پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

امام خمینی(ره)، انقلاب و احیاء توحید


امام خمینی(ره)، انقلاب و احیاء توحید
ایران سرزمینی است که از بدو ورود اسلام آن را همچون دری گرانبها قدر شناخت و مردم مرز وبومش به جهت گرایش فطری به یگانه پرستی و تنفر از ظلم و جور سلاطین، به ندای آسمانی قرآن لبیک گفتند.اسلام دینی بود که ابعاد وجودی و شخصیتی یک انسان کامل و همچنین الگوی ایده آل جامعه اسلامی که در سیره پیامبر(ص) و حکومت علوی امیرمومنان(ع) و فرزندان معصومش وجود داشت را درمقابل چشمان حقیقت بین مردم این سرزمین قرار داد و آنها را مجذوب و به سوی حق رهنمون ساخت.
اما وجود حکومتهای جور وستم و مخالفت جدی آنها با احکام عادلانه وظلم ستیز اسلام باعث شده بود تا ندای حق طلبی و اسلام خواهی مردم ایران که زیر فشارو تحت ظلم شدید شاهان مستبد قرار داشتند،برای برپایی حکومتی با بنیاد اسلامی،هیچگاه نتواند بطور موثر عمل کرده و به یک حرکت اجتماعی بزرگ تبدیل شود.البته در طول تاریخ بزرگان و علمایی از اسلام در ایران بوده اند که سعی کردند تا با هدایت افکارعمومی سعی در ایجاد تغییر وضعیت نمایند، ولی به جهت عدم وحدت، یکپارچگی ورهبری موثر هیچ یک از اقدامهای آنها به نتیجه نرسید.
اوج حرکت اسلام خواهی در جریان مشروطه رخ داد که به جهت فقدان رهبری هوشمندانه و نیز نفوذ جریانهای انحرافی که با هدایت بیگانگان و تلاش عوامل حکومت ظالم و خائنین همراه بود، به هدف نرسید و آنچنان شد که شیخ فضل الله نوری روحانی مبارز و ظلم ستیز را که هدفی جز برقراری احکام اسلامی نداشت در دام حیله خود بر دار کرد.
ولی در اوج ناامیدی مردم ایران زمین و در شرایطی که هیچ جنبشی نمی توانست در مقابل ظلم وفشارحکومتها دوام بیاورد، ابرمردی چون امام خمینی(ره) رخ عیان کرد و با شعارو هدف ایجاد حکومت اسلامی، جدیدترین نظریه ایجاد حکومت را در جهان معاصر دنبال نمود.امام(ره) که از ابعاد شخصیتی فوق العاده ای برخوردار بود توانست به سرعت حمایت توده مردم را ازاقشار مختلف که در زیر فشارحکومت پهلوی ها به ستوه آمده بودند را به خود جلب کرده و این پتانسیل عظیم را در راه تحقق اهداف متعالی خود یعنی همان انقلاب اسلامی سازماندهی و رهبری کند.
اگرچه پرداختن به زوایای شخصیتی امام(ره) بسیار سخت و از عهده نگارنده خارج است، ولی برای تبرک این نوشتار به قطره ای از این دریا اشاره می شود.در بعد سیاسی با نوع تعریف رهبری درقالب ادبیات سیاسی جهان، با اطمینان می توان گفت که ایشان تنها رهبر سیاسی جهان بود که دارای تمام ویژگی های یک رهبرکاریزماتیک، فرهمند و دارای جاذبه های استثنایی بود و این حقیقتی است که بسیاری از اندیشمندان جهان به آن اذعان دارند. اما اگر بخواهیم رهبری امام را با تعریف واقعی آن که تلفیقی از سیاست،عرفان و فلسفه است را بیان کنیم، باید گفت ایشان فراتر از یک رهبرکاریزما بود و رهبری ایشان چیزی نبود جز رهبری قدسی و الهی.
امام(ره) قبل از اینکه یک سیاستمدار آگاه باشد، عالمی عامل و روحانی عارف بود. در واقع ایشان در دوران جوانی ضمن تحصیل در علوم فقهی و حوزوی وحتی علوم فلسفی، علاقه وافر به شرکت درکلاس های عرفانی استاد بزرگ عرفان مرحوم آیت الله شاه آبادی(رض) داشته و با تلمّذ ازمحضر ایشان مدارج بلند عرفانی راطی کرده بود. امام(ره) با تلفیق علم وعمل، "توحید" را سرلوحه حرکت به سمت خداوند قرار داده بود و آنچنان مراحل خودساختگی و تهذیب را طی کرده بود که همه چیز را تنها در"کلمة الله هی العلیا" و ذات اقدس حضرت حق می دید.
