دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ / Monday, 25 June, 2018

امام خمینی(ره)، انقلاب و احیاء توحید


امام خمینی(ره)، انقلاب و احیاء توحید
ایران سرزمینی است که از بدو ورود اسلام آن را همچون دری گرانبها قدر شناخت و مردم مرز وبومش به جهت گرایش فطری به یگانه پرستی و تنفر از ظلم و جور سلاطین، به ندای آسمانی قرآن لبیک گفتند.اسلام دینی بود که ابعاد وجودی و شخصیتی یک انسان کامل و همچنین الگوی ایده آل جامعه اسلامی که در سیره پیامبر(ص) و حکومت علوی امیرمومنان(ع) و فرزندان معصومش وجود داشت را درمقابل چشمان حقیقت بین مردم این سرزمین قرار داد و آنها را مجذوب و به سوی حق رهنمون ساخت.
اما وجود حکومتهای جور وستم و مخالفت جدی آنها با احکام عادلانه وظلم ستیز اسلام باعث شده بود تا ندای حق طلبی و اسلام خواهی مردم ایران که زیر فشارو تحت ظلم شدید شاهان مستبد قرار داشتند،برای برپایی حکومتی با بنیاد اسلامی،هیچگاه نتواند بطور موثر عمل کرده و به یک حرکت اجتماعی بزرگ تبدیل شود.البته در طول تاریخ بزرگان و علمایی از اسلام در ایران بوده اند که سعی کردند تا با هدایت افکارعمومی سعی در ایجاد تغییر وضعیت نمایند، ولی به جهت عدم وحدت، یکپارچگی ورهبری موثر هیچ یک از اقدامهای آنها به نتیجه نرسید.
اوج حرکت اسلام خواهی در جریان مشروطه رخ داد که به جهت فقدان رهبری هوشمندانه و نیز نفوذ جریانهای انحرافی که با هدایت بیگانگان و تلاش عوامل حکومت ظالم و خائنین همراه بود، به هدف نرسید و آنچنان شد که شیخ فضل الله نوری روحانی مبارز و ظلم ستیز را که هدفی جز برقراری احکام اسلامی نداشت در دام حیله خود بر دار کرد.
ولی در اوج ناامیدی مردم ایران زمین و در شرایطی که هیچ جنبشی نمی توانست در مقابل ظلم وفشارحکومتها دوام بیاورد، ابرمردی چون امام خمینی(ره) رخ عیان کرد و با شعارو هدف ایجاد حکومت اسلامی، جدیدترین نظریه ایجاد حکومت را در جهان معاصر دنبال نمود.امام(ره) که از ابعاد شخصیتی فوق العاده ای برخوردار بود توانست به سرعت حمایت توده مردم را ازاقشار مختلف که در زیر فشارحکومت پهلوی ها به ستوه آمده بودند را به خود جلب کرده و این پتانسیل عظیم را در راه تحقق اهداف متعالی خود یعنی همان انقلاب اسلامی سازماندهی و رهبری کند.
اگرچه پرداختن به زوایای شخصیتی امام(ره) بسیار سخت و از عهده نگارنده خارج است، ولی برای تبرک این نوشتار به قطره ای از این دریا اشاره می شود.در بعد سیاسی با نوع تعریف رهبری درقالب ادبیات سیاسی جهان، با اطمینان می توان گفت که ایشان تنها رهبر سیاسی جهان بود که دارای تمام ویژگی های یک رهبرکاریزماتیک، فرهمند و دارای جاذبه های استثنایی بود و این حقیقتی است که بسیاری از اندیشمندان جهان به آن اذعان دارند. اما اگر بخواهیم رهبری امام را با تعریف واقعی آن که تلفیقی از سیاست،عرفان و فلسفه است را بیان کنیم، باید گفت ایشان فراتر از یک رهبرکاریزما بود و رهبری ایشان چیزی نبود جز رهبری قدسی و الهی.
امام(ره) قبل از اینکه یک سیاستمدار آگاه باشد، عالمی عامل و روحانی عارف بود. در واقع ایشان در دوران جوانی ضمن تحصیل در علوم فقهی و حوزوی وحتی علوم فلسفی، علاقه وافر به شرکت درکلاس های عرفانی استاد بزرگ عرفان مرحوم آیت الله شاه آبادی(رض) داشته و با تلمّذ ازمحضر ایشان مدارج بلند عرفانی راطی کرده بود. امام(ره) با تلفیق علم وعمل، "توحید" را سرلوحه حرکت به سمت خداوند قرار داده بود و آنچنان مراحل خودساختگی و تهذیب را طی کرده بود که همه چیز را تنها در"کلمة الله هی العلیا" و ذات اقدس حضرت حق می دید.
ازطرفی دیگرایشان با تاسی از نهضت جدش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خود را مکلف به قیام علیه ظلم وستم حکومت جائرزمان خویش می دانست و لذا از آنجا که دارای دیدگاه سیاسی عمیق و آگاه به مسائل جهان وکشور بود، با ورود به عرصه سیاسی کشورعملا مبارزه ای جدی را علیه رژیم پهلوی آغازنمود.در واقع حضرت امام(ره) در سایه سار معرفت الهی و تقرب به ذات احدیت دارای ویژگی های منحصر به فرد شخصیتی نظیر یقین و آرامش قلبی، وارستگی ازدنیا و مقامهای دنیوی، صلابت، شجاعت ، صداقت و ایمان بود ومسائل را از دیدگاه عمیق عرفانی و توحیدی می دید.
آغاز حرکت جدی و آشکار حرکت سیاسی امام(ره) در ۱۵ خرداد۴۲ اتفاق افتاد که می توان فاصله بین آن سال تا انقلاب ۵۷ را دوران تبلوراندیشه های توحیدی امام در قالب مبارزه سیاسی علیه رژیم ستمشاهی دانست. زمانی که ایشان در بهمن ماه ۴۸ از طرف رژیم به نجف اشرف تبعید شدند، در کنار بارگاه مقدس حضرت امیرالمومنین(ع) و استفاده معنوی ازایشان، سلسله درسهایی را درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه مطرح کرده و در آن درسها افق مبارزه وهدفهای نهضت را ترسیم و مبانی فقهی،عقلی و اصولی حکومت اسلامی و مباحث نظری حکومت داری اسلامی را ارائه کردند که در قالب کتاب ولایت فقیه تدوین شد و انگیزه و شوری عمیق در مردم و مبارزان با رژیم پهلوی ایجاد نمود و لذا ایشان هدایت و رهبری هوشمندانه وبی نظیر نهضت بیداری علیه رژیم طاغوت را آنچنان موثر دنبال کرد که همه گروهها و احزاب مختلف به همراه خیل عظیم مردم ایران را در زیرپرچم واحد خود جذب نمود.
در اندیشه توحیدی حضرت امام(ره) همه قدرتهای ماسوی الله پوچ وپوشالی است، و لذا ایشان با رسیدن به مرحله یقین قلبی و اعتقاد به "لاموثر فی الوجود الا الله"، تنها وجود قدرت الهی را در ذره ذره امورموثر می دانست وبه جهت متّصف شدن به صفات اولیای الهی عملا مصداق آیه "لا خوف علیهم ولاهم یحزنون" بود. لذا مردم شاهد بودند که چطورایشان با وجود قدرتهای ظاهری رژیم پهلوی وبا توجه به حمایتهای بیدریغ ابرقدرتها و خصوصا امریکا ازآنها، شجاعانه ایستادگی کرده و هدایت نهضت را بر عهده داشت و توانست با رهبری قدسی و الهی خود و با توکل به ذات یگانه حق، توسل به ائمه(ع) واعتماد و اتکا به نیروی عظیم مردم، انقلاب اسلامی را به ثمر برساند و پس ازانقلاب نیز صلابت ایشان در قضیه دفاع مقدس وایستادگی در برابر ابرقدرتهای جهان مشهود بود.
امام خمینی(ره) با بنیانگذاری انقلاب اسلامی و احیاء توحید، بی نظیرترین حکومت الهی را در قالب نظریه حکومت "ولایت فقیه" در زمان غیبت امام عصر(عج) به جهان معرفی نمود، آنچنان که تا به حال که قریب به سی سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می گذرد، هر روز بر بسط و گسترش این نهضت در عالم افزوده شده و الگوی بی بدیلی برای تمام مبارزین راه حق و مستضعفین جهان است.
سلام خدا براو روزی که متولد شد،روزی که در جوار رحمت حق آرام گرفت و روزی که برانگیخته خواهد شد.

مصطفی بخشی

منبع : رجا نیوز

مطالب مرتبط

نخستین روزنامه نگار مشروطه خواه گیلان

نخستین روزنامه نگار مشروطه خواه گیلان
تاریخ پر رمز و راز، نوستالژیك و درس آموز جنبش مشروطیت در سینه پراندوه و در بطن دردناك خویش؛ گذشته از روایت آشكار و پربار در باب مبارزات و مجاهدت های چهره های مشهور و مثال زدنی روایتگر مشروطه خواهان بی نام و نشانی است كه به رغم كنش های بسیار در این نهضت برای تحقق عدالت و آزادی، اینك به صداهای خاموش پیوسته اند و در میانه انبوه نوشته ها، گفته ها و تحقیقات تاریخی صدایی از آنان به گوش نمی رسد. یكی از آنان مبارز پرشور شیخ میرزا ابوالقاسم افصح المتكلمین املشی مشروطه خواه گیلانی و نخستین روزنامه نگار گیلان است. شیخ افصح انقلابی آزادیخواه؛ عالمی نواندیش و مصلح دینی و اجتماعی و از پیشگامان جنبش مشروطیت در منطقه گیلان و از انقلابیون و مصلحان حوزه دیده و سنت خوانده ای بود كه سودای ترقی وطن و تعامل دین با مناسبات خرد و عقلانیت و مقتضیات عصر جدید در سر داشت. با داشتن این پیشینه ذهنی بود كه با تاسیس روزنامه خیرالكلام نخستین گام ها را در این مسیر برداشت. شیخ افصح املشی را باید بنیانگذار مطبوعات در گیلان دانست هر چند زندگی او در هاله ای از ابهام و نادانستنی های تاریخی قرار دارد اما مرحوم شیخ بهاءالدین املشی (میزان) خواهرزاده مجاهد و دانشمندش كه او نیز از مشروطه خواهان گیلان و عضو هیات اتحاد اسلام و از همرزمان كوچك جنگلی و نیز هم سلول مشروطه خواه نامدار میرزاحسن رشدیه بنیانگذار مدارس به سبك جدید در ایران بود در كتاب گوشه هایی از تاریخ گیلان، خال نستوه اش یعنی شیخ افصح املشی را اینگونه به ما شناساند:
«میرزا ابوالقاسم معروف به ملاباشی ملقب به افصح المتكلمین از اهالی رانكوه قصبه املش بوده كه معمولاً در تهران و رشت اقامت می گزید، مردی بود از هر جهت به زیور طبع آراسته، دارای حسن خط در نسخ و نستعلیق و صاحب اطلاعات در ریاضی و هیات و نجوم و ادبیات فارسی و عربی.»۱
«خیرالكلام»، «ساحل نجات» و «راه خیال» سه روزنامه ای بود كه شیخ افصح در اوان خیزش مشروطیت مدیریت آنها را به عهده داشت.
۱ـ خیرالكلام: كه باید ظاهراً متخذ از عبارت خیرالكلام ماكل و مادل باشد اولین روزنامه ای بود كه او مدیریت آن را به عهده داشت و آن را در سال ۱۳۲۵ قمری یعنی یك سال پس از امضای فرمان مشروطیت در رشت انتشار داد. پس از نشر ۱۲شماره به علت مخالفت امیرخان سردار حاكم گیلان با مدیر روزنامه، وی به ناچار برای دادخواهی رشت را ترك نموده و به تهران مهاجرت كرده و از این رو چند شماره خیرالكلام در تهران انتشار یافته و مجدداً پس از بازگشت افصح به رشت روزنامه تا سال چهارم در رشت منتشر گردیده است. شماره ۱۳ سال اول خیرالكلام مورخ ۲۵ ذیحجه ۱۳۲۵ قمری اولین شماره خیرالكلام است كه در تهران انتشار یافته و تا ۱۹ ادامه داشته است. مندرجات این چند شماره بیشتر تظلم و دادخواهی دبیرروزنامه از حاكم گیلان است. در آن هنگام جراید دیگر پایتخت نیز با مدیر روزنامه خیرالكلام همصدا شده و اظهار تنفر از اعمال امیرخان سردار نموده اند منجمله مدیر روزنامه متمدن در شماره ۵۲ سال اول مورخ پنجشنبه ۱۷ محرم ۱۳۲۹ قمری شرحی به عنوان تظلم به امضای ۱۷ نفر از مردم انزلی چاپ كرد.۲ محمدصدرهاشمی در تاریخ جراید و مجلات ایران درباره دستگیری و كتك زدن افصح و دیگران می نویسد: «قبل از آمدن افصح به طهران یعنی در شوال ۱۳۲۵ قمری وی به اتفاق چند تن از مشروطه طلبان رشت گرفتار عذاب و شكنجه امیراعظم گردید. حاكم مستبد گیلان افصح را به چوب بسته تا توانسته است او را چوب زده و او و یارانش را به زندان افكنده و احدی را پیش آنها راه نداده است. عیال افصح از رشت نامه ای به عنوان تظلم خواهی برای روزنامه مساوات فرستاد كه این روزنامه آن را در شماره ۶ سال اول مورخ ۱۷ شهر شوال ۱۳۲۵ قمری درج كرده است. در نامه مذكور افصح واعظ وكیل روزنامجات و مدیر روزنامه ساحل نجات و خیرالكلام گیلان معرفی شد.»
روزنامه خیرالكلام در ۴ صفحه به قطع وزیری با چاپ سربی طبع می گردید. قیمت اشتراك ۲۵قران و قیمت تك نمره رشت ۲ شاهی بود. مندرجات روزنامه پس از درج مقاله اساسی عبارت است از اخبار شهری و مقالات مختلف متضمن دادخواهی، مكتوبات از نواحی مختلف گیلان و گاهی اشعار و اعلانات نیز در روزنامه درج است. افصح در نخستین شماره خیرالكلام مردم را به گرامی داشتن روز ۱۴ج۲ـ ۱۳۲۴ كه دستخط آزادی به ملت اعطا گردید دعوت كرد. درباره اینكه به ما آزادی داده اند نوشت: «راستی ما چه وقت بنده شدیم چه شد كه آزاد گردیدیم؟ از همان وقت كه آزادیمان را با دو دست تحویل روسایمان دادیم و آنها شدند آزادمطلق و ما بنده زرخرید حال از كرده خود پشیمانیم و توبه كرده ایم كه دیگر آزادیمان را به كسی تعارف نكنیم ـ اكنون كه داده خود را پس گرفته ایم. چهارذرع بالا رفتیم و آنها همین قدر پایین آمدند تا آنكه همه شدیم انسان و حقوق یكسان.» خیرالكلام یك بار دیگر در ذیقعهده ـ ۱۳۲۸ ه.ق به دستور بهاءالسلطنه، فرماندار رشت توقیف شد و پس از شكایت مدیرش به تهران به دستور وزارت معارف آزاد گردید.۳
۲ـ ساحل نجات: هفته ای دوبار در انزلی چاپ می گردید. ارزش هر شماره ۳ شاهی بود. در سرلوحه روزنامه عبارات زیر خوانده می شد: روزنامه آزاد ملی ـ علمی ـ ادبی ـ تاریخی كه از حمایت مشروطه و عدالت سخن می گوید. از روزنامه ساحل نجات هفت شماره بیشتر منتشر نشد. شماره اول آن در ۱۳۲۵ انتشار یافت. مرحوم افصح در سال ۱۳۳۸ قمری مجدداً ساحل نجات را به طور روزانه در شهر رشت انتشار داد.
۳ـ راه خیال: این روزنامه با چاپ سنگی در رشت منتشر می گردید. شماره اول این جریده بعد از توقیف آخرین شماره خیرالكلام انتشار یافت. تاریخ اولین شماره این روزنامه اول شعبان ۱۳۲۹ هجری قمری می باشد. شیوه مطبوعاتی و مشی سیاسی شیخ افصح مقبول بسیاری از انقلابیون و مشروطه خواهان قرار گرفت چنانكه روزنامه صدای رشت كه به مدیریت ع. احمدزاده هفته ای سه شماره از محرم ۱۳۲۹ قمری با چاپ سربی در رشت منتشر می شد بر طبق رویه و مسلك افصح المتكلمین بود.

وبگردی
قیمتهای روانی  / این آقایان عاقل / بیجاره مردم
قیمتهای روانی / این آقایان عاقل / بیجاره مردم - افاضات امروز معاون اول رییس جمهور، البته قبلتر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهارنظر کلی و تاکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی» ! عجیب است این جملات شگفت انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می کند! اما آقای جهانگیری! حقیقتاً این دلار و آن سکه و و قیمت های…
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!