سرعت ملایم و یکنواخت است.
▪ اجزای زیربنای سیستم های حمل و نقل هوشمند در کلان شهرها:
بخش زیربنایی سیستم های حمل و نقل هوشمند در کلان شهر ها از پنج قسمت، شامل: سیستم های مدیریت مسیرهای شریانی، سیستم های مدیریت آزادراهها، سیستم های مدیریت حمل و نقل عمومی، سیستم های مدیریت وقایع و مدیریت اورژانس تشکیل می شود. تاثیر سرعت متغیر خودرو بر افزایش انتشار گازهای آلوده بسیار زیاد می باشد. سرعتهای خیلی پایین و خیلی بالا آلودگی ناشی از خروجی خودروها را افزایش می دهند.
▪ سیستم های مدیریت مسیرهای شریانی:
سیستم های مدیریت شریانی برای مدیریت ترافیک و کنترل راههای شریانی به کار می رود. سیستم های کنترل چراغهای راهنمایی بنا به دلایل متعددی ارتقا می یابند که مهمترین آنها بهبود ترافیک و حفظ و نگهداری سیستم می باشد. سیستم های کنترل چراغهای راهنمایی مسیرهای شریانی امکان هماهنگ نمودن چراغها را در مناطق شهری فراهم می کند.
▪ سیستم های مدیریت آزادراهها
سیستم های مدیریت آزادراهها عبارتند از:
- نظارت و کنترل عملکرد آزاد راهها
- نظارت برای اعمال استراتژیهای مدیریت و کنترل مانند کنترل حجم ورودیهای بزرگراهها و ایجاد محدوده های متفاوت برای حداکثر سرعت که بر اساس مشاهده شرایط آزادراهها ممکن است به کار گرفته شود.
-نشان دادن و رساندن اطلاعات به راننده، راننده ها ممکن است این اطلاعات را از طرق مختلف شامل تابلوهای متغیر خبری، رادیو ترافیک، سیستم های اطلاع رسانی در داخل خودرو دریافت کنند.مزایای مدیریت آزادراهها شامل افزایش سطح ایمنی، کاهش زمان سفر و تاخیر، افزایش ظرفیت پذیرش و روانی حرکت خودرو است.
▪ سیستم های مدیریت حمل و نقل عمومی:
سیستم های مدیریت حمل و نقل عمومی نشان داده اند که قادرند زمان سفر را با بهبود عملکرد خودروها از یک طرف و بهبود عملکرد کلی شبکه حمل و نقل از طرف دیگر کاهش بدهند. این سیستم ها موجب اجرای هر چه بهتر زمان بندی حرکت وسایط نقلیه عمومی شده و در نتیجه مسافران زمان کمتری انتظار می کشند و هماهنگی بهتری در انتقال آنان ایجاد می شود.
▪ سیستم های مدیریت وقایع:
سیستم های مدیریت وقایع می توانند باعث کاهش زمان و شناسایی وقایع، کاهش زمان رسیدن خودروها به محل واقعه و کاهش زمان برای برگشت به حالت عادی شوند.
-مدیریت اورژانس: تعیین مزایای مدیریت اورژانس بستگی زیادی به چگونگی اجرای سیستم مدیریت وقایع دارد. مزایای این مدیریت عبارتند از: اطلاع و اعلام حادثه، اعزام افراد، هدایت اورژانس یا سایر تجهیزات لازم برای واکنش و پاسخ نسبت به حوادث.
▪ خصوصیات سیستم کنترل مرکزی هوشمند
- امکان کنترل چراغهای راهنمایی به صورت متمرکز و لحظه ای از طریق سایت اصلی کنترل هوشمند