ازطرفی دیگرایشان با تاسی از نهضت جدش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خود را مکلف به قیام علیه ظلم وستم حکومت جائرزمان خویش می دانست و لذا از آنجا که دارای دیدگاه سیاسی عمیق و آگاه به مسائل جهان وکشور بود، با ورود به عرصه سیاسی کشورعملا مبارزه ای جدی را علیه رژیم پهلوی آغازنمود.در واقع حضرت امام(ره) در سایه سار معرفت الهی و تقرب به ذات احدیت دارای ویژگی های منحصر به فرد شخصیتی نظیر یقین و آرامش قلبی، وارستگی ازدنیا و مقامهای دنیوی، صلابت، شجاعت ، صداقت و ایمان بود ومسائل را از دیدگاه عمیق عرفانی و توحیدی می دید.
آغاز حرکت جدی و آشکار حرکت سیاسی امام(ره) در ۱۵ خرداد۴۲ اتفاق افتاد که می توان فاصله بین آن سال تا انقلاب ۵۷ را دوران تبلوراندیشه های توحیدی امام در قالب مبارزه سیاسی علیه رژیم ستمشاهی دانست. زمانی که ایشان در بهمن ماه ۴۸ از طرف رژیم به نجف اشرف تبعید شدند، در کنار بارگاه مقدس حضرت امیرالمومنین(ع) و استفاده معنوی ازایشان، سلسله درسهایی را درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه مطرح کرده و در آن درسها افق مبارزه وهدفهای نهضت را ترسیم و مبانی فقهی،عقلی و اصولی حکومت اسلامی و مباحث نظری حکومت داری اسلامی را ارائه کردند که در قالب کتاب ولایت فقیه تدوین شد و انگیزه و شوری عمیق در مردم و مبارزان با رژیم پهلوی ایجاد نمود و لذا ایشان هدایت و رهبری هوشمندانه وبی نظیر نهضت بیداری علیه رژیم طاغوت را آنچنان موثر دنبال کرد که همه گروهها و احزاب مختلف به همراه خیل عظیم مردم ایران را در زیرپرچم واحد خود جذب نمود.
در اندیشه توحیدی حضرت امام(ره) همه قدرتهای ماسوی الله پوچ وپوشالی است، و لذا ایشان با رسیدن به مرحله یقین قلبی و اعتقاد به "لاموثر فی الوجود الا الله"، تنها وجود قدرت الهی را در ذره ذره امورموثر می دانست وبه جهت متّصف شدن به صفات اولیای الهی عملا مصداق آیه "لا خوف علیهم ولاهم یحزنون" بود. لذا مردم شاهد بودند که چطورایشان با وجود قدرتهای ظاهری رژیم پهلوی وبا توجه به حمایتهای بیدریغ ابرقدرتها و خصوصا امریکا ازآنها، شجاعانه ایستادگی کرده و هدایت نهضت را بر عهده داشت و توانست با رهبری قدسی و الهی خود و با توکل به ذات یگانه حق، توسل به ائمه(ع) واعتماد و اتکا به نیروی عظیم مردم، انقلاب اسلامی را به ثمر برساند و پس ازانقلاب نیز صلابت ایشان در قضیه دفاع مقدس وایستادگی در برابر ابرقدرتهای جهان مشهود بود.
امام خمینی(ره) با بنیانگذاری انقلاب اسلامی و احیاء توحید، بی نظیرترین حکومت الهی را در قالب نظریه حکومت "ولایت فقیه" در زمان غیبت امام عصر(عج) به جهان معرفی نمود، آنچنان که تا به حال که قریب به سی سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می گذرد، هر روز بر بسط و گسترش این نهضت در عالم افزوده شده و الگوی بی بدیلی برای تمام مبارزین راه حق و مستضعفین جهان است.
سلام خدا براو روزی که متولد شد،روزی که در جوار رحمت حق آرام گرفت و روزی که برانگیخته خواهد شد.
مصطفی بخشی
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید