جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


نقش کنترل هوشمند در بهبود ترافیک


نقش کنترل هوشمند در بهبود ترافیک
سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS) مجموعه ای از به کارگیری فناوریهای روز مانند دوربین دیجیتال، سیستمهای موقعیت یاب ماهواره ای (GPS) و الگوریتم های هوشمند مورد استفاده در رایانه ها می باشد که امروزه جایگزین سیستمهای سنتی و دستی گذشته شده است و راهکاری برای بهبود وضعیت ترافیک، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست.
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، کارشناسان به منظور تحقق اهداف برنامه سیستم های حمل و نقل هوشمند، چند معیار در نظر می گیرند که این معیارها به صورت استاندارد عبارتند از:
▪ بهبود وضع ایمنی:
سیستمهای حمل و نقل هوشمند در به حداقل رساندن وقوع تصادفات کمک می کنند و همچنین بر روی کاهش احتمال مرگ و میر در هنگام بروز حادثه تاکید دارند.
▪ زمان تاخیر:کاهش زمان تاخیر معیار عامل صرفه جویی در زمان اجرا نامیده شده که شامل کاهش تغییرات زمان سفر و افزایش اطمینان در رسیدن به موقع به مقصد می شود.
▪ هزینه:
این معیار برای بررسی میزان صرفه جویی و افزایش بهره وری در به کارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند به کار گرفته می شود.
▪ ظرفیت موثر:
ظرفیت موثر عبارت است از حداکثر میزان بالقوه ای که افراد با خودروها ممکن است از یک شبکه عبور کنند.
▪ رضایت کاربر:
رضایت کاربر نشان دهنده میزان خدماتی است که سیستم های حمل و نقل هوشمند در اختیار کاربرهای سیستم حمل و نقل قرار می دهند.
▪ انرژی و محیط زیست:
مطالعات انجام شده حاکی از تاثیرات مثبت سیستم های حمل و نقل هوشمند بر محیط زیست بوده است. تاثیر سرعت متغیر خودرو بر افزایش انتشار گازهای آلوده بسیار زیاد می باشد. سرعتهای خیلی پایین و خیلی بالا آلودگی ناشی از خروجی خودروها را افزایش می دهند. طبق تجزیه و تحلیلهای بین المللی، ترافیکی که همیشه سنگین و در حال حرکت آهسته می باشد، هزینه بسیار زیادی برای جامعه دارد. پیشنهاد لازم برای کاهش آلودگی هوا، سفر کردن با سرعت ملایم و یکنواخت است.
▪ اجزای زیربنای سیستم های حمل و نقل هوشمند در کلان شهرها:
بخش زیربنایی سیستم های حمل و نقل هوشمند در کلان شهر ها از پنج قسمت، شامل: سیستم های مدیریت مسیرهای شریانی، سیستم های مدیریت آزادراهها، سیستم های مدیریت حمل و نقل عمومی، سیستم های مدیریت وقایع و مدیریت اورژانس تشکیل می شود. تاثیر سرعت متغیر خودرو بر افزایش انتشار گازهای آلوده بسیار زیاد می باشد. سرعتهای خیلی پایین و خیلی بالا آلودگی ناشی از خروجی خودروها را افزایش می دهند.
▪ سیستم های مدیریت مسیرهای شریانی:
سیستم های مدیریت شریانی برای مدیریت ترافیک و کنترل راههای شریانی به کار می رود. سیستم های کنترل چراغهای راهنمایی بنا به دلایل متعددی ارتقا می یابند که مهمترین آنها بهبود ترافیک و حفظ و نگهداری سیستم می باشد. سیستم های کنترل چراغهای راهنمایی مسیرهای شریانی امکان هماهنگ نمودن چراغها را در مناطق شهری فراهم می کند.
▪ سیستم های مدیریت آزادراهها
سیستم های مدیریت آزادراهها عبارتند از:
- نظارت و کنترل عملکرد آزاد راهها
- نظارت برای اعمال استراتژیهای مدیریت و کنترل مانند کنترل حجم ورودیهای بزرگراهها و ایجاد محدوده های متفاوت برای حداکثر سرعت که بر اساس مشاهده شرایط آزادراهها ممکن است به کار گرفته شود.
-نشان دادن و رساندن اطلاعات به راننده، راننده ها ممکن است این اطلاعات را از طرق مختلف شامل تابلوهای متغیر خبری، رادیو ترافیک، سیستم های اطلاع رسانی در داخل خودرو دریافت کنند.مزایای مدیریت آزادراهها شامل افزایش سطح ایمنی، کاهش زمان سفر و تاخیر، افزایش ظرفیت پذیرش و روانی حرکت خودرو است.
▪ سیستم های مدیریت حمل و نقل عمومی:
سیستم های مدیریت حمل و نقل عمومی نشان داده اند که قادرند زمان سفر را با بهبود عملکرد خودروها از یک طرف و بهبود عملکرد کلی شبکه حمل و نقل از طرف دیگر کاهش بدهند. این سیستم ها موجب اجرای هر چه بهتر زمان بندی حرکت وسایط نقلیه عمومی شده و در نتیجه مسافران زمان کمتری انتظار می کشند و هماهنگی بهتری در انتقال آنان ایجاد می شود.