- امکان مشاهده و رفع نواقص سخت افزاری و نرم افزاری در سیستم مانند سوختن لامپ، قطع ارتباط مخابراتی و یا عدم عملکرد صحیح شناسگرهای وسایل نقلیه
- امکان جمع آوری و برداشت آمار دقیق از وضعیت حجم خودروها در معابر گوناگون و در هر زمانی دلخواه برای اعمال سیاست بهینه
▪ نتایج سیستم
- افزایش سرعت متوسط، کاهش تاخیر و توقف اعمال شده بر رانندگان
- انتخاب بهترین اختلاف زمانی بین تقاطعات یک محور جهت ایجاد موج سبز
- امکان سرویس فوری به خودروهای ویژه نظیر آتش نشانی، آمبولانس و...
بررسی اثرات و مزایای سیستم های کنترل هوشمند در شهرهای دنیا
هم اکنون در سراسر دنیا استفاده از سیستم کنترل هوشمند چراغهای راهنمایی به عنوان ابزاری برای کاهش میزان تاخیر در شبکه راههای شهری مطرح و اکنون در بیش از ۶۵ کلان شهر مهم جهان حدود ۱۲۱۰۰ تقاطع را تحت پوشش دارد.
خلاصه ای از نتایج نصب سیستم های کنترل هوشمند در شهرهای مختلف دنیا به صورت زیر است:در شهر سیدنی (استرالیا) نصب این سیستم باعث ۳۰ درصد کاهش مصرف سوخت و ۲۵ درصد کاهش آلودگی هوا شده است.برای شهرهای مختلف آمریکا نتایج زیر بدست آمده است:در شهر ارلاندو در ایالت فلوریدای آمریکا ۲/۲ میلیون دلار در سال صرفه جویی در مصرف سوخت، ۵۶ درصد کاهش توقف، ۵۶ درصد کاهش زمان تاخیر و ۹ الی ۱۴ درصد کاهش آلودگی هوا.
در لوس آنجلس ۱۳ درصد کاهش مصرف سوخت، ۴۱ درصد کاهش زمان توقف، ۴۴ درصد کاهش زمان تاخیر و ا۴ درصد کاهش آلودگی هوا.در واشنگتن ۲۹۵ هزار و ۵۰۰ گالن در سال کاهش مصرف سوخت،۱۴۵ هزار وسیله نقلیه ساعت کاهش تاخیر سالیانه در ویرجینیا ۳/۷ درصد کاهش مصرف سوخت، ۵/۲۵ درصد کاهش توقف، ۲۵/۲ درصد کاهش زمان تاخیر و ۱۶ الی ۱۹/۵ درصد کاهش آلودگی هوادر آبلین ۶ درصد کاهش مصرف سوخت، ۳۷ درصد کاهش زمان تاخیر، ۱۲ درصد کاهش آلودگی هوا،در شهر پاریس ۱۰ درصد کاهش مصرف سوخت، ۳۰ درصد کاهش توقف، ۲۰ درصد کاهش زمان سفر،در شهر تورنتو ۵/۷ درصد کاهش مصرف سوخت، ۲۲ درصد کاهش توقف و ۸ درصد کاهش زمان سفردر تهران از حدود ۴ سال پیش عملیات نصب و راه اندازی سیستم های هوشمند شروع شده و در حال حاضر۲۹۲ تقاطع مجهز به سیستم های هوشمند وجود دارد که ۲۲۱ مورد آن از طریق مرکز کنترل ترافیک کنترل می شود.با انجام مطالعات قبل و بعد روی چندین تقاطع در تهران نتایج زیر حاصل شده است:با به کارگیری سیستم های هوشمند ترافیک، مقدار ۲۰۳ میلیون و ۲۸۰ هزار لیتر در سال صرفه جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت که معادل ۲۸ میلیارد و ۲۹۶ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان می باشد. این صرفه جویی در یک ساعت ۱۵۳۱۲ تومان است و بنابر آمار و ارقام موجود با به کارگیری سیستم هوشمند ۲۴ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت.


منبع : روزنامه ابتکار

مطالب مرتبط

ما و ترافیک

ما و ترافیک
برای ما جماعت پایتخت نشین، ترافیک کهنه حکایتی است که پیش از تولد بسیاری از ما آغاز شده و بسیاری در آرزوی دیدن پایان آن، عمر به پایان رسانده اند. با این همه گهگاه روایت های تازه ای از این حکایت مکرر شنیده می شود که واقعا شنیدنی است. دوستی تعریف می کرد که چند هفته قبل در مجلس عروسی دعوت داشته و تا آخرین دقایق که میهمانان شام خوردند و زمان خداحافظی رسید و به قول شاعر«تالا ر آشوب تهی ماند با سفره چیل و کرسی باژگون و سکوب خاموش نوازندگان» داماد و عروس در ترافیک مانده بودند و هنوز به تالا ر نرسیده بودند!
شاید در ابتدا این تصور پیش آید که این داستان کمی ساختگی به نظر می رسد و اغراقی در آن است که باورش را سخت می کند اما کمی که تامل کنید با من هم داستان می شوید که چندان هم بعید نیست. همه ما دیده ایم که چطور با حادثه ساده ای مثل تصادف یا قطع برق چراغ راهنمایی چه ترافیک عجیب و غریب و بدون راه گریزی شکل می گیرد که دست کم سه- چهار ساعتی به رانندگان و مسافران زحمت می دهد و البته اگر مردم عادی که کار مهمی دارند، می توانند در چنین وضعی، پیاده شوند و پیاده بروند یا موتور سیکلتی سوار شوند و با کمی شل کردن کیسه جیب از شر ترافیک نابه هنگام نجات یابند، عروس و داماد محترم در شب عروسی محکوم به نشستن درخودرو و تحمل هستند، حتی اگر به مجلس عروسی خودشان نرسند.
البته و صد البته باید خوشحال باشیم که فعلا چنین اتفاقهایی کمتر پیش می آید ولی اگر کمی اهل تامل باشیم، قبول می کنیم که وضعیت به گونه ای پیش می رود که این گونه اتفاقات عادی می شود و روزگاری می رسد که اگر داماد و عروس سر وقت در مجلس باشند همه تعجب می کنند و می پرسند که مگر عروس خانم به آرایشگاه نرفته بود؟!
ترافیک همان گونه که برای زوج بدشانس فوق الذکر مهمترین حادثه زندگی مشترک شده و هرگز از یادشان نخواهد رفت، سال هاست که حادثه اصلی زندگی همه ماهم شده و بهترین و ارزشمند ترین ساعات تکرار ناشدنی عمر ما را نیز می گیرد و برای همین دریغ و افسوس ما نباید کمتر از آن داماد و عروس باشد.
با این مقدمه، زمان پرسیدن این سوال است که هر کدام از ما برای رهایی از این معضل فرصت سوز و تاسفآور چه می توانیم بکنیم و چگونه باید خویش را نجات دهیم؟
۱) قبلا اشاره کردم که بعضی ها - که عجله دارند- در ترافیک نابهنگام که گرفتار می شوند، از خودرو پیاده می شوند و پیاده روی را به نشستن در خودرو ترجیح می دهند که راه نجات در این است.
خیابان ها و اتوبان های تهران در حال قفل شدن است و بدون شک حال زمانی است که آنهایی که می توانند باید خودرو را ترک کنند و پیاده بروند! این سخن به معنای آن است که همه خودرو سواران نباید راننده باشند یا به عبارت ساده تر باید حتی الامکان تردد با خودروهای تک سرنشین را فراموش کنیم. اگر این فرهنگ مورد قبول عامه شهروندان قرار گیرد که جز در موارد و مواقع ضروری از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود، حجم ترافیک به طور محسوسی کاهش خواهد یافت و بسیاری از مشکلات حل می شود.
۲) بسیاری از ما، روزهایی را که بدون سفر شهری و وقت تلف کردن در خیابان ها می گذرد دوست داریم اما کمتر به این موضوع فکر کرده ایم که می توان بسیاری از سفرهای غیر ضروری درون شهری را از زندگی خویش حذف کنیم.
امروزه با گسترش تکنولوژی به ویژه اینترنت، می توان بسیاری از امور اداری، مالی و بانکی و حتی خرید مایحتاج زندگی را بدون مراجعه حضوری و از طریق ارتباط رایانه ای انجام داد. اگر چه کشور ما در این زمینه عقب تر از کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا است اما واقعیت این است که اکثریت مردم از همین امکانات موجود هم استفاده نمی کنند و هنوز ترجیح می دهند برای کوچکترین کارهای اداری یا مالی، مراجعه حضوری به ادارات، بانک ها و موسسات داشته باشند تا جایی که هنوز که هنوز است بیشتر فیش های آب، برق، تلفن و ... با حضور فیزیکی و پرداخت نقدی در بانک ها پرداخت می شود!
آیا واقعا در این زمینه هم دولت باید مردم را هل بدهد و مجبور به انتخاب روش آسان تر کند یا اینکه مردم باید با استقبال از امکانات تازه، در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنند که یکی از برکات آن، کاسته شدن از سفرهای غیرضروری درون شهری و در نتیجه ترافیک است.
۳) میزان توجه افکار عمومی به اقدامات انجام شده - و همین طور اقدامات انجام نشده! - در زمینه رفع معضل ترافیک چه اندازه است؟ به عبارت دیگر، مردم تا چه اندازه توجه می کنند که نهادها و مسوولان ذی ربط در این زمینه چقدر به وظایف خود عمل می کنند؟
بدون شک اگر مردم در این زمینه حساسیت لازم را داشته باشند به گونه ای که از آنهایی که به وظیفه خود در این زمینه عمل نمی کنند یا خدای ناکرده در این زمینه مانع تراشی یا سیاسی کاری می کنند، بازخواست کنند و ارزش کار دیگرانی که در این زمینه فعالیت موثر و بدون چشمداشت دارند، بدانند، دسته اول از بسیاری از اقدامات خویش دست می کشند و دسته دوم با دلگرمی و پشتوانه حضور بیشتری به فعالیت می پردازند و این به معنی بهبود تدریجی وضعیت حاد ترافیک است.

وبگردی
دادستانی که به قانون تمکین نکرد
دادستانی که به قانون تمکین نکرد - نکته دیگری که برای شخص من در ماجرای مرتضوی بسیار مهم‌تر از شرایط او در زندان است، عدم تمکین ایشان به قانون است. مرتضوی به عنوان یک دادستان و شخصیت‌های برجسته و بانفوذ قوه قضائیه حاضر نشد به قانون تمکین کند. حالا دیگر اهمیتی ندارد که مرتضوی در بند 241 باشد یا 309 یا چقدر به مرخصی بیاید، مهم این است که اتفاقات اخیر نشان داد که او هیچ پایبندی به قانون نداشته و ندارد
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!