▪ سیستم های مدیریت وقایع:
سیستم های مدیریت وقایع می توانند باعث کاهش زمان و شناسایی وقایع، کاهش زمان رسیدن خودروها به محل واقعه و کاهش زمان برای برگشت به حالت عادی شوند.
-مدیریت اورژانس: تعیین مزایای مدیریت اورژانس بستگی زیادی به چگونگی اجرای سیستم مدیریت وقایع دارد. مزایای این مدیریت عبارتند از: اطلاع و اعلام حادثه، اعزام افراد، هدایت اورژانس یا سایر تجهیزات لازم برای واکنش و پاسخ نسبت به حوادث.
▪ خصوصیات سیستم کنترل مرکزی هوشمند
- امکان کنترل چراغهای راهنمایی به صورت متمرکز و لحظه ای از طریق سایت اصلی کنترل هوشمند
- امکان مشاهده و رفع نواقص سخت افزاری و نرم افزاری در سیستم مانند سوختن لامپ، قطع ارتباط مخابراتی و یا عدم عملکرد صحیح شناسگرهای وسایل نقلیه
- امکان جمع آوری و برداشت آمار دقیق از وضعیت حجم خودروها در معابر گوناگون و در هر زمانی دلخواه برای اعمال سیاست بهینه
▪ نتایج سیستم
- افزایش سرعت متوسط، کاهش تاخیر و توقف اعمال شده بر رانندگان
- انتخاب بهترین اختلاف زمانی بین تقاطعات یک محور جهت ایجاد موج سبز
- امکان سرویس فوری به خودروهای ویژه نظیر آتش نشانی، آمبولانس و...
بررسی اثرات و مزایای سیستم های کنترل هوشمند در شهرهای دنیا
هم اکنون در سراسر دنیا استفاده از سیستم کنترل هوشمند چراغهای راهنمایی به عنوان ابزاری برای کاهش میزان تاخیر در شبکه راههای شهری مطرح و اکنون در بیش از ۶۵ کلان شهر مهم جهان حدود ۱۲۱۰۰ تقاطع را تحت پوشش دارد.
خلاصه ای از نتایج نصب سیستم های کنترل هوشمند در شهرهای مختلف دنیا به صورت زیر است:در شهر سیدنی (استرالیا) نصب این سیستم باعث ۳۰ درصد کاهش مصرف سوخت و ۲۵ درصد کاهش آلودگی هوا شده است.برای شهرهای مختلف آمریکا نتایج زیر بدست آمده است:در شهر ارلاندو در ایالت فلوریدای آمریکا ۲/۲ میلیون دلار در سال صرفه جویی در مصرف سوخت، ۵۶ درصد کاهش توقف، ۵۶ درصد کاهش زمان تاخیر و ۹ الی ۱۴ درصد کاهش آلودگی هوا.
در لوس آنجلس ۱۳ درصد کاهش مصرف سوخت، ۴۱ درصد کاهش زمان توقف، ۴۴ درصد کاهش زمان تاخیر و ا۴ درصد کاهش آلودگی هوا.در واشنگتن ۲۹۵ هزار و ۵۰۰ گالن در سال کاهش مصرف سوخت،۱۴۵ هزار وسیله نقلیه ساعت کاهش تاخیر سالیانه در ویرجینیا ۳/۷ درصد کاهش مصرف سوخت، ۵/۲۵ درصد کاهش توقف، ۲۵/۲ درصد کاهش زمان تاخیر و ۱۶ الی ۱۹/۵ درصد کاهش آلودگی هوادر آبلین ۶ درصد کاهش مصرف سوخت، ۳۷ درصد کاهش زمان تاخیر، ۱۲ درصد کاهش آلودگی هوا،در شهر پاریس ۱۰ درصد کاهش مصرف سوخت، ۳۰ درصد کاهش توقف، ۲۰ درصد کاهش زمان سفر،در شهر تورنتو ۵/۷ درصد کاهش مصرف سوخت، ۲۲ درصد کاهش توقف و ۸ درصد کاهش زمان سفردر تهران از حدود ۴ سال پیش عملیات نصب و راه اندازی سیستم های هوشمند شروع شده و در حال حاضر۲۹۲ تقاطع مجهز به سیستم های هوشمند وجود دارد که ۲۲۱ مورد آن از طریق مرکز کنترل ترافیک کنترل می شود.با انجام مطالعات قبل و بعد روی چندین تقاطع در تهران نتایج زیر حاصل شده است:با به کارگیری سیستم های هوشمند ترافیک، مقدار ۲۰۳ میلیون و ۲۸۰ هزار لیتر در سال صرفه جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت که معادل ۲۸ میلیارد و ۲۹۶ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان می باشد. این صرفه جویی در یک ساعت ۱۵۳۱۲ تومان است و بنابر آمار و ارقام موجود با به کارگیری سیستم هوشمند ۲۴ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید